חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ג

  מבוא לאמנות הרנסנס: אמנות הרנסנס הגבוה והמנייריזם באיטליה
   
0821-1411-01
אמנויות | חוג לתולדות האמנות
סמ'  ב'1400-1600115מכסיקו - אומנויותשיעור ד"ר צולקמן תמר
סילבוס מקוצר

בשיעור זה נעסוק באמנות סוף המאה ה-15 והמאה ה-16 באיטליה, תקופה בה פעלו ויצרו גדולי האמנות האיטלקית מרפאל, ליאונרדו דה וינצ'י ומיקלאנג'לו ועד טיציאן, ג'וליו רומנו ופונטורמו. נבחן את גיבוש ההישגים של אמנות הרנסנס כפי שהם באים לידי ביטוי ביצירתם לצד תהליך השינוי שהם מסמנים: מתחיית אמנות העת העתיקה לבריאתה מחדש; מאיזון, הרמוניה ואיפוק לפנטזיה וחלום. נבחן את השינויים הללו על רקע המשבר הגדול של הרפורמציה שפקד את אירופה ובעקבותיו, את השפעת תגובת הכנסייה הקתולית על האמנות והתרבות באיטליה.

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לתולדות האמנות
0821-1411-01 מבוא לאמנות הרנסנס: אמנות הרנסנס הגבוה והמנייריזם באיטליה

שנה"ל תשע"ג | סמ'  ב' | ד"ר צולקמן תמר

666סילבוס מפורט/דף מידע

מבוא לאמנות הרנסנס : אמנות הרנסנס הגבוה והמנייריזם באיטליה

Italian High Renaissance and Mannerism Art

0821-1411-01

סמסטר ב' , תשע"ג

ד"ר תמר צ'ולקמן

שיעור ליבה

 

שעות קבלה של המרצה ומיקום: בתיאום מראש

טלפון:

דוא"ל:  cholcman@post.tau.ac.il

 

בשיעור זה נעסוק באמנות סוף המאה ה-15 והמאה ה-16 באיטליה, תקופה בה פעלו ויצרו גדולי האמנות האיטלקית מרפאל, ליאונרדו דה וינצ'י ומיקלאנג'לו ועד טיציאן, ג'וליו רומנו ופונטורמו. נבחן את גיבוש ההישגים של אמנות הרנסנס כפי שהם באים לידי ביטוי ביצירתם לצד תהליך השינוי שהם מסמנים: מתחיית אמנות העת העתיקה לבריאתה מחדש; מאיזון, הרמוניה ואיפוק לפנטזיה וחלום.  נבחן את השינויים הללו על רקע המשבר הגדול של הרפורמציה שפקד את אירופה ובעקבותיו, את השפעת תגובת הכנסייה הקתולית על האמנות והתרבות באיטליה.

This course deals with 15th-16th century art in Italy, a period which saw the life and work of some of the greatest Italian artists, such as Raphael, Leonardo da Vinci and Michelangelo, as well as Titian, Gulio Romano and Pontormo.

The object of this course is to examine the formation of Renaissance Art’s artistic achievements, along with the changes they marked: from Rinascimento della antiquita to the re-invention of art, on the whole; from balance, harmony and severity to fantasy and illusion.

We will examine these changes considering the great European crisis of the Reformation and consequently the influences of the church’s reaction to art and culture in Italy.


דרישות הקורס ומרכיבי הציון הסופי:

 100% בחינה מסכמת

בחינה: זיהוי שקופיות 30%, שאלות רב-ברירה 70%

 

 

 

 

אתר הקורס (Moodle):

מצגות הקורס, טקסטים לקריאת חובה וטקסטים נוספים (קריאת רשות) מצויים באתר הקורס.  הכניסה לאתר מוסדרת עם הרישום לקורס. לבירור תקלות ועזרה בכניסה או שימוש באתר נא לפנות למעבדת המחשבים, מקסיקו חדר 118.

 

 

נושאי הקורס:*

I.     אלברטי הלכה למעשה: נראה את סיכום הישגי הרנסנס באמצעות דיון בעבודתו והגותו של אלברטי ונבדוק את יישומה בעבודותיהם של אמנים כפרא-אנג'ליקו ופיירו דלה פרנצ'סקה.

  • Fredrick Hartt, A History of Italian Renaissance Art: Fra Angelico, 208-222; Piero della Francesca, 270-293
  • Peter Murray, The Architecture of the Italian Renaissance, London: Thames and Hudson, 1986: Alberti, 51-62

 

II.                 מדע האמנות: לאונרדו דה וינצ'י ובני דורו.

·         Fredrick Hartt, A History of Italian Renaissance Art: Botticelli, 326-332; Mantegna, 390-402, 406-409; Leonardo da Vinci, 437-444

 

III.             ממדע לפנטזיה: מיקלאנג'לו ורפאל לקראת משבר הרנסנס.

·  Fredrick Hartt, A History of Italian Renaissance Art: Michelangelo,465-474; Raphael, 476-481; Chapter 20: Michelangelo and the maniera.

 

IV.              היופי בעיני המתבונן: פונטורמו כמשל.

·         Fredrick Hartt, A History of Italian Renaissance Art: Chap. 18: High Renaissance and Mannerism

V.                 בחזרה למציאות אחרת: אמנות הבארוק – הדוגמא של קרווג'יו וברניני.

* התכנית בנויה מחטיבות ונתונה לשינויים (כל חטיבה עשויה להמשך יותר משיעור אחד).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת