תיאטרליות ואנטי-תיאטרליות: מאפלטון ועד אינטרנט
Theatricality and Antitheatricality: From Plato to the Internet
סמסטר ב, תשע"ה
4 ש"ס
סמינר
שם המרצה: ד"ר יאיר ליפשיץ
דואר אלקטרוני: yairlip@post.tau.ac.il
שעות קבלה: לפי תיאום מראש במייל
דרישות הקורס
נוכחות, השתתפות. קריאה, הגשת רפראט, עבודה סמינריונית
מרכיבי הציון הסופי
100% עבודה סמינריונית
נושאי הקורס (נתון לשינויים)
חלק ראשון: אנטי-תיאטרליות
- הויכוח על התיאטרון: המורשת הקלאסית – אפלטון ואריסטו
- ההתנגדות הפוריטאנית לתיאטרון באנגליה של ראשית העת החדשה
- רוסו והמכתב לד'אלמבר
- אנטי-תיאטרליות בתיאטרון: ממודרניזם ועד פרפורמנס
חלק שני: תיאטרליות
- תיאטרליות ופרפורמטיביות – היסטוריה של מונחים
- Theatrum mundi
- התיאטרליות של חיי היומיום
- התיאטרליות של הכוח הפוליטי
- תיאטרליות כמורשת תרבותית: הבארוק
- תיאטרליות כמורשת תרבותית: אוסקר ויילד
- תיאטרליות ופרפורמנס באינטרנט
רשימת ספרות (נתון לשינויים)
- אילון, רבקה. פנים ומסכה ביצירותיו של אוסקר ויילד. ירושלים: כרמל, 2009.
- אריסטו. פואטיקה. תרגום יואב רינון. ירושלים: מאגנס, 2003.
- אפלטון. "פוליטיאה." כתבי אפלטון, כרך ב. תרגום יוסף ג' ליבס. ירושלים: שוקן, 1959. עמ' 157–577 [קטעים נבחרים].
- גופמן, ארוינג. הצגת האני בחיי היומיום. תרגום שלמה גונן. תל אביב: דביר, 1980.
- Aercke, Kristiaan P. Gods of Play: Baroque Festive Performances as Rhetorical Discourse. Albany: SUNY Press, 1994.
- Ackerman, Alan and Martin Puchner (eds.). Against Theatre: Creative Destructions on the Modernist Stage. New York: Palgrave Macmillan, 2007.
- Badiou, Alain. "Rhapsody for the Theatre: a Short Philosophical Treatise." Trans. Bruno Bosteels. Theatre Survey 49: 2 (2008), pp. 187-238.
- Balme, Christopher B. "Sexual Spectacles: Theatricality and the Performance of Sex in Early Encounters in the Pacific", TDR, vol. 44, no. 4 (Winter 2000), pp. 67-85.
- Barish, Jonas. The Antitheatrical Prejudice. Berkeley: University of California Press, 1981.
- Barker, Rachel. "Presentation of the Virtual Beyond-Self on Cyber Stage: Real, Constructed, Staged, and/or Masked?" Communicatio 34:2 (2008), 189-209.
- Blau, Herbert. Take Up the Bodies: Theater at the Vanishing Point. Urbana: University of Illinois Press, 1982.
- Bottoms, Stephen J. "The Efficacy/Effeminacy Braid: Unpacking the Performance Studies/Theatre Studies Dichotomy." Theatre Topics 13:2 (2003), pp. 173-187
· Christian Lynda G., Theatrum Mundi: The History of an Idea, New York and London: Garland, 1987.
- Curtius, Ernst Robert. European Literature and the Latin Middle Ages. Trans. Willard R. Trask (Princeton: Princeton University Press, 1953), pp. 138-144.
- Davis, Tracy C. and Thomas Postlewait (eds.). Theatricality. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.
- Diamond, Elin. "Introduction." Performance and Cultural Politics. ed.: Elin Diamond. London: Routledge, 1996. pp 1-12.
- Edwards, Catharine. "Unspeakable Professions: Public Performance and Prostitution in Ancient Rome." Roman Sexualities. Eds.: Judith P. Hallett and Marilyn B. Skinner. Princeton: Princeton University Press, 1997. pp. 66-95.
· Kantorowicz, Ernst H. “Shakespeare: King Richard II.” The King’s Two Bodies: A Study in Mediaeval Political Theology. Princeton: Princeton University Press, 1981 [1957], pp. 24-41.
· Kaplan, Joel H. and Sheila Stowell. Theatre and Fashion: Oscar Wilde to the Suffragettes. Cambridge: Cambridge University Press, 1994.
· Laurel, Brenda. Computers as Theatre. Reading: Addison-Wesley, 1993.
· Marshall, David. "Rousseau and the State of Theater." Representations 13 (1986), pp. 84-114.
· Orgel, Stephen. Impersonations: The Performance of Gender in Shakespeare’s England. Cambridge: Cambridge University Press, 1996.
· Papagiannoulli, Christina. "Cyberformance and the Cyberstage." The International Journal of the Arts in Society 6:4 (2011), pp. 273-282.
· Powell, Kerry. Acting Wilde: Victorian Sexuality, Theatre, and Oscar Wilde. Cambridge: Cambridge University Press, 2009.
· Puchner, Martin. Stage Fright: Modernism, Anti-Theatricality, and Drama. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 2002.
· Puchner, Martin. The Drama of Ideas: Platonic Provocations in Theater and Philosophy. Oxford: Oxford University Press, 2010.
- Reinelt, Janelle. "The Politics of Discourse: Performativity meets Theatricality." SubStance 31:2-3 (2002), pp. 201-215.
· Rousseau, Jean-Jacques. Letter to D’Alembert and Writings for the Theater. Eds. and trans. Allan Bloom, Charles Butterworth and Christopher Kelly. Hanover: Dartmouth College, 2004.
- Schechner, Richard. "A New Paradigm for Theatre in the Academy." TDR 36, 4 (1992), pp 7-10.
- Statkiewicz, Max. "Platonic Theater: Rigor and Play in the Republic." MLN 115 (2000), pp. 1019-1051.
- Waldrep, Shelton. The Aesthetics of Self-Invention: Oscar Wilde to David Bowie. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2004.
- Walker, Jill. "How I was Played by Online Caroline (with responses by Adrianne Wortzel and Warren Sack)." First Person: New Media as Story, Performance, and Game. Eds. Noah Waldrip-Fruin and Pat Harrigan. Cambridge, Mass. MIT Press, 2004. pp. 302-309.
- Wilshire, Bruce. Role Playing and Identity: the Limits of Theatre as Metaphor. Bloomington: Indiana University Press, 1982.