חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ט

  תולדות הדרמה והתאטרון: יוון ורומא
  The History of Drama and Theatre: Greece & Rome  
0811-1200-01
אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
סמ'  א'1000-1200001 קיקואיןשיעור ד"ר שלגו איגר שלומית
דרישות קדם   בחינה   רשימת התפוצה  
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

הקורס הראשון בסדרת שיעורי המבוא "תולדות הדרמה והתיאטרון", יוקדש לתהליך התפתחותו של התיאטרון בעת העתיקה. בחלקו הראשון נעקוב אחר מקורות התיאטרון ונלמד על תהליך התגבשותו כאמנות עצמאית ועל התמסדותו באתונה הדמוקרטית במאה החמישית לפנה"ס. נדון במאפייני הטקסט הדרמטי והמופע התיאטרוני בתקופה הקלאסית וההלניסטית, ונרחיב על התפתחות מבנה התיאטרון היווני ותנאי ההפקה של ההצגות.

חלקו השני של הקורס יוקדש לתיאטרון הרומאי. נכיר מספר ז'אנרים קדם-דרמטיים מקומיים ונבחן כיצד שילבו המחזאים הרומאים בין המודל היווני למסורות המופע המקומיות, וכיצד שילוב זה בא לידי ביטוי גם בצורת המופע ובמבנה הפיסי של התיאטרון.

במהלך השיעור והתרגיל הצמוד לו נקרא טרגדיות וקומדיות נבחרות מאת המחזאים היוונים איסכילוס, סופוקלס, אוריפידס, אריסטופנס ומננדר, ומחזות רומיים מאת פלאוטוס וטרנטיוס.

Course description

This is the first part of the compulsory course "Introduction to the History of the Theatre" for 1st year students. In the chapter on Ancient Greece we shall study the fundamentals of dramatic writing and theatrical performance as they were initially defined during the 5th century BC in Athens. We will define the characteristics of the theatrical event in its socio-political and cultural context and follow the development of the Greek Theater structure and the conditions for the productions of plays in it.

In the chapter on Ancient Rome, we will investigate the changes in the place of theater in Roman culture, learn about local pre-dramatic genres, discuss the manner in which the Roman drama emerged through a dialogue with the Greek model, and follow the changes in the physical structure of the theater and its performative conditions. During the course and exercise we will read selected tragedies and comedies by Aeschylus, Sophocles, Euripides, Aristophanes, Menandros, Plautus and Terence, and analyze their dramatic techniques, their performative language and their poetic and aesthetic conventions.

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
0811-1200-01 תולדות הדרמה והתאטרון: יוון ורומא
The History of Drama and Theatre: Greece & Rome
שנה"ל תשע"ט | סמ'  א' | ד"ר שלגו איגר שלומית

סילבוס מפורט/דף מידע

 

תולדות הדרמה והתיאטרון: יוון ורומא

The History of Drama and Theatre: Greece & Rome

סמסטר א, תשע"ט

2 ש"ס   - שיעור

שם המרצה: דר' שלומית שלגו-איגר

דואר אלקטרוני: shalgosh@post.tau.ac.il

שעת קבלה: בתיאום מראש

מתרגלים: ליהיא ענבר, עידו פרנסס, ים דרורי-בן ששון

 

תיאור הקורס

הקורס הראשון בסדרת שיעורי המבוא "תולדות הדרמה והתיאטרון", יוקדש לתהליך התפתחותו של התיאטרון בעת העתיקה. בחלקו הראשון נעקוב אחר מקורות התיאטרון ונלמד על תהליך התגבשותו כאמנות עצמאית ועל התמסדותו באתונה הדמוקרטית במאה החמישית לפנה"ס. נדון במאפייני הטקסט הדרמטי והמופע התיאטרוני בתקופה הקלאסית וההלניסטית, ונרחיב על התפתחות מבנה התיאטרון היווני ותנאי ההפקה של ההצגות.

חלקו השני של הקורס יוקדש לתיאטרון הרומאי. נכיר מספר ז'אנרים קדם-דרמטיים מקומיים ונבחן כיצד שילבו המחזאים הרומאים בין המודל היווני למסורות המופע המקומיות, וכיצד שילוב זה בא לידי ביטוי גם בצורת המופע ובמבנה הפיסי של התיאטרון.

במהלך השיעור והתרגיל הצמוד לו נקרא טרגדיות וקומדיות נבחרות מאת המחזאים היוונים איסכילוס, סופוקלס, אוריפידס, אריסטופנס ומננדר, ומחזות רומיים מאת פלאוטוס וטרנטיוס.

 

This is the first part of the compulsory course "Introduction to the History of the Theatre" for 1st year students. In the chapter on Ancient Greece we shall study the fundamentals of dramatic writing and theatrical performance as they were initially defined during the 5th century BC in Athens. We will define the characteristics of the theatrical event in its socio-political and cultural context and follow the development of the Greek Theater structure and the conditions for the productions of plays in it. 

In the chapter on Ancient Rome, we will investigate the changes in the place of theater in Roman culture, learn about local pre-dramatic genres, discuss the manner in which the Roman drama emerged through a dialogue with the Greek model, and follow the changes in the physical structure of the theater and its performative conditions. During the course and exercise we will read selected tragedies and comedies by Aeschylus, Sophocles, Euripides, Aristophanes, Menandros, Plautus and Terence, and analyze their dramatic techniques, their performative language and their poetic and aesthetic conventions.

 

דרישות הקורס

נוכחות בשיעור, קריאת טקסטים, בחינה מסכמת.

 

מרכיבי הציון הסופי

ציון הבחינה המסכמת

 

נושאי הקורס (נתון לשינויים)

  1. מקורות התיאטרון ותהליך התגבשותו כאמנות עצמאית
  2. התמסדות התיאטרון באתונה הדמוקרטית
  3. התפתחות הטרגדיה היוונית: איסכילוס; סופוקלס; אוריפידס
  4. הקומדיה היוונית העתיקה: אריסטופנס
  5. מבנה התיאטרון ומרכיבי המופע התיאטרוני ביוון הקלאסית
  6. התיאטרון בתקופה ההלניסטית והולדת הקומדיה החדשה: מננדר
  7. התפתחות התיאטרון ברומא העתיקה: ז'אנרים קדם-דרמטיים
  8. הקומדיה הרומית: פלאוטוס, טרנטיוס
  9. מבנה התיאטרון ושפת המופע ברומא העתיקה
  10. התנוונות הדרמה והולדת ה"ריאליטי" באימפריה הרומית

 

רשימת ספרות (נתון לשינויים)

 

מחזות - קריאת חובה

 

1.       איסכילוס, אגממנון (א. שבתאי, שוקן)

2.       איסכילוס, נושאות הנסכים (א. שבתאי, שוקן)

3.       איסכילוס, נוטות החסד  (א. שבתאי, שוקן)

4.       סופוקלס, אדיפוס המלך (א. שבתאי, שוקן)

5.       סופוקלס, אנטיגונה (א.שבתאי, שוקן)

6.       אוריפידס, מדאה  (א. שבתאי, שוקן)

7.       אוריפידס, הבקכות  (א. שבתאי, שוקן)

8.       אוריפידס, איפגניה באוליס  (א. שבתאי, שוקן)

 

 

9.       אריסטופנס, האכרנים (זיוה כספי, מגנס)

10.   אריסטופנס, ליסיסטרטה (א. שבתאי, שוקן)

11.   אריסטופנס, צפרדעים  (א. שבתאי, שוקן)

12.   מננדר, הנרגן (א. שבתאי, שוקן)

13.   פלאוטוס, החייל הרברבן  (ד. גילולה, מאגנס)

14.   טרנטיוס, האשה מאנדרוס  (ד. גילולה, מאגנס)

 

 

מאמרים וסקירות - קריאת חובה (נתון לשינויים. רשימה מעודכנת תופיע באתר הקורס)

 

1.       גילולה, דבורה. "הקומדיה בעת העתיקה". אוריין, דן ולאה גילולה, עורכים. קומדיה: מאריסטופנס עד סיינפלד. רעננה: האוניברסיטה הפתוחה, 2017.

2.       גילולה, דבורה. "התיאטרון ביוון העתיקה"; "התיאטרון ברומא העתיקה". גם סוקרטס בעננים, ירושלים: מאגנס. 1996. 

3.       דודס, א"ר. "על אי הבנות של אדיפוס המלך". אדיפוס המלך וסופוקלס: מבחר מאמרים. ירושלים: מאגנס 1985.

4.       פריי, נורתרופ. "מיתוס האביב: קומדיה". תרגם א' עוז, עכשיו  ‏24 21-(תשכ"ח, ‏1968) עמ' ‏243236-.

 

5.       Burian, Peter. "Myth into Muthos: the Shaping of Tragic Plot". The Cambridge Companion to Greek Tragedy. Cambridge: Cambridge University Press 1997. pp.178-208.

6.       Segal, Erich. “O Tempora, O Mos Maiorum!”. Roman Laughter: The Comedy of Plautus. New York: Harper Torchbooks 1968. pp. 15-41.

 

 

 

מקורות (קטעים נבחרים זמינים באתר הקורס)

 

1.       אריסטו. פואטיקה. תרגם יואב רינון, ירושלים: מאגנס 2003.

2.       הורטיוס. אמנות הפיוט. תרגום דבורה גילולה, ירושלים: מאגנס 2004.

3.       ויטרוביוס. על אמנות האדריכלות. תרגם רוני רייך, תל אביב: דביר 1997 (ספר חמישי עמ' 130-112)

4.       שבתאי, אהרון. המיתולוגיה היוונית. תל-אביב: ספרי תל-אביב 2000.

5.       תיאופרסטוס. טיפוסים. תרגם ח. כהנא, ירושלים: כרמל 2007.

 מקורות עיון - קריאת רשות

 

רקע היסטורי

 

1.       דוד, אפרים. הדמוקרטיה הקלסית: התהוותה, תפקודה, עקרונותיה ותלאותיה באתונה. ירושלים: מאגנס, 2003.

2.       עמית, משה. תולדות הקיסרות הרומית. ירושלים: מאגנס 2002

3.       עמית, משה. תולדות יוון הקלאסית. ירושלים: מאגנס, 1984.

4.       פוקס, אלכסנדר. אתונה בימי גדולתה. ירושלים: מוסד ביאליק, 1984.

5.       שימרון, בינימין. התרבות הקלאסית. תל אביב: פפירוס, 1993.

6.       שצמן, ישׂראל. תולדות הרפובליקה הרומית. ירושלם: מאגנס 1991.

 

התיאטרון היווני

 

1.       Dale, A.M. "Seen and Unseen on the Greek Stage: A Study in Scenic Conventions". Collected Papers. Cambridge: Cambridge University Press 1969. pp.119-129.

2.       Dugdale, Eric. Greek Theatre in Context. Cambridge and New York: Cambridge University Press 2008.

3.       Finkelberg, Margalit. "The City Dionysia and the Social Space of Attic Tragedy". J. Davidson, F. Muecke, and P. Wilson (eds.), Greek Drama III. London: University of London 2006. pp. 17-26.

4.       Goldhill, Simon D. "The Great Dionysia and Civic Ideology". JHS 107 (1987) pp. 58-76.

5.       Hughes, Alan. Performing Greek Comedy. Cambridge and New York: Cambridge University Press 2012.

6.       Mastronarde, Donald. "Actors on High: The Skenê Roof, the Crane, and the Gods in Attic Drama". Classical Antiquity 9 (1990) pp. 247-94.

7.       Pickard-Cambridge, Arthur. The Dramatic Festivals of Athens, New York: Oxford University Press 1988. 

8.       Robson, James.  Aristophanes: An IntroductionLondon : Bristol Classical Press 2012

9.       Taplin, Oliver. Greek Tragedy in Action. Taylor & Francis e-Library, 2005. E-book

10.   Walcott, P. Greek Drama in its Theatrical and Social Context. Cardiff: University of Wales  1976.

 

הקומדיה הרומית

 

1.       Anderson, W.S. "The Roman Transformation of Greek Domestic Comedy". CW 88 (1995). 

2.       Brown, P.G.M. "Actors and Actor-Managers at Rome in the Time of Plautus and Terence". Greek and Roman Actors. Cambridge: Cambridge University Press 2002. pp. 225-37.

3.       Jory, E.J. "Continuity and Change in the Roman Theatre". Studies in Honour of T.B.L. Webster, vol.1. Bristol: 1986. pp. 143-52.

4.       Leigh, Matthew. Comedy and the rise of Rome. Oxford and New York: Oxford University Press 2004.

5.       Segal, Erich. Roman Laughter: The Comedy of Plautus. Oxford: Oxford University Press 1987.

6.       Sharrock, Alison. Reading Roman Comedy: Poetics and Playfulness in Plautus and Terence. Cambridge: Cambridge University Press 2012.

 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת