חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ו

  תרגיל חובה בתולדות התאטרון יוון ורומא
  Exercise in History of the Theatre: Greek and Rome                                                   
0811-1323-01
אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
סמ'  א'1000-1200120מכסיקו - אומנויותתרגיל גב' להב יעל
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר
השיעור הראשון בסדרת שיעורי המבוא "תולדות הדרמה והתיאטרון", יוקדש לתהליך התפתחותו של התיאטרון בעת העתיקה. בחלקו הראשון נעקוב אחר מקורות התיאטרון, תהליך התגבשותו כאמנות עצמאית והתמסדותו באתונה הדמוקרטית במאה החמישית לפנה"ס. נקרא מחזות ונדון במאפייני הטקסט הדרמטי והביצוע התיאטרוני בתקופה הקלאסית וההלניסטית, ונרחיב על התפתחות מבנה התיאטרון היווני ותנאי ההפקה של ההצגות.
חלקו השני של השיעור יוקדש לתיאטרון הרומי. נכיר מספר ז'אנרים מקומיים ונבחן כיצד שילבו המחזאים הרומיים בין המודל היווני למרכיבים המקומיים, וכיצד שילוב זה בא לידי ביטוי גם בצורת המופע ובמבנה הפיסי של התיאטרון.
במהלך השיעור והתרגיל הצמוד לו נקרא טרגדיות וקומדיות נבחרות של המחזאים היוונים אייסכילוס, סופוקלס, אוריפידס, אריסטופנס ומננדר, ומחזות רומיים מאת פלאוטוס, טרנטיוס וסנקה.
Course description
 
This is the first part of the compulsory course "Introduction to the History of the Theatre" for 1st year students. In the chapter on Ancient Greece we shall study the fundamentals of dramatic writing and theatrical performance as they were initially defined during the 5th century BC in Athens. We will define the characteristics of the theatrical event in its socio-political and cultural context and follow the development of the Greek Theater structure and the conditions for the productions of plays in it. In the chapter on Ancient Rome, we will investigate the changes in the place of theater in Roman culture, learn about local pre-dramatic genres, discuss the manner in which the Roman drama emerged through a dialogue with the Greek model, and follow the changes in the physical structure of the theater and its performative conditions. During the course and exercise we will read selected tragedies and comedies by Aeschylus, Sophocles, Euripides, Aristophanes, Menandros, Plautus, Terence and Seneca, and analyze their dramatic techniques, their performative language and their poetic and aesthetic conventions.
סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
0811-1323-01 תרגיל חובה בתולדות התאטרון יוון ורומא
Exercise in History of the Theatre: Greek and Rome
שנה"ל תשע"ו | סמ'  א' | גב' להב יעל

666סילבוס מפורט/דף מידע

 

תולדות הדרמה והתיאטרון: יוון ורומא

The History of Drama and Theatre: Greece & Rome

סמסטר א, תשע"ו

2 ש"ס

שיעור

שם המרצה: דר' שלומית שלגו-איגר

דואר אלקטרוני: shalgosh@post.tau.ac.il

שעת קבלה: בימים ב' ו- ג' - בתיאום מראש

 

המתרגלות:

ליהיא ענבר 

יעל להב   

 

 

דרישות הקורס

נוכחות בשיעור, קריאת טקסטים, בחינה מסכמת.

 

מרכיבי הציון הסופי

100% ציון הבחינה המסכמת

 

נושאי הקורס (נתון לשינויים)

 

·       מקורות התיאטרון ותהליך התגבשותו כאמנות עצמאית

·       התמסדות התיאטרון באתונה הדמוקרטית

התפתחות הטרגדיה היוונית:

·       איסכילוס

·       סופוקלס

·       אוריפידס

·       הקומדיה העתיקה: אריסטופנס

·       מבנה התיאטרון ומרכיבי המופע התיאטרוני ביוון הקלאסית וההלניסטית

·       הקומדיה החדשה: מננדר

·       התפתחות התיאטרון ברומא העתיקה: ז'אנרים קדם-דרמטיים

·       הקומדיה הרומית: פלאוטוס, טרנטיוס

·       טרגדיה רומית: סנקה

·       מבנה התיאטרון ושפת המופע ברומא העתיקה

 

 

רשימת ספרות (נתון לשינויים)

 

מחזות (קריאת חובה)

 

1.      איסכילוס, אגממנון (א. שבתאי, שוקן)

2.      איסכילוס, נושאות הנסכים (א. שבתאי, שוקן)

3.      איסכילוס, נוטות החסד  (א. שבתאי, שוקן)

4.      סופוקלס, אדיפוס המלך (א. שבתאי, שוקן)

5.      סופוקלס, אנטיגונה (א.שבתאי, שוקן)

6.      אוריפידס, מדאה  (א. שבתאי, שוקן)

7.      אוריפידס, הבקכות  (א. שבתאי, שוקן)

8.      אוריפידס, איפגניה באוליס  (א. שבתאי, שוקן)

 

9.      אריסטופנס, האכרנים, (זיוה כספי, מגנס)

10.   אריסטופנס, צפרדעים  (א. שבתאי, שוקן)

11.   מננדר, הנרגן (א. שבתאי, שוקן)

12.   פלאוטוס, החייל הרברבן  (ד. גילולה, מאגנס)

13.   טרנטיוס, האשה מאנדרוס  (ד. גילולה, מאגנס)

14.   סנקה, מדאה  (ר. אליעז, ארכיון לתאטרון)

 

מאמרים (קריאת חובה)  

 

1.     גילולה, דבורה. "התיאטרון ביוון העתיקה"; "התיאטרון ברומא העתיקה". גם סוקרטס בעננים, ירושלים: מאגנס. 1996. 

2.     דודס, א"ר. "על אי הבנות של אדיפוס המלך". אדיפוס המלך וסופוקלס: מבחר מאמרים. ירושלים: מאגנס 1985.

3.     פריי, נורתרופ. "מיתוס האביב: קומדיה". תרגם א' עוז, עכשיו  ‏24 21-(תשכ"ח, ‏1968) עמ' ‏243236-.

 

4.      Burian, Peter. "Myth into Muthos: the Shaping of Tragic Plot". The Cambridge Companion to Greek Tragedy. Cambridge: Cambridge University Press 1997. pp.178-208.

5.      Segal, Erich. “O Tempora, O Mos Maiorum!”. Roman Laughter: The Comedy of Plautus. New York: Harper Torchbooks 1968. pp. 15-41.

 

 

מקורות (קטעים נבחרים זמינים באתר הקורס)

 

1.      אריסטו. פואטיקה. תרגם יואב רינון, ירושלים: מאגנס 2003.

2.      הומרוס. איליאדה, אודיסיאה. תרגם שאול טשרניחובסקי, תל אביב: עם עובד 1989.

3.      הורטיוס. אמנות הפיוט. תרגום דבורה גילולה, ירושלים: מאגנס 2004.

4.      ויטרוביוס. על אמנות האדריכלות. תרגם רוני רייך, תל אביב: דביר 1997 (ספר חמישי עמ' 130-112)

5.      שבתאי, אהרון. המיתולוגיה היוונית. תל-אביב: ספרי תל-אביב 2000.

6.      תיאופרסטוס. טיפוסים. תרגם ח. כהנא, ירושלים: כרמל 2007.

 

 

 

 

מקורות עיון ומחקר (קריאת רשות)

 

רקע היסטורי

 

1.      דוד, אפרים. הדמוקרטיה הקלסית: התהוותה, תפקודה, עקרונותיה ותלאותיה באתונה. ירושלים: מאגנס, 2003.

2.      עמית, משה. תולדות הקיסרות הרומית. ירושלים: מאגנס 2002. 

3.      עמית, משה. תולדות יוון הקלאסית. ירושלים: מאגנס, 1984.

4.      פוקס, אלכסנדר. אתונה בימי גדולתה. ירושלים: מוסד ביאליק, 1984.

5.      שימרון, בינימין. התרבות הקלאסית. תל אביב: פפירוס, 1993.

6.      שצמן, ישׂראל. תולדות הרפובליקה הרומית. ירושלם: מאגנס 1991.

 

התיאטרון היווני

 

1.      Dale, A.M. "Seen and Unseen on the Greek Stage: A Study in Scenic Conventions". Collected Papers. Cambridge: Cambridge University Press 1969. pp.119-129.

2.      Dugdale, Eric. Greek Theatre in Context. Cambridge and New York: Cambridge University Press 2008.

3.      Finkelberg, Margalit. "The City Dionysia and the Social Space of Attic Tragedy". J. Davidson, F. Muecke, and P. Wilson (eds.), Greek Drama III. London: University of London 2006. pp. 17-26.

4.      Goldhill, Simon D. "The Great Dionysia and Civic Ideology". JHS 107 (1987) pp. 58-76.

5.      Hughes, Alan. Performing Greek Comedy. Cambridge and New York: Cambridge University Press 2012.

6.      Mastronarde, Donald. "Actors on High: The Skenê Roof, the Crane, and the Gods in Attic Drama". Classical Antiquity 9 (1990) pp. 247-94.

7.      Pickard-Cambridge, ArthurThe Dramatic Festivals of Athens, New York: Oxford University Press 1988. 

8.      Robson, James.  Aristophanes: An Introduction.  London : Bristol Classical Press 2012

9.      Taplin, Oliver. Greek Tragedy in Action. Taylor & Francis e-Library, 2005. E-book

10.   Walcott, P. Greek Drama in its Theatrical and Social Context. Cardiff: University of Wales  1976.

 

התיאטרון הרומי (קומדיה)

 

1.      Anderson, W.S. "The Roman Transformation of Greek Domestic Comedy". CW 88 (1995). 

2.      Brown, P.G.M. "Actors and Actor-Managers at Rome in the Time of Plautus and Terence". Greek and Roman Actors. Cambridge: Cambridge University Press 2002. pp. 225-37.

3.      Jory, E.J. "Continuity and Change in the Roman Theatre". Studies in Honour of T.B.L. Webster, vol.1. Bristol: 1986. pp. 143-52.

4.      Leigh, Matthew. Comedy and the rise of Rome. Oxford and New York: Oxford University Press 2004.

5.      Segal, Erich. Roman Laughter: The Comedy of Plautus. Oxford: Oxford University Press 1987.

6.      Sharrock, Alison. Reading Roman Comedy: Poetics and Playfulness in Plautus and Terence. Cambridge: Cambridge University Press 2012.

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת