חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ג

  תולדות התאטרון:ימי הביניים והרנסנס
  Hist of Theatre: Middle Ages & the Renaissance                                                       
0811-1195-01
אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
סמ'  ב'1000-1200206אמכסיקו - אומנויותשיעור ד"ר מלכא-ילין ליאורה
סילבוס מקוצר
זהו קורס מבוא שמתמקד במאפייני-היסוד של העשייה והיצירה התיאטרונית בימי-הביניים וברנסנס. העולם הנוצרי אשר 'כבש' את אירופה מראשית ימי-הביניים הניב צורות דרמטיות ובימתיות שונות מאלה שנוצרו בתיאטרון הקלאסי, המהוות מודל לתיאטרון 'אחר' עד היום. במהלך הקורס נלמד להכיר את התפיסה התרבותית שהניבה מודל תיאטרוני זה ונבחן את מגוון צורות ההבעה הדרמטיות והתיאטרוניות שנוצרו בעקבותיו. הרנסנס ידוע קודם כל ולפני הכול בזכות החזרה לקלאסיקה כמופת תרבותי. בכך הוא מציע גרסה נוספת לעשייה ויצירה תיאטרונית, שכן למרות המגמה הבולטת של התנגדות למסורת ימי-הביניים הרנסנס לא התנתק ממנה לחלוטין אלא יצר שילוב בין חידוש והמשכיות. שילוב זה בין מסורת וחידוש ייבחן לאורך הקורס כך שלמרות שהוא בנוי כרונולוגית ובוחן כל תרבות תיאטרון לעצמה, המטרה היא גם ללמוד את הדינאמיקה הבין-תרבותית.
Course description
This is an introductory course that focuses on the basic traits of the theatrical creation within the medieval and Renaissance cultures. Christianity, which dominated the western world right from the beginning of the middle-ages, effected the shaping of different dramatic and theatrical forms from those that were known in the classical era. These medieval forms are still perceived as 'alternative' theatre today, and we shall study the cultural stance that induced the formation of this theatrical model along with its various manifestations. The Renaissance is known first and foremost for its inclination to return to the classical paradigm and therefore presents yet another variation of theatrical expression. For despite its tendency to reject medieval tradition the Renaissance nonetheless fashioned a weave of novelty and continuity. This combination between the traditional and the new shall be examined throughout the course, which is constructed chronologically in order to focus on each culture for itself, yet it also is targeted towards learning the inter-cultural dynamics.
סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
0811-1195-01 תולדות התאטרון:ימי הביניים והרנסנס
Hist of Theatre: Middle Ages & the Renaissance
שנה"ל תשע"ג | סמ'  ב' | ד"ר מלכא-ילין ליאורה

666סילבוס מפורט/דף מידע
תולדות התיאטרון: ימי-הביניים והרנסנס
The History of Medieval and Renaissance Theatre
סמסטר ב' – תשע"ג
2 ש"ס
שיעור
 
מרצה: ד"ר ליאורה מלכא ילין
דואר אלקטרוני: liorama@post.tau.ac.il
שעות קבלה: יום ג' 12:00-13:00   בתיאום מראש.
 
 
דרישות הקורס
נוכחות, השתתפות פעילה, קריאה והכנה שוטפת לפי דרישות הקורס, מבחן
 
מרכיבי הציון הסופי
100% בחינה מסכמת
 
 נושאי הקורס (נתון לשינויים)
 
ימי-הביניים
מבוא לתרבות ותיאטרון ימי-הביניים: עדויות חזותיות וערכים תרבותיים
דרמה דתית ופרקטיקה תיאטרונית: הדוגמה של אדם וחוה
דרמה עירונית: מחזה הפיות - תיאטרון מגיב לקונפליקטים חברתיים-תרבותיים
 
רנסנס איטלקי
תרבות הרנסנס – מאפיינים מרכזיים
קומדיה למדנית: המנדרגולה והתיאטרון ברנסנס האיטלקי
הקומדיה דל'ארטה והאינטרמצי
 
רנסנס אנגלי
תיאטרון ותרבות ברנסנס האנגלי – מאפיינים מרכזיים
הדרמה האנגלית: מאינטרלוד ועד לטרגדיה השייקספירית
הקומדיה השייקספירית: חלום ליל קיץ
הטרגדיה הנוצרית: דוקטור פאוסטוס לכריסטופר מארלו 
הטרגדיה הנוצרית: מקבת לשייקספיר 
המלט לשייקספיר – עלילת נקם?
 
 
רשימת ספרות (נתון לשינויים) 
מחזות - קריאת חובה
 
ימי הביניים
אדם דה לה האל. מחזה הפיות (חנה ושמואל שקולניקוב, כרמל)
אנונימוס.           כל אדם (עמרי סמית, הקיבוץ המאוחד)
Anon., Le Jeu d'Adam (Translation and introduction by Lynette R.Muir.Leeds Philosophical and Literary society, 1970).
רנסנס
מאקיאוולי.                     מנדרגולה (מנחם דורמן, מחברות לספרות, תשכ"ג)
כריסטופר מארלו                        דוקטור פאוסטוס (מאיר ויזלטיר, ההוצאה לאור אוניברסיטת ת"א)
יהודה סומו.                    צחות בדיחותא דקידושין (ספרי תרשיש, תש"ו)
שקספיר.                        המלט (ט. כרמי, דביר)
שקספיר.                        המלך ליר (א. שלונסקי, ספרית הפועלים)
שקספיר.                        חלום ליל קיץ (ט. כרמי, ספרית הפועלים)
שקספיר.                                    אותלו (ט. כרמי, דביר)
שקספיר.                                    מקבת (מ. ויזלטיר, עם עובד)
שקספיר.                                    כטוב בעיניכם (א. עוז, דביר)
 
לקריאה נוספת - רשימת קריאה תפורסם באתר הקורס
 
ימי-הביניים
שקולניקוב, חנה. "ערכים תיאטרוניים וערכים דרמטיים במחזה אדם וחווה". במה מס' 97, 1984, ע"מ 21-5.
Konigson, Elie. “Religious Drama and Urban Society in France at the End of the Middle Ages.” Themes in Drama, vol. 1, 1979, pp. 23-35.
Nagler, A. M. A Source Book in Theatrical History. New York: Dover, 1959. pp. 39-41; 45-47;47-48.
* להשלמת ידע על התקופה/תרבות:
בסרמן, לורנס (עורך). אנתולוגיה של ספרות ימי-הביניים. תל אביב: דביר, 1991.
לה-גוף, ז'ק. ימי הביניים בשיאם: 1054 - 1330. תרגום אהרון אמיר. תל אביב: דביר, 1993.
רנסנס
בלקין, אהובה. "בין סרליו לטורלי: נוף העיר בתפאורת התיאטרון במאות ה16-17". מותר 2, 1994.
גולדברג, לאה. מדור ומעבר: בחינות וטעמים בספרות כללית. תל אביב: ספרית הפועלים, 1977, ע"מ 199-82.
שקולניקוב, חנה. "החלון והסרנדה: קונבקציה תפאורתית וקונבנציה דרמטית". מותר 2, 1994.
* להשלמת ידע על התקופה/תרבות:
בורקהארט, י. תרבות הרנסנס באיטליה. ירושלים: מוסד ביאליק, תשכ"ו. עמ' 135-103; 161-147.
הרסגור, מיכאל. מבוא לתקופת הרנסנס. האוניברסיטה המשודרת, משרד הביטחון,          1986.
 
ספרי היסטוריה של התיאטרון (הפרקים על תיאטרון ימה"ב והרנסנס)
Brockett, O. G. History of the Theatre. Boston: Allyn & Bacon, 1968.
Brown, J. R. (ed.) The Oxford Illustrated History of Theatre. Oxford: Oxford University Press, 1995.
Molinari, C. Theatre Through the Ages. trans. Colin Hamer, New  York, 1975.
Nagler, A. M. A Source Book in Theatrical History. New York: Dover, 1959.
Pickering, J. V. Theatre: A History of the Art. St. Paul: West Pub.    Co., 1978
 
 
 
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת