חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ד

  הדמיון הפוליטי של התאטרון העברי:מיתוסים של גאולה ושל חורבן
  Hebrew Theatre's Political Imagination: Myths of Redemption                                          
0811-4534-01
אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
סמ'  א'1400-1800002קיקואיןסמינר ד"ר ליפשיץ יאיר
סילבוס מקוצר
התיאטרון מתפקד בתרבות כזירה פוליטית לא רק דרך העיסוק הישיר שלו בקונפליקטים ומתחים בני התקופה, כי אם גם באופן שבו הוא לש ומעצב מחדש מיתוסים המכוננים את הדמיון הפוליטי. בהקשר העברי, יתמודד סמינר זה עם העיצובים הדרמטיים והתיאטרוניים של מיתוסים של גאולה ושל חורבן מתוך המסורת היהודית. נעקוב אחר רגעים היסטוריים ואגדיים המכוננים את האופן שבו העם היהודי דמיין את עברו ואת עתידו, וביניהם: חורבן בית שני, ימי שבתאי צבי, מיתוס הגולם, ובוא המשיח. נבחן כיצד היצירות התיאטרוניות מפרשות ומפרקות רגעים אלו, ודרכם מתמודדות עם שאלות פוליטיות רחבות: היחס לגלות, הממד המשיחי שבפרויקט הציוני, האפשרות לגאולה אלימה, ועוד. נתמקד גם באופן שבו מרכיבי היסוד של התיאטרון מתערבים בדמיון הפוליטי היהודי המודרני דרך עיצוב של חלל חורבני וזמן משיחי.
Course description
Theatre's cultural function as a political arena stems not only from its direct involvement with contemporary conflicts and tensions, but also from its reconfigurations of myths that constitute the political imagination. This seminar will focus on Hebrew theatre’s remolding of Jewish myths about redemption and destruction. We will follow historical and legendary moments that constitute the ways through which Jews imagined their past and future: e.g. the destruction of the Second Temple, Sabbatai Zevi, the Golem myth, and the Arrival of the Messiah. We will explore how various plays interpret and deconstruct these moments, and through them deal with broad political questions such as exile and diaspora; the messianic aspect in Zionism; or the possibility of a violent redemption. We will also focus on the specific intervention of theatre's basic components in the modern Jewish political imagination – through the reshaping of destructed space and messianic time.
סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
0811-4534-01 הדמיון הפוליטי של התאטרון העברי:מיתוסים של גאולה ושל חורבן
Hebrew Theatre's Political Imagination: Myths of Redemption
שנה"ל תשע"ד | סמ'  א' | ד"ר ליפשיץ יאיר

666סילבוס מפורט/דף מידע
 
הדמיון הפוליטי של התיאטרון העברי: מיתוסים של גאולה ושל חורבן
Hebrew Theatre's Political Imagination: Myths of Redemption and Destruction
סמסטר א, תשע"ד
4 ש"ס
סמינר
 
שם המרצה: ד"ר יאיר ליפשיץ
דואר אלקטרוני: yair.lipshitz@gmail.com
שעות קבלה: לפי תיאום מראש במייל
 
דרישות הקורס
נוכחות, השתתפות, קריאה, רפראט, כתיבת עבודה סמינריונית.
 
מרכיבי הציון הסופי
100% עבודה סמינריונית.
 
נושאי הקורס (נתון לשינויים)
  • תיאטרון ודמיון פוליטי.
  • היסטוריה ומיתוס בתרבות העברית המודרנית.
  • זמן משיחי וזמן תיאטרוני.
  • חלל בימתי וחלל חרב.
  • המרד הגדול וחורבן הבית כפרדיגמה מיתית.
  • משיחיות וציונות.
  • הגולם, המשיח, וגאולה אלימה.
  • משיחיות וקנאות דתית בישראל של סוף המאה ה-20.
  • המשיח הלויני.
 
רשימת ספרות (נתון לשינויים)
 
מחזות:
-          ביסטריצקי (אגמון), נתן. בליל זה: מחזה מימי חורבן ירושלים בארבע עלילות. ירושלים: ר. מס, 1935.
-          ביסטריצקי (אגמון), נתן. חזיונות, כרך ב: בסוד מולד. תל אביב: ספריית הפועלים, 1960.
-          ברוד, מכס. "ראובני שר היהודים". תרגום מ.ז. וולפובסקי. בתוך מחזות ישראל – כרך ב: ישראל וחזונו. עורך נתן ביסטריצקי. ירושלים: המחלקה לענייני הנוער והחלוץ של ההסתדרות הציונית, תשט"ז. עמ' 269-367.
-          הורוביץ, דני. "יוסלה גולם." בתוך ארבעה מחזות. עורך שמעון לוי. תל אביב: ספרא, 2007. עמ' 59-102.
-          הורוביץ, דני. "קמצא ובר קמצא (עץ אחרון בירושלים)." בתוך ארבעה מחזות. עורך שמעון לוי. תל אביב: ספרא, 2007. עמ' 133-162.
-          הזז, חיים. בקץ הימים: מחזה בשלוש מערכות. תל אביב: עם עובד, תשכ"ח.
-          יוסף, מונדי. המשיח: עלייתו ונפילתו של שבתאי צבי. תל אביב: סתוית-עכשיו, 1982.
-          לוין, חנוך. "הילד חולם." מלאכת החיים ואחרים. תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 1999.
-          לוין, חנוך. "פעורי פה." הזונה מאוהיו ואחרים. תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 1999.
-          לייוויק, ה. חזיוני גאולה: הגולם, חלום הגולם, כבלי משיח – טרילוגיה. תרגום א.ז. בן-ישי ואברהם שלונסקי. ירושלים: מוסד ביאליק, 1957.
-          לרנר, מוטי. חבלי משיח. תל אביב: אור עם, 1988.
-          סובול, יהושע. סינדרום ירושלים. תל אביב: אור עם, 1987.
-          פינסקי, דוד. משיחים. תרגום שמשון מלצר. תל אביב: עם עובד, תשי"ב.
 
ספרות מחקר
-          אוחנה, דוד. משיחיות וממלכתיות: בן גוריון והאינטלקטואלים – בין חזון מדיני לתיאולוגיה פוליטית. באר שבע: הוצאת אוניברסיטת בן גוריון, 2003.
-          בן-שאול, דפנה. "חזון הגאולה וגאולת החזיון: על גילומו הדרמטי והתיאטרוני של הגולם." מותר 9 (2001), ע"מ 107-118.
-          הלקין, שמעון. "על ה'חזיונות' של נתן ביסטריצקי-אגמון." מאזניים ל"ח 5-6 (אפריל-מאי 1974), ע"מ 339-344.
-          ורסס, שמואל. השכלה ושבתאות: תולדותיו של מאבק. ירושלים: מרכז זלמן שזר, 1988.
-          ירושלמי, יוסף חיים. זכור: היסטוריה יהודית וזיכרון יהודי. תרגום שמואל שביב. תל אביב: עם עובד, 1988.
-          כספי, זהבה. הנה ימים באים: אפוקליפסה ואתיקה בתיאטרון הישראלי. תל אביב: ספרא, 2013.
-          ליפשיץ, יאיר. "גאולה מגולמת בגוף: עבר, עתיד ועבודת השחקן בהצגת 'הגולם' של הבימה." ראשית: עיונים ביהדות 1 (2009), עמ' 279-304.
-          מרקס, דליה. "מיתוס עתיק בשירות ההווה: יציאת רבן יוחנן בן זכאי מירושלים והקמת יבנה." אקדמות כד (תש"ע), עמ' 156-176.
-          פדיה, חביבה. הליכה שמעבר לטראומה: מיסטיקה, היסטוריה וריטואל. תל אביב: רסלינג, 2011.
-          רביצקי, אביעזר. הקץ המגולה ומדינת היהודים: משיחיות, ציונות ורדיקליזם דתי בישראל. תל אביב: עם עובד, 1993.
-          רז-קרקוצקין, אמנון. "השיבה אל ההיסטוריה של הגאולה – או: מהי ה'היסטוריה' שאליה מתבצעת ה'שיבה', בביטוי 'השיבה אל ההיסטוריה'." הציונות והחזרה להיסטוריה – הערכה מחדש. עורכים ש"נ אייזנשטדט ומשה ליסק. ירושלים: יד בן-צבי, 1999. עמ' 249-276.
 
-          שקד, גרשון. המחזה העברי ההיסטורי בתקופת התחיה – נושאים וצורות. ירושלים: מוסד ביאליק, 1970.
 
-       Abramson, Glenda. Drama and Ideology in Modern Israel. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.
-       Agamben, Giorgio. The Time that Remains: A Commentary on the Letter to the Romans. trans.: Patricia Dailey. Stanford: Stanford University Press, 2005.
-       Boyarin, Daniel. "Masada or Yavneh? Gender and the Arts of Jewish Resistance." In Jews and Other Differences: the New Jewish Cultural Studies. Eds.: Jonathan and Daniel Boyarin. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1997. pp. 306-329.
-       Dolan, Jill. Utopia in Performance: Finding Hope at the Theatre. Ann Arbor: University of Michigan Press, 2005.
-       Lipshitz, Yair. “The Clown's Lost Twin: Messianic Moments in Hanoch Levin's Drama." Modern Drama 56:2 (2013), pp. 232-249.
-       Löwy, Michael. Redemption and Utopia: Jewish Libertarian Thought in Central Europe – a Study in Elective Affinity. Trans. Hope Heaney. London: Athlone Press, 1992.
-       Ohana, David. Political Theologies in the Holy Land: Israeli Messianism and Its Critics. London: Routledge, 2010.
-       Scholem, Gershom. The Messianic Idea in Judaism: and Other Essays on Jewish Spirituality. New York: Schocken, 1971.
-       Raz-Karkotzkin, Amnon. "The Golem of Scholem: Messianism and Zionism in the Writings of Rabbi Avraham Isaac HaKohen Kook and Gershom Scholem." Politik und Religion im Judentum. Ed.: Christoph Miething. Tübingen: Max Niemeyer, 1999. pp. 223-238.
-       Rokem, Freddie. Performing History: Theatrical Representations of the Past in Contemporary Theatre. Iowa City: University of Iowa Press, 2000.
-       Zer-Zion, Shelly. "The Wanderer's Shoe – The Cobbler's Penalty: The Wandering Jew in Search of Salvation." Jews and Shoes. ed.: Edna Nahshon. Oxford: Berg, 2008. pp. 133-148.

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת