חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ז

  מבוא לאמנות הרנסנס: ממיכלאנג'לו עד קרוואג'יו: האמנות האיטלקית מהרנסנס הגבוה לבאר
  Introduction to Art Renaissance: Michelangelo to Caravaggio: High Renaissance it                     
0821-1430-01
אמנויות | חוג לתולדות האמנות
סמ'  ב'1000-1200001קיקואיןשיעור ד"ר הנדלר יוסף
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

השיעור יוקדש לשינויים הדרמטיים שעוברת האמנות באיטליה במאה השנים אותן נהוג לכנות הצ'ינקואה-צ'נטו (המאה ה-16). נקודת המוצא תהיה בפירנצה עם  מותו של לורנצו המפואר (1492) וגירושם של המדיצ'י מן העיר. אחרי מבט על עידן הזהב של האמנות בפירנצה מראשית המאה ה-16 יעבור מרכז הכובד לרומא של פועלים מיכלאנג'לו ורפאל בתקופה אותה נהוג לכנות עידן הזהב היוליאני והליאוניני (תחת האפיפיורים יוליוס השני וליאו העשירי). הפריחה הזו מגיעה לעצירה דרמטית עם ביזת רומא האיומה בשנת 1527 על ידי כוחות הקיסר קארל החמישי. עם החורבן שפוקד את העיר והשינויים הדתיים הדרמטיים נפתח עידן חדש ומקיץ הקץ על הרנסנס הגבוה.

 

במחצית השניה של המאה, אחרי נעילת הקונסליום של טרנט, חל שינוי שנהוג היה לתאר בעבר כמעבר מן הרנסנס הגבוה לבארוק הרומאי. במהלך השיעור ננסה להביט לעומק על התהליכים האמנותיים, הפוליטיים והדתיים שעוברים על רומא כמו גם על פירנצה ולבחון לאורם שורה של יצירות מרכזיות הן ארכיטקטוניות הן מצויירות והן מפוסלות. במקביל נעלה שאלות אודות סגנון, זהות אמנותית של אמן בודד ויכולתו להשפיע או לעצב את האמנות של תקופתו והדרכים בהם  הוא מפיץ את אמנותו. עיסוק מצומצם יותר, כפי שיאפשר הזמן, יוקדש לציור המאה ה-16 הונציאני מבליני וטיציאן ועד לטינטורטו וורונזה.

 

מעבר לציר הכרונולוגי ננסה להתמקד בשיעור במספר צירי התייחסות נוספים: שאלת המרכזים הגיאוגרפים השונים בהם עוצב סיפורו של "הרנסנס", שאלת הגדרת זרם אמנותי ותקפותה ההיסטורית והמחקרית כמו גם שאלת המקורות ההיסטוריים שמכתיבים עד היום את המבט שלנו על "הרנסנס". ככל שייתאפשר במסגרת הזמן ננסה לקרוא במספר מקורות באופן מודרך כדי לעמוד מכלי ראשון על שאלות היסטוריוגרפיות מהותיות להבנת התקופה לצד ההתבוננות ביצירות האמנות החזותיות.
Course description

The course will focus on the dramatic changes that underwent the art in Florence and Rome from the year 1492, when Lorenzo the magnificent died. In the century commonly labeled the cinquecento art shifted from what used to be coined as “High Renaissance” to “Roman Baroque”.  

 

 

During the course we will try to thoroughly examine the artistic, political and religious changes Rome underwent in those years and to analyze some central works of art in correlation with the general historical context. In parallel, we would ask questions about style, artistic identity, and the capacity of one artist to form or influence the art of his times.  

 

 

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לתולדות האמנות
0821-1430-01 מבוא לאמנות הרנסנס: ממיכלאנג'לו עד קרוואג'יו: האמנות האיטלקית מהרנסנס הגבוה לבאר
Introduction to Art Renaissance: Michelangelo to Caravaggio: High Renaissance it
שנה"ל תשע"ז | סמ'  ב' | ד"ר הנדלר יוסף

666סילבוס מפורט/דף מידע

הפקולטה לאמנויות  ע"ש יולנדה ודוד כץ

החוג לתולדות האמנות

שם השיעור: ממיכלאנג'לו עד קרוואג'יו: האמנות האיטלקית מהרנסנס הגבוה לבארוק הרומאי

 

From Michelangelo to Caravaggio : Italian art from high Renaissance to Baroque

שנת הלימודים תשע"ז (סמסטר  , שיעור ליבה לתואר ראשון, 2 ש"ס)

שם מרצה: דר' ספי הנדלר

טלפון: (יימסר בהמשך) דוא"ל: sefy@post.tau.ac.il

שעות קבלה: (יימסרו בהמשך) לפי תיאום מראש

 

תיאור הקורס

השיעור יוקדש לשינויים הדרמטיים שעוברת האמנות באיטליה במאה השנים אותן נהוג לכנות הצ'ינקואה-צ'נטו (המאה ה-16). נקודת המוצא תהיה בפירנצה עם  מותו של לורנצו המפואר (1492) וגירושם של המדיצ'י מן העיר. אחרי מבט על עידן הזהב של האמנות בפירנצה מראשית המאה ה-16 יעבור מרכז הכובד לרומא של פועלים מיכלאנג'לו ורפאל בתקופה אותה נהוג לכנות עידן הזהב היוליאני והליאוניני (תחת האפיפיורים יוליוס השני וליאו העשירי). הפריחה הזו מגיעה לעצירה דרמטית עם ביזת רומא האיומה בשנת 1527 על ידי כוחות הקיסר קארל החמישי. עם החורבן שפוקד את העיר והשינויים הדתיים הדרמטיים נפתח עידן חדש ומקיץ הקץ על הרנסנס הגבוה.

במחצית השניה של המאה, אחרי נעילת הקונסליום של טרנט, חל שינוי שנהוג היה לתאר בעבר כמעבר מן הרנסנס הגבוה לבארוק הרומאי. במהלך השיעור ננסה להביט לעומק על התהליכים האמנותיים, הפוליטיים והדתיים שעוברים על רומא כמו גם על פירנצה ולבחון לאורם שורה של יצירות מרכזיות הן ארכיטקטוניות הן מצויירות והן מפוסלות. במקביל נעלה שאלות אודות סגנון, זהות אמנותית של אמן בודד ויכולתו להשפיע או לעצב את האמנות של תקופתו והדרכים בהם  הוא מפיץ את אמנותו. עיסוק מצומצם יותר, כפי שיאפשר הזמן, יוקדש לציור המאה ה-16 הונציאני מבליני וטיציאן ועד לטינטורטו וורונזה.

מעבר לציר הכרונולוגי ננסה להתמקד בשיעור במספר צירי התייחסות נוספים: שאלת המרכזים הגיאוגרפים השונים בהם עוצב סיפורו של "הרנסנס", שאלת הגדרת זרם אמנותי ותקפותה ההיסטורית והמחקרית כמו גם שאלת המקורות ההיסטוריים שמכתיבים עד היום את המבט שלנו על "הרנסנס". ככל שייתאפשר במסגרת הזמן ננסה לקרוא במספר מקורות באופן מודרך כדי לעמוד מכלי ראשון על שאלות היסטוריוגרפיות מהותיות להבנת התקופה לצד ההתבוננות ביצירות האמנות החזותיות.

 

The course will focus on the dramatic changes that underwent the art in Florence and Rome from the year 1492, when Lorenzo the magnificent died. In the century commonly labeled the cinquecento art shifted from what used to be coined as “High Renaissance” to “Roman Baroque”.  

 

During the course we will try to thoroughly examine the artistic, political and religious changes Rome underwent in those years and to analyze some central works of art in correlation with the general historical context. In parallel, we would ask questions about style, artistic identity, and the capacity of one artist to form or influence the art of his times.  

 

דרישות הקורס

נוכחות חובה בכיתה, בחינה מסכמת

מרכיבי הציון הסופי

100% מבחן מסכם (תנאי מקדים לבחינה, עמידה בחובת הנוכחות).

נושאי הקורס

הקורס יתחלק לנושאי נושאי ליבה. החלוקה הסופית תתואם לקצב ההתקדמות בכיתה.

מבוא: בצילם של המדיצ'י

עידן הזהב היוליאני והליאוניני: האמנות ברומא עד לביזת העיר (1527)

יום הדין האחרון: שובו של מיקלאנג'לו לרומא - וההשפעה מחוץ לגבולותיה (סביב "יום הדין האחרון")

"המניירה החדשה": סגנון פיורנטיני או רומאי? פונטורמו, רוסו, ברונזינו

1550, שנה היסטורית, שנה היסטוריוגרפית: "חיי האמנים" של ואזארי

הקונסיליום של טרנט: הרפורמה הקתולית באמנות, בין תאוריה לפרקטיקה  

הטריומווירט הונציאני: טיציאן, טינטורמו, ורונזה, רחוקים מרומא, קרובים לרומא? על סיפה של תקופה חדשה

קרוואג'יו: הולדת ה"צייר" המודרני? על האמן ואמנותו

אסכולת קאראצ'י: הולדת "הציור הרומאי" המודרני?  (פאלאצו פראנזה)

סיכום: ג'יאן לורנצו ברניני: המכלול היפה

רשימת קריאה

פריטי החובה יפורטו במהלך השיעור. להלן מספר חיבורים לקריאה ראשונית.

Blunt A., Artistic Theory in Italy, 1450-1600, Oxford, 1966

Brown B.L. (ed.), The Genius of Rome 1592-1623, London, 2001

Freedberg S.J., Circa 1600 : a revolution of style in Italian painting, Cambridge, Mass., 1983

Hall M., Michelangelo's Last Judgment, Cambridge, 2005

Hibbard H., Caravaggio, London, 1983

Murray P., The Architecture of the Italian Renaissance, New York, 1992

Panofsky E., Renaissance and Renascences in Western Art, London, 1970

Pope-Hennessey J., Italian High Renaissance and Baroque Sculpture, New York, 1985

Portoghesi P., Rome of the Renaissance, London, 1972

Rubin P.L., Giorgio Vasari: Art and History, New Haven, 1995

Wittkower R., Art and Architecture in Italy 1600-1750, London, 1958 (1st ed.)

הערה: הרשימה ראשונית בלבד. רשימה מלאה ומחייבת תימסר במהלך הסמסטר. היא כוללת ברובה ספרים המצויים בספרייה המרכזית. הפריטים שאינם בספרייה יועמדו לרשות התלמידים באופן מקוון.

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת