| |||||||||||||||||||||||||
מבוא לאמנות הרנסנס: על הציור - אמנות ותיאוריה ברנסנס
Introduction to Renaissance Art - the Painting: Renaissance Art and Theory |
0821-1432-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | חוג לתולדות האמנות | |||||||||||||||||||||||||
|
במהלך תקופה קצרה שלטה באמנות הסברה כי טעם ויופי הם נושאים לויכוח, לחקירה ולמדידה וכי התשובה לשאלתה של המכשפה הרעה של שלגיה, לו היתה נשאלת בחוגי ההומניסטים, היתה יכולה להיות נושא לגיטימי לדיון. בניגוד לדעתו של הורטיוס ש"אין קנה מידה ליופי", אנשי הרנסנס האמינו שניתן וצריך למדוד ולנסח את "היפה". אבל כבר במחצית המאה ה-16 השתנתה הגישה, והיפה היה לערך סובייקטיבי המצוי בעיני המתבונן.
בשיעור זה נעסוק במחשבה התיאורטית של הרנסנס כמשקפת ומעצבת את האמנות מהמאה ה-14 ועד מחצית המאה ה-16. נעסוק בסוגיות התיאורטיות של האסטטיקה על רקע האמנות וההתפתחויות ההיסטוריות והתרבותיות שהשפיעו עליה. נבחן את כתביהם של תיאורטיקנים כצ'נינו צ'ניני, אלברטי, וליאונרדו, ואת ההתפתחות והביטוי של הכתיבה התיאורטית על אמני התקופה החל מג'וטו ועד מנטניה, בוטיצ'לי ורפאל.
During a short period in Art history the witch’s question from Snow White could be a matter of scientific discussion. Contrary to Horace’s view that beauty has no measure, Renaissance humanists and artists believed it can, it should, and even must be defined. But already in the middle of the 16th century, beauty turned to be a subjective matter, in the eye of the beholder.
This course examines Renaissance theoretical thought, and its transformation from the 14th to mid 16th century. We will discuss the theoretical issues of Aesthetics, and the historical events that influenced them. We will read and analyze the writings of Cennino Cennini, Alberti, and Leonardo da Vinci, vis-à-vis examining the work of Giotto to Mantegna, Botticelli, Raphael and others..
על הציור – אמנות ותיאוריה ברנסנס (שיעור ליבה)
(Art and Theory in the Renaissance (Departmental Lesson
סמסטר א' תשע"ט
0821143201
שיעור ליבה
2 ש"ס
שם המרצה: דר' תמר צ'ולקמן (Dr. Tamar Cholcman)
דואר אלקטרוני: cholcman@post.tau.ac.il
שעות קבלה: לפי תאום מראש
בניין: מקסיקו
חדר: 205
במהלך תקופה קצרה שלטה באמנות הסברה כי טעם ויופי הם נושאים לויכוח, לחקירה ולמדידה וכי התשובה לשאלתה של המכשפה הרעה של שלגיה, לו היתה נשאלת בחוגי ההומניסטים, היתה יכולה להיות נושא לגיטימי לדיון. בניגוד לדעתו של הורטיוס ש"אין קנה מידה ליופי", אנשי הרנסנס האמינו שניתן וצריך למדוד ולנסח את "היפה". אבל כבר במחצית המאה ה-16 השתנתה הגישה, והיפה היה לערך סובייקטיבי המצוי בעיני המתבונן.
בשיעור זה נעסוק במחשבה התיאורטית של הרנסנס כמשקפת ומעצבת את האמנות מהמאה ה-14 ועד מחצית המאה ה-16. נעסוק בסוגיות התיאורטיות של האסטטיקה על רקע האמנות וההתפתחויות ההיסטוריות והתרבותיות שהשפיעו עליה. נבחן את כתביהם של תיאורטיקנים כצ'נינו צ'ניני, אלברטי, וליאונרדו, ואת ההתפתחות והביטוי של הכתיבה התיאורטית על אמני התקופה החל מג'וטו ועד מנטניה, בוטיצ'לי ורפאל.
During a short period in Art history the witch’s question from Snow White could be a matter of scientific discussion. Contrary to Horace’s view that beauty has no measure, Renaissance humanists and artists believed it can, it should, and even must be defined. But already in the middle of the 16th century, beauty turned to be a subjective matter, in the eye of the beholder.
This course examines Renaissance theoretical thought, and its transformation from the 14th to mid 16th century. We will discuss the theoretical issues of Aesthetics, and the historical events that influenced them. We will read and analyze the writings of Cennino Cennini, Alberti, and Leonardo da Vinci, vis-à-vis examining the work of Giotto to Mantegna, Botticelli, Raphael and others..
דרישות הקורס ומרכיבי הציון הסופי: 100% בחינה מסכמת
בחינה: זיהוי שקופיות 30%, שאלות רב-ברירה 70%
אתר הקורס: מצגות הקורס, טקסטים לקריאת חובה וטקסטים נוספים (קריאת רשות) מצויים באתר הקורס. הכניסה לאתר מוסדרת עם הרישום לקורס. לבירור תקלות ועזרה בכניסה או שימוש באתר נא לפנות למעבדת המחשבים, מקסיקו חדר 118.
מבנה הקורס*:
* התכנית בנויה מחטיבות ונתונה לשינויים.
בבליוגרפיה:
Alberti:
Leon Batista Alberti, On painting, translated with introduction and notes by John R. Spencer, New Haven : Yale University Press, [1977, C1966]
Alberti, Leon Batista, On the art of building in ten books, translated by Joseph Rykwert, Neil Leach, and Robert Tavernor, Cambridge, Mass.: MIT Press, C1988
Cennino Cennini:
Cennino D’Andrea Cennini, The craftsman’s handbook : the Italian "il libro dell’ arte", translated by Daniel V. Thompson, Jr., New York: Dover, c1960
Leonardo da Vinci:
Carlo Pedretti, Leonardo da Vinci "on painting" : a lost book (libro a) Reassembled from the Codex Vaticanus Urbinas 1270, and from the Codex Leicester. With a chronology of Leonardo’s treatise on painting ; foreword by Sir Kenneth Clark, London : P. Owen, 1965
Leonardo da Vinci, The notebooks of Leonardo da Vinci. Arranged, rendered into English and introduced by Edward MacCurdy, London : J. Cape, c1956
Leonardo on painting : An anthology of writings by Leonardo da Vinci with a selection of documents relating to his career as An artist / edited by Martin Kemp ; selected and translated by Martin Kemp and Margaret Walker, New Haven : Yale University Press, c1989
Leonardo da Vinci, A treatise on painting. Translated from the Italian by John Francis Rigaud; with a Life of Leonardo and an account of his Works by John William Brown, London : G. Bell, 1892
The genius of Leonardo da Vinci : Leonardo da Vinci on art and the artist / the material assembled, edited, and introduced by Andre Chastel ; translated from the French by Ellen Callmann, New York : Orion Press, c1961
Michelangelo:
Complete poems and selected letters of Michelangelo, translated, with foreword and notes, by Creighton Gilbert ; edited, with biographical introduction by Robert N. Linscott, Princeton, N.J.: Princeton University Press, c1980
Vasari:
Giorgio Vasari, The lives of the painters, sculptors, and architects. translated by Gaston du C. de Vere ; with an introd. and notes by David Ekserdjian, London : D. Campbell, c1996
ספרות כללית:
משה ברש, מבוא לאמנות הרנסנס, ירושלים: מוסד ביאליק, תשכ"ח. 32-113
Ackerman, James S., Distance points: essays in theory and Renaissance art and architecture, Cambridge: MIT Press, c1991
Comanini, Gregorio, (d. 1608), The Figino, or, On the purpose of painting: art theory in the late Renaissance, translated, with introduction and notes, by Ann Doyle-Anderson and Giancarlo Maiorino, Toronto, Buffalo, London: University of Toronto Press, c2001
Goldstein, Carl, Visual fact over verbal fiction: a study of the Carracci and the criticism, theory, and practice of art in Renaissance and Baroque Italy, Cambridge: Cambridge University Press, 1988
Blunt, Anthony, Artistic Theory in Italy 1450-1600, Oxford: Oxford University Press, 1978
Baxandall, Michael, Painting Experience in Fifteenth-Century Italy, Oxford University Press, 1988. 29-103
Panofsky, Erwin, Idea, A concept in Art Theory, Joseph J.S. Peak, trs., Columbia: University of South Carolina Press, 1968. 47-99
Roskill, Mark W., Dolce’s Aretino and Venetian art theory of the Cinquecento, Toronto: University of Toronto Press in association with the Renaissance Society of America, c2000
Sanders, Elma Barnes, Realism in Florentine painting, 1400 to 1465: practice and theory, Ann Arbor: University Microfilms International [Publisher], 1990, c1984
Sohm, Philip L., Style in the art theory of early modern Italy, Cambridge: Cambridge University Press, 2001
Schultz, Bernard, Art and anatomy in Renaissance Italy, Revision of thesis (Ph.D.) - University of Pittsburgh, 1982
Tatarkiewicz, Wladislaw, History of Aesthetics, Vol. III., The Hague: Mouton, 1970-74
Williams, Robert, Art, theory, and culture in sixteenth-century Italy : from techne to metatechne, Cambridge: Cambridge University Press, 1997
Williams, Robert, Art theory: an historical introduction, Malden, MA: Blackwell, 2004