תולדות התיאטרון: ימי-הביניים והרנסנס
The History of Medieval and Renaissance Theatre
סמסטר ב' – תשע"ז
2 ש"ס
מבוא - חובה שנה א'
מרצה: ד"ר ליאורה מלכא ילין
שעות קבלה: יום ג' 16:00-17:00 בתיאום מראש.
תאור הקורס:
קורס מבוא זה מתמקד במאפייני-היסוד של העשייה והיצירה התיאטרונית בימי-הביניים וברנסנס. העולם הנוצרי אשר 'כבש' את אירופה מראשית ימי-הביניים הניב צורות דרמטיות ובימתיות שונות מאלה שנוצרו בתיאטרון הקלאסי, שמהוות מודל לתיאטרון 'אחר' עד היום. נלמד להכיר את התפיסה התרבותית שהניבה מודל תיאטרוני זה ונבחן את מגוון צורות ההבעה הדרמטיות והתיאטרוניות שנוצרו בעקבותיו. הרנסנס ידוע קודם כל ולפני הכול בזכות החזרה לקלאסיקה כמופת תרבותי. בכך הוא מציע גרסה נוספת לעשייה ויצירה תיאטרונית, שכן למרות המגמה הבולטת של התנגדות למסורת ימי-הביניים הרנסנס לא התנתק ממנה לחלוטין אלא יצר שילוב בין מסורות תיאטרוניות. שילוב זה בין מסורת וחידוש ייבחן לאורך הקורס כך שלמרות שהוא בנוי כרונולוגית ובוחן כל תרבות תיאטרון לעצמה, המטרה היא גם ללמוד את הדינאמיקה הבין-תרבותית.
דרישות הקורס
נוכחות, השתתפות פעילה, קריאה והכנה שוטפת לפי דרישות הקורס, מבחן
מרכיבי הציון הסופי
100% בחינה מסכמת
נושאי הקורס (נתון לשינויים)
ימי-הביניים
תרבות ימי-הביניים – מאפיינים מרכזיים
ערכי הנצרות והתיאטרון הדתי – המחזה של אדם
חגיגות עירוניות והפקות תיאטרון – כל אדם, מחזה הפיות
רנסנס איטלקי
תרבות הרנסנס – מאפיינים מרכזיים
הדראמה הלמדנית באיטליה - המנדרגולה
הקומדיה דל'ארטה והאינטרמצי
רנסנס אנגלי
הרנסנס האנגלי – מאפיינים מרכזיים
מתיאטרון עירוני לתיאטרון מקצועי
אותלו – שלוב מסורות תיאטרון
קומדיה שייקספירית – חלום ליל קיץ
הטרגדיה הנוצרית: דוקטור פאוסטוס לכריסטופר מארלו
מקבת כטרגדיה של תודעה
המלט – טרגדיית נקם?
המלט ומסורת ימי-הביניים
רשימת ספרות (נתון לשינויים)
מחזות - קריאת חובה
כל אדם (עמרי סמית, הקיבוץ המאוחד)
מנדרגולה (מנחם דורמן, מחברות לספרות, תשכ"ג)
המלט (ט. כרמי, דביר)
חלום ליל קיץ (ט. כרמי, ספרית הפועלים)
מקבת (מ. ויזלטיר, עם עובד)
Pub. Co., 1978
אדם וחווה". במה מס' 97, 1984, ע"מ 21-5.
עמ' 135-103; 161-147.
מבוא לתקופת הרנסנס