חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ח

  מאלפרד ג'ארי ועד תום סטופרד
  From Alferd Jarry to Tom Stoppard: On the Evolution of the Idea of Absurd in the                     
0811-4599-01
אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
סמ'  א'1000-1400212מכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר דגני רז אירית
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

בשנת 1960 טבע מרטין אסלין את המונח "תיאטרון האבסורד" כמונח שיש בו כדי לאפיין מגמה בתיאטרון שלאחר מלחמת העולם השנייה, הקשורה בשמותיהם של איז'ן יונסקו, ארתור אדאמוב, ז'אן ז'אנה וסמואל בקט. אסלין היה מודע היטב למגבלותיו של מהלך תיאורטי המבקש להחיל מונח מכליל על יצירות אוונגרדיות שמעצם טיבן מסרבות להיכנע למגבלותיה של מסגרת הסברית מאחדת, ובעקר ראה במונח אמצעי המאפשר דיון במספר קווים משותפים של יצירות השונות זו מזו. מאז מבקרים שונים החילו את המונח על יצירות תיאטרוניות אחרות, עיתים באורח אימפרסיוניסטי, שאינו מתעכב דיו על בחינת ה"אבסורדיות" המסוימת המייחדת יצירות אלה.

במהלך הסמינר נחלץ את מאפייניו הסטרוקטוראלים-פורמליים, ההגותיים והתמטיים של מושג האבסורד מתוך גילומו בתוך יצירות שונות: החל ממחזהו של אלפרד ג'ארי המלך אובו - שיש הרואים בו יצירה תיאטרונית ראשונה שעשתה שימוש בתפיסת האבסורד, דרך יצירותיהם של מחזאי תיאטרון האבסורד ה"קלאסיים" ועד לתום סטופרד במחזהו רוזנקרנץ וגילדנשטרן מתים, המתכתב איתם. כאן גם נמתח קווים רעיוניים למקורות קודמים יותר שהשרו על מחזאי תיאטרון האבסורד, במטרה להתחקות אחר האבולוציה של רעיון האבסורד בתיאטרון.

Course description

In 1960 Martin Esslin coined the term "Absurd Theater" as characterizing a trend in theater that seemed to flout all the standards by which drama had been judged for many centuries. In particular, the playwrights that Esslin gathered under this label were: Ionesco, Beckett, Genet, and Adamov.

Esslin was well aware of the limits of a theoretical move that seeks to impose a general term on vanguard works that refuse by their very nature to surrender themselves to the restrictions of a unifying framework. The term has since been used to describe works by additional playwrights, without offering a theoretical account of the specific absurdist aspects of these plays. 

During the seminar we will the examine the sources of influence on the Theater of the Absurd, as well as plays that were influenced by it, in order to abstract structural-formal as well as thematic characteristics of the concept of the absurd and its manifestations in several theatrical works. Thereby, we will seek to trace the evolution of the idea of absurd in the theater.

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
0811-4599-01 מאלפרד ג'ארי ועד תום סטופרד
From Alferd Jarry to Tom Stoppard: On the Evolution of the Idea of Absurd in the
שנה"ל תשע"ח | סמ'  א' | ד"ר דגני רז אירית

666סילבוס מפורט/דף מידע

מאלפרד ג'ארי ועד תום סטופרד: על האבולוציה של רעיון האבסורד בתיאטרון

From Alferd Jarry to Tom Stoppard: On the Evolution of the Idea of Absurd in the Theater

סמסטר א, תשע"ח

4 ש"ס

סמינר

 

שם המרצה: ד"ר אירית דגני-רז 

דואר אלקטרוני: razirit@netvision

שעות קבלה: לפי תיאום מראש במייל/טלפון

 

דרישות הקורס

נוכחות, השתתפות, קריאה, רפרט והגשת עבודה

 

מרכיבי הציון הסופי

עבודה סמינריונית או רפרט (בע"פ ובכתב)  

 

נושאי הקורס ורשימת ספרים חלקית (רשימה מפורטת לפי סדר השיעורים תינתן בראשית הקורס):

יסודות אבסורדיים במחזותיהם של מחזאי האבסורד : יונסקו, אדאמוב, ז'נה, ובקט.

האבסורד בהגותם של קאמי וסארטר

חילוץ סטרוקטורות לוגיות של האבסורד

בין האבסורד הלוגי לאבסורד בהגות האקזיסטנציאליסטית

צורות אל-מילוליות קדומות של התיאטרון כמקורות לתיאטרון האבסורד

נונסנס בספרות ובשירה

אלגוריות ודמוי חלום בתיאטרון האבסורד

בין רציונליות לרציונליזם במחזות האבסורד

פאראדוכסים ואבסורד

האבסורד ובעיית הייצוג

אלמנטים אבסורדיים ביצירתו של אלפרד ג'ארי

בקט, תום סטופארד ותיאטרון האבסורד

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת