חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ו

  פרפורמנס ארט ותיאטרון הרחוב ?הערבי בישראל ובעלום הערבי, בהקש
  Performance art and Arabic Street theatre in Israel                                                  
0811-1344-01
אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
סמ'  ב'0800-1000120מכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר מחאג'נה נאסרה
סמ'  ב'1000-1200121מכסיקו - אומנויותסמינר
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר
בתקופת הטכנולוגיה נפתח עידן חדש ביחסי-הגומלין ובשיתוף בין האמנויות, אשר הובילו להולדתן של צורות אמנות מולטי-מדיאליות (בשילוב  אמנות פלאסטית, אמנות, המיצב, אמנות סאונד, מיצג, פרפורמנס ארט ותיאטרון ועוד) בעולם הערבי והפלסטיני.
הסמינר מבקש לענות על שאלות פילוסופיות ואסתטיות הנוגעות להתפתחות זו,  תוך שימת דגש על המפגש בין הפרפורמנס ארט ותיאטרון הרחוב בעולם הערבי, ששניהם נחשבים כמדיומים אינסטרומנטליים ביקורתיים לגבי המצב החברתי, הפוליטי והמגדרי.
ניתן לראות נקודות מפגש בין תיאטרון רחוב ופרפורמנס ארט בעבדותה של האמנית הפלסטינית ראידה סעאדה המוכתרת "יאסר", כשהיא מגלמת אישיות של גבר המנקה את הנעליים של אנשים בשוק. בעבודה זו נעלם החוט המקשר בין הפרפורמנס לבין תיאטרון הרחוב, כאשר האמנית מהלכת ברחוב דחוס בבתי קפה, והציבור הם לרוב גברים שיושבים בבית קפה, ולא מודעים למה שמתרחש? העבודה שואלת שאלות על המעבר המגדרי ברחוב של חברה ערבית. הפרפורמנס של סעאדה הוא המשך למסורת עתיקת יומין שתחילתה בתקופת -אל-ג''אהליה (לפני האסלאם) והנמשכת עד ימינו, למשל תיאטרון אל-חלאקיה במרוקו אשר משלב את תיאטרון הרחוב והמופע.
הסמינר יבליט במיוחד את מקומו ותפקידו שלתיאטרון הרחוב בעולם הערבי, מקורותיו, וההקשר שלו לאמנות הפרפורמנס ארט, זאת על סמך דוגמאות ספורות כמו ההצגה "ארק" (דאגה) של השחקן וסים כיר שהוצגה בחיפה (2013). כן יובהרו הסיבות לפריצת תיאטרון הרחוב לעולם הערבי.
תהליך הלמידה יהיה במתכונת למידה חווייתית שלא תתנהל באופן פורמאלי; אנו נבחן את התיאוריה על פי הצגה או ניתוח של מחזה וצפייה במחזות ובפרפורמנס ארט , כמו כן יהיו לא מעט חומרים וויזואליים רלוונטית לתיאוריות עכשוויות, כגון הסרטים המופיעים ביבליוגרפיה.
Course description
The topics of the seminar investigate groundbreaking works of Palestinian artists in Israel, and in the Arab world including female artists who used their art in different ways in order to create their art. It also seeks to show the special conflicting and fragmenting forces that mark the variety of fields including performance art, photography, video installations, painting, sculpture, and ceramics. We will tackles street theater as we explore the artistic personal experiences through representation of social, cultural, and political forces that define and limit their actions and possibilities; We shall see what institutions restrict their personal freedoms and their search for selfhood, and what does it  mean when they can employ through their art to subvert traditional restrictions on Arabic people. Some of the artistic acts of self expression also wish to create what sites of memory. Street art theatre foreground their anger and rebellion. Thereby, calling attention to, and subverting, such entrenched ideas and practices. They also seek to dismantle those distortions of Arab culture that have been allowed to pass as fact in Israel and abroad. For these artists their personal lives are intimately intertwined with their political lives.
 Through the representation of artistic and performance artists as like the Palestinian artist Raeda Saadeh, Anisa Ashker and others` works the students would be able to understand the artist’s  struggles for self-determination as are inseparable from their struggle for Palestinian and Arab self-expression and freedom.
This seminar is an example of learning through art making , related to representing the unique features of multimedia performances interdisciplinary artist with a focus on performance art and street theatre, which enables students to better analyzes and articulate theoretical recent performance pieces responding to political issues tackling the long history and sad continuation performance artists are creating powerfully direct pieces that visualize and humanize sometimes faceless and forgotten issues.
סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
0811-1344-01 פרפורמנס ארט ותיאטרון הרחוב ?הערבי בישראל ובעלום הערבי, בהקש
Performance art and Arabic Street theatre in Israel
שנה"ל תשע"ו | סמ'  ב' | ד"ר מחאג'נה נאסרה

666סילבוס מפורט/דף מידע
 
 
 
 
פרפורמנס ארט ותיאטרון הרחוב הערבי בישראל ובעולם הערבי, בהקשר החברתי-פוליטי
 
Performance Art and Arab Street Theatre in Israel and in the Arab World in the Socio-Political context
 
סמסטר ב', תשע"ו
4 ש"ס
סמינר
 
 
 
שם המרצה: ד"ר מחאג'נה נאסרה (עאידה נסראללה)
מס טלפון: 0506995517
דואר אלקטרוני: aida_n56@yahoo.com
שעת קבלה: יום רביעי, בניין מקסיקו (לפי תיאום מראש)
 
 
דרישות הקורס:
נוכחות חובה והשתתפות מלאה בדיונים בקורס.
 
מרכיבי הציון הסופי:
10% ביצוע מטלות והשתתפות פעילה בדיונים בכיתה.
20% רפרט.
70% הגשת עבודת סמינר/רפרט.
 
 
מטרת הקורס:
1.       להעניק לסטודנטים הזדמנות למחקר מגוון –בינתחומי- בחקר הפרפורמנס והתיאטרון ובהקשרם לאמנות.
2.       לקדם ולפתח את החקר האקדמי על "האחר" דהיינו - הערבי - כדי להעשיר את התיאטרון המקומי.
3.       הרחבת האופקים של הסטודנטים כך שיבינו שסיפורי חיים ויומנים אישיים הינם מקור רלוונטי לתיאטרון חדשני שיכול לשמש במונודרמה, בפרפורמנס, וכן הלאה.
4.       היכרות עם תרבות "האחר", כדי להעניק לסטודנט היהודי היכרות עם סגנונות שונים בתיאטרון הערבי.
5.       היציאה מהיצירה למחקר או להפך.
 
ביבליוגרפיה:
(* מציין את מקורות חובה)
*הררי, דרור, מופע העצמי: פרפורמנס ארט וייצוג העצמי, תל-אביב, רסילינג
*נסראללה, ע. (2015-2016 )תיאטרון הרחוב, (תרגום מאמרים מערבית לעברית, טקסטים, מחזות ופענוח הקלטות וכו) בשילוב הקלטות של הטקסטים.(באתר הקורס)
 
*נסראללה, ע. (2013). "נוכחות והיעדרות: הגוף המפורק בעבודות הווידיאו של חנאן אבו חוסין" המדרשה, 29, 3
נסראללה ע.(2006). "יבבת המחרוזת." תרגום שמעון לווי,בתוך, גג כת בעת לספרות,11, 19-35
 
Jones,A. (2008). "The Return of Feminist Art." X-Tra: Contemporary Art Quarterly 10.4. <http://www.x-traonline.org/past_articles.php?articleID=184>.
–––––. (1998). Body Art/ Performing the Subject. Minneapolis: Minnesota UP,
Amine, Kh.. (2001). "Crossing Borders: Al-halqa Performance in Morocco from the Open Space to the Theatre Building." The Drama Review 45.2: 55–69.
Angyal, A.. (1941). "Disgust and Related Aversions." Journal of Abnormal and Social Psychology 36.3: 393–412.
Joseph, S.. (1999). "Brother Sister Relations." In Intimate Selving in ArabFamilies: Gender, Self and Identity. Ed. Suad Joseph. (pp 40-113) Syracuse: Syracuse UP..
 
Khalidi, R.. (1997). Palestinian Identity: The Construction of Modern National Consciousness. New York: Columbia UP Krauss, Rosalind. 1996. "'Informe' without Conclusion." October 78: 89–105.
Kristeva, J.. (1982). Powers of Horror: an Essay on Abjection. Tr. Léon Roudiez. New York: Columbia UP.
–––––.
 
MacDonald, S.. (2004). "Between Two Worlds: An Interview with Shirin Neshat." Feminist Studies 30.3: 620–59.
Merleau-Ponty, M.. (1964). The Primacy of Perception. Ed.M. Edie. Trans. Colin Smirh. Evanston: Northwestern UP
*Nasrallah, Aida, “Raeda Saadeh: Body's Voyage." In Apart We Are Together: Adelaide Internation 2010. Ed. Victoria Lynn. Adelaide: Adelaide Festival corporation. 76–77.(יעלה לאתר)
*----------- (2011),The Representation of the Female Body in the Performances and Arts of Palestinian Women in Israel from 1998 to 2010, PHD, Tel Aviv university, unpublished (נמצא בספרייה)
 
Saadawi, N.(1999). The Daughter of Isis. Tr. Sharif Hatatah. London: Zed Books.
–––––. 1997. The Nawal Al-Saadawi Reader. London: Zed Books
 Sa’di, A. H. (2002). "Catastrophe, Memory and Identity: Al-Nakbah as a Component of Palestinian Identity." Israel Studies 7.2: 175–98.
Sanbar, E.. (2001). "Out of Place, Out of Time." Mediterranean Historical Review 16.1: 87–94.
Shalhoub-Kevorkian, N. (2003). "Liberating Voices: The Political Implications of Palestinian Mothers Narrating Their Loss." Women's Studies International Forum 26.5: 391–407.
–––––. (2003). "Re-Examining Femicide: Breaking the Silence and Crossing 'Scientific' Borders." Signs 28.2: 581–608.
Silverman, K. (1996). The Threshold of the Visible World. New York: Routledge
Wilson, M. (1997). "Performance Art: (Some) Theory and (Selected) Practice at the End of This Century." Art Journal 56.4.
 (1999)Zahi, Farid. زاهي, فريد. الجسدوالصورةوالمقدسفيالإسلام. بيروت/الدار البيضاء: أفريقيا الشرق. (חלקים מתורגמים על ידי המרצה)
אתרי אינטרנט חובה
https://www.youtube.com/watch?v=PMeNIlnoinQ
ا Jordan street theatre
http://www.alarab.net/Article/563381
https://www.youtube.com/watch?v=iVEOXuOPt7s
DVDs
 
סעאדה, ראידה, (2010) עץ המשאלות
סעאדה, ראידה, (2008). ריק
ראידה סעאדה (2007), יאסר.
אשקר, אניסה, (2007)כהרף עיין
שרפי , פאטמה, (2001)UND
כיר, וסים,  (2013)דאגה
 
 
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת