חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ד

  תולדות הדרמה והתאטרון: יוון ורומא
  History of Theatre: Greece and Rome                                                                  
0811-1200-01
אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
סמ'  א'1000-1200001קיקואיןשיעור ד"ר שלגו איגר שלומית
סילבוס מקוצר
חלקו הראשון של השיעור "מבוא לתולדות הדרמה והתיאטרון", השיעור המרכזי במסגרת שעורי החובה של שנה א'. בשיעור זה נלמד על יסודות הכתיבה הדרמטית והביצוע התיאטרוני כפי שהוגדרו לראשונה באתונה במאה החמישית לפנה"ס, נגדיר את מאפייני האירוע התיאטרוני, טיבו של הקהל והרגלי הצפייה שלו ונתחקה אחר התפתחות מבנה התיאטרון היווני ותנאי ההפקה של ההצגות. בהמשך, נבחן את השינויים שחלו במקומו של התיאטרון בתרבות הרומית, נתוודע לז'אנרים מקומיים קדם-דרמטיים, נדון באופן בו התבססו המחזאים הרומיים על המודל היווני תוך התאמתו לתרבות הרומית ונעקוב אחר השינויים שחלו במבנה התיאטרון. במהלך השיעור והתרגיל הצמוד לו נלמד טרגדיות וקומדיות נבחרות של המחזאים הבאים:
יוון – אייסכילוס, סופוקלס, אוריפידס, אריסטופנס, מננדר.
רומא - פלאוטוס, טרנטיוס, סנקה.
Course description

This is the first part of the compulsory course "Introduction to the History of the Theatre" for 1st year students. In the chapter on Ancient Greece we shall study the fundamentals of dramatic writing and theatrical performance as they were initially defined during the 5th century BC in Athens. We will define the characteristics of the theatrical event in its socio-political and cultural context and follow the development of the Greek Theater structure and the conditions for the productions of plays in it. In the chapter on Ancient Rome, we will investigate the changes in the place of theater in Roman culture, learn about local pre-dramatic genres, discuss the manner in which the Roman drama emerged through a dialogue with the Greek model, and follow the changes in the physical structure of the theater and its performative conditions. During the course and exercise we will read selected tragedies and comedies by Aeschylus, Sophocles, Euripides, Aristophanes, Menandros, Plautus, Terence and Seneca, and analyze their dramatic techniques, their performative language and their poetic and aesthetic conventions.


סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
0811-1200-01 תולדות הדרמה והתאטרון: יוון ורומא
History of Theatre: Greece and Rome
שנה"ל תשע"ד | סמ'  א' | ד"ר שלגו איגר שלומית

666סילבוס מפורט/דף מידע
 
תולדות התיאטרון: יוון ורומא
The History of Theatre: Greece & Rome
סמסטר א, תשע"ד
2 ש"ס
שיעור
שם המרצה: דר' שלומית שלגו-איגר
דואר אלקטרוני: shalgosh@post.tau.ac.il
שעת קבלה: יום ב' - בתיאום מראש בדוא"ל
 
המתרגלות:
חמוטל גור 
עדי חבין   
 
דרישות הקורס
נוכחות בשיעור, קריאת טקסטים לכל שיעור.
 
מרכיבי הציון הסופי
ציון הבחינה המסכמת
 
נושאי הקורס (נתון לשינויים)
 
·         מקורות התיאטרון ותהליך התגבשותו כאמנות עצמאית
·         התמסדות התיאטרון באתונה הדמוקרטית
·         הטרגדיה היוונית: איסכילוס , סופוקלס, אוריפידס
·         הקומדיה העתיקה: אריסטופנס
·         מבנה התיאטרון ומרכיבי המופע התיאטרוני ביוון הקלאסית וההלניסטית
·         הקומדיה החדשה: מננדר
·         התפתחות התיאטרון ברומא העתיקה
·         הקומדיה הרומית: פלאוטוס, טרנטיוס
·         טרגדיה רומית: סנקה
·         מבנה התיאטרון וצורות הצגה ברומא העתיקה
רשימת ספרות (נתון לשינויים)
 
מחזות (קריאת חובה)
 
1.      איסכילוס, אגממנון (א. שבתאי, שוקן)
2.      איסכילוס, נושאות הנסכים (א. שבתאי, שוקן)
3.      איסכילוס, נוטות החסד (א. שבתאי, שוקן)
4.      איסכילוס, שבעה נגד תבאי (א. שבתאי, שוקן)
5.      סופוקלס, אדיפוס המלך (א. שבתאי, שוקן)
6.      סופוקלס, אנטיגונה (א.שבתאי, שוקן)
7.      אוריפידס, מדאה (א. שבתאי, שוקן)
8.      אוריפידס, הבקכות (א. שבתאי, שוקן)
9.      אוריפידס, איפגניה באוליס (א. שבתאי, שוקן)
10. אריסטופנס, האכרנים, (זיוה כספי, מגנס)
11. אריסטופנס, צפרדעים (א. שבתאי, שוקן)
12. מננדר, הנרגן (א. שבתאי, שוקן)
13. פלאוטוס, החייל הרברבן (ד. גילולה, מאגנס)
14. טרנטיוס, האשה מאנדרוס (ד. גילולה, מאגנס)
15. סנקה, מדאה  (ר. אליעז, ארכיון לתאטרון)
*כל המחזות ניתנים להורדה מאתר הקורס
 
 
מאמרים (קריאת חובה)  
 
1.      גילולה, דבורה, "התיאטרון ביוון העתיקה"; "התיאטרון ברומא העתיקה", גם סוקראטס בעננים, ירושלים: מאגנס, 1996. 
2.      דודס, א"ר , "על אי הבנות של אדיפוס המלך", אדיפוס המלך וסופוקלס: מבחר מאמרים, ירושלים: מאגנס, 1985.
3.      Burian, Peter, "Myth into Muthos: the Shaping of Tragic Plot" The Cambridge Companion to Greek Tragedy. Ed. P.E. Easterling. Cambridge: Cambridge University Press, 1997. 178-208.
4.      Lebeck, Ann, "Imagery and Action in the Oresteia" Oxford Readings in Greek Tragedy, Erich Segal (Ed.), Oxford: 1983.
5.      Segal, Erich, “O Tempora, O Mos Maiorum!” Roman Laughter: The Comedy of Plautus, New York: Harper Torchbooks, 1968. pp. 15-41.
*כל המאמרים ניתנים להורדה מאתר הקורס
לקריאה נוספת
 
אריסטו, פואטיקה, תרגם יואב רינון, ירושלים: הוצאת מאגנס, 2003.
הומרוס, איליאדה, אודיסיאה, תרגם שאול טשרניחובסקי, תל אביב: עם עובד 1989.
הורטיוס, אמנות הפיוט, תרגום דבורה גילולה, ירושלים: הוצאת מאגנס 2004.
ויטרוביוס, על אמנות האדריכלות, תרגם רוני רייך, דביר 1997 (ספר חמישי עמ' 130-112)
תיאופרסטוס, טיפוסים, תרגם ח. כהנא, ירושלים: כרמל, 2007.
 
 
ספרי עיון
 
עמית, משה, תולדות יוון הקלאסית, ירושלים: הוצאת מאגנס, 1984.
פוקס, אלכסנדר, אתונה בימי גדולתה, ירושלים: מוסד ביאליק, 1984.
שבתאי, אהרון, המיתולוגיה היוונית, תל-אביב: ספרי תל-אביב, 2000.
שימרון, בינימין, התרבות הקלאסית, תל אביב: פפירוס, 1993.
גילולה, דבורה, (עורכת) אדיפוס המלך וסופוקלס, מבחר מאמרים ירושלים: הוצאת מאגנס, 1985.
גילולה, דבורה, גם סוקרטס בעננים, ירושלים: הוצאת מאגנס, 1996.
 
Brown, J. R. (ed.) The Oxford Illustrated History of Theatre, Oxford: Oxford University Press, 1995.
Molinari, C.  Theatre through the Ages, trans. Colin Hamer, New York, 1975.
Nagler, A. M. A Source Book in Theatrical History. New York: Dover, 1959.
 
 
 
 
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת