| |||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||
תולדות הדרמה והתאטרון מהמאה ה-17 ועד איבסן
The History of Theatre and Drama ? From the 17th Century to Ibsen |
0811-2136-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | חוג לאמנות התאטרון | |||||||||||||||||||||||||
|
בקורס זה נעקוב אחר השינויים וההתפתחויות שעבר התיאטרון האירופאי מתחילת המאה ה-17 ועד סוף המאה ה-19. נתחקה אחר האפשרויות התיאטרוניות שקודמו ואלו שנזנחו בתהליכי הגיבוש שהובילו בסופו של דבר לתיאטרון המודרני, ונבחן אותם על רקע שינויים בסדר החברתי, הפוליטי, הכלכלי, הדתי, והמגדרי בתרבות המערב. מתוך אלו נתבונן בתיאטרון כזירה לביצועם של יחסי-כוח, כמו גם של קונפליקטים ומתחים תרבותיים, בעידן רב-השפעה על יצירתו של המערב המודרני. דגש מיוחד יינתן לכניסתן של נשים לשדות המשחק והכתיבה בתיאטרון; למאבקים מעמדיים; לעלייתו של השחקן כגיבור תרבות וכסלבריטי; ולתפקידו של התיאטרון בעולם העובר תהליכי חילון ומהפכה.
This course will focus on the changes and developments which European theatre had undergone from the beginning of the 17th century till the end of the 19th century. We will trace the theatrical potentials which were promoted, and those that were discarded, during the consolidation processes which eventually led to the emergence of modern theatre. These will be discussed in light of changes in the social, political, economical, religious, and gender order in Western culture. Theatre will be presented as an arena for the performance of power-structures, as well as of cultural conflicts and tensions, in a critical period for the formation of the modern West. Special focus will be put on the appearance of actresses and women playwrights; on class struggles; on the emergence of the actor as cultural icon and celebrity; and on the role of theatre for a culture in the throes of secularization and revolution.
תולדות הדרמה והתיאטרון – מהמאה ה-17 ועד איבסן
The History of Theatre and Drama – From the 17th Century to Ibsen
סמסטר ב', תשע"ח
2 ש"ס
שיעור
שם המרצה: ד"ר יאיר ליפשיץ
דואר אלקטרוני : yairlip@post.tau.ac.il
שעות קבלה: לפי תיאום מראש במייל
תאור הקורס
בקורס זה נעקוב אחר השינויים וההתפתחויות שעבר התיאטרון האירופאי מתחילת המאה ה-17 ועד סוף המאה ה-19. נתחקה אחר האפשרויות התיאטרוניות שקודמו ואלו שנזנחו בתהליכי הגיבוש שהובילו בסופו של דבר לתיאטרון המודרני, ונבחן אותם על רקע שינויים בסדר החברתי, הפוליטי, הכלכלי, הדתי, והמגדרי בתרבות המערב. מתוך אלו נתבונן בתיאטרון כזירה לביצועם של יחסי-כוח, כמו גם של קונפליקטים ומתחים תרבותיים, בעידן רב-השפעה על יצירתו של המערב המודרני. דגש מיוחד יינתן לכניסתן של נשים לשדות המשחק והכתיבה בתיאטרון; למאבקים מעמדיים; לעלייתו של השחקן כגיבור תרבות וכסלבריטי; ולתפקידו של התיאטרון בעולם העובר תהליכי חילון ומהפכה.
תאור הקורס באנגלית
This course will focus on the changes and developments which European theatre had undergone from the beginning of the 17th century till the end of the 19th century. We will trace the theatrical potentials which were promoted, and those that were discarded, during the consolidation processes which eventually led to the emergence of modern theatre. These will be discussed in light of changes in the social, political, economical, religious, and gender order in Western culture. Theatre will be presented as an arena for the performance of power-structures, as well as of cultural conflicts and tensions, in a critical period for the formation of the modern West. Special focus will be put on the appearance of actresses and women playwrights; on class struggles; on the emergence of the actor as cultural icon and celebrity; and on the role of theatre for a culture in the throes of secularization and revolution.
דרישות הקורס
קריאה משבוע לשבוע, מבחן מסכם
מרכיבי הציון הסופי
100% בחינה מסכמת
נושאי הקורס (נתון לשינויים)
רשימת ספרות (נתון לשינויים)
קריאת חובה (לפי סדר השיעורים)
דה וגה, לופה. מעין הכבשים. תרגום רנה ליטוין. תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 1994.
Sor Juana Inés de la Cruz, "Loa to The Divine Narcissus." Trans. Patricia A. Peters and Renée Domeier. Albuquerque: University of New Mexico Press, 1998. pp. 2-37.
מולייר. גם הוא באצילים. בתוך: קומדיות, כרך שלישי. תרגום נתן אלתרמן. תל אביב: הקיבוץ המאוחד, תשכ"ז.
רסין, ז'אן. פדרה. תרגום נתן אלתרמן. תל אביב: הקיבוץ המאוחד, תש"ם.
מולייר. בית ספר לנשים. תרגום לאה גולדברג. ירושלים: מוסד ביאליק, 1966.
מולייר. טרטיף. תרגום יהושע סובול. תל אביב: אור-עם, תשמ"ה.
קונגריב, ויליאם. דרכו של עולם. תרגום דוד זינדר. תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה, 2003.
Behn, Aphra. “The Rover”. In Shakespeare, Aphra Behn and the Canon. Eds.: W.R. Owens and Lizbeth Goodman. London: Routledge, 1996. pp. 261-334.
דידרו, דני. פאראדוקס השחקן. תרגום אביבה ברק. תל אביב: ספריית פועלים, תשמ"ג.
גולדוני, קרלו. משרתם של שני אדונים. נוסח עברי: נסים אלוני. תל אביב: הבימה, תשנ"ד.
בומרשה, פייר. נישואי פיגארו. נוסח עברי: דוד אבידן. תל אביב, 1994.
לסינג, אפרים גוטהולד. נתן החכם. תרגום יוסף צור. ירושלים: כרמל, 1999.
שילר, פרידריך. השודדים. תרגום ניצה בן-ארי. תל אביב: זמורה ביתן, 2000.
צפיית חובה
כל גירסה של האופרה נישואי פיגארו למוצרט ודה-פונטה. ניתן למצוא כמה ביצועים מלאים ביוטיוב, חלקם עם כתוביות באנגלית.
קריאת רשות מומלצת