| |||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||
פרדוקס הטרגדיה
The Paradox of Tragedy |
0811-4536-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | חוג לאמנות התאטרון | |||||||||||||||||||||||||
|
פרדוקס הטרגדיה: אמנות ורגשות שליליים
המונח "פרדוקס הטרגדיה" מתאר בעיה פילוסופית, אשר שורשיה מצויים ביוון העתיקה. בתחילת הפואטיקה אריסטו תוהה אודות הנאת הצופה מהתבוננות בדברים שבעצמם מכאיבים לנו. תשובתו היא שההנאה הזו נובעת מעצם הלמידה. כאשר הוא מדבר על הטרגדיה עצמה, אריסטו מתכוון לפרדוקס, בטענו כי טרגדיה מעוררת רגשות של חמלה ושל חרדה, ושהחוויה הטרגית הינה הנאה שמחייבת את נוכחות הרגשות השליליים.
ניתן לראות את פרדוקס הטרגדיה כדוגמה לחוויות של הקורא או של הצופה, הנגרמות על-ידי יצירות אמנות, אשר מספקות אותנו תוך כדי עוררות של רגשות שליליים, כגון: הנשגב, האימה, המזוויע והגועל.
נושאים אלה יידונו במהלך השיעור תוך קריאת טקסטים עיוניים רלוונטיים למציאת פתרון לפרדוקס.
The syntagm "paradox of tragedy" denotes a philosophical problem the roots of which go back to Greek Antiquity. At the beginning of his Poetics, Aristotle asks why we take delight in the imitation of objects "which in themselves we view with pain," and he answers in terms of our delight in "learning". While speaking of tragedy itself, Aristotle implies the paradox by saying both that tragedy arouses emotions of "pity and fear," and that the tragic experience is one of pleasure though "only that" kind of pleasure "which is proper to tragedy".
The paradox of tragedy might be seen as the paradigm of such experiences afforded by our interactions with works of art, which arouse negative emotions, such as: the sublime, terror, horror, and disgust, and yet people feel a desire to see horror movies or watch tragedies. These intriguing problems will be studied during the course by using illustrations from various texts.
פרדוקס הטרגדיה
The Paradox of Tragedy
סמסטר א, תשע"ה
4 ש"ס
סמינר
שם המרצה: ד"ר מדלן שכטר
טלפון: 0775006712
דואר אלקטרוני: schechtm@post.tau.ac.il
שעות קבלה: לפי תאום טלפוני
דרישות הקורס
נוכחות, השתתפות, קריאה, וכתיבת עבודה
מרכיבי הציון הסופי
ציון עבודת הסמינר
* הטקסטים לקריאה סרוקים באתר הקורס