| |||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||
מבוא לאמנות ימי הביניים: הנרטיב הנוצרי באמנות: טקסט ודימוי (קורס חתך)
Christian Narrative in the Visual Arts: Text and Image |
0821-1314-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | חוג לתולדות האמנות | |||||||||||||||||||||||||
|
ההיסטוריה הקדושה הנוצרית, ובמרכזה התגשמותו של ישו בבשר, מותו ותחייתו, מהווה יסוד מרכזי של התרבות המערבית, ושל האמנות המערבית בתקופות השונות. אין ספור יצירות הוקדשו לתיאור רגעי המפתח של חייו של ישו, כמו גם של חייה של מריה ושל הקדושים השונים, ומסורות התיאור אשר נוצרו היוו מקור מרכזי להתייחסות גם עבור אמנים אשר תיארו נושאים אחרים, לאו דווקא מן ההיסטוריה הקדושה .
קורס זה יתמקד באופני תיאוריהם של פרקים מרכזיים מן הנרטיב הנוצרי באמנות, ויעמוד אחר הקשרים המורכבים בין המסורות הטקסטואליות – ובהן הברית הישנה והחדשה, האפוקריפה, וכתבי אבות הכנסייה והתיאולוגים הנוצרים – לבין הייצוג החזותי של עיקרי ההיסטוריה הקדושה הנוצרית. כל אלו יבחנו מתוך שורה של מתודות ובהן איקונוגרפיה, גישות נרטולוגיות, סמיוטיקה ועוד.
The Christian Sacred History – with the Incarnation, Crucifixion and Resurrection of Christ at its core – constitutes a central foundation of western culture, and of western art. Countless artworks were dedicated to the portrayal of the life of Christ, as well as to the life of the Madonna and the different saints. In there turn, the iconographic traditions developed for the portrayal of these subjects became a central source of reference for artists depicting other subjects – not necessarily related to Christian Sacred History.
הנרטיב הנוצרי באמנות: טקסט ודימוי
Christian Narrative in the Visual Arts: Text and Image
0821-1314
מסגרת הקורס: שיעור ליבה, סמסטר ב' תשע"ז, 2 ש"ס
המרצה: ד"ר רננה ברטל
שעת קבלה: לפי תיאום טלפוני מראש
מרכיבי הציון:
10% בוחן התמצאות בברית החדשה; 90% בחינה בכיתה.
תאור הקורס:
ההיסטוריה הקדושה הנוצרית, ובמרכזה התגשמותו של ישו בבשר, מותו ותחייתו, מהווה יסוד מרכזי של התרבות המערבית, ושל האמנות המערבית בתקופות השונות. אין ספור יצירות הוקדשו לתיאור רגעי המפתח של חייו של ישו, כמו גם של חייה של מריה ושל הקדושים השונים, ומסורות התיאור אשר נוצרו היוו מקור מרכזי להתייחסות גם עבור אמנים אשר תיארו נושאים אחרים, לאו דווקא מן ההיסטוריה הקדושה.
קורס זה יתמקד באופני תיאוריהם של פרקים מרכזיים מן הנרטיב הנוצרי באמנות, ויעמוד אחר הקשרים המורכבים בין המסורות הטקסטואליות – ובהן הברית הישנה והחדשה, האפוקריפה, וכתבי אבות הכנסייה והתיאולוגים הנוצרים – לבין הייצוג החזותי של עיקרי ההיסטוריה הקדושה הנוצרית. כל אלו יבחנו מתוך שורה של מתודות ובהן איקונוגרפיה, גישות נרטולוגיות, סמיוטיקה ועוד.
The Christian Sacred History – with the Incarnation, Crucifixion and Resurrection of Christ at its core – constitutes a central foundation of western culture, and of western art. Countless artworks were dedicated to the portrayal of the life of Christ, as well as to the life of the Madonna and the different saints. In there turn, the iconographic traditions developed for the portrayal of these subjects became a central source of reference for artists depicting other subjects – not necessarily related to Christian Sacred History.
