חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ד

  ניתוח טקסט לביצוע
  Text Analyses                                                                                        
0811-4018-01
אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
סמ'  ב'0800-1000200מכסיקו - אומנויותמעבדה פרופ קינר גד
סמ'  א'1000-1200206במכסיקו - אומנויותמעבדה מר תבורי דורון
סילבוס מקוצר
הקורס מתעתד להנחיל יסודות ראשוניים של דרמטורגיה לבמאים. בקורס יידונו ויתורגלו השלבים המשולבים של הכנת המחזה להפקה מן ההיבט של ניתוח ומחקר אימננטי-מבני של הטקסט ונסיבות היווצרותו (ניתוח המבנה, הדמויות, הלשון, החלל, הזמן, מערכות הדימויים, המוסכמות, הסגנון, השפה התאטרונית, בזיקה להקשרים הייחודיים של היווצרות היצירה: חקר היוצר, האופוס הכולל שלו, סגנונו ותכליותיו, התקופה, הצופה המובלע, ההקשרים הלשוניים, החברתיים, התרבותיים, הפוליטיים והאמנותיים) ונסיבות הפקתו (מערך הגורמים המוכלים תחת הכותרת "דרמטורגיה מעשית", כגון: מסגרת ונסיבות ההפקה – צוות היוצרים והמבצעים, המוסד, החלל, האפשרויות הטכניות, הארגוניות והתקציביות, הנמען, הנורמות הרווחות, מוסכמת המציאות, הקשרי-היעד של ההפקה: תרבות, לשון, הקשרים חברתיים, יצירת קונספציה ותכנון יישומה, וכיוב'). במרכז הקורס ינותחו שני מחזות מדגמיים - ווייצק מאת גיאורג ביכנר, ושלוש אחיות מאת צ'כוב – ותיערך בחינה אנאליטית של הפקות ישראליות וזרות למחזות אלו.
Course description
The course will deal with the basic principles of Dramaturgy for Directors. We shall discuss, exercise and demonstrate the intertwined stages of preparing a play for production from the viewpoint of an immanent-structural analysis of the text and the circumstances of its conception on the various relevant levels, as well from the aspect of its updated production circumstances. The insights will be implemented in dramaturgical approaches to two paradigmatic plays – Georg Büchner's Woyzeck and Chekhov's Three Sisters – and we shall explore, through video excerpts, Israeli and foreign productions of these plays.
סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
0811-4018-01 ניתוח טקסט לביצוע
Text Analyses
שנה"ל תשע"ד | סמ'  א' | פרופ קינר גד

666סילבוס מפורט/דף מידע
 
ניתוח טקסט לביצוע
Practically Oriented Play Analysis
סמסטר ב' תשע"ד
2 ש"ס
 מעבדה
שם המרצה: פרופ' גד קינר
דואר אלקטרוני: gkenar@post.tau.ac.il
שעות קבלה: לפי תיאום מראש
  
דרישות הקורס
נוכחות, השתתפות, תרגילים בניתוח היבטים שונים של הטקסט לקראת הפקה, הגשת פרזנטציה (בע"פ או בכתב) ופיתוחה לעבודה מסכמת.
 
מרכיבי הציון הסופי
% 25 הגשת תרגילים
% 50 פרזנטציה ועבודה מסכמת
% 25 השתתפות בכיתה.
 
 
מבנה הקורס (נתון לשינויים):
 
מבוא מתודי ועיוני
מבוא עיוני
ווייצק תרגום, מבוא והערות שמעון זנדבנק (ת"א: אור-עם, 1982), התרגום בו נעסוק בקורס.
ווייצק 
ווייצק  
ווייצק- רפרזנטציות וניתוח הפקה מוקלטת.
ווייצק- פרנטציות וניתוח הפקה מוקלטת.
שלוש אחיות, ב: אנטון צ'כוב: ארבעה מחזות, תרגום אברהם שלונסקי (ת"א: עם-עובד, 1988), עמ' 151 – 242.
שלוש אחיות
שלוש אחיות- פרזנטציות וניתוח הפקה מוקלטת.
שלוש אחיות- פרזנטציות וניתוח הפקה מוקלטת.
שלוש אחיות- פרזנטציות וניתוח הפקה מוקלטת.
סיכום
מטלות:
נושאי הפרזנטציות ייקבעו בתיאום עם המורה.
דוגמאות לפרזנטציות אפשריות:
  1. ניתוח שלבי מחקר מכין לקראת הפקה ותרומתו לעיצוב תפיסת הטקסט.
  2. עריכה ועיבוד מבניים של המחזה להפקה (פירוק והבנייה של העלילה).
  3. ניתוח הדמויות ובדיקת תפקודן בהקשר של תפיסת בימוי ותרגומם לשיקולי ליהוק, עיצוב חיצוני ופנימי ודרכי עבודה עם שחקנים.
  4. השוואת תרגומים ושיקולים לגבי עיבוד הלשון לקראת הפקה.
  5. שיקולי חלל, עיצוב ושפה תיאטרונית בהכנת המחזה להפקה.
  6. בחירות סגנוניות והשלכותיהן על הכנת מרכיבי ההפקה השונים.
  7. הכנת הטקסט להפקה ממוקדת-אמירה או מגויסת אידיאולוגית.
  8. הכנת הטקסט לפרפורמנס (עיבוד פוסט-דרמטי, עיבוד לתאטרון חזותי, אינטרמדיאלי, עבודת devising  אנסמבלית, מיצג וכו').
 
רשימת ספרות נבחרת (נתון לשינויים ולהרחבה) 
-         ליד פריט, שהוא בגדר קריאת חובה, תופענה שלוש כוכביות:***. פריטים מומלצים יסומנו בשתי כוכביות** או באחת*.
-         פריט שלידו מצוין "תדפיס" מופיע בספריה ובאינטרנט כטקסט סרוק.
-         פריטים נוספים מסוימים יועלו לאתר.
 
בנושא דרמטורגיה ובימוי:
 
***יוסי יזרעאלי בשיחה עם גד קינר, תיאטרון מס' 02 (יוני 2000 ), 64 72** (ייסרק)
* כל המדור "תעשה מזה דרמה" (המוקדש לדרמטורגיה), תיאטרון 07: 20 – 46.
* כל המדור "קלאסיקה עכשיו" (המוקדש לעיבודי קלאסיקה), תיאטרון 06: 3 – 10.
*** קינר, גד, "דרמטורגיה מעשית: טקסט כקונטקסט כטקסט", תיאטרון 20 (קיץ  
2007): 50 – 58. הועלה לאתר. 
* רוקם, פרדי, "איך אפשר לסיים את 'פר גינט'?", שם: 39 – 43.
* -------------, "המלט נסיך שוודיה", תיאטרון 04: 076 – 081
 
*Ball, David, Backwards and Forwards: A Technical Manual for
 Reading Plays (Carbondale: Southern Illinois University Press,
       1983), pp. 9-36, תדפיס
* Barba, Eugenio, On Directing and Dramaturgy, trans. Judy Barba
 (London & New York: Routledge, 2010).
 ***Behrndt, Synne K., The dramaturg as collaborator: process and
        proximity. http: // www.tau.ac.il~dramatur/ (Internet Publication)
 *** Chemers, Michael Mark, Ghost Light (Carbondale and Edwardsville:
       Southern Illinois University Press, 2010), pp. 69-120; 150-7.
 ** Devin, Lee, “Conceiving the Forms: Play Analysis for Production
       Dramaturgy”, in Susan Jonas, Geoffrey S. Proehel, Michael Lupu, eds.,
       Dramaturgy in American Theatre (Fort Worth: Harcourt Brace, 1997, pp.
 209-219.
 ** Egri, Lajos, The Art of Dramatic Writing (N.Y.: Simon Schuster,
 1946), pp. 1-31.
** Fuchs, Elinor, The Death of Character: Perspectives on Theater
       After Modernism (Bloomington: Indianna University Press, 1996).
 Hayman, Ronald, How to Read a Play (London: Methuen, 1977),**,תדפיס
 ** Kindelan, Nancy, Shadows of Realism: Dramaturgy and the Theories
 And Practices of Modernism (Wetport, CT & London: Praeger, 1996),
       pp. 47-137.יועלה לאתר
 Luere, Jeane, ed., Playwright Versus Director: Authorial Intentions And Performance Interpretations (Westport, Conn.: Greenwood Press, 1994).
* Nelson, Richard & David Jones, Making Plays: The Writer-Director
 Relationship in the Theatre Today (London: Faber & Faber, 1995)
 William Packard, The Art of the Playwright: Creating the Magic of            Theatre (New York: Thunder’s Mouth Press, 1997).
 Proehl, M. Lupu (eds.), Dramaturgy in American Theater. Ibid., pp. 266-275.
 Scott R. Irelan, Anne Fletcher, Julie Felise Dubliner, The Process of
 Dramaturgy: A Handbook (Newburyport, MA: Focus Publishing/R.
 Pullins Company, 2010), pp. 1-56.   
 Shepherd, Simon & Mick Wallis, Drama/Theatre/Performance (London & New York: Routledge, 2004), pp. 56 – 69.                                
  States, Bert O. The Pleasure of the Play (Ithaca: Cornell Univ. Press,
      1994).
36.  Thomas,James, Script Analysis for Actors, Directors and Designers
      (Boston: Focal Press, 1992).
   **Turner, Cathy & Synne K. Behrndt, Dramaturgy and Performance (London:
         Palgrave Macmillan, 2008).
 * Wallis, Mick & Simon Shepherd, Studying Plays, London: Arnold, 1998,
 pp. 1-36; 145-170.               
Wright, Michael, Playwriting in Process: Thinking and Working Theatrically (Portsmouth, NH: Heinemann, 1997).
 
בנושא ביכנר:
מחזות:
ווייצק, תרגום דן מירון (ת"א: מרכז ישראלי לדרמה – מכון גתה)
ווייצק, תרגום, מבוא והערות שמעון זנדבנק (ת"א: אור-עם, 1982)
לאונס ולנה, תרגום שמעון לוי (רמת גן: בית מבי, 1987)
מות דנטון, תרגם חיים אבראיה (ת"א: הקיבוץ המאוחד, 1959)
מות דנטון , תרגם דוד אבידן
מות דנטון , תרגם שמעון לוי, במות דנטון; לנץ / גיאורג ביכנר (ת"א: הקיבוץ המאוחד, 1997).
ביכנר, גיאורג, "תיאטרונם של אנשים חיים", ב: מתי מגד, עורך, הדראמה המודרנית (ת"א: עם-הספר,
       1965 ), עמ' 126 – 7.
Benn, Maurice, The Drama of Revolt: A Critical Study of Georg Büchner (Cambridge: University of Cambridge Press, 1976).
Hilton, Julian, Georg Büchner (London: Macmillan, 1982)
Osborne, John, “Anti-Aritoteliam Drama from Lenz to Wededkind”, in: Ronald Hayman, The German Theatre: A Symposium (London: Oswald Wolff, 1975), pp.87-105.
Watanabe-O’Kelly, The Cambridge History of German Literature (Cambridge: Cambridge University Press, 1997), pp. 272-326.
 
 
 
בנושא צ'כוב:
שלוש אחיות , ב: אנטון צ'כוב: ארבעה מחזות, תרגום אברהם שלונסקי (ת"א: עם-עובד, 1988), עמ' 151 – 242.
[הערה: לא מצוינים טקסטים נוספים של צ'כוב, ותרגומים של 'שלוש אחיות', המצויים בספרייה הכללית והלימודית]
*** לרנר, מוטי, לשיטתו של צ'כוב : מחשבות על כתיבת 'הדוד וניה' , ייעוץ: גד קינר, הרי גולומב (ת"א: מכון מופ"ת, 2011), הטקסט מופיע בשלמותו כמשאב אלקטרוני באתר הספריה.
** טרויה, אנרי, צכוב (ת"א: עם-עובד, 1989).
* שונמי, גדעון, הטרקלין, הטירה והגן (ת"א: אור-עם, 1987).
*Bruford, Walter Horace, Anton Chekhov (London: Bowes & Bowes, 1957).
Eekman, T., ed. Anton Cechov, 1860-1960: Some Essays (Leiden: E. J. Brill, 1960).
** Gottlieb, Vera and Paul Allain, The Cambridge Companion to Chekhov (Cambridge: Cambridge University Press, 2000).
Yarmolinsky, Avraham, The Protable Chekhov (New York: Viking, 1967).
 
 
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת