תיאוריות וביקורת: גישות תרבותיות-חברתיות
Theories and Criticism: Socio-Cultural Approaches
סמסטר ב, תשע"ד
2 ש"ס
שיעור
שם המרצה: ד"ר יאיר ליפשיץ
דואר אלקטרוני: yair.lipshitz@gmail.com
שעות קבלה: לפי תיאום מראש במייל
דרישות הקורס
נוכחות, השתתפות. קריאה, כתיבת עבודה מסכמת
מרכיבי הציון הסופי
100% עבודה מסכמת
נושאי הקורס (נתון לשינויים)
1. תיאטרון כהתרחשות חברתית: תיאוריות סוציולוגיות ואנתרופולוגיות
א. תיאטרון וחברה, תיאטרון בחברה: מבט סוציולוגי.
ב. "דרמה חברתית" ותפקידו התרבותי של המופע: המודל האנתרופולוגי של טרנר.
ג. פרפורמנס וידע רפרטוארי: משכנר לטיילור.
2. גוף, מופע, יחסי-כוח
א. גוף, ידע וכוח במודל הפוקויאני.
ב. תיאטרון, גוף ויחסי-כוח: אשרור וחתרנות.
3. תיאטרון ומגדר: תיאוריות פמיניסטיות
א. פמיניזמים.
ב. אסטרטגיות פמיניסטיות בתיאטרון: מבט, מופע, מחקר.
ג. מגדר כפרפורמנס: באטלר.
4. תיאטרון, מיניות ותשוקה: תיאוריות קוויריות
א. מלימודים הומו-לסביים לתיאוריה קווירית.
ב. קוויריות בתיאטרון, הקוויריות של התיאטרון.
5. תיאטרון, גזע, ומפגשים בין-תרבותיים: תיאוריות פוסט-קולוניאליות
א. תיאוריה פוסט-קולוניאלית: אימפריאליזם, מסכות וחיקוי.
ב. מפגשים בין-תרבותיים בתיאטרון.
6. תיאטרון, דת, וחילון: תיאולוגיה פוליטית ותיאוריות פוסט-חילוניות
א. תיאטרון ומופע בעידן פוסט-חילוני.
ב. משחק, תיאטרון, ותיאולוגיה פוליטית: שמיט, קנטורוביץ, אגמבן.
רשימת ספרות (נתון לשינויים)
1. תיאטרון כהתרחשות חברתית: תיאוריות סוציולוגיות ואנתרופולוגיות
- אוריין, דן. תאטרון בחברה. רעננה: האוניברסיטה הפתוחה, 2008. עמ' 63-85.
- טרנר, ויקטור. " לימינליות וקומיוניטס." התהליך הטקסי: מבנה ואנטי מבנה. תל אביב: רסלינג, 2004, עמ' 87-115.
- רפ, אורי. סוציולוגיה ותיאטרון. תל אביב: ספריית פועלים, תשל"ג.
- Schechner, Richard. “Restoration of Behavior.” Between Theatre and Anthropology. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1985. pp. 35-116.
- Taylor, Diana. “Acts of Transfer.” The Archive and the Repertoire: Performing Cultural Memory in the Americas. Durham: Duke University Press, 2003. pp. 1-52.
- Turner, Victor. From Ritual to Theatre: the Human Seriousness of Play. New York: PAJ Publications, 1982.
2. גוף, מופע, יחסי-כוח: תיאטרון וביצועים שמחוצה לו
- פוקו, מישל. "ההיפותזה הדכאנית." תולדות המיניות I: הרצון לדעת. תרגום גבריאל אש. תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 1996. עמ' 15-38.
- Shepherd, Simon. “Introduction: Theatrically Imagined Bodies”; “Body and Script.” Theatre, Body and Pleasure. New York: Routledge, 2006. pp. 1-54.
3. תיאטרון ומגדר: תיאוריות פמיניסטיות
- באטלר, ג'ודית. קוויר באופן ביקורתי. תרגום דפנה רז. תל אביב: רסלינג, 2001. עמ' 38-65.
- --- "חיקוי ומרי מגדרי." מעבר למיניות: מבחר מאמרים בלימודים הומו-לסביים ותיאוריה קווירית. עורכים יאיר קדר, עמליה זיו ואורן קנר. תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 2003. עמ' 329-346.
- מאלווי, לורה. "עונג חזותי וקולנוע נרטיבי." ." ללמד פמיניזם: מקראה. עורכות דלית באום ואחרות. תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 2006. עמ' 118-133.
- סיקסו, הלן. "צחוקה של המדוזה." ללמד פמיניזם: מקראה. עורכות דלית באום ואחרות. תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 2006. עמ' 134-153.
- Aston, Elaine. An Introduction to Feminism and Theatre. London and New York: Routledge, 1995. pp. 35-77.
- Case, Sue-Ellen. “Classic Drag: The Greek Creation of Female Parts.” Theatre Journal 37:3 (1985), pp. 317-327.
- Dolan, Jill. The Feminist Spectator as Critic. Ann Arbor: University of Michigan Press, 1988.
4. תיאטרון, מיניות ותשוקה: תיאוריות קוויריות
- זיו, עמליה ואייל גרוס. "בין תיאוריה לפוליטיקה: לימודים הומו-לסביים ותיאוריה קווירית." מעבר למיניות: מבחר מאמרים בלימודים הומו-לסביים ותיאוריה קווירית. עורכים יאיר קדר, עמליה זיו ואורן קנר. תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 2003. עמ' 9-44.
- קוסופסקי-סדג'וויק, איב. "האפיסטמולוגיה של הארון (קטעים נבחרים)." מעבר למיניות: מבחר מאמרים בלימודים הומו-לסביים ותיאוריה קווירית. עורכים יאיר קדר, עמליה זיו ואורן קנר. תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 2003. עמ' 303-328.
- Bottoms, Stephen J. "The Efficacy/Effeminacy Braid: Unpacking the Performance Studies/Theatre Studies Dichotomy," Theatre Topics 13:2 (2003), pp. 173-187.
- Case, Sue-Ellen. “Towards a Butch-Femme Aesthetic.” Discourse 11:1 (1988-9), pp. 55-73. [Reprinted in: Camp: Queer Aesthetics and the Performing Subject. Ed.: Fabio Cleto. Ann Arbor: University of Michigan Press, 1999. pp. 185-199.
- McNulty, Charles. “The Queer as Drama Critic.” Theater 24:2 (1993), pp. 12-20.
- Orgel, Stephen. “The Performance of Desire”; “The Eye of the Beholder”; “Call me Ganymede.” Impersonations: the Performance of Gender in Shakespeare’s England. Cambridge: Cambridge University Press, 1996. pp. 10-82.
- Sinfield, Alan. Out on Stage: Lesbian and Gay Theatre in the Twentieth Century. New Haven: Yale University Press, 1999.
5. תיאטרון, גזע, ומפגשים בין-תרבותיים: תיאוריות פוסט-קולוניאליות
- פנון, פרנץ. עור שחור, מסכות לבנות. תרגום תמר קפלנסקי. תל אביב: מעריב, 2004.
- באבא, הומי ק. "שאלת האחר: הבדל, אפליה ושיח קולוניאלי." קולוניאליות והמצב הפוסט-קולוניאלי. עורך יהודה שנהב. תל אביב: הקיבוץ המאוחד ומכון ון ליר בירושלים, 2004. עמ' 107-127.
- Bhabha, Homi K. “Of Mimicry and Man.” The Location of Culture. London: Routledge, 2000. pp. 85-92.
- Crow, Brian. An Introduction to Post-Colonial Theatre. Cambridge: Cambridge University Press, 1996.
- Lo, Jacqueline and Helen Gilbert. "Toward a Topography of Cross-Cultural Theatre Praxis." TDR 46:3 (Autumn 2002), pp. 31-53.
6. תיאטרון, דת וחילון: תיאולוגיה פוליטית ותיאוריות פוסט-חילוניות
- ידגר, יעקב. "מעבר לתזת החילון." מעבר לחילון: מסורתיות וביקורת החילוניות בישראל. ירושלים: מכון ון ליר, 2012. עמ' 15-45.
- שמיט, קרל. "תיאולוגיה פוליטית." תיאולוגיה פוליטית: ארבעה פרקים על תורת הריבונות. תרגום רן הכהן. תל אביב: רסלינג, 2005. עמ' 57-74.
- Agamben, Giorgio. "In Praise of Profanation." Profanations. Trans.: Jeff Fort. New York: Zone Books, 2007. pp. 73-92.
- Gharavi, Lance. “Introduction.” Religion, Theatre, and Performance: Acts of Faith. Ed.: Lance Gharavi. New York: Routledge, 2012. pp. 1-23.
- Kantorowicz, Ernst H. “Shakespeare: King Richard II.” The King’s Two Bodies: A Study in Mediaeval Political Theology. Princeton: Princeton University Press, 1981 [1957], pp. 24-41.