פרפורמנס: אני/אתר
Performance: Site/Self
סמינר במתכונת מעבדה ללימודי תואר שני
שנתי, תשע"ה
שם המרצים: ד"ר דפנה בן-שאול, ד"ר דרור הררי
שעות קבלה: בתיאום מראש במייל בימים ראשון ורביעי.
4 ש"ס סמסטר א' ו-4 ש"ס סמסטר ב':
ההשתתפות מותנית בלקיחת שני קורסי הסמינר, סמסטר א' וב' (8 ש"ס).
דרישות הקורס
נוכחות חובה במפגשים ובסדנאות.
הגשת תרגילים מעשיים.
הגשת עבודות: רפרט או סמינר (על פי מבנה הלימודים של הסטודנט/ית) בכל אחד מהסמסטרים.
מרכיבי הציון הסופי
50% עבודה עיונית, עבודה סמינריונית ורפרט
50% עבודה יישומית
נושאי הקורס (תכנית הקורס תפורט לסטודנטים בתחילת השנה)
נושאים מרכזיים בסמסטר א'
- מפגש ביקורתי עם הגדרות פרפורמנס ויישומן
- מפגש ביקורתי עם מושגי אתר המופע: סוגים של סייט-ספסיפיק
- מושגים מרכזיים, ביניהם: הטרוטופיה, ספירה ציבורית, מרחב צבירה, אתר זיכרון
- המופע של המבנה המוסדי
- מופע בחלל המוסדי
- מופע במרחב הציבורי: הליכה וסיור, כיבוש הרחוב, המצאת מקום, ועוד
נושאי מרכזיים בסמסטר ב'
- מפגש עם מודלים של מופע-העצמי
- מופעי-עצמי: גוף, דימוי, ריקון
- היבטי משחק-תפקידים
- מושגי עצמי ותיאוריות סובייקט פסיכואנליטיות
- זיקה בין נרקיסיזם לפרפורמנס
- מופע-עצמי ומרחב פרטי
ביבליוגרפיה חלקית:
אהרונסון-להבי, שרון, "סיפורי סבתא בבמת מיצג", תיאטרון 19 (2007), עמ' 38-44.
אזולאי, אריאלה, אימון לאמנות: ביקורת הכלכלה המוזיאלית, תל אביב: הקיבוץ המאוחד, המכון הישראלי לפואטיקה וסמיוטיקה ע"ש פורטר, 1999. [עמ' 72-110]
באבא, הומי ק., "העולם והבית", בתוך רעידת אדם, על התפר – מוזיאון חברתי לאמנות עכשווית, קטלוג התערוכה, 2008.
בודריאר, אמריקה, תרגום: מור קדישזון, תל אביב: בבל, 2000.
ביי, חכים, TAZ: אזור אוטונומי ארעי, תרגום: ליאת סאבין, תל אביב: רסלינג, 2008.
בן-שאול, דפנה, "על דיוניסוס בסנטר: במה לבליעת האדמה", זמנים 99 (2007), עמ' 94-105.
בן-שאול, דפנה (עריכה, כתיבה), קבוצת זיק: עשרים שנות עבודה, ירושלים: כתר, 2005.
בן-שאול, דפנה, "תפנית השיבה הפרפורמטיבית", מעקף מס' 9 (2014) מחשבות על שחזור (מקוון).
בן-שאול, דפנה, "משחק-תפקידים", מפתח: כתב עת לקסיקלי למחשבה פוליטי מס' 8 (2014), מרכז מינרבה למדעי הרוח (מקוון).
בנימין, ולטר, "שובו של המשוטט", המשוטט, תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 1992, עמ' 100-104.
ברגר, תמר, דיוניסוס בסנטר, תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 1998.
ברגר, תמר, ברווח בין עולם לצעצוע: על מודל בתרבות הישראלית, תל אביב: רסלינג, 2008.
גורביץ', זלי, על המקום, תל אביב: עם עובד, 2007.
דה סרטו, מישל, "צעדות בעיר" בתוך תרבות אדריכלית: מקום, ייצוג, נוף בעריכת טלי חתוקה ורחל קלוש, תל אביב: רסלינג, 2005, עמ' 59-78.
הררי, דרור, "אל מקורות המיצג: צמיחתה של אמנות פרפורמטיבית בשראל בשנות ה-60", זמנים 99 (2007), עמ' 74-83.
הררי, דרור, מופע-העצמי: פרפורמנס וייצוג העצמי, תל אביב: רסלינג, 2013.
ויניקוט, ד. ו., משחק ומציאות, תל אביב: עם עובד, 1995.
ויריליו, פול, המרחב הביקורתי, תרגום: אורית רוזן, תל אביב: רסלינג, 2006.
ז'יז'ק, סלבוי, ברוכים הבאים למדבר של הממשי, תל אביב: רסלינג, 2002.
חתוקה, טלי וקלוש, רחל, "מקום" בתוך תרבות אדריכלית: מקום, ייצוג, נוף בעריכתן, תל אביב: רסלינג, 2005, עמ' 29-41.
לפבר, אנרי, "ייצור המרחב", בתוך תרבות אדריכלית: מקום, ייצוג, נוף בעריכת טלי חתוקה ורחל קלוש, תל אביב: רסלינג, 2005, עמ' 177-200.
לוי, דרור ק', "ההיעלמות הגדולה: מזמן למרחב ולהפך", בלוק 2 (2006), עמ' 165-174.
לוי, שמעון, "הזוי, מושלך, מופנם: הערות על חלל בדרמה העברית", זמנים 99 (2007), עמ' 84-93.
מיטשל, וו. ג'י. טי., נוף קדוש, תל אביב: רסלינג, 2009.
נורה, פייר, "בין זיכרון להיסטוריה: על הבעיה של המקום", תרגמה: רבקה ספיבק, זמנים 45 (1993), עמ' 4-19.
פוקו, מישל, הטרוטופיה: על מרחבים אחרים, תרגום: אריאלה אזולאי, תל אביב: רסלינג, .2010 [עמ' 7-26]
פרויד, זיגמונד, האלביתי, מבחר כתבים ח', תל אביב: רסלינג, 2012.
פרק, ז'ורז', חלל וכו': מבחר מרחבים, תרגום: דן דאור ואוולין עמר, תל אביב: בבל, 1998.
Aronson-Lehavi, Sharon & Citron, Atay & Zerbib, David (eds.), Performance Studies in Motion, Methuen, 2013, [ D. Ben-Shaul, "Critically Civic: Public Movement's Performative Activism" pp. 118-130.]
Augsburg, Tanya, “Orlan’s Performative Transformations of Subjectivity,” The Ends of Performance, Eds. Peggy Phelan and Jill Lane. N.Y. and London: N.Y. Univ. Press, 1998. 285-314.
Bishop, Claire, Artificial Hells: Participatory Art and the Politics of Spectatorship. London: Verso, 2012.
Burgin, Victor, In/Different Spaces: Places and Memory in Visual Culture, Berkley, LA and London: University of California Press, 1996.
Butler, Judith, Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity (London and N.Y.: Routledge, 1990
Carlson, Marvin, Performance: a Critical Introduction, London and N.Y:
Routledge, 1996.
Carlson, Marvin, “Performing the Self,” Modern Drama 39:4 (Winter 1996): 599
608.
Carlson, Marvin, Places of Performance: The Semiotics of Theatre Architecture, Ithaca and London: Cornell University Press, 1989.
Harari, Dror, Laotang: Intimate Encounters." TDR: The Drama Review 55:2 (Summer 2011): 137-149.
Harari, Dror, "The Historiography of Undocumented Israeli Performance Art." Theatre Annual 65 (2012): 35-50.