| |||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||
מבוא לאמנות ימי הביניים: בין מסורת, שינוי ותחייה
Introduction to Medieval art: Tradition, Transformation and Renovation |
0821-1306-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | חוג לתולדות האמנות | |||||||||||||||||||||||||
|
תהליכי התפתחותה של אמנות ימי הביניים הינם מורכבים מאוד וביסודם הצורך של דת חדשה לנסח את שפתה האמנותית הן מבחינה אדריכלית והן מבחינת אופן תיאור דמות האל והאירועים הקדושים. שפה אמנותית זו צמחה מתוך מפגש בין מסורות שונות: אלו של האמנות הרומית, אמנות המזרח והאמנות היהודית, ותוך התפתחותה של שפת תיאור בעלת קודים ומסורות אשר יהיו בעלי השפעה עצומה על האמנות המערבית למשך מאות בשנים.
השיעור יבקש ללמד את תהליכי התפתחות אמנות ימי הביניים, למן ראשיתה באמנות הנוצרית הקדומה, במערב ובביזנטיון, דרך האמנות השיבטית והאינסולרית ועד לתחייה הקרולינגית במאה ה-9. השיעור יבקש להקנות לתלמידים היכרות עם היצירות המרכזיות במרכזי היצירה החשובים במערב ובביזנטיון (רומא, קונסטנטינופול, ראוונה, מילאנו, ארל, ירושלים ועוד) ובמדיה השונים (אדריכלות, כתבי יד, פסיפס ואמנות זעירה) תוך הקניית כלי ניתוח ופרשנות להבנת התפתחות השפה החזותית בימי הביניים.
The processes which shaped Early Christian and Medieval art were highly complex, and resulted from the need of a new and fast growing religion to form an architectural and visual language. This language developed out of the encounter between various traditions such as Roman art, art of the east and Jewish art, and created intricate iconographical, compositional, structural and stylistic codes and traditions which will have an immense influence on both western and Byzantine art for hundreds of years.
The course whishes to investigate central aspects of the development of medieval art, from its beginnings, through the diverse art created following the great invasions and under the Merovingians, Lombards and Visigoths, concluding with the Carolingian revival. The course aims to introduce to the students central works of art in major centers in the west and in Byzantium (Rome, Constantinople, Ravenna, Milan, The Holy Land, Arles) and in different media (book illumination, sculpture, ivory, mosaic decoration, minor arts, and architecture) while providing interpretive tools for analyzing the visual language of the early Middle Ages.
הפקולטה לאמנויות ע"ש יולנדה ודוד כ"ץ
החוג לתולדות האמנות
בין מסורת, שינוי ותחייה: אמנות ימי הביניים המוקדמים למן שלהי העת העתיקה ועד האמנות הקרולינגית
Tradition, Transformation and Renovation: Art of the Early Middle Ages, From Late Antique to Carolingian Art
מסגרת הקורס: שיעור ליבה, סמסטר א', שנה"ל תשע"ז, 2 ש"ס
המרצה: ד"ר גיל פישהוף
0523807967
שעת קבלה: לפי תיאום טלפוני מראש
תאור הקורס:
תהליכי התפתחותה של אמנות ימי הביניים הינם מורכבים מאוד וביסודם הצורך של דת חדשה לנסח את שפתה האמנותית הן מבחינה אדריכלית והן מבחינת אופן תיאור דמות האל והאירועים הקדושים. שפה אמנותית זו צמחה מתוך מפגש בין מסורות שונות: אלו של האמנות הרומית, אמנות המזרח והאמנות היהודית, ותוך התפתחותה של שפת תיאור בעלת קודים ומסורות אשר יהיו בעלי השפעה עצומה על האמנות המערבית למשך מאות בשנים.
השיעור יבקש ללמד את תהליכי התפתחות אמנות ימי הביניים, למן ראשיתה באמנות הנוצרית הקדומה, במערב ובביזנטיון, דרך האמנות השיבטית והאינסולרית ועד לתחייה הקרולינגית במאה ה-9. השיעור יבקש להקנות לתלמידים היכרות עם היצירות המרכזיות במרכזי היצירה החשובים במערב ובביזנטיון (רומא, קונסטנטינופול, ראוונה, מילאנו, ארל, ירושלים ועוד) ובמדיה השונים (אדריכלות, כתבי יד, פסיפס ואמנות זעירה) תוך הקניית כלי ניתוח ופרשנות להבנת התפתחות השפה החזותית בימי הביניים.
The processes which shaped Early Christian and Medieval art were highly complex, and resulted from the need of a new and fast growing religion to form an architectural and visual language. This language developed out of the encounter between various traditions such as Roman art, art of the east and Jewish art, and created intricate iconographical, compositional, structural and stylistic codes and traditions which will have an immense influence on both western and Byzantine art for hundreds of years.
The course whishes to investigate central aspects of the development of medieval art, from its beginnings, through the diverse art created following the great invasions and under the Merovingians, Lombards and Visigoths, concluding with the Carolingian revival. The course aims to introduce to the students central works of art in major centers in the west and in Byzantium (Rome, Constantinople, Ravenna, Milan, The Holy Land, Arles) and in different media (book illumination, sculpture, ivory, mosaic decoration, minor arts, and architecture) while providing interpretive tools for analyzing the visual language of the early Middle Ages.
דרישות הקורס:
נוכחות בשיעורים, השתתפות בדיונים במהלך השיעור, קריאת ספרות מחקר , כתיבת מבחן מסכם, עמידה בבוחן בקיאות בברית חדשה (ייערך בכיתה במהלך הסמסטר).
מרכיבי הציון הסופי:
90% בחינה מסכמת, 10% בוחן בקיאות בברית החדשה.
נושאי השיעורים:
רשימת הקריאה הנלווית לכל שיעור תימסר עם תחילת הקורס.
מפגש 1 : מבוא – עיקרי המחשבה הנוצרית, צמיחת הנצרות מפאולוס ועד קונסטנטין
מפגש3-2 : מגמות באמנות רומית בשלהי העת העתיקה – אמנות אימפריאלית ואזרחית
מפגש 5-4 : צמיחת האמנות הנוצרית הקדומה במערב (מאה 3-4) – קטקומבות וסרקופגים
מפגש 7-6 : האמנות הנוצרית הקדומה במערב במאות 4-6: אדריכלות, פסיפס
מפגש 9-8: האמנות הנוצרית הקדומה במזרח (ביזנטיון) במאות 4-6: א"י, סיני, קונסטנטינופול
מפגש 11-10: האמנות בראוונה
מפגש :12 אמנות שבטית ואינסולרית במאות 7-8
מפגש 14-13: האמנות הקרולינגית בין חידוש לתחייה (מאה 9)
ביבליוגרפיה נבחרת
כנען-קדר, נ., האמנות הנוצרית בימי הביניים – מושגי יסוד, ספריית "אוניברסיטה משודרת",
תל-אביב 1990.
כנען-קדר, נ., האישה ודימוייה באמנות ימי הביניים, ספריית "אוניברסיטה משודרת", תל-אביב
1998.
Cross, F.L. (ed.), The
Hall, J., Dictionary of Subjects and Symbols in Art,
Kessler, H. Seeing Medieval Art ,
------ Spiritual Seeing, Picturing God’s Invisibility in Medieval Art,
Livingstone, E. A., The Concise
1977.
Réau, L., Iconographie de l’art chrétien, Paris 1959.
Schiller, G., Iconography of Christian Art,
Elsner, J., Art and the Roman Viewer : the Transformation of Art from the Pagan World to Christianity,
Elsner, J., Imperial
Grabar, A., The Beginning of Christian Art, 200-395,
Grabar A., The Golden Age of Justinian, From the Death of Theodosius to the rise
of Islam,
Grabar, A., Christian Iconography – A Study of Its Origins, New Jersy, 1980
(1968).
Grabar A., C. Nordenfalk, Early Medieval Painting from the
Century, Albert Skira Edition,
Grabar, A., Martyrium : recherches sur le culte des reliques et l’art chretien antique, London, 1972.
Jensen, R. M., Face to Face : Portraits of the Divine in Early Christianity,
Jensen, R. M , Understanding Early Christian Art,
Kitzinger, E., Early Medieval Art (In the
Krautheimer, R., Early Christian and Byzantine Architecture, The Pelican History of
Art, Harmondsworth 1981 (1965).
Krautheimer, R.,
Mathews, T. F., The Clash of Gods : a Reinterpretation of Early Christian Art,
Milburn, R., Early Christian Art and Architecture,
Oakshott, W., The Mosaics of
Olovsdotter, C., The Consular Image: an Iconological Study of the Consular Diptychs,
Simson O. von, Sacred Fortress – Byzantine Art and Statecraft in Ravenna,
1987 (1948).
Weitzmann, K., The Age of Spirituality,
Harbison, P., H. Potterton, J. Sheehy, Irish Art and Architecture: From Prehistory to the Present,
Hourihane C. (ed.), From
Hubert, J., J. Porcher, W.F. Volbach, Europe of the Invasions (=
Ages),
Henry, F., Irish Art,
Spearman R. M., J. Higgitt (eds.), The Age of Migrating Ideas: Early Medieval Art in Northern Britain and
Beckwith, J., Early Medieval Art – Carolingian, Ottonian, Romanesque,
(1964).
Chazelle, C., The Crucified God in the Carolingian Era: Theology and Art of Christ’s Passion,
Chazelle, C., The Cross, the Image, and the Passion in Carolingian Thought and Art,
Conant, K. J., Carolingian and Romanesque Architecture 800-1200, The Pelican
History of Art, Harmondsworth 1978 (1959).
Dodwell, C.r., Painting in
Grodecki, L., F. Mütherich et al., Le siècle de l’an mil, Paris 1973.
Hinks, R., Carolingian Art,
Hubert, J., J. Porcher, W.F. Volbach, Carolingian Art,
Krautheimer, R.,
Lasko, P., Ars Sacra: 800-1200, the Pelican History of Art, Harmondsworth 1972.
Mütherich, F., J. E. Gaehde, Carolingian Painting,
Schutz, H., The Carolingians in Central Europe, their History, Arts, and Architecture : a Cultural History of Central Europe, 750-900,
Cutler, A., The Hand of the Master: Craftsmanship, Ivory, and Society in
Cutler, A, Imagery and Ideology in Byzantine Art, Hampshire, 1992.
Demus, O., Byzantine Mosaic Decoration: Aspects of Monumental Art in
Demus, O., Byzantine Art and the West,
Kitzinger, E., Byzantine Art in the Making: Main Lines of Stylistic Development in Mediterranean Art, 3rd-7th Century,
Kitzinger, E., The Art of Byzantium and the Medieval West: Selected Studies, edited by W. Eugene Kleinbauer,
Maguire, E, D. and Maguire, H., Other Icons: Art and Power in Byzantine Secular Culture,
McClanan, A., Representations of Early Byzantine Empresses: Iimage and Empire,
Maguire, H., Art and Eloquence in
Pentcheva, B. V., Icons and Power: the Mother of God in
Rice , D. T., Byzantine Art, Melbourne, 1968.
Rodley, L., Byzantine Art and Architecture: an Introduction,
Safran, L., Heaven on Earth: Art and the Church in
Sherrard, Ph., Constantinople: Iconography of a Sacred City,
Walter, C., Pictures as Language: how the Byzantines exploited them,
Walter, C., Art and Ritual of the
Wharton, A. J., Art of Empire: Painting and Architecture of the Byzantine Periphery: a Comparative Study of