| |||||||||||||||||||||||||
תאוריות וביקורת:גישות תרבותיות-חברתיות
Theories and Criticism: Cultural Approaches |
0811-2100-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | חוג לאמנות התאטרון | |||||||||||||||||||||||||
|
תיאוריות וביקורת: גישות תרבותיות-חברתיות
Theories and Criticsm: Socio-Cultural Approaches
סמסטר ב, תשע"ה
2 ש"ס
שם המרצה: ד"ר יאיר ליפשיץ
דואר אלקטרוני: yairlip@post.tau.ac.il
שעות קבלה: לפי תיאום מראש במייל
דרישות הקורס
נוכחות, השתתפות. קריאה, כתיבת עבודה מסכמת
מרכיבי הציון הסופי
100% עבודה מסכמת
נושאי הקורס (נתון לשינויים)
1. תיאטרון כהתרחשות חברתית: תיאוריות סוציולוגיות ואנתרופולוגיות
א. תיאטרון וחברה, תיאטרון בחברה: מבט סוציולוגי.
ב. "דרמה חברתית" ותפקידו התרבותי של המופע: המודל האנתרופולוגי של טרנר.
ג. פרפורמנס וידע רפרטוארי: משכנר לטיילור.
2. גוף, מופע, יחסי-כוח
א. גוף, ידע וכוח במודל הפוקויאני.
ב. תיאטרון, גוף ויחסי-כוח: אשרור וחתרנות.
3. תיאטרון ומגדר: תיאוריות פמיניסטיות
א. פמיניזמים.
ב. אסטרטגיות פמיניסטיות בתיאטרון: מבט, מופע, מחקר.
ג. מגדר כפרפורמנס: באטלר.
4. תיאטרון, מיניות ותשוקה: תיאוריות קוויריות
א. מלימודים הומו-לסביים לתיאוריה קווירית.
ב. קוויריות בתיאטרון, הקוויריות של התיאטרון.
5. תיאטרון, גזע, ומפגשים בין-תרבותיים: תיאוריות פוסט-קולוניאליות
א. תיאוריה פוסט-קולוניאלית: אימפריאליזם, מסכות וחיקוי.
ב. מפגשים בין-תרבותיים בתיאטרון.
6. סיכום: תיאוריות ביקורתיות היום ומקומה של יצירת האמנות
רשימת ספרות (נתון לשינויים)
1. תיאטרון כהתרחשות חברתית: תיאוריות סוציולוגיות ואנתרופולוגיות
- אוריין, דן. תאטרון בחברה. רעננה: האוניברסיטה הפתוחה, 2008. עמ' 63-85.
- בורדיה, פייר. שאלות בסוציולוגיה. תרגום אבנר להב. תל אביב: רסלינג, 2005.
- טרנר, ויקטור. " לימינליות וקומיוניטס." התהליך הטקסי: מבנה ואנטי מבנה. תל אביב: רסלינג, 2004, עמ' 87-115.
- רפ, אורי. סוציולוגיה ותיאטרון. תל אביב: ספריית פועלים, תשל"ג.
- De la Fuente, Eduardo. "The Artwork Made Me Do It: Introduction to the New Sociology of Art." Thesis Eleven 103:3 (2010), pp. 3-9.
- Schechner, Richard. “Restoration of Behavior.” Between Theatre and Anthropology. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1985. pp. 35-116.
- Taylor, Diana. “Acts of Transfer.” The Archive and the Repertoire: Performing Cultural Memory in the Americas. Durham: Duke University Press, 2003. pp. 1-52.
- Turner, Victor. From Ritual to Theatre: the Human Seriousness of Play. New York: PAJ Publications, 1982.
2. גוף, מופע, יחסי-כוח: תיאטרון וביצועים שמחוצה לו
- פוקו, מישל. "ההיפותזה הדכאנית." תולדות המיניות I: הרצון לדעת. תרגום גבריאל אש. תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 1996. עמ' 15-38.
- Shepherd, Simon. “Introduction: Theatrically Imagined Bodies”; “Body and Script.” Theatre, Body and Pleasure. New York: Routledge, 2006. pp. 1-54.
3. תיאטרון ומגדר: תיאוריות פמיניסטיות
- באטלר, ג'ודית. קוויר באופן ביקורתי. תרגום דפנה רז. תל אביב: רסלינג, 2001. עמ' 38-65.
- --- "חיקוי ומרי מגדרי." מעבר למיניות: מבחר מאמרים בלימודים הומו-לסביים ותיאוריה קווירית. עורכים יאיר קדר, עמליה זיו ואורן קנר. תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 2003. עמ' 329-346.
- מאלווי, לורה. "עונג חזותי וקולנוע נרטיבי." ." ללמד פמיניזם: מקראה. עורכות דלית באום ואחרות. תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 2006. עמ' 118-133.
- סיקסו, הלן. "צחוקה של המדוזה." ללמד פמיניזם: מקראה. עורכות דלית באום ואחרות. תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 2006. עמ' 134-153.
- Aston, Elaine. An Introduction to Feminism and Theatre. London and New York: Routledge, 1995. pp. 35-77.
- Butler, Judith. "Performative Acts and Gender Constitution: and Essay on Phenomenology and Feminist Theory." Theatre Journal 40:4 (1988), pp. 519-531.
- Case, Sue-Ellen. “Classic Drag: The Greek Creation of Female Parts.” Theatre Journal 37:3 (1985), pp. 317-327.
- Dolan, Jill. The Feminist Spectator as Critic. Ann Arbor: University of Michigan Press, 1988.
1. תיאטרון, מיניות ותשוקה: תיאוריות קוויריות
- זיו, עמליה ואייל גרוס. "בין תיאוריה לפוליטיקה: לימודים הומו-לסביים ותיאוריה קווירית." מעבר למיניות: מבחר מאמרים בלימודים הומו-לסביים ותיאוריה קווירית. עורכים יאיר קדר, עמליה זיו ואורן קנר. תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 2003. עמ' 9-44.
- קוסופסקי-סדג'וויק, איב. "האפיסטמולוגיה של הארון (קטעים נבחרים)." מעבר למיניות: מבחר מאמרים בלימודים הומו-לסביים ותיאוריה קווירית. עורכים יאיר קדר, עמליה זיו ואורן קנר. תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 2003. עמ' 303-328.
- Bottoms, Stephen J. "The Efficacy/Effeminacy Braid: Unpacking the Performance Studies/Theatre Studies Dichotomy," Theatre Topics 13:2 (2003), pp. 173-187.
- Case, Sue-Ellen. “Towards a Butch-Femme Aesthetic.” Discourse 11:1 (1988-9), pp. 55-73. [Reprinted in: Camp: Queer Aesthetics and the Performing Subject. Ed.: Fabio Cleto. Ann Arbor: University of Michigan Press, 1999. pp. 185-199.
- McNulty, Charles. “The Queer as Drama Critic.” Theater 24:2 (1993), pp. 12-20.
- Sinfield, Alan. Out on Stage: Lesbian and Gay Theatre in the Twentieth Century. New Haven: Yale University Press, 1999.
- Solomon, Alisa. "Great Sparkles of Lust: Homophobia and the Antitheatrical Tradition." The Queerest Art: Essays on Lesbian and Gay Theater. Eds. Alisa Solomon and Framji Minwalla. New York: New York University Press, 2002), pp. 9-20.
2. תיאטרון, גזע, ומפגשים בין-תרבותיים: תיאוריות פוסט-קולוניאליות
- באבא, הומי ק. "שאלת האחר: הבדל, אפליה ושיח קולוניאלי." קולוניאליות והמצב הפוסט-קולוניאלי. עורך יהודה שנהב. תל אביב: הקיבוץ המאוחד ומכון ון ליר בירושלים, 2004. עמ' 107-127.
- בויארין, דניאל. "נשף המסיכות הקולוניאלי: ציונות, מגדר, חיקוי." תיאוריה וביקורת 11 (1997), עמ' 123–144.
- סעיד, אדוארד. אוריינטליזם. תרגום עתליה זילבר. תל אביב: עם עובד, 2000.
- פנון, פרנץ. עור שחור, מסכות לבנות. תרגום תמר קפלנסקי. תל אביב: מעריב, 2004.
- Bhabha, Homi K. “Of Mimicry and Man.” The Location of Culture. London: Routledge, 2000. pp. 85-92.
- Crow, Brian. An Introduction to Post-Colonial Theatre. Cambridge: Cambridge University Press, 1996.
- Lo, Jacqueline and Helen Gilbert. "Toward a Topography of Cross-Cultural Theatre Praxis." TDR 46:3 (Autumn 2002), pp. 31-53.
3. סיכום: תיאוריות ביקורתיות היום ומקומה של יצירת האמנות
- Best, Stephen and Sharon Marcus. "Surface Reading: An Introduction." Representations 108:1 (2009), pp. 1-21.
- Felski, Rita. "'Context Stinks!'" New Literary History 42:4 (2011), pp. 573-591.
- Latour, Bruno. "Why Has Critique Run out of Steam? From Matters of Fact to Matters of Concern." Critical Inquiry 30:2 (2004), pp. 225-248.