תולדות הדרמה והתיאטרון – מהמאה ה-17 ועד איבסן
The History of Theatre and Drama – From the 17th Century to Ibsen
סמסטר א, תשע"ד
2 ש"ס
שיעור
שם המרצה: ד"ר יאיר ליפשיץ
דואר אלקטרוני: yair.lipshitz@gmail.com
שעות קבלה: לפי תיאום מראש במייל
דרישות הקורס
קריאה משבוע לשבוע, מבחן מסכם
מרכיבי הציון הסופי
100% בחינה מסכמת
נושאי הקורס (נתון לשינויים)
א. פתיחה: "מהמאה ה-17 ועד איבסן" – תהליכים תרבותיים בין הרנסנס למודרנה.
ב. תיאטרון תור הזהב בספרד [קריאה לשיעור: "מעיין הכבשים]
ג. צרפת: התיאטרון, החצר, וגופו של המלך [קריאה לשיעור: "גם הוא באצילים"]
ד. צרפת: מולייר ומורשת הקומדיה [קריאה לשיעור: "בית ספר לנשים"]
ה. צרפת: מולייר כמבקר חברתי [קריאה לשיעור: "טרטוף"]
ו. צרפת: ראסין והטרגדיה הניאוקלאסית [קריאה לשיעור: "פדרה"]
ז. אנגליה: תיאטרון הרסטורציה [קריאה לשיעור: "דרכו של עולם"]
ח. אנגליה: מחזאיות ושחקניות [קריאה לשיעור: “The Rover”]
ט. אנגליה: הפיכתו של שקספיר ל"שקספיר"
י. עליית השחקן כגיבור תרבות במאה ה-18 [קריאה לשיעור: "פרדוקס השחקן"]
יא. הקומדיה דל'ארטה במאה ה-18 [קריאה לשיעור: "משרתם של שני אדונים"]
יב. בואכה המהפכה: פיגארו מבומרשה למוצרט [קריאה לשיעור: המחזה "נישואי פיגרו", וצפייה באופרה "נישואי פיגרו"]
יג. התפתחות הדרמה הגרמנית במאה ה-18 [קריאה לשיעור: "נתן החכם", וכן תמונת הפתיחה בתיאטרון ל"פאוסט"]
יד. תעצומות הרגש של המאה ה-19: רומנטיקה ומלודרמה [קריאה לשיעור: "השודדים"]
רשימת ספרות (נתון לשינויים)
קריאת חובה (לפי סדר השיעורים)
דה וגה, לופה. מעין הכבשים. תרגום רנה ליטוין. תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 1994.
מולייר. גם הוא באצילים. בתוך: קומדיות, כרך שלישי. תרגום נתן אלתרמן. תל אביב: הקיבוץ המאוחד, תשכ"ז.
רסין, ז'אן. פדרה. תרגום נתן אלתרמן. תל אביב: הקיבוץ המאוחד, תש"ם.
מולייר. בית ספר לנשים. תרגום לאה גולדברג. ירושלים: מוסד ביאליק, 1966.
מולייר. טרטיף. תרגום יהושע סובול. תל אביב: אור-עם, תשמ"ה.
קונגריב, ויליאם. דרכו של עולם. תרגום דוד זינדר. תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה, 2003.
Behn, Aphra. “The Rover”. In Shakespeare, Aphra Behn and the Canon. Eds.: W.R. Owens and Lizbeth Goodman. London: Routledge, 1996. pp. 261-334.
דידרו, דני. פאראדוקס השחקן. תרגום אביבה ברק. תל אביב: ספריית פועלים, תשמ"ג.
גולדוני, קרלו. משרתם של שני אדונים. נוסח עברי: נסים אלוני. תל אביב: הבימה, תשנ"ד.
בומרשה, פייר. נישואי פיגארו. נוסח עברי: דוד אבידן. תל אביב, 1994.
לסינג, אפרים גוטהולד. נתן החכם. תרגום יוסף צור. ירושלים: כרמל, 1999.
גתה, יוהן וולפגנג. "תמונת פתיחה בתיאטרון." פאוסט. תרגום ניצה בן-ארי. תל אביב: הוצאת אוניברסיטת תל אביב, 2006. עמ' 27-36.
שילר, פרידריך. השודדים. תרגום ניצה בן-ארי. תל אביב: זמורה ביתן, 2000.
צפיית חובה
כל גירסה של האופרה נישואי פיגארו למוצרט ודה-פונטה. ניתן למצוא כמה ביצועים מלאים ביוטיוב, חלקם עם כתוביות באנגלית. ביניהם:
במאי: ז'אן-פייר פונל, מנצח: קרל בהם (1975):
במאי: סטיבן מדקאלף, מנצח: ברנרד האיטינק (1994):
קריאת רשות מומלצת
· דורמן, מנחם. "הקומדיה האנושית במחזות מולייר: מבוא לשלושת הכרכים." בתוך: מולייר. קומדיות, כרך ראשון. תרגום נתן אלתרמן. תל אביב: הקיבוץ המאוחד, תשכ"ז. עמ' ה-עה.
· דריידן, ג'ון. על השירה הדרמטית: מסה. תרגום דוד ארן. תל אביב: פועלים, 1988.
· מונטפיורי, יעקב משען. הקומדיה דל'ארטה: מארלקינו ועד ימינו. ירושלים: מוסד ביאליק, תשע"ב.
· קורניי,פייר. מאמרים על השירה הדרמטית. תרגום יונת סנד. תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 1989.
· קלייסט, היינריך. "על תיאטרון-המריונטות." תרגום נילי מירסקי. תל אביב: ספריית פועלים, תשמ"ג.
· Brooks, Peter. "The Aesthetics of Astonishment"; “Melodrama and Romantic Dramatization.” In: The Melodramatic Imagination: Balzac, Henry James, Melodrama, and the Mode of Excess. New Haven: Yale University Press, 1976. pp. 24-55; 81-109.
· Brown, John Russell (ed.) The Oxford Illustrated History of Theatre. Oxford: Oxford University Press, 1995.
· Franko, Mark. "Majestic Drag: Monarchial Performativity and the King's Body Theatrical." TDR 47:2 (2003), pp. 71-87.
· Gallagher, Catherine. "Who Was That Masked Woman? The Prostitute and the Playwright in the Works of Aphra Behn." In: Nobody's Story: The Vanishing Acts of Women Writers in the Marketplace, 1670-1820. Berkeley: University of California Press, 1994. pp. 1-48.
· Howarth, William D. (ed.) French Theatre in the Neo-Classical Era, 1550-1791. Cambridge: Cambridge University Press, 1997.
· Howe, Elizabeth. The First English Actresses: Women and Drama, 1660-1700. Cambridge: Cambridge University Press, 1992.
· Lamport, F.J. German Classical Drama: Theatre, Humanity, and Nation. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.
· McKendrick, Melveena. Theatre in Spain, 1490-1700. Cambridge: Cambridge University Press, 1989.
· Molinari, Cesare. Theatre Through the Ages. trans. Colin Hamer. London: Cassell, 1975.
· Nagler, Alois Maria. A Source Book in Theatrical History. New York: Dover, 1959.
· Roach, Joseph. It. Ann Arbor: University of Michigan Press, 2007.
· Roach, Joseph. The Player's Passion: Studies in the Science of Acting. Ann Arbor: University of Michigan Press, 1993.
· Williams, Bernard. "Mozart's Figaro: a Question of Class?" On Opera. New Haven: Yale University Press, 2006. pp. 25-30.