This course will focus on the pictorial and iconographical traditions developed for the portrayal of central chapters of the Christian narrative, and investigate the complex relations between the textual sources – among them the Old and New Testaments, Apocrypha and the writings of the fathers of the church and of Christian Exegetics – and the visual representations of these fundamental Christian episodes. All these will be studied using different methods, including iconography, narratology, and semiotics.
The Lessons will be dedicated to:
1. Introduction: The Christian Narrative and Sacred History
2-3. One that is Three: Depicting the Trinity
4-6. The Incarnation and Nativity and their portrayal.
7-9. The Passion and Resurrection.
10-11. The Virgin
12-13. Aspects of the portrayal of Saints
נושאי השיעורים (נתון לשינויים):
(רשימת הקריאה הספציפית לכל מפגש תוגדר במהלך הסמסטר)
שיעור 1: הקדמה – הנראטיב הנוצרי, ההיסטוריה הקדושה
שיעור 2-3: אחד שהוא שלושה – השילוש הקדוש ומסורת תיאוריו
Kessler, H Spiritual Seeing, Picturing God’s Invisibility in Medieval Art,
שיעור 4-6: התגשמותו של ישו בבשר ולידתו, ומסורות תיאוריהם
Kalavrezou,
Mathews. T. F., N. Muller, "Isis and Mary in Early Icons", in: M. Vassilaki (ed.), Mother of God: Representations of the Virgin in Byzantine art, Milano, 2000, pp. 3-9.
Rohr Scaff (von), S., "The Virgin Annunciate in Italian Art of the Late Middle Ages and Renaissance", College Literature, 29/3 (2002), pp. 109-123.
שיעורים 7-9 – תיאור ייסוריו של ישו ומותו
Barasch, M., Gestures of Despair in Medieval and Early Renaissance
Chazelle, C., The Crucified God in the Carolingian Era: Theology and Art of Christ’s Passion,
Chazelle, C., The Cross, the Image, and the Passion in Carolingian Thought and Art,
Derbes, A., Picturing the Passion in Late Medieval
Ferber, S., "Crucifixion Iconography in a Group of Carolingian Ivory Plaques," The Art Bulletin, 48 (1966), pp. 323-334.
Fulton, R., From Judgment to Passion: Devotion to Christ and the Virgin Mary, 800-1200,
Marrow, J., Passion Iconography in Northern art of the late Middle Ages and Early Renaissance ,
Ross, E. M., "'She wept and cried right loud for sorrow and for pain' - Suffering, the spiritual journey and women's experience in late medieval mysticism", in: U. Wiethaus (ed.), Maps of Flesh and Light: The Religious Experience of Medieval Women Mystics,
Os (van), H (ed.), The Art of Devotion in the Late Middle Ages in Europe, Princeton New Jersey, 1994, ch. 3 ("Devotional Themes"), pp. 87-130.
שיעורים 10-11 מריה – פרקים בתיאורה של אם האלוהים
Daley, B. E., "The '
Katzenellenbogen, A., The Sculptural Programs of
Mayberry, N., "The Controversy over the Immaculate Conception in Medieval and Renaissance Art, Literature and Society", Journal of Medieval and Renaissance Studies, 21/2 (1991), pp. 207-224.
Pelikan, J., Mary: Images of the Mother of Jesus in Jewish and Christian Perspective,
Pelikan, J., Mary through the Centuries: er Place in the History of Culture,
Rubin, M., "Mary", History Workshop Journal, 58 (2004), pp. 1-16.
Spitzer, L., "The cult of the Virgin and Gothic sculpture: evaluating opposition in the
Warner, M., Alone of all her Sex: the Myth and the Cult of the Virgin Mary,
שיעורים 12-13: היבטים בתיאור חיי הקדושים הנוצריים
Abou-el-Haj, B. F., "The Audiences for the Medieval Cult of Saints", Gesta, 30:1 (1991), pp. 3-15.
Abou-el-Haj, B. F., The Medieval Cult of Saints: Formations and Transformations,
Gardner, J, "Stone Saints: Commemoration and Likeness in thirteenth-century Italy, France, and Spain" Gesta, 46/2 (2008), pp. 121-134.
Hahn, C., "Picturing the Text: Narrative in the Life of the Saints", Art History, 13/1 (1990) 1-33.
Hahn, C., Portrayed on the Heart: Narrative Effect in Pictorial Lives of Saints from the tenth through the thirteenth century,
Reinburg, V., "Praying to Saints in the Late Middle Ages", in: Saints Studies in Hagiography, S. Sticca (ed.), Binghamton, N.Y., 1996, pp. 269-282.
Sanchez Ameijeiras, R., "Imagery and Interactivity: Ritual Transaction at the Saint's Tomb", in: Decorations for the Holy Dead: Visual Embellishments on Tombs and Shrines of Saints, S. Lamia, E. Valdez del Almo (eds.), Turnhout, 2002, pp. 21-38.
כנען-קדר, נ., האמנות הנוצרית בימי הביניים – מושגי יסוד, ספריית "אוניברסיטה משודרת",
תל-אביב 1990.
כנען-קדר, נ., האישה ודימוייה באמנות ימי הביניים, ספריית "אוניברסיטה משודרת", תל-אביב
1998.
Belting, H., Likeness and Presence: a History of the Image before the Era of Art, translated by E. Jephcott,
Cross, F.L. (ed.), The
Grabar, A., Christian Iconography – A Study of Its Origins, New Jersy, 1980
(1968).
Jensen, R. M., Face to Face : Portraits of the Divine in Early Christianity,
Hall, J., Dictionary of Subjects and Symbols in Art,
Kessler, H. Seeing Medieval Art ,
Livingstone, E. A., The Concise
1977.
Réau, L., Iconographie de l’art chrétien, Paris 1959.
Schiller, G., Iconography of Christian Art,
Walter, C., Pictures as Language: how the Byzantines exploited them,
ספרות כללית: טקסט ודימוי
Arnheim, R., Visual Thinking,
Arnheim, R., Art and Visual Perception: a Psychology of the Creative Eye, New version, expanded and rev.,
Bal, M., A Mieke Bal Reader - Part 3 - Visual Analysis,
Belting, H., An Anthropology of Images: Picture, Medium, Body, translated by T. Dunlap,
Cobley, P., The Routledge Companion to Semiotics,
Gage, J., Colour and Culture: Practice and Meaning from Antiquity to Abstraction,
Gage, G., Color and Meaning,
Gombrich, E. H, Art and Illusion: a Study in the Psychology of Pictorial Representation,
Gombrich, E. H., Art, Perception and Reality,
Gombrich, E. H, The Image and the Eye: Further Studies in the Psychology of Pictorial Representation,
Kemp, M., The Science of Art: Optical Themes in Western Art from Brunelleschi to Seurat,
Kemp, M., Visualizations: the Nature Book of Art and Science, 2000.
Kepes, G., Language of Vision,
Mitchell, W. J. T., Picture Theory: Essays on Verbal and Visual Representation,
Mitchell, W. J. T., Iconology : Image, Text, Ideology,
Mitchell, W. J. T., The Language of Images,
Nelson, R. S., R. Shiff (eds.), Critical Terms for Art History,
Panofsky, E., Studies in Iconology: Humanistic Themes in the Art of the Renaissance,
Pleij, H., Colors Demonic and Divine - Shades of Meaning in the Middle Ages and After, New Yorl, 2004.
Schapiro, M., Words and Pictures: On the Literal and the Symbolic in the Illustration of a Text,
Schechter, M., Semiotics and Art Theory: Between Autonomism and Contextualism,
פנופסקי, א'. "איקונוגרפיה ואיקונולוגיה – הקדמה", מתוך: מחקרים באיקונולוגיה – נושאים הומניסטיים בחקר אמנות הרנסנס, תרגמה ד’ אתגר. – תדפיס אלקטרוני.
שפירו, מ', "סגנון" בתוך: מ' שפירו, מבחר מאמרים בתולדות האמנות, ערך והקדים מבוא מ’ עמר, אוניברסיטת תל אביב, 2003, עמודים 21-4.