מפתח מושגי לחקר המופע
Key Notions for Performance Research
סמסטר א', תשע"ה
2 ש"ס , שיעור חובה לשנה ג'
מרצה: ד"ר דפנה בן-שאול
שעות קבלה: יום א' ו-ד' בתיאום במייל
דרישות וקביעת ציון:
- נוכחות מלאה במפגשים, קריאה של החומר המשמש לדיונים, נוכחות ומעורבות במופעים והתנסויות.
- עבודת גמר קצרה הבנויה כמאמר קצר שעושה שימוש במושגים, בהתאם לרלוונטיות, תוך התבוננות ביקורתית עצמאית וביצירה או תופעה תיאטרונית או מופעית.
נושאים עיקריים, על פי מושגי המפתח:
1. תיחום: בין גרעין המופע ללימודי מופע (Performance Studies)
2. מיזנסצנה: ניתוח מופע (Performance Analysis) סמיוטי ומגבלותיו
3. אירוע: המפנה הפרפורמטיבי (Performative turn) והצפייה המשתתפת
4. תיק: חקר בארכיון וארכיון כמופע
5. Misperformance: שיבושים
6. הקריטי: חציית גבולות, תגבור חושי וסיכון
לקראת ישום עצמאי:
הנחיות ושלבים לתהליך המחקר:
א. לבחור ולהגדיר מושא מחקר מופעי ולזהות את זיקתו להמשגה דרך הסבת המושגים לשאלות.
ב. למצוא ולקרוא מקורות הקשורים באופן ממוקד בנושא.
ג. לכתוב טקסט שכולל: הצגת המופע תחילה דרך תיאור ומסגור בסיסי, העלאת שאלת מחקר מהותית הקשורה בו וניתוחו דרך חלקת משנה (2-3 סעיפים) – מושגית או קשורה בהיבטי המופע עצמו.כ-6-7 עמודים ברווח 1.5 או כפול.
ביבליוגרפיה
אוסטין, ג'. ל'., איך עושים דברים עם מילים, תל אביב: רסלינג, 2006 (הרצאה 3, "תקלות: החטאות" והרצאה 4, "תקלות: ניצולים לרעה", עמ' 49-72).
פראל, ז'וזט, "התיאטרליות: חקר ייחודה של השפה התיאטרלית", תרגום: הילה קרס, מכאן כרך ז' (2006), עמ' 205-218.
ציטרון, עתי, "החזירות והמלים, מאבקו של התיאטרון החזותי ברודנות המלה", מותר 6 (1998), עמ' 219-228.
Aston, Elaine and Savona, George, Theatre as Sign-System: A Semiotics of Text and Performance, London and New York: Routledge, 1991; ch. 6 "The Semiotics of Performance", pp. 99-122.
Ben-Shaul, Daphna, Ruth Kanner, Janelle Reinelt, Freddie Rokem, "Capturing Moments of Misperformance: Local Tales", Performance Research 15.2 (June 2010), pp. 66-73.
Harari, Dror, "Risk in Performance: Facing the Future", TRI 34:2 (2009), pp. 173-179.
Fischer-Lichte, Erika, The Transformative Power of Performance: A New Aesthetics. Trans. Saskya Iris Jane, London and New York: Routledge, 2008; ch. 1: "The Transformative Power of Performance", ch.2: "Explaining Concepts: Performativity and Performance", pp. 11-37.
Freshwater, Helen, "The Allure of the Archive", Poetics Today 24, no. 4 (2003), pp. 729-758.
Morgan, Robert C., "Thoughts on Re-Performance, Experience and Archivism", PAJ 96, vol. 32, No. 3 (September 2010), pp. 1-15.
Jacques Rancière, "The Emancipated Spectator", The Emancipated Spectator, translated by Gregory Elliott, London: Verso, 2009; ch. 2: "The Misadventures of Critical Thought", pp. 1-23.
Schechner, Richard, Performance Studies: An Introduction, London & New York: Routledge, 2002; ch. 2: "What is Performance?", pp. 22-44.
States,Bert O. "The Dog and the Stage: Theatre as Phenomenon", New Literary History, 14:2 (1983), pp. 373-388.