חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ד

  להיות עד לא להיות:אתיקה רפואית, מודעות גוף-נפש, ופמניזם בתאט
  To Be Until Not To Be: Medical Ethics, Embodied Knowledge, a                                         
0811-2289-01
אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
סמ'  ב'1000-1200210מכסיקו - אומנויותשיעור ד"ר רוקוטניץ נעמי
סילבוס מקוצר
בקורס חד-סימסטריאלי זה נבחן שלושה מחזות בני זמננו העסוקים בנושא חולי ורפואה באומנות, במדע ובאתיקה. נתחקה אחר הפוטנציאל האפיסטמי הטמון בחולי, ובאפשרות המשגת סופניות לא (רק או דווקא) כאובדן אלא ככלי לחיים בעלי משמעות מוגברת. כל מחזה ממחיש, מבקר ומאתגר פן אחר של השיח הציבורי בתחום האתיקה, אך שם דגש על המימד האישי של כל דמות והחוויה הייחודית של כל חולה. נשקול כיצד התמודדות עם מחלה יכולה גם להתבטא בגישות משתנות לגופנו, לידע גופני, לתקשורת בין-גופית, ולהתפתחות רגשית ופילוסופית, בעיקר בראי הגותו של מרטין היידיגר, על פיה המוות הינו אופק של החיים עצמם – אפשרות לבחור, ליישם ואף להתעלות. נבדוק כמובן כיצד, ובאילו דרכים, הצגת כל מחזה על במה מעוררת ומשלבת את קהל הצופים בדילמות מוסריות ובהחלטות של חיים ומוות, ובנוסף, מה מבשרות שלוש הנשים המרכזיות במחזות אלו במישור הפוליטי.
Course description
In this short course we will study three plays that invite an interrogation of multiple facets of (terminal) illness in contemporary art, science and medical ethics. We will explore the epistemic advantages of the experience of physical disintegration as a potential cognitive aid: a chance to (re)conceive change, pain and loss as a means towards existential significance, as suggested by Martin Heidegger's conception of Being-Toward-Death, which presents death as an integral part of life, providing opportunity for productive choice and authentic expression. These three plays not only anchor public ethical and philosophical debates in the specific experiences of singular characters, attesting to the individual and unique responses of each patient, but also offer diverse approaches to the human body and bodily forms of knowledge acquisition and communication. Finally, we will consider how the dramatic presentation of each play involves and implicates audiences, and what political implications are suggested by these three female protagonists.
סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
0811-2289-01 להיות עד לא להיות:אתיקה רפואית, מודעות גוף-נפש, ופמניזם בתאט
To Be Until Not To Be: Medical Ethics, Embodied Knowledge, a
שנה"ל תשע"ד | סמ'  ב' | ד"ר רוקוטניץ נעמי

666סילבוס מפורט/דף מידע
 
להיות עד לא להיות: אתיקה רפואית, מודעות גוף-נפש, ופמיניזם בתאטרון העכשווי
To Be Until Not To Be: Medical Ethics, Embodied Knowledge, and Feminism in Contemporary Theatre  
סמסטר ב', תשע"ד
2 ש"ס
שיעור בחירה
שם המרצה: ד"ר נעמי רוקוטניץ
דואר אלקטרוני:naomirokotnitz@gmail.com
שעות קבלה: ימי שני בתיאום מראש
 
דרישות הקורס
נוכחות, השתתפות, קריאה, צפייה, וכתיבת עבודה (7-8 עמודים).
 
מרכיבי הציון הסופי
20% השתתפות בכיתה, כולל תרגילים
80% עבודה      
 
נושאי הקורס (נתון לשינויים)
שלושת המחזות בהן נתמקד:
שנינות (1993), מאת מרגרט אדסון. זכה בפרס פוליצר ב1999.
המחזה משרטט את ימיה האחרונים של אקדמאית מצליחה החולה בסרטן. הטיפולים הקשים אותם היא עוברת, היחס לו היא זוכה בבית החולים, וחשבון הנפש אשר מצבה מזמין, מעלים שאלות נוקבות לגבי מעמדם וזכויותיהם של חולים סופניים. בנוסף, מחדד המחזה את מרכזיותה של הכרה ממשית בגופנו הגשמי, כעוגן להבנה והערכה של האני.
 
סוף טוב (2011), מחזה ישראלי מאת ענת גוב (כרגע בקאמרי).
קברט מוטרף, שנון, חריף ואמיץ על שחקנית מצליחה המתמודדת עם מחלת הסרטן. עיקר המחזה מתמקד בהמחשת החוויה הסובייקטיבית של מספר מטופלות, בשלבים שונים של חייהן, של המחלה, ושל הכימותרפיה, ופורש בפני הצופה מגוון גישות שונות לחולי, לרפואה, לחיים ולמוות. מחזה המאתגר מוסכמות, המשלב בין כישרונה הקומי של גוב (אשר חלתה בעצמה בסרטן ונפטרה השנה), המוזיקה של שלומי שבן, והכוריאוגרפיה של יחזקל לזרוב, ומביא לחוויה מעצימה ומרגשת.
 
33 וריאציות (2007) מאת מויזיס קאופמן (כרגע בבית לסין).
מוזיקולוגית מצליחה, הסובלת מניוון שרירים, נוסעת לבון בכדי להתחקות אחר יצירה שהלחין לודויג ואן בטהובן בחודשים האחרונים של חייו, כאשר כבר היה חרש לחלוטין וחולה מאד. חקר התעלומה מוביל את קטרין לתובנות חדשות הן לגבי בטהובן, מכורות השראתו ורזי יצירתיותו, והן לגבי חייה המקצועיים והאישיים. הסתגלותה לדעיכה פיזית מואצת, לא רק מהווה הקבלה בינה לבין המלחין הנערץ, אלא גם פותחת בפניה אפשרויות קוגניטיביות חדשות שלא בחנה בהיותה בריאה. התמודדותה היצירתית עם מחלתה הממהרת והמוות המתקרב מאירים את ימי חייה האחרונים באור חדש, המכוון אל מסר אקזיסטנציאליסטי מפתיע המבוסס על גישה הוליסטית לגוף-נפש.      
 
רשימת ספרות חלקית ביותר (תורחב בקרוב)
טקסטים של המחזות: שנינות, סוף טוב ו- 33 ואריאציות יועלו לאתר הקורס.
קלארק, טימותי. מרטין היידגר: מבוא (2002). תרגם מאנגלית יאיר אור. עריכה מדעית אלעד לפידות. תל אביב: רסלינג, 2007. (עותק בספריה הלימודית בסוראסקי).
טננבאום, אדם. ערך ותרגם מגרמנית בצירוף מבוא : מרטין היידגר: מאמרים (1929-1959). מפעלים אוניברסיטאיים להוצאה לאור, 1999. (עותק בספריה הלימודית בסוראסקי).
 
Avrahami, Einat. The Invading Body: Reading Illness Autobiographies. Charlottesville and London: U of Virginia P, 2007.
———. ed. The European Legacy 16:3 (2011). Special issue: "Medicine and The Humanities."
Auslander, Philip. Theory for Performance Studies: A Student's Guide. Abingdon: Routledge,
            2008.
Butler, Judith. Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity. New York:
            Routledge, 1990.
Clark, Andy. “Where Brain, Body and Mind Collide.” Daedalus 127:2 (1998):
247-280.
Counsell, Colin. Sign of Performance: An Introduction to Twentieth Century Theatre. London:
            Routledge, 1996.
Gallace, Alberto and Charles Spence. “The Science of Interpersonal Touch: An
            Overview.” Neuroscience and Biobehavioral Reviews 34 (2010): 246–259
Ekman, Paul. "Facial Expression of Emotion." American Psychologist 48 (1983):
384-392.
Gallagher, Shaun. How the Body Shapes the Mind. Oxford UP, 2005.
Harris, Geraldine. Staging Femininities: Performance and Performativity. Manchester:
            Manchster UP, 1999.
Henricson, Maria, Kerstin Segestena, Anna-Lena Berglund, and Sylivia Määtä. "Enjoying
            tactile touch and gaining hope when being cared for in intensive care—A
            phenomenological hermeneutical study." Intensive and Critical Care Nursing 25
            (2009): 323–331.
Johnson, Mark. The Meaning of the Body: Aesthetics of Human Understanding. Chicago: U of
            Chicago P, 2007.
Keen, Suzanne. “A Theory of Empathy.” Narrative 14:3 (2006): 207-236.
Keysers, Christian., Bruno Wicker, Valeria Gazzola, Jean-Luc Anton, Leonardo
            Fugassi and Vittorio Gallese. “A Touching Sight: SII/PV Activation During
            the Observation and Experience of Touch.” Neuron 42 (2004): 335-346.
Keysers, Christian and Valeria Gazzola. “Integrating Simulation and Theory of Mind:
            From Self to Social Cognition.” Trends in Cognitive Science 11:5 (2007):
194-196. 
McConachie., Bruce. Engaging Audiences: A Cognitive Approach to Spectating in
            the Theatre. New York: Palgrave Macmillan, 2008.
Rokotnitz, Naomi. Trusting Performance: A Cognitive Approach to Embodiment in Drama.
            Palgrave Macmillan Press, 2011.
Schechner, Richard. Performance Theory. New York and London: Routledge, 1988.
Singer, Tanya, Ben Seymour, John O'Doherty, Holger Kaube, Raymond J. Dolan, and Chris D.
            Firth. "Empathy for pain involves the affective but not the sensory components of
            pain." Science 303 (2004): 1157–1162.
Sorensen, Roy A. "Self-Strengthening Empathy." Philosophy and Phenomenological
Research 58:1 (1998): 75-98.
Stoddard Holmes, Martha. "Pink Ribbons and Public Private Parts: On Not Imagining Ovarian
            Cancer." Literature and Medicine 25.2 (2006): 475-501.
Worthen, W.B. “Drama, Performativity and Performance.” PMLA 113:5 (1998):                   1093-1107.
Walker, Julia A. "Why Performance? Why Now? Textuality and the Rearticulation of
Human Presence." The Yale Journal of Criticism 16:1 (2003): 149-175.
 
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת