חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ז

  תולדות התאטרון:ימי הביניים והרנסנס
  The History of Medieval and Renaissance Theatre                                                      
0811-1195-01
אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
סמ'  ב'1000-1200206אמכסיקו - אומנויותשיעור ד"ר מלכא-ילין ליאורה
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר
קורס מבוא זה מתמקד במאפייני-היסוד של העשייה והיצירה התיאטרונית בימי-הביניים וברנסנס. העולם הנוצרי אשר 'כבש' את אירופה מראשית ימי-הביניים הניב צורות דרמטיות ובימתיות שונות מאלה שנוצרו בתיאטרון הקלאסי, שמהוות מודל לתיאטרון 'אחר' עד היום. נלמד להכיר את התפיסה התרבותית שהניבה מודל תיאטרוני זה ונבחן את מגוון צורות ההבעה הדרמטיות והתיאטרוניות שנוצרו בעקבותיו. הרנסנס ידוע קודם כל ולפני הכול בזכות החזרה לקלאסיקה כמופת תרבותי. בכך הוא מציע גרסה נוספת לעשייה ויצירה תיאטרונית, שכן למרות המגמה הבולטת של התנגדות למסורת ימי-הביניים הרנסנס לא התנתק ממנה לחלוטין אלא יצר שילוב בין מסורות תיאטרוניות. שילוב זה בין מסורת וחידוש ייבחן לאורך הקורס כך שלמרות שהוא בנוי כרונולוגית ובוחן כל תרבות תיאטרון לעצמה, המטרה היא גם ללמוד את הדינאמיקה הבין-תרבותית.
Course description
This introductory course focuses on the basic traits of the theatrical creation within the medieval and Renaissance cultures. Christianity, which dominated the western world right from the beginning of the middle-ages, effected the shaping of different dramatic and theatrical forms, which are still perceived as 'alternative' theatre today, and we shall explore the cultural stance that induced the formation of this theatrical model along with its various manifestations.  The Renaissance is known first and foremost for its inclination to return to the classical paradigm and therefore presents yet another variation of theatrical expression. For despite the tendency to reject medieval tradition the Renaissance nonetheless fashioned a weave of novelty and continuity. The course is thus constructed chronologically in order to focus on each culture for itself, yet it also is targeted towards apprehending the inter-cultural dynamics.
סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
0811-1195-01 תולדות התאטרון:ימי הביניים והרנסנס
The History of Medieval and Renaissance Theatre
שנה"ל תשע"ז | סמ'  ב' | ד"ר מלכא-ילין ליאורה

666סילבוס מפורט/דף מידע
תולדות התיאטרון: ימי-הביניים והרנסנס
The History of Medieval and Renaissance Theatre
סמסטר ב' – תשע"ז
2 ש"ס
מבוא - חובה שנה א'
מרצה: ד"ר ליאורה מלכא ילין
שעות קבלה: יום ג' 16:00-17:00   בתיאום מראש.
תאור הקורס:
קורס מבוא זה מתמקד במאפייני-היסוד של העשייה והיצירה התיאטרונית בימי-הביניים וברנסנס. העולם הנוצרי אשר 'כבש' את אירופה מראשית ימי-הביניים הניב צורות דרמטיות ובימתיות שונות מאלה שנוצרו בתיאטרון הקלאסי, שמהוות מודל לתיאטרון 'אחר' עד היום. נלמד להכיר את התפיסה התרבותית שהניבה מודל תיאטרוני זה ונבחן את מגוון צורות ההבעה הדרמטיות והתיאטרוניות שנוצרו בעקבותיו. הרנסנס ידוע קודם כל ולפני הכול בזכות החזרה לקלאסיקה כמופת תרבותי. בכך הוא מציע גרסה נוספת לעשייה ויצירה תיאטרונית, שכן למרות המגמה הבולטת של התנגדות למסורת ימי-הביניים הרנסנס לא התנתק ממנה לחלוטין אלא יצר שילוב בין מסורות תיאטרוניות. שילוב זה בין מסורת וחידוש ייבחן לאורך הקורס כך שלמרות שהוא בנוי כרונולוגית ובוחן כל תרבות תיאטרון לעצמה, המטרה היא גם ללמוד את הדינאמיקה הבין-תרבותית.
דרישות הקורס
נוכחות, השתתפות פעילה, קריאה והכנה שוטפת לפי דרישות הקורס, מבחן
מרכיבי הציון הסופי
100% בחינה מסכמת
 
 נושאי הקורס (נתון לשינויים)
ימי-הביניים
תרבות ימי-הביניים – מאפיינים מרכזיים
ערכי הנצרות והתיאטרון הדתי – המחזה של אדם
חגיגות עירוניות והפקות תיאטרון – כל אדם, מחזה הפיות
רנסנס איטלקי
תרבות הרנסנס – מאפיינים מרכזיים
הדראמה הלמדנית באיטליה - המנדרגולה
הקומדיה דל'ארטה והאינטרמצי
רנסנס אנגלי
הרנסנס האנגלי – מאפיינים מרכזיים
מתיאטרון עירוני לתיאטרון מקצועי
אותלו – שלוב מסורות תיאטרון
קומדיה שייקספירית – חלום ליל קיץ
הטרגדיה הנוצרית: דוקטור פאוסטוס לכריסטופר מארלו
מקבת כטרגדיה של תודעה
המלט – טרגדיית נקם?
המלט ומסורת ימי-הביניים
 
רשימת ספרות (נתון לשינויים) 
מחזות - קריאת חובה
           כל אדם (עמרי סמית, הקיבוץ המאוחד)
                     מנדרגולה (מנחם דורמן, מחברות לספרות, תשכ"ג)
                     המלט (ט. כרמי, דביר)
                     חלום ליל קיץ (ט. כרמי, ספרית הפועלים)
                      מקבת (מ. ויזלטיר, עם עובד)
 
 
 
 Pub.  Co., 1978
 אדם וחווה". במה מס' 97, 1984, ע"מ 21-5.

 

 עמ' 135-103; 161-147.

 

מבוא לתקופת הרנסנס
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת