| |||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||
מבוא לתיאטרון מודרני
Modern Theatre: an Introduction |
0811-2137-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | חוג לאמנות התאטרון | |||||||||||||||||||||||||
|
הקורס סוקר מגמות מרכזיות בתיאטרון ובמופע החי מראשית המאה ה-19 ועד מחצית המאה ה-20. בנוסף, הוא מציע בחינה ביקורתית של הניסיונות השונים שנעשו לאורך צמיחתו של התיאטרון המודרני להתמודד באופן מעשי ותיאורטי עם השאלות: "מהו התיאטרון, ומה תפקידו?"
This course looks at major trends in western theatre and performance from the early nineteenth century to the mid-twentieth century. In addition, it offers a critical reflection on the various attempts made by theatre practitioners to engage practically and theoretically with the question: what is theatre and what is its role?
מבוא לתיאטרון מודרני
Modern Theatre: An Introduction
סמסטר א , תש"פ
2 ש"ס
שיעור
שם המרצה: ד"ר דרור הררי
דואר אלקטרוני: drorh@post.tau.ac.il
שעות קבלה: לפי תיאום מראש במייל.
תאור הקורס
הקורס סוקר מגמות מרכזיות בתיאטרון ובמופע החי מראשית המאה ה-19 ועד מחצית המאה ה-20. בנוסף, הוא מציע בחינה ביקורתית של הניסיונות השונים שנעשו לאורך צמיחתו של התיאטרון המודרני להתמודד באופן מעשי ותיאורטי עם השאלות: "מהו התיאטרון, ומה תפקידו?"
תאור הקורס באנגלית
This course looks at major trends in western theatre and performance from the early nineteenth century to the mid-twentieth century. In addition, it offers a critical reflection on the various attempts made by theatre practitioners to engage practically and theoretically with the question: what is theatre and what is its role?
דרישות הקורס
נוכחות, קריאה, צפייה, מבחן סוף סימסטר.
מרכיבי הציון הסופי
100% מבחן סוף סימסטר.
נושאי הקורס (נתון לשינויים)
רשימת ספרות (חלקית)
רקע וצמיחתו של תיאטרון ריאליסטי:
אלכסנדר, דויד. (1983) מבוא לתולדות התיאטרון המערבי (במאות 17-20): ראשי פרקים נבחרים. בית צבי. "התנועה הנטורליסטית והריאליזם". עמ. 35-59
ברוקט, א. (1987). תולדות התאטרון. מסדה. פרק 10: "התחלות התיאטרון המודרני."
שונמי ג, (1987). הטרקלין הטירה והגן: ייצוג ומציאות בדרמה המודרנית. אור-עם.
Brockett O, Findlay Robert, (1991). Century of Innovation: A History of European and American Theatre and Drama since the Late Nineteenth Century. Allyn and Bacon. Chap.: 1-3(pp.1-65)
Leach, Robert. (2004). Makers of Modern Theatre: an Introduction. London and N.Y.: Routledge. Chap. "Modern Theatre…Modernist Theatre" (pp. 1-5), "Konstantin Stanislvasky" (pp. 6-52).
ואגנר:
מעייני, עמי. (1995) ריכרד ואגנר – מונוגרפיה. ירושלים: Fons Music Foundation. הפרקים על "האמנות והמהפיכה" ו"יצירת האמנות של העתיד".
Brockett O, Findlay Robert, (1991). Century of Innovation: A History of European and American Theatre and Drama since the Late Nineteenth Century. Allyn and Bacon. Pp. 28-31.
צמיחתו של תיאטרון אנטי-ריאליסטי: סימבוליזם ואקספרסיוניזם:
אלכסנדר, דויד. (1983) מבוא לתולדות התיאטרון המערבי (במאות 17-20): ראשי פרקים נבחרים. בית צבי. "ההבעה הא-ריאליסטית בתיאטרון המודרני". עמ. 77-59
Brockett O., Findlay Robert, (1991). Century of Innovation: A History of European and American Theatre and Drama since the Late Nineteenth Century. Allyn and Bacon. Pp. 65-87 (Symbolism), 145-159 (Expressionism).
Innes, Christopher. (1993). Avant Garde Theatre 1892-1992. London and N.Y.: Routledge. Chap. "Dreams Archetypes and the Irrational" (19-35), "Therapy and Subliminal Theatre" (36-58).
Deak, F. (1993). Symbolist Theatre: The Formation of Avant-Garde. The Johns Hopkins University Press.
צמיחת האוונגרד:
אלכסנדר, דויד. (1983) מבוא לתולדות התיאטרון המערבי (במאות 17-20): ראשי פרקים נבחרים. בית צבי. "אוונגרד מהפכני – דאדאיזם ופוטוריזם".
עמוסי, ת., ואיריס, י. (1992). דאדא וסוריאליזם בצרפת. הקיבוץ המאוחד.
שונמי, ג. (1992). אוונגרד ומהפיכה בדרמה של המאה העשרים. אור-עם. מבוא ופרק ראשון.
*Brockett O, Findlay Robert, (1991) Century of Innovation: A History of European and American Theatre and Drama since the Late Nineteenth Century. Allyn and Bacon. Pp. 159-173
Goldberg R. (1988). Performance Art: from Futurism to the Present. Thames and Hudson. Pp: 1-74, 97-120.
פיסקטור ברכט:
שונמי, גדעון (1998), התיאטרון התיעודי, תל אביב: אור-עם.
Brecht, B. (1964). Brecht on Theatre: The Development of an Aesthetic. (Ed. and trans. John Willet). Methuen.
Brockett, O., & Findlay, R. (1991). Century of Innovation: A History of European and American Theatre and Drama since the Late Nineteenth Century. Allyn and Bacon. Chap. 10, 14, 15 (pp. 235-258, 386-428, 429-451).
אבסורד:
אסלין, מ. (1985). תאטרון האבסורד. זמורה-ביתן.
לוי, ש. (1997). סמואל בקט מדבר, נוכח, נסתר. הקיבוץ המאוחד.
Carlson, Marvin. (1999). Theories of the Theatre: a Historical and Critical Survey, from the Greeks to the Present. Cornell UP. "The Twentieth Century, 1950-1965." Pp: 411-453.
גרוטובסקי וברוק:
Grotowski, J. (1968). Towards a Poor Theatre. Simon and Schuster. Chap.: "Towards a Poor Theatre," The Theatre's New Testament." Pp: 15-53.
Marshall, Lorna and Williams, David. (2000). "Peter Brook: Transparency and the Invisible Network." Ed. Alison Hodge. London and N.Y.: Routledge. Pp: 174-190
Wolford, Lisa. (2000). "Grotowski's Vision of the Actor: the Search for Contact." Ed. Alison Hodge. London and N.Y.: Routledge. Pp: 191-208
ברוק, פ. (1991). החלל הריק. אור-עם.
היינר מולר:
מולר, היינר. "המלטמשין". מתוך מבעד לאלים: מחזות גרמניים בני זמננו. ער. ותר. שמעון לוי. פפירוס.
Malkin, R. J. (1999). Memory-Theatre and Postmodern Drama. The University of Michigan Press. "Heiner Muller's Landscapes of Memory", pp. 71-115.
הערות או שונות
תהיה הקפדה על נוכחות. מעל שלושה חיסורים לא תתאפשר הגשת מבחן ולא ירשם ציון (!).