חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ה

  פרפורמנס אני/אתר
  Performance: Site/Self                                                                               
0811-6154-01
אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
סמ'  ב'1400-1800210מכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר בן-שאול דפנה
ד"ר הררי דרור
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר
קורס זה מתקיים במתכונת מעבדה המשלבת עיון ופרקטיקה ומיועדת לסטודנטים הלומדים A.M או A.F.M. הקורס עוסק בהיסטוריה, בתיאוריה ובפרקטיקה של התופעה הנרחבת המכונה פרפורמנס או אמנות המופע. נתמקד בשני הקשרי שיח ופעולה המשלימים זה את זה: אתר / סייט ספסיפיק: נחקור את האופנים שבהם חלל תלוי-מקום ומושג האתר מכוונים לגילוי, הגדרה או מסגור מחודשים של מיקומים דרך פעולות פרפורמטיביות – בין אם כאלו המגיבות לתנאיהם הגיאוגרפיים או הארכיטקטוניים, למטעניהם ההיסטוריים או התרבותיים, כמו גם למובנים האישיים שהם עשויים לשאת. אני / הצגת העצמי: נחקור מושגים השייכים לתורות עצמיות ונבחן גילויים פרפורמטיביים שונים של עצמיות. בשני ההקשרים, שישתלבו זה בזה, נאתר ונבסס מודלים מאמנות המופע, נתנסה בסדנאות ובדיונים עיוניים ונרתום זאת ליצירה מקורית של פעולות ואירועים.
Course description
This seminar is a Master’s level laboratory (for MA and MFA students) that combines theory and practice. It explores the history, theory and practice of the expanding phenomenon of Performance Art, and focuses on two complementary venues:  
Site-specific performance: We shall look into the ways by which a site-specific performance, and the concept of site in general, endeavor to rediscover, reframe or redefine given places through a variety of reactions, either to the geographical and architectonic conditions of the place or to its historical and cultural, as well as to its personal load. Performing the self: We shall study the key concepts pertaining both to the personal and the performative field. Their artistic options will be traced in models and works created by contemporary performance artists, will be practiced in work-shops and will be theoretically discussed – thus creating the ground for actual and original creation and performative actions and events.
סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
0811-6154-01 פרפורמנס אני/אתר
Performance: Site/Self
שנה"ל תשע"ה | סמ'  ב' | ד"ר בן-שאול דפנה

666סילבוס מפורט/דף מידע
פרפורמנס: אני/אתר
Performance: Site/Self
סמינר במתכונת מעבדה ללימודי תואר שני
שנתי, תשע"ה
           
 
שם המרצים: ד"ר דפנה בן-שאול, ד"ר דרור הררי
דואר אלקטרוני: bensha@post.tau.ac.il; drorh@post.tau.ac.il
שעות קבלה: בתיאום מראש במייל בימים ראשון ורביעי.
4 ש"ס סמסטר א' ו-4 ש"ס סמסטר ב':
ההשתתפות מותנית בלקיחת שני קורסי הסמינר, סמסטר א' וב' (8 ש"ס).
           
דרישות הקורס
נוכחות חובה במפגשים ובסדנאות.
הגשת תרגילים מעשיים.
הגשת עבודות: רפרט או סמינר (על פי מבנה הלימודים של הסטודנט/ית) בכל אחד מהסמסטרים.
 
מרכיבי הציון הסופי
50% עבודה עיונית, עבודה סמינריונית ורפרט
50% עבודה יישומית
           
 
נושאי הקורס (תכנית הקורס תפורט לסטודנטים בתחילת השנה)
 
נושאים מרכזיים בסמסטר א'
  1. מפגש ביקורתי עם הגדרות פרפורמנס ויישומן
  2. מפגש ביקורתי עם מושגי אתר המופע: סוגים של סייט-ספסיפיק
  3. מושגים מרכזיים, ביניהם: הטרוטופיה, ספירה ציבורית, מרחב צבירה, אתר זיכרון
  4. המופע של המבנה המוסדי
  5. מופע בחלל המוסדי
  6. מופע במרחב הציבורי: הליכה וסיור, כיבוש הרחוב, המצאת מקום, ועוד
 
נושאי מרכזיים בסמסטר ב'
  1. מפגש עם מודלים של מופע-העצמי
  2. מופעי-עצמי: גוף, דימוי, ריקון
  3. היבטי משחק-תפקידים
  4. מושגי עצמי ותיאוריות סובייקט פסיכואנליטיות
  5. זיקה בין נרקיסיזם לפרפורמנס
  6. מופע-עצמי ומרחב פרטי
 
 
ביבליוגרפיה חלקית:
אהרונסון-להבי, שרון, "סיפורי סבתא בבמת מיצג", תיאטרון 19 (2007), עמ' 38-44.
 
אזולאי, אריאלה, אימון לאמנות: ביקורת הכלכלה המוזיאלית, תל אביב: הקיבוץ המאוחד, המכון הישראלי לפואטיקה וסמיוטיקה ע"ש פורטר, 1999. [עמ' 72-110]
 
באבא, הומי ק., "העולם והבית", בתוך רעידת אדם, על התפר – מוזיאון חברתי לאמנות עכשווית, קטלוג התערוכה, 2008.
 
בודריאר, אמריקה, תרגום: מור קדישזון, תל אביב: בבל, 2000.
 
ביי, חכים, TAZ: אזור אוטונומי ארעי, תרגום: ליאת סאבין, תל אביב: רסלינג, 2008.
 
בן-שאול, דפנה, "על דיוניסוס בסנטר: במה לבליעת האדמה", זמנים 99 (2007), עמ' 94-105.
 
בן-שאול, דפנה (עריכה, כתיבה), קבוצת זיק: עשרים שנות עבודה, ירושלים: כתר, 2005.
 
בן-שאול, דפנה, "תפנית השיבה הפרפורמטיבית", מעקף מס' 9 (2014) מחשבות על שחזור (מקוון).
 
בן-שאול, דפנה, "משחק-תפקידים", מפתח: כתב עת לקסיקלי למחשבה פוליטי מס' 8 (2014), מרכז מינרבה למדעי הרוח (מקוון).
 
בנימין, ולטר, "שובו של המשוטט", המשוטט, תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 1992, עמ' 100-104.
 
ברגר, תמר, דיוניסוס בסנטר, תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 1998.
 
ברגר, תמר, ברווח בין עולם לצעצוע: על מודל בתרבות הישראלית, תל אביב: רסלינג, 2008.
 
גורביץ', זלי, על המקום, תל אביב: עם עובד, 2007.
 
דה סרטו, מישל, "צעדות בעיר" בתוך תרבות אדריכלית: מקום, ייצוג, נוף בעריכת טלי חתוקה ורחל קלוש, תל אביב: רסלינג, 2005, עמ' 59-78.
 
הררי, דרור, "אל מקורות המיצג: צמיחתה של אמנות פרפורמטיבית בשראל בשנות ה-60", זמנים 99 (2007), עמ' 74-83.
 
הררי, דרור, מופע-העצמי: פרפורמנס וייצוג העצמי, תל אביב: רסלינג, 2013.
 
ויניקוט, ד. ו., משחק ומציאות, תל אביב: עם עובד, 1995.
 
ויריליו, פול, המרחב הביקורתי, תרגום: אורית רוזן, תל אביב: רסלינג, 2006.
 
ז'יז'ק, סלבוי, ברוכים הבאים למדבר של הממשי, תל אביב: רסלינג, 2002.
 
חתוקה, טלי וקלוש, רחל, "מקום" בתוך תרבות אדריכלית: מקום, ייצוג, נוף בעריכתן, תל אביב: רסלינג, 2005, עמ' 29-41.
 
לפבר, אנרי, "ייצור המרחב", בתוך תרבות אדריכלית: מקום, ייצוג, נוף בעריכת טלי חתוקה ורחל קלוש, תל אביב: רסלינג, 2005, עמ' 177-200.
 
לוי, דרור ק', "ההיעלמות הגדולה: מזמן למרחב ולהפך", בלוק 2 (2006), עמ' 165-174.
 
לוי, שמעון, "הזוי, מושלך, מופנם: הערות על חלל בדרמה העברית", זמנים 99 (2007), עמ' 84-93.
 
מיטשל, וו. ג'י. טי., נוף קדוש, תל אביב: רסלינג, 2009.
 
נורה, פייר, "בין זיכרון להיסטוריה: על הבעיה של המקום", תרגמה: רבקה ספיבק, זמנים 45 (1993), עמ' 4-19.
 
פוקו, מישל, הטרוטופיה: על מרחבים אחרים, תרגום: אריאלה אזולאי, תל אביב: רסלינג, .2010 [עמ' 7-26]
 
 
פרויד, זיגמונד, האלביתי, מבחר כתבים ח', תל אביב: רסלינג, 2012.
 
פרק, ז'ורז', חלל וכו': מבחר מרחבים, תרגום: דן דאור ואוולין עמר, תל אביב: בבל, 1998.
 
Aronson-Lehavi, Sharon & Citron, Atay & Zerbib, David (eds.), Performance Studies in Motion, Methuen, 2013, [ D. Ben-Shaul, "Critically Civic: Public Movement's Performative Activism" pp. 118-130.]
 
Augsburg, Tanya, “Orlan’s Performative Transformations of Subjectivity,” The Ends of Performance, Eds. Peggy Phelan and Jill Lane. N.Y. and London: N.Y. Univ. Press, 1998. 285-314.
 
Bishop, Claire, Artificial Hells: Participatory Art and the Politics of Spectatorship. London: Verso, 2012.
 
Burgin, Victor, In/Different Spaces: Places and Memory in Visual Culture, Berkley, LA and London: University of California Press, 1996.
 
Butler, Judith, Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity (London and N.Y.: Routledge, 1990
 
Carlson, Marvin, Performance: a Critical Introduction, London and N.Y:
Routledge, 1996.
 
Carlson, Marvin, “Performing the Self,” Modern Drama 39:4 (Winter 1996): 599
608. 
 
Carlson, Marvin, Places of Performance: The Semiotics of Theatre Architecture, Ithaca and London: Cornell University Press, 1989.
 
Harari, Dror, Laotang: Intimate Encounters." TDR: The Drama Review 55:2 (Summer 2011): 137-149.
 
Harari, Dror, "The Historiography of Undocumented Israeli Performance Art." Theatre Annual 65 (2012): 35-50.
 
 
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת