פרויקט תאטרון קהילתי- מפגש יוצר בין סטודנטים/יות לתאטרון ותושבי המדינה ה"שקופים".
Community Theatre Project – a creative encounter between Theatre Arts students and “unseen” members of the community.
שנתי, תשע"ו
6 ש"ס
שיעור מעשי
שם המרצה: פיטר הריס
שעות קבלה לפי תאום מראש
דרישות הקורס
נוכחות, השתתפות, הכנת תרגילים, קריאה, כתיבת עבודה.
מרכיבי הציון הסופי
% 70 השתתפות ועמידה במשימות ותרגילי הקורס ובפרזנטציה/יות בסיומו.
30% הגשת עבודה המנתחת את התהליך.
נושאי הקורס (נתון לשינויים)
- "שקופים" אוכלוסיות מודרות בחברה הישראלית
- היחיד והקבוצה בתיאטרון הקהילתי /חברתי.
- שימוש במדיום התיאטרוני לחקר הסביבה והתמודדות עם קונפליקטים.
- התנסות באמצעים תיאטרוניים במפגש עם ה"אחר".
- שימוש בתכונות המרחב הדרמתי והמדיום התיאטרוני לעיבוד והתמודדות עם דעות קדומות, סטריאוטיפים ועוד.
- יצירה מתוך תכנים אישיים וקבוצתיים.
- התנסות ביצירת דיאלוג, פעולה, שינוי בקהילה, על ידי שימוש בכלי התאטרון.
רשימת ספרות (נתון לשינויים)
אלפי, יוסי, 1983 התיאטרון הקהילתי, ירושלים: דומינו.
ג'נינגס, ס', (עורכת). (1994) דרמה תרפיה: תיאוריה ומעשה למורים ומטפלים, תרגום: סמדר ברגמן, ת"א, הוצאת "אח".
דיוויס, ג'', (1988) דרמה מעשית, הוצאת אור עם.
הראבן אלוף וברם חן, כבוד האדם או השפלתו, תל אביב, הקיבוץ המאוחד, ירושלים, מכון ואן ליר.
הריס, פ' , (2013) מגע בין קבוצתי במרחב האסתטי, עבודת דוקטורט, הפקולטה לאמנויות אוניברסיטת תל אביב.
הריס, פ', (2013) (טיוטה למאמר) המרחב התאטרוני כמאפשר דיאלוג בין אחרים.
טסלר, איריס פיטר האריס וחן אלון, נובמבר 2006 "תיאטרון אסירים וסטודנטים בבית הסוהר", צוהר לבית הסוהר, גליון מס' 10, רמלה: שירות בתי הסוהר.
יאלום ארווין, 2006 טיפול קבוצתי תאוריה ומעשה, ירושלים: הוצאת כנרת זמורה ביתן.
יאנג רוברט, (2008) פוסט – קולוניאליזם מבוא, תל אביב, רסלינג.
ליברמן מריין,(1990) תרפיה באומנות לקבוצות – משחקים תאוריה ותרגילי הפעלה, ת"א, הוצאת "אח".
נאטור סלמאן, (2014) הזיכרון שוחח איתי והסתלק, תל אביב, רסלינג – ושתי, מחלקה לספרות.
נהרין אליאב, (1985) במה במקום ספה, ת"א, הוצאת צ'ריקובר.
סדן, אלישבע, (1997) העצמה ותכנון קהילתי, תל אביב: הקיבוץ המאוחד.
קמה עמית ופירסט ענת, (2015) על ההדרה, ייצוגים תקשורתיים של 'אחרים', תל אביב, רסלינג.
רודנוסר נאוה, 1997 הנחיית קבוצות, ירושלים: המרכז לחינוך קהילתי ע"ש חיים ציפורי.
Bennis, W.G. & H.A. Shepard), "תיאוריה של התפתחות הקבוצה"(
שקד סער, (2012) שלום על אדמת אלוהים, תל אביב, רסלינג.
Allport, G.W. (1979). The Nature of Prejudice. N.Y: Perseus books, pp. 3-15.
[What is the problem?].
Boal Augusto (1985), Theatre of the Oppressed, New York: Theatre Communications Group.
––––––––––– (1992), Games for Actors and Non Actors, London and New York: Routledge.
___________ (1995), The Rainbow of desire, Routledge.
Eagly, A.H., & Dickman, A.B. (2005). What is the problem? Prejudice as an attitude – in – context. In: Dovido, J.F., Glick, P., & Rudman, L.A. (Eds.), On the nature of prejudice – fifty years after Allport. USA; UK; Australia: Blackwell publishing, pp. 19-36.
Friedman, M. (2008). Buber and Dialogical Therapy: Healing Through Meeting.The Humanistic Psychologist, 36, pp. 298-315.
Nicholson Helen (2005), Applied Drama, Palgrave: Macmillan.
Pettigrew, Thomas, F. (1998), “Intergroup Contact Theory”, Annual Rreview of Psychology, 49.
Stephan, W.G. & Stephan, C.W. (1996) Intergroup Relations, Westview press.
Thompson, James (2006), Applied Theatre Bewilderment and Beyond, Peter Lang.