חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  הגיבור המודרני ותשוקתו למימוש עצמי: מחזות איבסן וסטרינדברג כמקרה בוחן
  The modern hero and his strife for self-realization: The case of Ibsen and Strin                     
0811-1221-01
אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
סמ'  א'1200-1400120מכסיקו - אומנויותשיעור ד"ר בלום בלהה
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

במוקד הקורס נמקם את הקשר המשולש בין ההגות המודרנית, האסכולה הריאליסטית בתיאטרון ועיצוב הגיבור הבדיוני ומיקומו בדרמה. מחזותיהם של איבסן וסטרינדברג, שנכתבו בשולי המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20, ישמשו תשתית להבנת קשר זה, הן מבחינה תיאטרונית והן מבחינה חברתית והגותית. באמצעותם נתמודד עם סוגיות כגון היחס בין בדיון ומציאות על רקע התמורות ההיסטוריות, המדעיות, החברתיות והכלכליות שחלו באותה עת, במקביל לנסיגת כוחה של הדת  והעמקת המודעות העצמית. הדיון ינוע לפיכך בין אמירתו ה"שערורייתית" של ניטשה על מות האלוהים לזו המאפיינת את החשיבה הפוסטמודרנית ואת התנהגות האנושית הטוענת שלקיום אין תכלית זולת הקיום עצמו.

Course description

This course deals with the relationship between modern thought, the realistic school of theatre and the unique characteristics of the fictional hero and his role in modern drama. Using the plays by Ibsen and Strindberg, written in the late 19th century and early 20th, we will review the connection between reality and fiction on the background of the historical, scientific, social and economic changes that influenced, at the time, man and woman’s self-awareness. Our analysis will evolve from Nietzsche’s “outrageous” announcement about God’s death to the one stating that the sole purpose of existence is existence itself that characterizes postmodern thought and human behavior.

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
0811-1221-01 הגיבור המודרני ותשוקתו למימוש עצמי: מחזות איבסן וסטרינדברג כמקרה בוחן
The modern hero and his strife for self-realization: The case of Ibsen and Strin
שנה"ל תש"ף | סמ'  א' | ד"ר בלום בלהה

666סילבוס מפורט/דף מידע

 

הגיבור המודרני ותשוקתו למימוש עצמי: מחזות איבסן וסטרינדברג כמקרה בוחן

The modern hero and his strife for self-realization: The case of Ibsen and Strindberg

סמסטר א', תשע"ט

2 ש"ס

שיעור

שם המרצה: ד"ר בלהה בלום

דואר אלקטרוני: blumbilha@gmail.com

שעות קבלה: לפי תיאום מראש במייל

 

תיאור הקורס:

במוקד הקורס נמקם את הקשר המשולש בין ההגות המודרנית, האסכולה הריאליסטית בתיאטרון ועיצוב הגיבור הבדיוני ומיקומו בדרמה. מחזותיהם של איבסן וסטרינדברג, שנכתבו בשולי המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20, ישמשו תשתית להבנת קשר זה, הן מבחינה תיאטרונית והן מבחינה חברתית והגותית. באמצעותם נתמודד עם סוגיות כגון היחס בין בדיון ומציאות על רקע התמורות ההיסטוריות, המדעיות, החברתיות והכלכליות שחלו באותה עת, במקביל לנסיגת כוחה של הדת  והעמקת המודעות העצמית. הדיון ינוע לפיכך בין אמירתו ה"שערורייתית" של ניטשה על מות האלוהים לזו המאפיינת את החשיבה הפוסטמודרנית ואת התנהגות האנושית הטוענת שלקיום אין תכלית זולת הקיום עצמו.

 

תיאור הקורס באנגלית:

This course deals with the relationship between modern thought, the realistic school of theatre and the unique characteristics of the fictional hero and his role in modern drama. Using the plays by Ibsen and Strindberg, written in the late 19th century and early 20th, we will review the connection between reality and fiction on the background of the historical, scientific, social and economic changes that influenced, at the time, man and woman’s self-awareness. Our analysis will evolve from Nietzsche’s “outrageous” announcement about God’s death to the one stating that the sole purpose of existence is existence itself that characterizes postmodern thought and human behavior.

 

דרישות הקורס

השתתפות, קריאה, צפייה, בחינה מסכמת

 

מרכיבי הציון הסופי

100%  בחינה מסכמת

 

נושאי הקורס (נתון לשינויים)

  • המחשבה המודרנית כתופעה חברתית והשפעותיה על תיאטרון:
  • תפיסת המציאות בעולם נטול אלוהים
  • האסכולה הריאליסטית: תיאוריה ומעשה
  • היעלמות הגיבור ולידת האנטי-גיבור: סיבות והשפעות על הדרמה המודרנית
  • איבסן וסטרינדברג כיוצרים של דרמה מודרנית

 

רשימת ספרות חלקית (נתון לשינויים)

מחזות: רוחות ורוסמרסהולם לאיבסן; העלמה יוליה והאב לסטרינדברג

אריסטו: פואטיקה

בלום, בלהה: "הריאליזם ושברו" ב- הכמיהה למימוש עצמי, עמ' 51-73

פרויד, זיגמונד: "טיפוסי-אופי אחדים מן המחקר הפסיכואנליטי" ב-כתבי פרויד, כרך שני, עמ' 89-94

גדעון שונמי: הטרקלין, הטירה והגן, 1987

אנטונין ארטו: "הקץ ליצירות מופת" ב-התיאטרון וכפילו, 1995, 81-90

שיחור, רחל: "מות אלוהים" ב-ניטשה, עיונים בתרבות המערב, עמ' 116-128

Zola, Emil: “Naturalism on the Stage” in Playwrights on Playwriting”, pp. 4-14  

 

 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת