נושאי הקורס
1. מושגי יסוד: תיאוריה ביקורתית, הרמנויטיקה של חשד, אידיאולוגיה.
2. תיאטרון ותיאוריות פמיניסטיות.
- פמיניזמים
- התמודדות עם המורשת הפטריארכלית
- כתיבה/יצירה נשית
- המבט הגברי
- הדגמה: קריאה פמיניסטית ב"אותלו"
3. תיאטרון ותיאוריות קוויריות.
- מלימודים הומו-לסביים לתיאוריה קווירית
- גוף, שיח המיניות, וכוח ב"תולדות המיניות"
- יחסים קוויריים בתיאטרון; הקוויריות של התיאטרון
- פרפורמנס של מגדר
- הדגמה: קריאה קווירית ב"אותלו"
4. תיאטרון ופוסט-קולוניאליזם.
- מקולוניאליזם לפוסט-קולוניאליזם
- הסובייקט הפוסט-קולוניאלי: זהויות היברידיות, זהויות ממוקפות
- אוריינטליזם
5. תיאטרון, פוסט-חילוניות ותיאולוגיה פוליטית.
- ביקורת תזת החילון
- תיאולוגיה פוליטית
- הדגמה: קריאה פוסט-קולוניאלית ופוסט-חילונית ב"אותלו"
קריאת רשות מומלצת
1. מושגי יסוד: תיאוריה ביקורתית, הרמנויטיקה של חשד, אידיאולוגיה.
· איגלטון, טרי. אידיאולוגיה: מבוא. תרגום: אורן מוקד. תל אביב: רסלינג, 2006.
· אלתוסר, לואי. על האידיאולוגיה: מנגנוני המדינה האידיאולוגיים. תרגום: אריאלה אזולאי. תל אביב: רסלינג, 2008.
· הורקהיימר, מקס. "תיאוריה מסורתית וביקורתית." אסכולת פרנקפורט: מבחר. עורכים: מיכאל מי-דן ואברהם יסעור. בני-ברק: ספריית פועלים, 1993. עמ' 57-99.
· Ricoeur, Paul. Freud and Philosophy: an Essay on Interpretation. trans. Denis Savage (New Haven: Yale University Press, 1970), pp. 32-36.
2. תיאטרון ותיאוריות פמיניסטיות.
· אהרונסון-להבי, שרון. מגדר ופמיניזם בתיאטרון המודרני. רעננה: האוניברסיטה הפתוחה, 2013.
· סיקסו, הלן. "צחוקה של המדוזה." ללמוד פמיניזם: מקראה. עורכות דלית באום ואחרות. תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 2006. עמ' 134-153.
· Aston, Elaine. An Introduction to Feminism and Theatre. London and New York: Routledge, 1995. pp. 35-77.
· Case, Sue-Ellen. “Classic Drag: The Greek Creation of Female Parts.” Theatre Journal 37:3 (1985), pp. 317-327.
3. תיאטרון ותיאוריות קוויריות.
· באטלר, ג'ודית. קוויר באופן ביקורתי. תרגום דפנה רז. תל אביב: רסלינג, 2001. עמ' 38-65.
· זיו, עמליה ואייל גרוס. "בין תיאוריה לפוליטיקה: לימודים הומו-לסביים ותיאוריה קווירית." מעבר למיניות: מבחר מאמרים בלימודים הומו-לסביים ותיאוריה קווירית. עורכים יאיר קדר, עמליה זיו ואורן קנר. תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 2003. עמ' 9-44.
· Solomon, Alisa and Framji Minwalla (eds.). The Queerest Art: Essays on Lesbian and Gay Theatre. New York: NYU Press, 2002.
· Sinfield, Alan. Out on Stage: Lesbian and Gay Theatre in the Twentieth Century. New Haven: Yale University Press, 1999.
4. תיאטרון ופוסט-קולוניאליזם.
· שנהב, יהודה (עורך). קולוניאליות והמצב הפוסט-קולוניאלי: אנתולוגיה של תרגום ומקור. ירושלים: מכון ון ליר והקיבוץ המאוחד, 2004.
· Bhabha, Homi K. “Of Mimicry and Man.” The Location of Culture. London: Routledge, 2000. pp. 85-92.
· Crow, Brian. An Introduction to Post-Colonial Theatre. Cambridge: Cambridge University Press, 1996.
· Lo, Jacqueline and Helen Gilbert. "Toward a Topography of Cross-Cultural Theatre Praxis." TDR 46:3 (Autumn 2002), pp. 31-53.
5. תיאטרון, פוסט-חילוניות ותיאולוגיה פוליטית.
· אסד, טלאל. כינון החילוניות: נצרות, איסלאם, מודרניות. תרגום זהר כוכבי. תל אביב: רסלינג, 2010.
· שמיט, קרל. תיאולוגיה פוליטית: ארבעה פרקים על תורת הריבונות. תרגום רן הכהן. תל אביב: רסלינג, 2005.
· Gharavi, Lance. “Introduction.” Religion, Theatre, and Performance: Acts of Faith. Ed.: Lance Gharavi. New York: Routledge, 2012. pp. 1-23.
· Reinhard Lupton, Julia. Citizen-Saints: Shakespeare and Political Theology. Chicago: University of Chicago Press, 2005.
קריאת חובה (לפי סדר השיעורים)
1. וולף, וירג'יניה.חדר משלך. תרגום יעל רנן. תל אביב: ידיעות אחרונות, 2004. עמ' 52-68 (פרק שלישי).
2. איריגארי, לוס.מין זה שאינו אחד.תרגום דניאלה ליבר. תל אביב: רסלינג, 2003. עמ' 15-26 (פרק ראשון: "מין זה שאינו אחד").
3. מאלווי, לורה. "עונג חזותי וקולנוע נרטיבי." ללמוד פמיניזם: מקראה. עורכות דלית באום ואחרות. תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 2006. עמ' 133-118.
4. פוקו, מישל. "ההיפותזה הדכאנית." תולדות המיניות I: הרצון לדעת. תרגום גבריאל אש. תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 1996. עמ' 15-38.
5. Orgel, Stephen. Impersonations: the Performance of Gender in Shakespeare’s England. Cambridge: Cambridge University Press, 1996. pp. 10-52 (Chapter Two: "The Performance of Desire"; Chapter Three: "The Eye of the Beholder").
6. באטלר, ג'ודית. "צרות של מגדר [קטע]". מכאן 2 (2001), עמ' 202-219.
7. Sedgwick, Eve Kosofsky. Between Men: English Literature and Male Homosocial Desire. New York: Columbia University Press, 1985.pp. 1-27 (Introduction and Chapter One: "Gender Asymmetry and Erotic Triangles").
8. פנון, פרנץ. עור שחור, מסכות לבנות. תרגום תמר קפלנסקי. תל אביב: מעריב, 2004.עמ' 14-26 (פרק ראשון: "השחור והשפה").
9. סעיד, אדוארד. אוריינטליזם. תרגום עתליה זילבר. תל אביב: עם עובד, 2000. עמ' 51-70; עמ' 150-175 (פרק שני: "גיאוגרפיה דמיונית וייצוגיה"; פרק רביעי: "מסעי צליינות וצליינים").
10. ידגר, יעקב. "מעבר לתזת החילון." מעבר לחילון: מסורתיות וביקורת החילוניות בישראל. ירושלים: מכון ון ליר, 2012. עמ' 15-45.
כמו כן, על כל הסטודנטים לקרוא את המחזה אותלו לשקספיר (בתרגום ט' כרמי, הוצאת דביר).