ניתוח טקסט לביצוע
Practically Oriented Play Analysis
סמסטר ב' תשע"ד
2 ש"ס
מעבדה
שם המרצה: פרופ' גד קינר
שעות קבלה: לפי תיאום מראש
דרישות הקורס
נוכחות, השתתפות, תרגילים בניתוח היבטים שונים של הטקסט לקראת הפקה, הגשת פרזנטציה (בע"פ או בכתב) ופיתוחה לעבודה מסכמת.
מרכיבי הציון הסופי
% 25 הגשת תרגילים
% 50 פרזנטציה ועבודה מסכמת
% 25 השתתפות בכיתה.
מבנה הקורס (נתון לשינויים):
מבוא מתודי ועיוני
מבוא עיוני
ווייצק תרגום, מבוא והערות שמעון זנדבנק (ת"א: אור-עם, 1982), התרגום בו נעסוק בקורס.
ווייצק
ווייצק
ווייצק- רפרזנטציות וניתוח הפקה מוקלטת.
ווייצק- פרנטציות וניתוח הפקה מוקלטת.
שלוש אחיות, ב: אנטון צ'כוב: ארבעה מחזות, תרגום אברהם שלונסקי (ת"א: עם-עובד, 1988), עמ' 151 – 242.
שלוש אחיות
שלוש אחיות- פרזנטציות וניתוח הפקה מוקלטת.
שלוש אחיות- פרזנטציות וניתוח הפקה מוקלטת.
שלוש אחיות- פרזנטציות וניתוח הפקה מוקלטת.
סיכום
מטלות:
נושאי הפרזנטציות ייקבעו בתיאום עם המורה.
דוגמאות לפרזנטציות אפשריות:
- ניתוח שלבי מחקר מכין לקראת הפקה ותרומתו לעיצוב תפיסת הטקסט.
- עריכה ועיבוד מבניים של המחזה להפקה (פירוק והבנייה של העלילה).
- ניתוח הדמויות ובדיקת תפקודן בהקשר של תפיסת בימוי ותרגומם לשיקולי ליהוק, עיצוב חיצוני ופנימי ודרכי עבודה עם שחקנים.
- השוואת תרגומים ושיקולים לגבי עיבוד הלשון לקראת הפקה.
- שיקולי חלל, עיצוב ושפה תיאטרונית בהכנת המחזה להפקה.
- בחירות סגנוניות והשלכותיהן על הכנת מרכיבי ההפקה השונים.
- הכנת הטקסט להפקה ממוקדת-אמירה או מגויסת אידיאולוגית.
- הכנת הטקסט לפרפורמנס (עיבוד פוסט-דרמטי, עיבוד לתאטרון חזותי, אינטרמדיאלי, עבודת devising אנסמבלית, מיצג וכו').
רשימת ספרות נבחרת (נתון לשינויים ולהרחבה)
- ליד פריט, שהוא בגדר קריאת חובה, תופענה שלוש כוכביות:***. פריטים מומלצים יסומנו בשתי כוכביות** או באחת*.
- פריט שלידו מצוין "תדפיס" מופיע בספריה ובאינטרנט כטקסט סרוק.
- פריטים נוספים מסוימים יועלו לאתר.
בנושא דרמטורגיה ובימוי:
***יוסי יזרעאלי בשיחה עם גד קינר, תיאטרון מס' 02 (יוני 2000 ), 64 – 72** (ייסרק)
* כל המדור "תעשה מזה דרמה" (המוקדש לדרמטורגיה), תיאטרון 07: 20 – 46.
* כל המדור "קלאסיקה עכשיו" (המוקדש לעיבודי קלאסיקה), תיאטרון 06: 3 – 10.
*** קינר, גד, "דרמטורגיה מעשית: טקסט כקונטקסט כטקסט", תיאטרון 20 (קיץ
2007): 50 – 58. הועלה לאתר.
* רוקם, פרדי, "איך אפשר לסיים את 'פר גינט'?", שם: 39 – 43.
* -------------, "המלט נסיך שוודיה", תיאטרון 04: 076 – 081
*Ball, David, Backwards and Forwards: A Technical Manual for
Reading Plays (Carbondale: Southern Illinois University Press,
1983), pp. 9-36, תדפיס
* Barba, Eugenio, On Directing and Dramaturgy, trans. Judy Barba
(London & New York: Routledge, 2010).
***Behrndt, Synne K., The dramaturg as collaborator: process and
*** Chemers, Michael Mark, Ghost Light (Carbondale and Edwardsville:
Southern Illinois University Press, 2010), pp. 69-120; 150-7.
** Devin, Lee, “Conceiving the Forms: Play Analysis for Production
Dramaturgy”, in Susan Jonas, Geoffrey S. Proehel, Michael Lupu, eds.,
Dramaturgy in American Theatre (Fort Worth: Harcourt Brace, 1997, pp.
209-219.
** Egri, Lajos, The Art of Dramatic Writing (N.Y.: Simon Schuster,
1946), pp. 1-31.
** Fuchs, Elinor, The Death of Character: Perspectives on Theater
After Modernism (Bloomington: Indianna University Press, 1996).
Hayman, Ronald, How to Read a Play (London: Methuen, 1977),**,תדפיס
** Kindelan, Nancy, Shadows of Realism: Dramaturgy and the Theories
And Practices of Modernism (Wetport, CT & London: Praeger, 1996),
pp. 47-137.יועלה לאתר
Luere, Jeane, ed., Playwright Versus Director: Authorial Intentions And Performance Interpretations (Westport, Conn.: Greenwood Press, 1994).
* Nelson, Richard & David Jones, Making Plays: The Writer-Director
Relationship in the Theatre Today (London: Faber & Faber, 1995)
William Packard, The Art of the Playwright: Creating the Magic of Theatre (New York: Thunder’s Mouth Press, 1997).
Proehl, M. Lupu (eds.), Dramaturgy in American Theater. Ibid., pp. 266-275.
Scott R. Irelan, Anne Fletcher, Julie Felise Dubliner, The Process of
Dramaturgy: A Handbook (Newburyport, MA: Focus Publishing/R.
Pullins Company, 2010), pp. 1-56.
Shepherd, Simon & Mick Wallis, Drama/Theatre/Performance (London & New York: Routledge, 2004), pp. 56 – 69.
States, Bert O. The Pleasure of the Play (Ithaca: Cornell Univ. Press,
1994).
36. Thomas,James, Script Analysis for Actors, Directors and Designers
(Boston: Focal Press, 1992).
**Turner, Cathy & Synne K. Behrndt, Dramaturgy and Performance (London:
Palgrave Macmillan, 2008).
* Wallis, Mick & Simon Shepherd, Studying Plays, London: Arnold, 1998,
pp. 1-36; 145-170.
Wright, Michael, Playwriting in Process: Thinking and Working Theatrically (Portsmouth, NH: Heinemann, 1997).
בנושא ביכנר:
מחזות:
ווייצק, תרגום דן מירון (ת"א: מרכז ישראלי לדרמה – מכון גתה)
ווייצק, תרגום, מבוא והערות שמעון זנדבנק (ת"א: אור-עם, 1982)
לאונס ולנה, תרגום שמעון לוי (רמת גן: בית מבי, 1987)
מות דנטון, תרגם חיים אבראיה (ת"א: הקיבוץ המאוחד, 1959)
מות דנטון , תרגם דוד אבידן
מות דנטון , תרגם שמעון לוי, במות דנטון; לנץ / גיאורג ביכנר (ת"א: הקיבוץ המאוחד, 1997).
ביכנר, גיאורג, "תיאטרונם של אנשים חיים", ב: מתי מגד, עורך, הדראמה המודרנית (ת"א: עם-הספר,
1965 ), עמ' 126 – 7.
Benn, Maurice, The Drama of Revolt: A Critical Study of Georg Büchner (Cambridge: University of Cambridge Press, 1976).
Hilton, Julian, Georg Büchner (London: Macmillan, 1982)
Osborne, John, “Anti-Aritoteliam Drama from Lenz to Wededkind”, in: Ronald Hayman, The German Theatre: A Symposium (London: Oswald Wolff, 1975), pp.87-105.
Watanabe-O’Kelly, The Cambridge History of German Literature (Cambridge: Cambridge University Press, 1997), pp. 272-326.
בנושא צ'כוב:
שלוש אחיות , ב: אנטון צ'כוב: ארבעה מחזות, תרגום אברהם שלונסקי (ת"א: עם-עובד, 1988), עמ' 151 – 242.
[הערה: לא מצוינים טקסטים נוספים של צ'כוב, ותרגומים של 'שלוש אחיות', המצויים בספרייה הכללית והלימודית]
*** לרנר, מוטי, לשיטתו של צ'כוב : מחשבות על כתיבת 'הדוד וניה' , ייעוץ: גד קינר, הרי גולומב (ת"א: מכון מופ"ת, 2011), הטקסט מופיע בשלמותו כמשאב אלקטרוני באתר הספריה.
** טרויה, אנרי, צכוב (ת"א: עם-עובד, 1989).
* שונמי, גדעון, הטרקלין, הטירה והגן (ת"א: אור-עם, 1987).
*Bruford, Walter Horace, Anton Chekhov (London: Bowes & Bowes, 1957).
Eekman, T., ed. Anton Cechov, 1860-1960: Some Essays (Leiden: E. J. Brill, 1960).
** Gottlieb, Vera and Paul Allain, The Cambridge Companion to Chekhov (Cambridge: Cambridge University Press, 2000).
Yarmolinsky, Avraham, The Protable Chekhov (New York: Viking, 1967).