מעבדת מחקר עיוני/יישומי: ביצוע עכשווי לטקסטים עתיקים
Practical/Theoretical Research Laboratory: Performing Ancient texts
שנתי, תשע"ג
סמינר ומעבדת מחקר
12 ש"ס
שם המרצה: פרופ' רות קנר; פרופ' נורית יערי
טלפון: 03-6408612
שעות קבלה: ימי א' לפי תיאום מראש
דרישות הקורס
נוכחות פעילה בכל המפגשים, קריאת החומר העיוני משיעור לשיעור, עבודה אישית ועבודה קבוצתית,
הגשת סצנות.
דרישות קדם או תנאי קבלה לשיעור (במידה ויש)
התקבלות לתכנית "חקר הביצוע בתאטרון ובאמנויות המופע"
מרכיבי הציון הסופי
% 25 הכנת רפראטים
% 25 כתיבת עבודות סמינריוניות
% 25 הגשת סצינות
% 25 עבודה אישית ועבודה קבוצתית
נושאי הקורס (נתון לשינויים)
1. התאטרון כמעבדת מחקר של האדם והעולם
2. מיתוס, אפוס, דרמה – שלוש תפיסות לגבי אדם ועולם
3. המסגרת הפולחנית של הטרגדיה היוונית
4. ההקשר הסוציו-פוליטי-תרבותי של הטרגדיה היוונית
5. התרבות כמופע ביוון העתיקה
6. ניתוח סצנות נבחרות מהטרגדיה היוונית
7. ניתוח שירי המקהלה, הקומוס והקינה. (בקינות – הדגמה מוסיקלית קינות מכל העולם)
8. המקהלה היוונית כדרך של ארגון ידע והבניית תפיסות לגבי עבר– הווה – עתיד
9. קהילה על במה - תפקידיה ותפקודה של המקהלה היוונית
10. דיבור וקצב
11. פענוח וביצוע של מבנים טקסטואליים
12. מילה – תנועה, גוף – חפץ, שחקן – חלל – קהל.
13. מבעים בימתיים כביטוי לנתונים טקסטואליים של מרחב ושל זמן
14. פעולה קולקטיבית
15. זהות ודמות – כניסות ויציאות
16. הדחף הדרמטי – דמות ומקהלה
17. מטקסט לדימוי בימתי
18. דמות ומקהלה בביצועיים מודרניים של הטרגדיה
רשימת ספרות (נתון לשינויים)
גילולה, דבורה (עורכת), אדיפוס המלך וסופוקלס: מבחר מאמרים, ירושלים: כתר, 1985.
Alexiou, Margaret. 1974. The ritual lament in Greek tradition. Cambridge University Press.
Fishcer-Lichte, Erika. 2008. “The rebirth of tragedy out of the chorus”, Theatre, Sacrifice, Ritual: Exploring forms of Political Theatre, Routledge: 240-252.
Gould, John. 1996. "Tragedy and Collective Experience". Tragedy and the Tragic. Silk, M. S. (ed.) Oxford: Clarendon Press: 217-243.
Goldhill, Simon. 1996. "Collectivity and Otherness – The Authority of the Tragic Chorus: Response to Gould". Tragedy and the Tragic. Silk, M. S. (ed.) Oxford: Clarendod Press: 244-256.
Hall, Edith. 1999. "actor's song in Tragedy". Performance Culture and Athenian Democracy. Goldhill, Simon and Robin Osborne (eds.). Cambridge University Press: 96-122.
Hall Edith, Fiona Macintosh, Oliver Taplin (ed.). 2000. Medea in Performance 1500-2000 Oxford: Legenda.
Hall, Edith, Fiona Maintosh, Amanda Wringley (ed.) 2005. Dionysus since 69: Greek Tragedy and the Dawn of the Third Milleium, Oxford: Oxford University Press.
Hall, Edith and Stephe Harrop. 2010. Theorizing Performance: Greek Drama, Cultural History and Critical Practice. London: Duckworth.
Kavoulaki, Athena. 1999. "Processional Performance and the democratic polis". Performance Culture and Athenian Democracy. Goldhill, Simon and Robin Osborne (eds.). Cambridge University Press: 293-320
Macintosh, Fiona. 2007. "The Ancient Chorus in Modern Formations". Dance Theatre Journal22:27-30.
Silk, M.S. (1996) Tragedy and the Tragic, Oxford: Clarendon Press.
Vernant J.-P. and Pierre Vidal-Naquet. 1990. Myth and Tragedy in Ancient Greece. New York: Zone Books.
Weiner, Albert. 1980. “The function of the Tragic chorus”, Theatre Journal, 31.2: 205-215.
Wiles, David. 1997. Tragedy in Athens: Performance space and theatrical meaning. Cambridge University Press. Chapter 5: 114-132.
Zarifi, Yana. 2007. "Chorus and dance in the ancient world", The Cambridge Companion to Greek and Roman Theatre, Macdonald Marianne and J. Michael Walton (eds.). Cambridge University Press: 227-246.
חומרי עזר נוספים
מאמרים שיעלו לאתר הקורס בהתאם לתחומי המחקר של הסטודנטים
הקלטות והקרנות של ביצועים בני זמננו של הטרגדיה היוונית