חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ח

  תאוריות וביקורת:גישות תרבותיות-חברתיות
  Theories and Criticism: Socio-Cultural Approaches  
0811-2100-01
אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
סמ'  ב'1000-1200206אמכסיקושיעור ד"ר ליפשיץ יאיר
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

נקודת המוצא של הקורס היא ההנחה כי המופע הנו התרחשות חברתית קונקרטית, שבהתאם משתתף באופן רב-פנים במערכי הכוח של התרבות הסובבת אותו. בד בבד, המופע נטוע תמיד בגוף – שהוא כשלעצמו אתר פוליטי שעליו מוטבעים מאבקים ופנטזיות. לאור ממדים חברתיים וגופניים אלו, הקורס יציע היכרות ראשונית עם כמה מן התיאוריות הבולטות בתחום ביקורת התרבות החל משנות הששים ועד תחילת שנות האלפיים ויבחן את יחסן אל המופע התיאטרוני. בנוסף, נשאל על מקומן של תיאוריות ביקורתיות בשיח האקדמי היום, על המורשת שלהן, ומהם האופקים המתהווים לחשיבה מחודשת על תיאטרון ותרבות.

Course description

The starting point for this course is the assumption that performance is a concrete social event, which therefore participates in a multi-faceted manner in the power-structures of its surrounding culture. At the same time, performance is always grounded in the body – which is in itself a political site upon which struggles and fantasies are impressed. In light of these social and corporeal dimensions, the course will offer an introduction to some of the prominent theories in cultural criticism from the 1960's till the early 2000's and explore their relation to theatrical performance. Finally, we will ask about the place of critical theories today, their heritage, the horizons currently forming for thinking about theatre and culture.

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
0811-2100-01 תאוריות וביקורת:גישות תרבותיות-חברתיות
Theories and Criticism: Socio-Cultural Approaches
שנה"ל תשע"ח | סמ'  ב' | ד"ר ליפשיץ יאיר

סילבוס מפורט/דף מידע

 

תיאוריות וביקורת: גישות תרבותיות-חברתיות

Theories and Criticism: Socio-Cultural Approaches

סמסטר ב', תשע"ח

2 ש"ס

שיעור

שם המרצה: ד"ר יאיר ליפשיץ

דואר אלקטרוני : yairlip@post.tau.ac.il

שעות קבלה: לפי תיאום מראש במייל

 

תאור הקורס

נקודת המוצא של הקורס היא ההנחה כי המופע הנו התרחשות חברתית קונקרטית, שבהתאם משתתף באופן רב-פנים במערכי הכוח של התרבות הסובבת אותו. בד בבד, המופע נטוע תמיד בגוף – שהוא כשלעצמו אתר פוליטי שעליו מוטבעים מאבקים ופנטזיות. לאור ממדים חברתיים וגופניים אלו, הקורס יציע היכרות ראשונית עם כמה מן התיאוריות הבולטות בתחום ביקורת התרבות החל משנות הששים ועד תחילת שנות האלפיים ויבחן את יחסן אל המופע התיאטרוני. בנוסף, נשאל על מקומן של תיאוריות ביקורתיות בשיח האקדמי היום, על המורשת שלהן, ומהם האופקים המתהווים לחשיבה מחודשת על תיאטרון ותרבות.

 

תאור הקורס באנגלית  

The starting point for this course is the assumption that performance is a concrete social event, which therefore participates in a multi-faceted manner in the power-structures of its surrounding culture. At the same time, performance is always grounded in the body – which is in itself a political site upon which struggles and fantasies are impressed. In light of these social and corporeal dimensions, the course will offer an introduction to some of the prominent theories in cultural criticism from the 1960's till the early 2000's and explore their relation to theatrical performance. Finally, we will ask about the place of critical theories today, their heritage, the horizons currently forming for thinking about theatre and culture.

 

דרישות הקורס

נוכחות, השתתפות. קריאת מאמרים משבוע לשבוע, כתיבת עבודה מסכמת

 

מרכיבי הציון הסופי

100% עבודה מסכמת

 

נושאי הקורס (נתון לשינויים)

  1. מושגי יסוד: תיאוריה ביקורתית, הרמנויטיקה של חשד, אידיאולוגיה.
  2. תיאטרון ותיאוריות פמיניסטיות.
  • פמיניזמים
  • התמודדות עם המורשת הפטריארכלית
  • כתיבה/יצירה נשית ופמיניסטית
  • המבט הגברי
  • הדגמה: קריאה פמיניסטית ב"אותלו"
  1. תיאטרון ותיאוריות קוויריות.
  • מלימודים הומו-לסביים לתיאוריה קווירית
  • גוף, שיח המיניות, וכוח ב"תולדות המיניות"
  • יחסים קוויריים בתיאטרון
  • פרפורמנס של מגדר
  • הדגמה: קריאה קווירית ב"אותלו"
  1. תיאטרון ופוסט-קולוניאליזם.
  • מקולוניאליזם לפוסט-קולוניאליזם
  • הסובייקט הפוסט-קולוניאלי: זהויות היברידיות, זהויות ממוקפות
  • אוריינטליזם
  • תיאטרון במפגשים בין-תרבותיים
  • הדגמה: קריאה פוסט-קולוניאלית ב"אותלו"

 

רשימת ספרות (נתון לשינויים)

 

קריאת חובה (לפי סדר השיעורים)

  1. וולף, וירג'יניה. חדר משלך. תרגום יעל רנן. תל אביב: ידיעות אחרונות, 2004. עמ' 52­-68 (פרק שלישי).
  2. איריגארי, לוס. מין זה שאינו אחד. תרגום דניאלה ליבר. תל אביב: רסלינג, 2003. עמ' 15­-26 (פרק ראשון: "מין זה שאינו אחד").
  3. מאלווי, לורה. "עונג חזותי וקולנוע נרטיבי."  ללמוד פמיניזם: מקראה. עורכות דלית באום ואחרות. תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 2006. עמ' 133-118.
  4. פוקו, מישל. "ההיפותזה הדכאנית." תולדות המיניות I: הרצון לדעת. תרגום גבריאל אש.  תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 1996. עמ' 15­-38.
  5. Orgel, Stephen. Impersonations: the Performance of Gender in Shakespeare’s England. Cambridge: Cambridge University Press, 1996. pp. 10-52 (Chapter Two: "The Performance of Desire"; Chapter Three: "The Eye of the Beholder").
  6. באטלר, ג'ודית. "חיקוי ומרי מגדרי." מעבר למיניות: מבחר מאמרים בלימודים הומו-לסביים ותיאוריה קווירית. עורכים יאיר קדר, עמליה זיו ואורן קנר. תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 2003. עמ' 329­-346.
  7. פנון, פרנץ. עור שחור, מסכות לבנות. תרגום תמר קפלנסקי. תל אביב: מעריב, 2004. עמ' 14­-26 (פרק ראשון: "השחור והשפה").
  8. סעיד, אדוארד. אוריינטליזם. תרגום עתליה זילבר. תל אביב: עם עובד, 2000. עמ' 51­-70; עמ' 150­-175 (פרק שני: "גיאוגרפיה דמיונית וייצוגיה"; פרק רביעי: "מסעי צליינות וצליינים").
  9. Lo, Jacqueline and Helen Gilbert. "Toward a Topography of Cross-Cultural Theatre Praxis." TDR 46:3 (Autumn 2002), pp. 31-53.

     

    כמו כן, על כל הסטודנטים לקרוא את המחזה אותלו לשקספיר (בתרגום ט' כרמי, הוצאת דביר).

קריאת רשות מומלצת

 

  1. מושגי יסוד: תיאוריה ביקורתית, הרמנויטיקה של חשד, אידיאולוגיה.
  • איגלטון, טרי. אידיאולוגיה: מבוא. תרגום: אורן מוקד. תל אביב: רסלינג, 2006.
  • אלתוסר, לואי. על האידיאולוגיה: מנגנוני המדינה האידיאולוגיים. תרגום: אריאלה אזולאי. תל אביב: רסלינג, 2008.
  • הורקהיימר, מקס. "תיאוריה מסורתית וביקורתית." אסכולת פרנקפורט: מבחר. עורכים: מיכאל מי-דן ואברהם יסעור. בני-ברק: ספריית פועלים, 1993. עמ' 57­-99.
  • Ricoeur, Paul. Freud and Philosophy: an Essay on Interpretation. trans. Denis Savage (New Haven: Yale University Press, 1970), pp. 32-36.

     

  1. תיאטרון ותיאוריות פמיניסטיות.
  • אהרונסון-להבי, שרון. מגדר ופמיניזם בתיאטרון המודרני. רעננה: האוניברסיטה הפתוחה, 2013.
  • סיקסו, הלן. "צחוקה של המדוזה." ללמוד פמיניזם: מקראה. עורכות דלית באום ואחרות. תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 2006. עמ' 134­-153.
  • Aston, Elaine. An Introduction to Feminism and Theatre. London and New York: Routledge, 1995. pp. 35-77.
  • Case, Sue-Ellen. “Classic Drag: The Greek Creation of Female Parts.” Theatre Journal 37:3 (1985), pp. 317-327.
  • Diamond, Elin. Unmaking Mimesis: Essays on Feminism and Theater. London: Routledge, 1997.
  • Dolan, Jill. The Feminist Spectator as Critic. Ann Arbor: University of Michigan Press, 1988.

     

  1. תיאטרון ותיאוריות קוויריות.
  • באטלר, ג'ודית. קוויר באופן ביקורתי. תרגום דפנה רז. תל אביב: רסלינג, 2001. עמ' 38-65.
  • זיו, עמליה ואייל גרוס. "בין תיאוריה לפוליטיקה: לימודים הומו-לסביים ותיאוריה קווירית." מעבר למיניות: מבחר מאמרים בלימודים הומו-לסביים ותיאוריה קווירית. עורכים יאיר קדר, עמליה זיו ואורן קנר. תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 2003. עמ' 9­-44.
  • Bottoms, Stephen J. "The Efficacy/Effeminacy Braid: Unpacking the Performance Studies/Theatre Studies Dichotomy," Theatre Topics 13:2 (2003), pp. 173-187.
  • Sedgwick, Eve Kosofsky. Between Men: English Literature and Male Homosocial Desire. New York: Columbia University Press, 1985. pp. 1-27 (Introduction and Chapter One: "Gender Asymmetry and Erotic Triangles").
  • Solomon, Alisa and Framji Minwalla (eds.). The Queerest Art: Essays on Lesbian and Gay Theatre. New York: NYU Press, 2002.
  • Sinfield, Alan. Out on Stage: Lesbian and Gay Theatre in the Twentieth Century. New Haven: Yale University Press, 1999.
  • Warner, Sara. Acts of Gaiety: LGBT Performance and the Politics of Pleasure. Ann Arbor: University of Michigan Press, 2013.

     

  1. תיאטרון ופוסט-קולוניאליזם.
  • בויארין, דניאל. "נשף המסיכות הקולוניאלי: ציונות, מגדר, חיקוי." תיאוריה וביקורת 11 (1997), עמ' 123–144.
  • שנהב, יהודה (עורך). קולוניאליות והמצב הפוסט-קולוניאלי: אנתולוגיה של תרגום ומקור. ירושלים: מכון ון ליר והקיבוץ המאוחד, 2004.
  • Balme, Christopher. Decolonizing the Stage: Theatrical Syncretism and Post-Colonial Drama. Oxford: Clarendon Press, 1999.
  • Bhabha, Homi K. “Of Mimicry and Man.” The Location of Culture. London: Routledge, 2000. pp. 85-92.
  • Crow, Brian. An Introduction to Post-Colonial Theatre. Cambridge: Cambridge University Press, 1996.

     

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת