| |||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||
מבוא לאמנות הרנסנס: אמנות חדשה מציאות ישנה - משחק הריאליזם ברנסנס הצפוני
New Art Old World: the Play of Realism in Northern Renaissance Art |
0821-1431-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | חוג לתולדות האמנות | |||||||||||||||||||||||||
|
במקביל להתפתחות הרנסנס האיטלקי, בארצות שמעבר לאלפים החל הציור להתנתק מהדימויים והמסורות של ימי הביניים ולבסס הסתכלות חדשה על המציאות הגשמית. סגנון ציור זה זכה עוד בזמנו לכינוי "אמנות חדשה" (Ars Nova) ומאופיין, ראשית וקודם כל, בריאליזם. אבל למרות שאחת המטרות של סגנון אמנותי זה היתה ללא ספק לעורר את התפעלות הצופה מיכולת החיקוי של האמן, אין מדובר בהעתקה פשוטה של המציאות הגשמית. מתחת למעטה החיקוי המדוקדק, נושאת בתוכה "האמנות החדשה" משמעויות נסתרות, והופכת להיות מציאות קסומה ומיסתורית.
בשיעור זה נבחן את ה"אמנות החדשה" מערש לידתה בארצות השפלה ואת התפתחותה והתפשטותה בהולנד, גרמניה וצרפת. נבחן את עבודתם של אמנים מובילים כמו יאן ואן אייק, רוג'ר ואן דר ויידן, גררד דויד, הירונימוס בוש, ואחרים על רקע ההתפתחויות ההיסטוריות של זמנם.
Parallel to the paradigm developments of Italian Renaissance Art, the countries across the Alps too, departed from the medieval traditions and developed a new perception of the world. This style won, already in its time, the name of Ars Nova – New Art – whose main characteristic was Realism. Without doubt, one of its main purposes was to cause the viewer a sense of wonder when facing the virtuosity of the artist; however, their aim was not to reconstruct a simple image of the visible world. Underneath the meticulous imitation of the physical objects, the Ars Nova represented the same spiritual concepts of the old world.
This course will examine the New Art from its origin and birth in the Netherlands and its development in the Low Countries, Germany and France in time of great historical developments and changing society. We will discuss the work of prominent artists such as Jan Van Eyck, Rogier van der Weyden, Gerard David, Hieronymus Bosch, and others vis-à-vis the historical events of their time.
אמנות חדשה מציאות ישנה: משחק הראליזם ברנסנס הצפוני (שיעור ליבה)
New Art Old World: The Play of Realism in Northern Renaissance Art (Departmental Lesson)
סמסטר ב' תשע"ט
0821143101
שיעור ליבה (מבוא)
2 ש"ס
שם המרצה: דר' תמר צ'ולקמן (Dr. Tamar Cholcman)
דואר אלקטרוני: cholcman@post.tau.ac.il
שעות קבלה:
יום:
בניין: מקסיקו
חדר: 205
לפי תאום מראש
במקביל להתפתחות הרנסנס האיטלקי, בארצות שמעבר לאלפים החל הציור להתנתק מהדימויים והמסורות של ימי הביניים ולבסס הסתכלות חדשה על המציאות הגשמית. סגנון ציור זה זכה עוד בזמנו לכינוי "אמנות חדשה" (Ars Nova) ומאופיין, ראשית וקודם כל, בריאליזם. אבל למרות שאחת המטרות של סגנון אמנותי זה היתה ללא ספק לעורר את התפעלות הצופה מיכולת החיקוי של האמן, אין מדובר בהעתקה פשוטה של המציאות הגשמית. מתחת למעטה החיקוי המדוקדק, נושאת בתוכה "האמנות החדשה" משמעויות נסתרות, והופכת להיות מציאות קסומה ומיסתורית.
בשיעור זה נבחן את ה"אמנות החדשה" מערש לידתה בארצות השפלה ואת התפתחותה והתפשטותה בהולנד, גרמניה וצרפת. נבחן את עבודתם של אמנים מובילים כמו יאן ואן אייק, רוג'ר ואן דר ויידן, גררד דויד, הירונימוס בוש, ואחרים על רקע ההתפתחויות ההיסטוריות של זמנם.
Parallel to the paradigm developments of Italian Renaissance Art, the countries across the Alps too, departed from the medieval traditions and developed a new perception of the world. This style won, already in its time, the name of Ars Nova – New Art – whose main characteristic was Realism. Without doubt, one of its main purposes was to cause the viewer a sense of wonder when facing the virtuosity of the artist; however, their aim was not to reconstruct a simple image of the visible world. Underneath the meticulous imitation of the physical objects, the Ars Nova represented the same spiritual concepts of the old world.
This course will examine the New Art from its origin and birth in the Netherlands and its development in the Low Countries, Germany and France in time of great historical developments and changing society. We will discuss the work of prominent artists such as Jan Van Eyck, Rogier van der Weyden, Gerard David, Hieronymus Bosch, and others vis-à-vis the historical events of their time.
דרישות הקורס ומרכיבי הציון הסופי: 100% בחינה מסכמת
בחינה: זיהוי שקופיות 30%, שאלות רב-ברירה 70%
אתר הקורס: מצגות הקורס, טקסטים לקריאת חובה וטקסטים נוספים (קריאת רשות) מצויים באתר הקורס. הכניסה לאתר מוסדרת עם הרישום לקורס. לבירור תקלות ועזרה בכניסה או שימוש באתר נא לפנות למעבדת המחשבים, מקסיקו חדר 118.
תכנית הקורס*:
ג'אן פוסל, אמן הפרוכת של נברון, ג'אן בונדול, ג'אקמרט דה הסדין
המאסטר של בוסיקו, האחים דה לימבורג, מלכיאור ברודרלם וקלאוס סלוטר.
* התכנית מחולקת לחטיבות ונתונה לשינויים (כל חטיבה עשויה להמשך יותר משיעור אחד).
בבליוגראפיה**:
Snyder, James, Northern Renaissance Art, New York: Prentice Hall. 2004
Harbison, Craig, The Mirror of the Artist: Northern Renaissance Art in Its Historical Perspective, New York: Abrams. 1995
Harbison, Craig, Jan van Eyck, the play of realism, London: Reaktion Books, c1991
Cuttler, Charles D., Northern painting from Pucelle to Bruegel: fourteenth, fifteenth, and sixteenth centuries, New York : Holt, Rinehart and Winston, 1968
Stechow, Wolfgang, Northern Renaissance art, 1400-1600: Sources and Documents, Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall, c1966
** הרשימה כוללת ספרים בסיסיים. הפניה לספרים, מקורות או מאמרים נוספים תינתן במהלך הסמסטר באמצעות אתר הקורס.