מבוא לתיאטרון היהודי והעברי
Introduction to Jewish and Hebrew Theatre
סמסטר א, תשע"ו
2 ש"ס
שיעור
שם המרצה: ד"ר יאיר ליפשיץ
דואר אלקטרוני: yairlip@post.tau.ac.il
שעות קבלה: לפי תיאום מראש במייל
דרישות הקורס
קריאת יצירות ומאמרים, מבחן מסכם
מרכיבי הציון הסופי
100% בחינה מסכמת
נושאי הקורס (נתון לשינויים)
1. תיאטרון "יהודי" ו"עברי" – בעיות יסוד בהגדרה ובהיסטוריוגרפיה.
2. יהודים, דרמה ותיאטרון בעת העתיקה: מהמקרא ועד "יציאת מצרים".
3. העת העתיקה המאוחרת: חז"ל והאימפריה הרומית.
4. דרמה עברית ותיאטרון יהודי ברנסנס האיטלקי.
5. הפורים-שפיל.
6. מהרמח"ל למחזאות ההשכלה.
7. צמיחת התיאטרון היידי: מגולדפאדן לגורדין.
8. מודרניזם ואוואנגרד בתיאטרון היידי.
9. "הבימה" ו"הדיבוק".
10. צמיחת התיאטרון העברי בארץ-ישראל.
11. התגבשות המחזה העברי המודרני: מיתוסים ותבניות דרמטיות.
12. גוף, חלל, בגד: מרכיבי המופע בראשית התרבות העברית החדשה.
13. לא רק עברי: תיאטרון יהודי בן זמננו במבט גלובאלי.
יצירות – קריאת חובה
- "יציאת מצרים" / יחזקאל
- "צחות בדיחותא דקידושין" / יהודה סומו (לאונה דה-סומי)
- "קלות דעת וצביעות" / אהרון וולפסון
- "מירלה אפרת" / יעקב גורדין
- "אל נקמות" / שלום אש
- "הדיבוק" / ש' אנ-סקי
- "אללה כרים" / ל.א. אורלוף (אריאלי)
- "מיין קאמפף" / ג'ורג' טבורי
מחקרים
אלמגור, דן. "מחזאים ללא תיאטרון (הסופרים העבריים במאות הי"ח והי"ט – והתיאטרון)." במה 71-72 (1980), עמ' 123-137.
בלקין, אהובה. הפורים שפיל: עיונים בתיאטרון היהודי העממי, ירושלים: מוסד ביאליק, 2002.
בן-מאיר, אורנה. "'שמלה לכה קצין תהיה לנו': על סוגיית התלבושת המקראית בתיאטרון העברי." מותר 15 (תשס"ח), עמ' 107 – 118.
דבורז'צקי, אסתי. "'... ולא נתת חלקי בבתי תיאטראות': התיאטרון בספרות חז"ל", תרבות התיאטרון בארץ-ישראל ובעולם הקלאסי, ארתור סג"ל (עורך), חיפה: הוצאת אוניברסיטת חיפה, 1994, עמ' 51-68.
דוד, יונה. המחזות של משה חיים לוצאטו: מחקר משווה. ירושלים: עכשיו, 1972.
ויס, זאב. "יהודי ארץ ישראל ותרבות הפנאי הרומית: חכמים וקהילה, הלכה ומעשה." ציון סו, ד (2001), עמ' 427-450.
זר-ציון, שלי. "'הווילנער טרופע':פרולוג להיסטוריה של 'הבימה'."ביקורת ופרשנות 41(2009), עמ' 65-92.
---. "התיאטרון הארצישראלי (התא"י): תנועה בין פריפריות תרבותיות." זמנים 99 (2007), עמ' 16-25.
---. "מסטודיו עברי לתאטרון לאומי: הטרנספורמציה של 'הבימה' בברלין." בין המולדות: היקים במחוזותיהם. עורכים משה צימרמן ויותם חותם. ירושלים: מרכז זלמן שזר, 2006. עמ' 69-78.
טרטקובסקי, ילנה. הבימה – המורשת הרוסית. תל אביב: ספרא, 2013.
ירושלמי, דורית. "תאטרון יידיש כתשתית אמנותית לתאטרון העברי: מבט על התאטרון של במאי תקופת הישוב." ביקורת ופרשנות 41(2009), עמ' 7-39.
ירושלמי, דורית ושמעון לוי (עורכים). אל נא תגרשוני: עיונים חדשים ב'הדיבוק'. תל אביב: ספרא, 2009.
לוי, עמנואל. התיאטרון הלאומי הבימה : קורות התיאטרון בשנים 1979-1917. תל אביב: עקד, 1981.
לוי, שמעון. מקטרים בבמות: עיונים בדרמה עברית, תל אביב: אור עם, 1992.
ליפשיץ, יאיר. "גאולה מגולמת בגוף: עבר, עתיד ועבודת השחקן בהצגת 'הגולם' של הבימה." ראשית 1 (2009), עמ' 279-304.
---. לשון הקודש, גרסת הקומדיה: דרמות אינטרטקסטואליות על במת "צחות בדיחותא דקידושין". רמת גן: הוצאת אוניברסיטת בר אילן, 2010.
מירון, דן. "על אהרון וולפסון ומחזהו 'ר' חנוך ור' יוספכי (חלק א')." במה 19 (1963), עמ' 47-61.
---. "על אהרון וולפסון ומחזהו 'ר' חנוך ור' יוספכי (חלק ב')." במה 20-21 (1964), עמ' 56-65.
---. "על אהרון וולפסון ומחזהו 'ר' חנוך ור' יוספכי (חלק ג')." במה 22-23 (1964), עמ' 40-52.
נורמן, יצחק (עורך). בראשית הבימה – נחום צמח בחזון ובמעש. ירושלים: הספריה הציונית, 1966.
עפרת, גדעון. אדמה, אדם, דם: מיתוס החלוץ ופולחן האדמה במחזות ההתיישבות. תל אביב: צ'ריקובר, 1980.
פיינגולד, בן-עמי. "בין 'לישרים תהילה' ל'אמת ואמונה': מה אלגורי במחזה האלגורי?" מחקרי ירושלים בספרות עברית ז (1985), עמ' 35-70.
קוחנסקי, מנדל. התאטרון העברי. תרגום אביב מלצר. ירושלים : ויידנפלד וניקולסון, 1974.
שירמן, חיים. לתולדות השירה והדראמה העברית, כרך ב. ירושלים: מוסד ביאליק, 1979.
שוהם, חיים. "יעקב ורחל: בדרך ליצירת תיאטרון עברי ותרבות עברית מקורית בארץ-ישראל." במה 119 (תש"ן), עמ' 62–84.
שני, איריס. ראו חדש אשר מילאתי ישן: פנים ומגמות ב"צחות בדיחותא דקידושין" ליהודה סומו – בחינת המחזה העברי הראשון ביחס למקורות השפעתו העבריים והאיטלקיים, בצירוף תרגום ראשון לעברית של המסה על אמנות התיאטרון. רחובות: ספרי רחל ודוד, 2009.
שקד, גרשון. המחזה העברי ההיסטורי בתקופת התחיה: נושאים וצורות. ירושלים: מוסד ביאליק, 1970.. Tel Aviv: Tel Aviv University Press, 1997.
Berkowitz, Joel. Shakespeare on the American Yiddish Stage. Iowa City: University of Iowa Press, 2002.
Berkowitz, Joel and Barbara Henry (eds.). Inventing the Modern Yiddish Stage: Essays in Drama, Performance, and Show Business. Detroit: Wayne State University Press, 2012.
Free, Katharine B. "Thespis and Moses: The Jews and the Ancient Greek Theatre", Theatre and Holy Script, ed. Shimon Levy. Brighton: Sussex Academic Press (1999), pp. 149-158.
Harshav, Benjamin. The Moscow Yiddish Theater: Art on Stage in the Time of Revolution. New Haven: Yale University Press, 2008.
Kammer, Miriam. “Romanization, Rebellion and the Theatre in Ancient Palestine”, Ecumenica: Journal of Theatre and Performance 3:1 (2010), pp. 7-23.
Lipshitz, Yair. "The Jacob Cycle in Angels in America: Re-Performing Scripture Queerly." Prooftexts 32:2 (2012), pp. 208-238.
Malkin, Jeanette R. and Freddie Rokem (eds.) (2010), Jews and the Making of Modern Jewish Theatre, Iowa City: University of Iowa Press.
Most, Andrea. Jews and the Broadway Musical. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 2005.
Nahshon, Edna (ed.). Jewish Theatre: a Global View, Edna Nahshon (ed.), Leiden: Brill, 2009.
Novick, Julius. Beyond the Golden Door: Jewish American Drama and Jewish American Experience. London: Palgrave, 2008.
Rokem, Freddie. "Hebrew Theater from 1889 to 1948." Theater in Israel. Ed. Linda Ben-Zvi. Ann Arbor: University of Michigan Press, 1996, pp. 51-84.
Sandrow, Nahma. Vagabond Stars: A World History of Yiddish Theater, New York: Harper & Row (1977).
Veidlinger, Jeffrey. The Moscow State Yiddish Theater: Jewish Culture on the Soviet Stage. Bloomington: Indiana University Press, 2000.
Weiss, Zeev. Public Spectacles in Roman and Late Antique Palestine. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 2014.
Yerushalmi, Dorit. "Toward a Balanced History: 'Ohel', the 'Workers Theatre of Eretz Yisrael' as a Cultural Alternative to Habima (1935-1946),"Journal of Modern Jewish Studies 13:3 (2014), pp. 340-359.