| |||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||
מבוא לאמנות מודרנית: אמנות המאה ה-19
Introduction to Nineteenth Century Art |
0821-1509-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | חוג לתולדות האמנות | |||||||||||||||||||||||||
|
הקורס יסקור את התפתחותה של האמנות במאה ה-19 תוך התמקדות בזרמים בסגנונות ובאמנים\ות המרכזיים.נדון בשינויים הצורניים ובתכנים החדשים שהופיעו במעבר מ הניאוקלאסיקה ,דרך הרומנטיקה, הריאליזם האימפרסיוניזם והפוסט אימפרסיוניזם לראשית המודרניזם.נתייחס לקונטקסט בו התרחשו השינויים וניעזר במקורות טקסטואליים מתחום האמנות והתרבות.
This is a survey course which examines the major movements and styles of the Nineteenth century. Among others we will analyze the form and content of Neoclassical, Romantic, Impressionist and post-Impressionist artists and the context in which they were created.
החוג לתולדות האמנות
הפקולטה לאמנויות ע"ש יולנדה ודוד כץ
מבוא לאמנות המאה ה-19
Introduction to Nineteenth Century Art
סמסטר ב' תשע"ח
ד"ר רבקה נ. שוסטרמן
שיעור ליבה, 2 ש"ס
שעות קבלה: לפי תיאום מראש בכתה או בדוא"ל.
טל: 03-5443625
אימייל: rivkashu@post.tau.ac.il
הקורס יסקור את התפתחותה של האמנות במאה ה-19 תוך התמקדות בזרמים בסגנונות ובאמנים\ות המרכזיים.נדון בשינויים הצורניים ובתכנים החדשים שהופיעו במעבר מ הניאוקלאסיקה ,דרך הרומנטיקה, הריאליזם האימפרסיוניזם והפוסט אימפרסיוניזם לראשית המודרניזם.נתייחס לקונטקסט בו התרחשו השינויים וניעזר במקורות טקסטואליים מתחום האמנות והתרבות.
This is a survey course which examines the major movements and styles of the Nineteenth century. Among others we will analyze the form and content of Neoclassical, Romantic, Impressionist and post-Impressionist artists and the context in which they were created.
דרישות הקורס:
חובה: קריאת הטקסטים ברשימת השיעורים ותתכן קריאת חובה נוספת אליה יופנו הסטודנטים במהלך השיעורים.
מבחן סוף סמסטר.
מרכיבי הציון הסופי:
100% מבחן סוף סמסטר.
1. רקע: המאה ה - 8ו
3-2 הניאוקלאסיקה:
האקדמיה
וינקלמן,יוהן יואכים,הגיונות על חיקוי יצירות יווניו באמנות הציור והפיסול,ירושלים, 1992,עמ' 13-24
קאופמן, קאנובה, דויד, אנגרה.
ריינולדס, גינזבורא, וודג'ווד,ווסט.
4.הרומנטיקה-אפיונים כללים:
דמות האמן
Vaughn,William, Romanticism and Art, New York,1994 (revised edition),pp.9-27(Attitudes and Ambiguities).
פיוזלי,גויה,פרידריך, אסכולת נהר ההדסון.
5. הרומנטיקה האנגלית:
בלייק,טרנר, קאונסטבל.
כוכב, יהושע (מתרגם),משירי ויליאם בלייק, תל-אביב,1968, עמ' 17-44.
שלי,פרסי ביש,אדוניס:אלגיה על מותו של ג'ון קיטס(באנגלית,1821 ),יעקב אורלנד (מתרגם),תל אביב,1976 .
6 . הרומנטיקה הצרפתית:
בלס, גילה,הצבע בציור המודרני,תיאוריה ופרקטיקה, עמ' 60-67 (דלקרוא: צבע=אור משמעו חיים ורגש).
גרוס,ג'ריקו,דלקרואה.
7 . אמצע המאה ה -19 :היחלשות מעמד האקדמיה.
ריאליזם: מייה,קורבה ,דומייה.
8 . הפרה-רפאליתיים.
Hilton, Timothy, The Pre-Raphaelites,London,1983(1970),(Chapter two-The Brotherhood) ,PP.31-64.
9 . אמנות ואומנות (AND CRAFTS ARTS).
10. אימפרסיוניזם -מודרניות ומודרניזם.
בודלר,שארל,"צייר החיים המודרניים" ,צייר החיים המודרניים:מבחר כתבים אסתטיים מיכה פרנקל,אבי כץ(מתרגמים), ,בני-ברק,2007 תדפיס אלקטרוני.
בלס,גילה,הצבע בציור המודרני,תיאוריה ופרקטיקה,תל אביב, 1996, עמ'67-71
Perry,Lilla,Cabot, "Reminiscences of Claude Monet from 1889to 1909",The American Magazine of Art,1927,vol 18, no.3,pp.119-126
http://www.jstor.org/stable/23931183?seq=1#page_scan_tab_contents
11-12. פוסט אימפרסיוניזם-לעבר 'האוטונומיה של האמנות':
סרה, סזאן,גוגן, ואן- גוך.
ואן גוך,וינסנט,מכתבים לתיאו ,עודד פלד (מתרגם), ,ירושלים,1992 .(הפנייה בשיעור)
ברש,משה,דמות האדם בתולדות האמנות,ירושלים,1992,עמ' 99-122 .
14- 13.סוף המאה ה19-(סימבוליזם,אסטיתיזם, ארט נובו)
ביבליוגרפיה
אור מרים,ה 'סופי' ו ה 'אין סופי' ביצירת ויליאם בלייק, (זיעור) ר"ג,1996 .
בודלר,שארל,"צייר החיים המודרניים",צייר החיים המודרניים:מבחר כתבים אסתטיים מיכה פרנקל,אבי כץ (מתרגמים), ,בני ברק,2007,תדפיס אלקטרוני.
בלס,גילה,הצבע בציור המודרני,תיאוריה ופרקטיקה,תל-אביב,1996.
ברש,משה,דמות האדם בתולדות האמנות,ירושלים,1992.
ברש, משה,מחשבת האמנות בדורות האחרונים,תל-אביב,1984 .
הר סגור,מיכאל ,עידן האורות,תל אביב,1984 .
ואן גוך, וינסנט,מכתבים לתיאו,ירושלים ותל אביב, 1992.
כוכב, יהושע (מתרגם),משירי ויליאם בלייק, תל-אביב,1968.
מישורי,אליק, תולדות האמנות-מבוא כללי,תל-אביב,2000 .
מרקוס,רות, '"פאם פאטאל" במעבר המאה',דורון לוריא(אוצר),פאם פאטאל-האישה ההורסת,תל-אביב,מוזיאון תל-אביב לאמנות,2006, עמ',23-31.
סעיד, אדוארד,אוריינטליזם, תל-אביב,2000 .
עמישי-מיזלש,זיוה,שער לאמנות המודרנית,אמנות המאה התשע עשרה,ירושלים,2010 .
שלי,פרסי ביש,אדוניס:אלגיה על מותו של ג'ון קיטס ,יעקב אורלנד (מתרגם),תל אביב,1976 .
שפירו, מאייר,מבחר מאמרים בתולדות האמנות,מרדכי עומר (עורך ומקדים מבוא) ,2003 .
Baigell, Mathew, A Concise History of American painting and Sculpture,1996,
(revised edition).
Bello, Di Patrizia, Koureas Gabriel (edits.), Art, History, and the Senses: 1830
to the present, Farnham, Surrey ,Burlington, VT,2010.
Boime, Albert, Art in an Age of Revolution,1750-1800,Chicago,1987.
Clark Kenneth, The Romantic Rebellion: Romantic Versus Classic Art, London, 1976.
Eisenman, Stephan F.(ed.), Nineteenth century Art: A Critical History, New York,2011.
Eitner, Lorenz, An Outline of 19th Century European Painting from David through .
Cezanne, ambridge,1988,2 vols. .
Frascina, Francis, Blake, Fer, Garb & Harrison, Modernity and Modernism, French .
Painting in the Nineteenth Century,London,1993.
.
Harrison, Charles, Wood, Paul, Gaiger, Jason (edits.),Art in Theory,1815-1900, .
oxford,1998…
Hilton Timothy, The Pre-Raphaelites, London,1983(1970). . .
Honour, Hugh, Neoclassicism, Style and Civilization,1991 (1977) . . . . . .
Lewis, Michael J., American Art and Architecture, new York,2006 . .
Lister, Raymond, British Romantic Painting, Cambridge, 1994 . .
Nochlin, Linda, Realism and Tradition in Art,London,1966 .. .
Nochlin, Linda, "The Imaginary orient", Art in America, Vol.71,No.5-8, May, 1983 .
Cambridge, 2009.
Perry,Lilla,Cabot, "Reminiscences of Claude Monet from 1889to 1909",The American Magazine of Art,1927,vol 18, no.3,pp.119-126
http://www.jstor.org/stable/23931183?seq=1#page_scan_tab_contents
Rewald, John, Post Impressionism from Van Gogh to Gauguin, New York,1978. .
Rosenblum, Robert and Janson, Horst Woldemar, Art of the 19th Century: Painting .
and Sculpture, London, 1984.
Stangos, Nikos(ed.),Concepts of Modern Art, London, 1983. . . .
Vaughan, William, Romanticism and art, London, 1994. .
Wood, Paul(ed.), The Challenge of the Avant-Garde, New Haven ,London,1999. . . .