חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ג

  "אהבה מודרנית:"נישואין תשוקה ובגידה בתאטרון העכשווי
  "Modern Love:"Marriage,Passion and Betrayal in Contemporary                                          
0811-1331-01
אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
סמ'  ב'1200-1400208מכסיקו - אומנויותשיעור ד"ר רוקוטניץ נעמי
סילבוס מקוצר
בקורס חד-סימסטריאלי זה נתמקד בשלושה מחזות המזמינים בחינה אמיצה של המונוגמיה בקשרים ארוכי-טווח בין בני זוג. מהם המניעים וההשלכות של פריצת הקשר הזוגי? נתחקה אחר השאלות והדילמות המועלות במחזות ובראשן- מה מהותם של קשרי נישואין? כיצד ניתן להגדיר בגידה בהם? לא מדובר בגישה שיפוטית המחפשת קורבנות, אלא שילוב של עיון ספרותי בטקסטים, דיון בתמות המועלות במחזות, ובדיקת אפשרויות המחשתן – אלמנט הפרפורמנס – בחקירת הנושא בתיאטרון: במילים, במעשים ובגוף החי. כיצד המתרחש על הבמה מעורר/מעביר/מאתגר את החוויה המוצגת? במיוחד נחפש ביטויי אמפטיה (כנבדלת מסימפטיה) ונברר מה תפקידה של תקשורת גופית על הבמה ובקהל.
Course description
In this short course we will study three plays that invite an interrogation of monogamy in long-term romantic relations. What motivates and complicates the breaching of a couple's exclusivity? What constitutes a marriage and what constitutes infidelity? What would betrayal entail? We seek neither to judge nor victimize but to combine close reading of the play-texts with discussion of the questions and themes they raise, as well as attention to performance strategies and potentialities, delving into the experience of passion, trust and its betrayal as expressed in words, in deeds and in embodied responses on stage. How does the staged event stimulate/ convey/ challenge performed experience? Particularly, we will investigate manifestations of empathy (as distinct from sympathy) among actors and audiences.
סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
0811-1331-01 "אהבה מודרנית:"נישואין תשוקה ובגידה בתאטרון העכשווי
"Modern Love:"Marriage,Passion and Betrayal in Contemporary
שנה"ל תשע"ג | סמ'  ב' | ד"ר רוקוטניץ נעמי

666סילבוס מפורט/דף מידע
 
"אהבה מודרנית" : נישואין, תשוקה ובגידה בתיאטרון העכשווי
"Modern Love:" Marriage, Passion and Betrayal in Contemporary Theatre
סמסטר ב', תשע"ג
2 ש"ס
שיעור בחירה
שם המרצה: ד"ר נעמי רוקוטניץ 
דואר אלקטרוני:naomirokotnitz@gmail.com
שעות קבלה: ימי שני בתיאום מראש
 
דרישות הקורס
נוכחות, השתתפות, קריאה, צפייה, וכתיבת עבודה (7-8 עמודים).
 
מרכיבי הציון הסופי
20% השתתפות בכיתה, כולל תרגילים
80% עבודה      
 
נושאי הקורס (נתון לשינויים)
שלושת המחזות בהם נתמקד:
הדבר האמיתי, קומדיה שנונה מאת טום סטופרד (1982).
מחזה על מחזאי, הנרי, אשר נשוי לשחקנית, שרלוט, ואשר כתב מחזה על בעל המגלה כי אשתו בגדה בו. חברו מקס, השחקן המגלם את בעל זה, נשוי גם הוא לשחקנית, אנני, אשר איתה מנהל הנרי רומן. הם אכן עוזבים את בני זוגם ועוברים לגור יחד. עוד שלושה מחזות-בתוך-מחזה זה, וקשר ספק-רומנטי של אנני עם שחקן אחר, בילי, מובילים לבחינה מצחיקה עד דמעות אך גם מאתגרת ומרגשת של אהבה, תשוקה, נישואין ובגידה בתיאטרון ובחיים.
 
תשוקה, מאת פיטר ניקולס (1981) צולל אל תוך משבר בחייהם של בני זוג לאחר 25 שנות נישואים מאושרים. כאשר הבעל מתפתה לאחרת, אשתו המשכילה, המצליחה, היפה והנאהבת על-ידי בעלה, נשברת. כיצד היא נרמסת כך? מה חלקו ומה חלקה לא רק בהתפוררות נישואיהם אלא בזהותה כאישה עצמאית?
 
העז – או מי זאת סילביה? מאת אדוורד אולבי (2002). מחזה הזוי ומזעזע כאחד, המתאר רומן בין ארכיטקט מצליח ונשוי לעז בשם סילביה. זוהי איננה פרסה קומית אלה טרגדיה (או שמה סאטירה שחורה?) הבוחנת את גבולות הליברליות המערבית. מרטין איננו רק מקיים יחסים עם סילביה אלא טוען כי הוא אוהב אותה – והיא אותו. מהי בכלל אהבה? מה פשר תשוקה בלתי נתפשת? מה בין מוסכמות חברתיות, דעות קדומות, ופרברסיה? או אולי אי קבלת האחר? ומה המחיר שמשלמים הן מרטין והן אשתו על קריסת נישואיהם?
 
כאמור, סטודנטים ידרשו לקרוא את המחזות, לצפות בהצגה אחת לפחות של כל מחזה (מצ"ב רשימה), ולהשתתף בתרגילי-פרפורמנס קצרים בכתה. במה נעוצה החוויה התיאטרלית?
 
 
רשימת ספרות חלקית ביותר (תורחב בקרוב)
 
הדבר האמיתי. טום סטופרד. תרגם עמי דיין. (מס. מערכת: (001218357  תיק הצגה בארכיון 27.3.9
תשוקה. פיטר ניקולס. תרגמה רבקה משלוח. יועלה לאתר הקורס.
העז, או מי זאת סילביה? אדוארד אלבי. יועלה לאתר.
על המחזה "תשוקה". הכוורת 7: (2003): 62-65
האשה שלפני. תיק הצגה TAU 2010 (גם קלטת). 8.88.888 וגם 71.5.6.
לויטן, אולגה. מדיאה בתאטרון הישראלי. במכללה 13 (2001/02): 173-185 (גישה אלקטרונית)
 
Auslander, Philip. Theory for Performance Studies: A Student's Guide. Abingdon: Routledge, 2008.
Butler, Judith. Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity. New York: Routledge, 1990.
Clark, Andy. “Where Brain, Body and Mind Collide.” Daedalus 127:2 (1998):
247-280.
Counsell, Colin. Sign of Performance: An Introduction to Twentieth Century Theatre. London: Routledge, 1996.
Gallace, Alberto and Charles Spence. “The Science of Interpersonal Touch: An Overview.” Neuroscience and Biobehavioral Reviews 34 (2010): 246–259
Ekman, Paul. "Facial Expression of Emotion." American Psychologist 48 (1983): 384-392.
Gallagher, Shaun. How the Body Shapes the Mind. Oxford UP, 2005.
Harris, Geraldine. Staging Femininities: Performance and Performativity. Manchester: Manchster UP, 1999.
Keen, Suzanne. “A Theory of Empathy.” Narrative 14:3 (2006): 207-236.
Keysers, Christian., Bruno Wicker, Valeria Gazzola, Jean-Luc Anton, Leonardo Fugassi and Vittorio Gallese. “A Touching Sight: SII/PV Activation During the Observation and Experience of Touch.” Neuron 42 (2004): 335-346.
Keysers, Christian and Valeria Gazzola. “Integrating Simulation and Theory of Mind: From Self to Social Cognition.” Trends in Cognitive Science 11:5 (2007): 194-196. 
Lawrie, R. "Passion." Philosophy and Phenomenological Research 41.1/2 (1980): 106-126.
McConachie., Bruce. Engaging Audiences: A Cognitive Approach to Spectating in the Theatre. New York: Palgrave Macmillan, 2008
Schechner, Richard. Performance Theory. New York and London: Routledge, 1988.
Sorensen, Roy A. "Self-Strengthening Empathy." Philosophy and Phenomenological Research 58:1 (1998): 75-98.
Worthen, W.B. “Drama, Performativity and Performance.” PMLA 113:5 (1998): 1093-1107.
Walker, Julia A. "Why Performance? Why Now? Textuality and the Rearticulation of
Human Presence." The Yale Journal of Criticism 16:1 (2003): 149-175.
Ubersfeld, Anne. Reading Theatre. Toronto: Toronto UP, 1999.

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת