חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ט

  ביצועי הריטואל היהודי: טקסט, טקס ותיאטרון
  The Performances of Jewish Ritual: Text, Rite, and Theatre  
0811-6156-01
אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
סמ'  ב'1600-1800206אמכסיקוסמינר ד"ר ליפשיץ יאיר
סמ'  ב'1400-1600001 קיקואיןסמינר
דרישות קדם   רשימת התפוצה  
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

סמינר זה יבחן את האופנים שבהם ניתן להתבונן על הביצוע הריטואלי היהודי מתוך תיאוריות שונות של פרפורמנס. נעקוב אחר האופן שבו טקסטים הלכתיים מנסים לעצב טקסים, והמשמעויות שהם מטעינים טקסים אלו. תוך התמקדות במרכיבי הריטואל– גוף, תנועה, חלל ואביזרים חומריים – נתחקה אחר האופן שביצועים שונים של ריטואלים מפרשים את ההלכה היהודית. במקביל, נדון ביצירות בימתיות המערערות ומשבשות את הביצוע ההלכתי ה"תקין". כל זאת, תוך מודעות למקומה המתחדש של הדת בתרבות העכשווית, בעידן הנקרא לרוב "פוסט-חילוני".

הקורס יכלול גם עבודה מעשית בקבוצות, אשר תבחן כיצד ביצוע טקסים מסייע להבנתם, פירושם, פירוקם, וחקירתם. עבודה זו יכולה לשמש נקודת מוצא מחקרית-ביצועית לעבודה הסמינריונית בהמשך.

Course description

The seminar will examine the ways in which Jewish ritual practice can be reconceived through performance theory. We will trace the shaping of rituals by halakhic texts, and the meanings imbued in ritual by these texts. By focusing on the components of ritual – body, movement, space, and material objects – we will explore how various ritual performances reinterpret Jewish halakha. Alongside this, we will discuss theatrical pieces which undermine and disrupt "normative" halakhic performance. This, while being aware to the resurgence of religion in contemporary culture, in an era often referred to as “post-secular”.

The course will include practical research in groups, which will examine how the performance of rituals enables their understanding, interpretation, and deconstruction. This research could serve as a performative starting point for the final written paper.

 

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
0811-6156-01 ביצועי הריטואל היהודי: טקסט, טקס ותיאטרון
The Performances of Jewish Ritual: Text, Rite, and Theatre
שנה"ל תשע"ט | סמ'  ב' | ד"ר ליפשיץ יאיר

סילבוס מפורט/דף מידע

 

ביצועי הריטואל היהודי: טקסט, טקס, ותיאטרון

The Performances of Jewish Ritual: Text, Rite, and Theatre

סמסטר ב, תשע"ט

4 ש"ס

סמינר

שם המרצה: ד"ר יאיר ליפשיץ

דואר אלקטרוני: yair.lipshitz@gmail.com

שעות קבלה: לפי תיאום מראש במייל

 

תאור הקורס

סמינר זה יבחן את האופנים שבהם ניתן להתבונן על הביצוע הריטואלי היהודי מתוך תיאוריות שונות של פרפורמנס. נעקוב אחר האופן שבו טקסטים הלכתיים מנסים לעצב טקסים, והמשמעויות שהם מטעינים טקסים אלו. תוך התמקדות במרכיבי הריטואל– גוף, תנועה, חלל ואביזרים חומריים – נתחקה אחר האופן שביצועים שונים של ריטואלים מפרשים את ההלכה היהודית. במקביל, נדון ביצירות בימתיות המערערות ומשבשות את הביצוע ההלכתי ה"תקין". כל זאת, תוך מודעות למקומה המתחדש של הדת בתרבות העכשווית, בעידן הנקרא לרוב "פוסט-חילוני".

הקורס יכלול גם עבודה מעשית בקבוצות, אשר תבחן כיצד ביצוע טקסים מסייע להבנתם, פירושם, פירוקם, וחקירתם. עבודה זו יכולה לשמש נקודת מוצא מחקרית-ביצועית לעבודה הסמינריונית בהמשך.

 

תאור הקורס באנגלית  

The seminar will examine the ways in which Jewish ritual practice can be reconceived through performance theory. We will trace the shaping of rituals by halakhic texts, and the meanings imbued in ritual by these texts. By focusing on the components of ritual – body, movement, space, and material objects – we will explore how various ritual performances reinterpret Jewish halakha. Alongside this, we will discuss theatrical pieces which undermine and disrupt "normative" halakhic performance. This, while being aware to the resurgence of religion in contemporary culture, in an era often referred to as “post-secular”.

The course will include practical research in groups, which will examine how the performance of rituals enables their understanding, interpretation, and deconstruction. This research could serve as a performative starting point for the final written paper.

 

דרישות הקורס

נוכחות, השתתפות. קריאה, הגשת רפרט, הגשות מעשיות בקבוצות, עבודה סמינריונית

 

מרכיבי הציון הסופי

30% השתתפות והגשות במהלך הסמסטר; 70% עבודה סמינריונית.

 

נושאי הקורס (נתון לשינויים)

  • התיאטרון כזירה לחשיבה על ריטואלים, משחק ופירוק.
  • טקסט וביצוע בדינמיקה הריטואלית; מבצע הטקס כפרשן טקסט.
  • ריטואל, פרפורמנס, וידע רפרטוארי.
  • גוף, חפצים, ומרחב בביצוע הריטואל.
  • ביצוע הריטואל כזירה של מתחים.
  • לימינאליות וטקסי מעבר.

 

רשימת ספרות (נתון לשינויים)

בין היצירות שיידונו:

אנ-סקי, ש. הדיבוק (בין שני עולמות). תרגום: חיים נחמן ביאליק. תל אביב: אור-עם, 1983.

גלרון, הדר. מקווה: סיפור על נשים ועל מקום. תל אביב: אור-עם, 2007.

הספרי, שמואל. חמץ. תל אביב: אור עם, 2002.

---  קידוש. תל אביב: אור עם, 1990.

---  שבעה. תל אביב: אור עם, 2002.

עליון ישראלי, עליזה. "סוטה." בתוך: מדרש במה: קבוצת התיאטרון הירושלמי, תל  אביב: ידיעות אחרונות, 2009. עמ' 199-223.

Asch, Sholem. "God of Vengeance." trans.: Joachim Neugroschel. Pakn-treger 23 (Winter 1996), pp. 17-39.

Kushner, Tony. "Notes on Akiba." Death and Taxes: Hydriotaphia, and Other Plays. New York: Theatre Communications Group, 2000. pp. 241-260.

 

ספרות מחקר:

גוברין, מיכל. "הפולחן היהודי כז'אנר של 'תיאטרון קודש'." היהדות והאמנות. עורך דוד קאסוטו. רמת גן: אוניברסיטת בר אילן, תשמ"ט. 243-263.

טרנר, ויקטור. התהליך הטקסי: מבנה ואנטי-מבנה. תרגום נעם רחמילביץ'. תל אביב: רסלינג, 2004.

לוי, שמעון. "גאולה בהצגה – ההגדה של פסח כאקט פרפורמטיווי." מקטרים בבמות: עיונים בדרמה עברית. תל אביב: אור עם, 1992. עמ' 109-116.

ליפשיץ, יאיר. "הפואטיקה, הפוליטיקה והפרפורמנס של ההלכה בטרילוגיה של הספרי ('קידוש', 'חמץ', 'שבעה')." צפייה חוזרת: עיון מחודש במחזאות מקורית. עורכים: זהבה כספי וגד קינר. באר שבע: הוצאת אוניברסיטת בן גוריון, 2013. עמ' 321-342.

---. ""המלאכים והבמבה: הלכה ותיאוריות של פרפורמנס." ההלכה כהתרחשות. עורך: אבינועם רוזנק. ירושלים: מאגנס ומכון ון-ליר, 2016. עמ' 131-174.

שוהם, חזקי. נעשה לנו חג: חגים ותרבות אזרחית בישראל. ירושלים: המכון הישראלי לדמוקרטיה, 2014.

רוזן-צבי, ישי. "ענישות תאטרליות: בין יחזקאל למשנה." הטקס שלא היה: מקדש, מדרש ומגדר במסכת סוטה. ירושלים: מאגנס, 2008. עמ' 181-225.

 

Asad, Talal. Genealogies of Religion: Discipline and Reasons of Power in Christianity and Islam. Baltimore : Johns Hopkins University Press, 1993.

Bell, Catherine. Ritual Theory, Ritual Practice. New York: Oxford University Press, 1992.

-----. Ritual: Perspectives and Dimensions. New York: Oxford University Press, 1997.

Blackburn, Anne M. ‘The Text and the World.’ The Cambridge Companion to Religious Studies. Ed. Robert A. Orsi. Cambridge: Cambridge University Press, 2012, pp. 151-167.

Bynum, Caroline Walker. "Women's Stories, Women's Symbols: a Critique of Victor Turner's Theory of Liminality." Anthropology and the Study of Religion. Eds. Robert L. Moore and Frank E. Reynolds. Chicago: Center for the Scientific Study of Religion, 1984. pp. 105-125.

Casanova, José. Public Religions in the Modern World. Chicago: University of Chicago Press, 1994.

-----. ‘Secularization Revisited: a Reply to Talal Asad.’ Power of the Secular Modern: Talal Asad and His Interlocutors. Eds. David Scott and Charles Hirschkind. Stanford: Stanford University Press, 2006, pp. 12-30.

Chambers, Claire Maria, Simon W. du Toit, and Joshua Edelman (eds.). Performing Religion in Public. Houndmills: Palgrave Macmillan, 2013.

Cofman-Simhon, Sarit. "Ma'amarot: Staging the Agon of the Jewish Morning Service," Ecumenica:  a Journal of Theatre and Performance, 3:1 (2006), pp. 41-56.

Grimes, Ronald M. “Religion, Ritual, and Performance.” Religion, Theatre, and Performance: Acts of Faith. Ed. Lance Gharavi. New York: Routledge, 2012. pp. 27-41.

---. Rite out of Place: Ritual, Media, and the Arts. Oxford: Oxford University Press, 2006.

Habermas, Jürgen. ‘Religion in the Public Sphere.’ European Journal of Philosophy 14:1 (2006), pp, 1-25.

Kaynar, Gad. “The Decline of Israeli Society as a Black Mass in the Theatre of Shmuel Hasfari.” Religion, Theatre, and Performance: Acts of Faith. Ed. Lance Gharavi. New York: Routledge, 2012. pp. 115-171.

Lipshitz, Yair. "Scrolls and Scandals: The Ritual Object as Stage Prop in God of Vengeance." Theatre Survey 54:2 (2013). pp. 231-253.

---. "The City Square in the Performance of Taanit: From Rabbinic Space to Contemporary Jerusalem." Journal of Levantine Studies 5:1 (2015), pp. 59-81.

Myerhoff, Barbara G. "A Death in Due Time: Construction of Self and Culture in Ritual Drama." Rite, Drama, Festival, Spectacle: Rehearsals Toward a Theory of Cultural Performance. Ed. John J. MacAloon. Philadelphia: Institute for the Studies of Human Issues, 1984. pp. 149-177.

Rozik, Eli. The Roots of Theatre: Rethinking Ritual and Other Theories of Origin. Iowa: University of Iowa Press: 2002.

Schechner, Richard. Between Theatre and Anthropology. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1985.

Schechner, Richard and Willa Appel (eds.) By Means of Performance: Intercultural Studies of Theatre and Ritual. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.

Seidman, Naomi. "Staging Tradition: Piety and Scandal in God of Vengeance." Sholem Asch Reconsidered. ed.: Nanette Stahl. New Haven: The Beinecke Rare Book and Manuscript Library, 2004. pp. 51-61.

Smith, Jonathan Z. ‘Religion, Religions, Religious.’ Critical Terms for Religious Studies. Ed. Mark C. Taylor. Chicago: University of Chicago Press, 1998. pp. 269-284.

Solomon, Alisa. “Balancing Act: Fiddler’s Bottle Dance and the Transformation of ‘Tradition’.” TDR 55:3 (2011), pp. 21-30.

Soloveitchik, Haym. "Rupture and Reconstruction: the Transformation of Contemporary Orthodoxy." Tradition 28:4 (1994), 64-130.

Taylor, Diana. The Archive and the Repertoire: Performing Cultural Memory in the Americas. Durham: Duke University Press, 2003.

Turner, Victor. From Ritual to Theatre: the Human Seriousness of Play. New York: PAJ Publications, 1982.

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת