חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ז

  דת וחילון בתיאטרון: ימי הביניים והתיאטרון המודרני
  Religion and Secularism in the Theatre: Medieval and Modern Paradigms                                
0811-4046-01
אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
סמ'  ב'1600-2000212מכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר אהרונסון-להבי שרון
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר
סמינר זה עוסק בקשרים ובמתחים בין דת וחילון בתיאטרון. רובו של הסמינר יוקדש ליצירות תיאטרון מודרניות אשר נוצרו בתוך הקשר תרבותי חילוני והמבוססות באופן ישיר על מקורות דתיים, טקסים וטקסטים קדושים מתרבות המערב. כבסיס לדיון בדת וחילון בתיאטרון המודרני נעסוק ביצירות תיאטרון מימי הביניים המאוחרים המבוססות על התנ"ך והברית החדשה ואשר נוצרו בהקשר תרבותי דתי. נראה כיצד דווקא בתוך ההקשר הדתי יש מקום רב לביטוי תיאטרוני של שאלות השעה ושל חיי החולין של יוצרי התיאטרון, ומנגד נבדוק ונשאל האם יצירות מודרניות המבקשות לערער על מושגים דתיים אמנם מצליחות בכך. בין הנושאים שבהם נעסוק: ייצוגי האל בתיאטרון, ה'אחר' והקרבן בתיאטרון, כאב וסבל במופע, פוליטיקה של זהויות בתיאטרון המבוסס על מקורות דתיים, חילול וקדושה בתיאטרון, ועוד. הסמינר ילווה בצפייה בקטעים מתוך היצירות הנלמדות.
Course description
This seminar examines the relations and tensions between religion and secularism in the theatre. Most of the course will be dedicated to theatre works that were created within the modern secularized context and which are directly based on religious texts, scriptures, and rituals of the Western culture. In order to examine the modern examples, we will first study late medieval plays and performances which were created within a religious cultural context. We will see how the medieval religious theatre explored and expressed secular daily issues whereas modern works which intentionally challenge religious dogmas often turn out to reinstitute those very notions. The topics of the seminar include representations of God in the theatre, the ‘Other’ and the sacrificial figure in the theatre, pain and suffering in performance, identity politics in theatre based on religious sources, holiness and profanation in theatre, and more. We will watch excerpts of the works discussed.     
סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
0811-4046-01 דת וחילון בתיאטרון: ימי הביניים והתיאטרון המודרני
Religion and Secularism in the Theatre: Medieval and Modern Paradigms
שנה"ל תשע"ז | סמ'  ב' | ד"ר אהרונסון-להבי שרון

666סילבוס מפורט/דף מידע
 
טופס סילבוס
 
 
שם הקורס בעברית:
 דת וחילוּן בתיאטרון: ימי הביניים והתיאטרון המודרני
שם הקורס באנגלית:
 Religion and Secularism in the Theatre: Medieval and Modern Paradigms
סמסטר ב' תשע"ז
 4 ש"ס
 
סוג המסגרת: סמינר
שם המרצה: ד"ר שרון אהרונסון-להבי
טלפון:   
דואר אלקטרוני: sharonlehavi@tauex.tau.ac.il  
שעות קבלה:10:00-12:00
יום:       ג'      
בניין:   מקסיקו            
חדר:   101     
בתיאום מראש במייל  
 
 
 
 
 
 
 
 
תאור הקורס  
סמינר זה עוסק בקשרים ובמתחים בין דת וחילון בתיאטרון. רובו של הסמינר יוקדש ליצירות תיאטרון מודרניות אשר נוצרו בתוך הקשר תרבותי חילוני והמבוססות באופן ישיר על מקורות דתיים, טקסים וטקסטים קדושים מתרבות המערב. כבסיס לדיון בדת וחילון בתיאטרון המודרני נעסוק ביצירות תיאטרון מימי הביניים המאוחרים המבוססות על התנ"ך והברית החדשה ואשר נוצרו בהקשר תרבותי דתי. נראה כיצד דווקא בתוך ההקשר הדתי יש מקום רב לביטוי תיאטרוני של שאלות השעה ושל חיי החולין של יוצרי התיאטרון, ומנגד נבדוק ונשאל האם יצירות מודרניות המבקשות לערער על מושגים דתיים אמנם מצליחות בכך. בין הנושאים שבהם נעסוק: ייצוגי האל בתיאטרון, ה'אחר' והקרבן בתיאטרון, כאב וסבל במופע, פוליטיקה של זהויות בתיאטרון המבוסס על מקורות דתיים, חילול וקדושה בתיאטרון, ועוד. הסמינר ילווה בצפייה בקטעים מתוך היצירות הנלמדות.
 
  
 
דרישות הקורס
נוכחות, השתתפות, קריאה רציפה של המאמרים והמחזות, הגשת רפרט בעל פה כבסיס לעבודה הסמינריונית הכתובה וכתיבת עבודה סמינריונית 
 
מרכיבי הציון הסופי
נוכחות והשתתפות 25%; הגשת רפרט בעל פה + עבודה סמינריונית 75%
 
נושאי הקורס (נתון לשינויים)
  1. מבוא ומושגי יסוד: דת, טקס, חילוּן, חוּלין, תיאטרון והקשרים ביניהם
  2. תיאטרון ומקורות דתיים: טקסטים, כתבי קודש, טקסים, סמלים ודמויות קדושות על הבמה
  3. התיאטרון בימי הביניים המאוחרים: ההיסטוריה הקדושה ברחובות העיר
  4. מיסטֶריות מודרניות: חילוּן, חילול, ודת בתיאטרון מודרני ניסיוני
  5. דמות הקרבן בתיאטרון בימי הביניים ובתיאטרון המודרני: מופעי צליבה, כאב בתיאטרון ובמופע, האחר כקרבן
  6. “This is my Body”: אוכל והאכלה בטקס ובתיאטרון
  7. ייצוגים דתיים בתיאטרון שלאחר השואה ומלחמת העולם השנייה
  8. מחזה הפסיון של אובראמרגאו (Oberammerau)
  9. דאוס-אקס-מכינה: ייצוג האלוהים בתיאטרון
  10. זהות ופוליטיקה של זהויות בתיאטרון המבוסס על מקורות דתיים
  11. התנ"ך בתיאטרון הישראלי והעולמי
 
 
מחזות ומופעים (נתון לשינויים)
 
אנונימוס, כלאדם
רנה ירושלמי, פרויקט התנ"ך
חנוך לוין, ההולכים בחושך
חנוך לוין, יסורי איוב
עדי נס, סיפורי התנ"ך (צילום)
Adrienne Kennedy, Motherhood 2000
Hugo Ball, A Dada Nativity Play
Jerzy Grotowski, Akropolis
Vladimir Mayakovsky, Mystery Bouffe
Paul Rudnick, The Most Fabulous Story Ever Told
Sarah Ruhl, Passion Play
Lothar Schreyer, Crucifixion
August Strindberg, Coram Populo
Richard Thomas and Stewart Lee, Jerry Springer: The Opera
The York Plays
 
רשימת מקורות (פרטי קריאה לכל מפגש יינתנו בסמינר)    
 
אסד, טלאל. כינון החילוניות: נצרות, איסלאם, מודרניות. תרגום: זהר כוכבי. תל אביב: רסלינג: 2010 [2003].
 
רולאנד בארת, "המיתוס היום", מיתולוגיות. תרגום: עדו בסוק. תל אביב: בבל, 1998 [1957].
 
Agamben, Giorgio. Profanations. New York: Zone Books, 2007.
 
Aronson-Lehavi, Sharon. Street Scenes: Late Medieval Acting and Performance, New York: Palgrave Macmillan, 2011.
 
Aronson-Lehavi, Sharon and Nissim Gal, "Wholly Unholy: Religious Iconography in Israeli Art and Performance," Performance Research 13:3 (2008): 154-162
 
Bial, Henry. Playing God: The Bible on the Broadway Stage. Ann Arbor: Michigan UP, 2015.
 
Beadle, Richard, ed., The Cambridge Companion to Medieval English Theatre, Cambridge: Cambridge UP, 2008.
 
Caillois, Roger. "Play and the Sacred," Man and the Sacred, trans. Meyer Barash, Urbana: University of Illinois Press, [1939] (2001): 152-162.
 
Enders, Jody. Death by Drama and Other Medieval Urban Legends, Chicago IL.: University of Chicago Press, 2002.
 
Fischer-Lichte, Erika. Theatre, Sacrifice, Ritual: Exploring Forms of Political Theatre. New York: Routledge, 2005.
 
Girard, René. Violence and the Sacred, Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1979.  
 
Gordon, Mel. "Lothar Schreyer and the Sturmbhüne." TDR 24:1 (1980): 85-102.
 
Grotowski, Jerzy. Towards a Poor Theatre, ed. Eugenio Barba, New York: Routledge, 1996.
 
Halbertal, Moshe. On Sacrifice. Princeton University Press, 2012.
 
Heddon, Deirdre. "Personal Performance: The Resistant Confessions of Bobby Baker," Modern Confessional Writing: New Critical Essays, ed. Jo Gill, New York: Routledge, 2006; 137-153.
 
Herbert, James, D. Our Distance from God: Studies in the Divine and the Mundane in Western Art and Music. Berkeley: University of California Press, 2008.
 
Nagel, Alexander. Medieval Modern: Art Out of Time. New York: Thames and Hudson, 2012.
 
Normington, Katie. Modern Mysteries: Contemporary Productions of Medieval English Cycle Dramas. Cambridge: D.S. Brewer, 2007.
 
Powell, Amy Knight. Depositions: Scenes from the Late Medieval Church and the Modern Museum. New York: Zone Books, 2012.
 
Romanska, Magda. The Post-Traumatic Theatre of Grotowski and Kantor: History and Holocaust in ‘Akropolis’ and ‘The Dead Class.Anthem Press, 2014.
 
Shapiro, James. Oberammergau: The Troubling Story of the World's Most Famous Passion Play. New York: Vintage, 2001.
 
Twycorss, Meg. "The Theatricality of Medieval English Plays," in The Cambridge Companion to Medieval English Theatre, 26-74.
 
Yarrow, Ralph. Sacred Theatre. Intellect, 2014.
 
 
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת