חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ט

  מבוא לתיאטרון מקומי
  Introduction to Local Theatre  
0811-1134-01
אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
סמ'  א'1000-1200120 מכסיקושיעור ד"ר ליפשיץ יאיר
דרישות קדם   בחינה   רשימת התפוצה  
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

תאור הקורס

קורס המבוא יבחן את העשייה התיאטרונית המקומית, הישראלית והפלסטינית, מתוך עיון במרכיבי היסוד של אמנות התיאטרון – גוף, חלל וזמן – ובמשמעות החברתית והפוליטית שניתנת לאלו על הבמה. נבחן את התיאטרון כאמנות שפועלת בהקשר של הקהילה הלאומית, שמשחקת עם זהויות, מאשרת ומערערת אותן, וכזירה שעל במתה מכוננים ומפרקים מיתוסים תרבותיים, זיכרונות והיסטוריות. תוך קריאה צמודה של יצירות מפתח בתיאטרון הישראלי והפלסטיני ומיקומן בהקשר ההיסטורי והתיאטרוני שלהן, ננסה להבין כמה מן הקונפליקטים וקווי המתח התשתיתיים שאפיינו ומאפיינים את העשייה התיאטרונית המקומית מאז 1948.

Course description

The course will examine Israeli and Palestinian theatrical activity, by exploring the basic components of theatre – body, space, and time – and the socio-political meaning given to those onstage. We will look at theatre as an art form that functions within the national community, that plays with identities, reaffirming and destabilizing them, and as an arena in which cultural myths, memories and histories are constructed and deconstructed. By a close reading of some key plays in Israeli and Palestinian theatre, and by placing them in their historical and theatrical contexts, we will try to understand some of the fundamental conflicts and tensions that characterize the local theatrical activity since 1948.

 

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
0811-1134-01 מבוא לתיאטרון מקומי
Introduction to Local Theatre
שנה"ל תשע"ט | סמ'  א' | ד"ר ליפשיץ יאיר

סילבוס מפורט/דף מידע

 

מבוא לתיאטרון מקומי

Introduction to Local Theatre

סמסטר א, תשע"ט

2 ש"ס

שיעור

 

שם המרצה: ד"ר יאיר ליפשיץ

דואר אלקטרוני: yairlip@post.tau.ac.il

שעות קבלה: לפי תיאום מראש במייל

 

תאור הקורס

קורס המבוא יבחן את העשייה התיאטרונית המקומית, הישראלית והפלסטינית, מתוך עיון במרכיבי היסוד של אמנות התיאטרון – גוף, חלל וזמן – ובמשמעות החברתית והפוליטית שניתנת לאלו על הבמה. נבחן את התיאטרון כאמנות שפועלת בהקשר של הקהילה הלאומית, שמשחקת עם זהויות, מאשרת ומערערת אותן, וכזירה שעל במתה מכוננים ומפרקים מיתוסים תרבותיים, זיכרונות והיסטוריות. תוך קריאה צמודה של יצירות מפתח בתיאטרון הישראלי והפלסטיני ומיקומן בהקשר ההיסטורי והתיאטרוני שלהן, ננסה להבין כמה מן הקונפליקטים וקווי המתח התשתיתיים שאפיינו ומאפיינים את העשייה התיאטרונית המקומית מאז 1948.

 

תאור הקורס באנגלית  

The course will examine Israeli and Palestinian theatrical activity, by exploring the basic components of theatre – body, space, and time – and the socio-political meaning given to those onstage. We will look at theatre as an art form that functions within the national community, that plays with identities, reaffirming and destabilizing them, and as an arena in which cultural myths, memories and histories are constructed and deconstructed. By a close reading of some key plays in Israeli and Palestinian theatre, and by placing them in their historical and theatrical contexts, we will try to understand some of the fundamental conflicts and tensions that characterize the local theatrical activity since 1948.

 

דרישות הקורס

  • קריאת יצירות.
  • מבחן מסכם.

 

מרכיבי הציון הסופי

100% מבחן מסכם

 

נושאי הקורס (נתון לשינויים)

  1. תיאטרון, קהל והקהילה הלאומית: בניית קהילה וקהילה במשבר.
  2. משחק, גוף וזהות בתיאטרון.
  3. חללים דרמטיים, תיאטרוניים ופוליטיים: גלות, פליטות ומולדת; טריטוריות של מאבק.
  4. תיאטרון וזמן: היסטוריה, זיכרון וטראומה.

רשימת יצירות – חובת קריאה (לפי סדר הלימוד)

  • "הוא הלך בשדות" / משה שמיר
  • "החשיכה" / קבוצת התיאטרון אל-בלאלין
  • "ליל העשרים" / יהושע סובול
  • "ייסורי איוב" / חנוך לוין
  • "סליחות" / חנה אזולאי הספרי
  • "פריחה שם יפה" / חנה ואזנה גרינולד
  • "בטווח יריקה" / טאהר נג'יב
  • "הצוענים של יפו" / נסים אלוני
  • "האופסימיסט" / מוחמד בכרי ומאזן גטאס, על פי אמיל חביבי
  • "חמץ" / שמואל הספרי
  • "בעלת הארמון" / לאה גולדברג
  • "טניס בשכם" / / איסמעיל ח'לידי

 

רשימה ביבליוגרפית – ספרות מחקרית (קריאת רשות)

אוריין, דן. יהדותו של התיאטרון הישראלי. תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 1998.

---. דמות הערבי בתיאטרון הישראלי. תל אביב: אור עם, 1996.

---. הבעיה העדתית בתיאטרון הישראלי. תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה, 2004.

---. תיאטרון בחברה. רעננה: האוניברסיטה הפתוחה, 2008.

גילולה, לאה.  התאטרון הקאמרי1945­-1961: השגשוג, המשבר ותיקונו. ירושלים: הוצאת יד בן צבי, 2014.

גרשנזון, אולגה. "קולוניזציה תרבותית: המקרה של תיאטרון גשר." 'רוסים' בישראל: הפרגמטיקה של תרבות בהגירה. עורכות יוליה לרנר ורבקה פלדחי. ירושלים: מכון ון ליר, 2012. עמ' 129­-150.

חמדאן, מסעוד. "תאטרון פלסטיני במדינה היהודית: ציוני דרך 1967­-2006." זמנים 99 (2007), עמ' 54­-62.

יערי, נורית (עורכת). על מלכים, שחקנים וצוענים: על יצירתו התאטרונית של נסים אלוני. תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 2005.

יערי, נורית ושמעון לוי (עורכים). חנוך לוין: האיש עם המיתוס באמצע. תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 2004.

ירושלמי, דורית. דרך הבימוי: על במאים בתיאטרון הישראלי. אור יהודה: דביר, 2013.

כספי, זהבה. היושבים בחושך: עולמו הדרמטי של חנוך לוין: סובייקט, מחבר, צופים. ירושלים: כתר, 2005.

כספי, זהבה וגד קינר (עורכים). צפייה חוזרת: עיון מחודש במחזאות מקור. באר שבע: הוצאת אוניברסיטת בן גוריון, 2013.

לב-אלג'ם, שולמית. ניצבים בקדמת הבמה: מחאה, חגיגה, וחתרנות בתאטרון הקהילתי. חיפה: הוצאת אוניברסיטת חיפה, 2010.

לוי, שמעון. מקטרים בבמות: עיונים בדרמה עברית. תל אביב: אור עם, 1992.

---. תאטרון ישראלי: זמנים, חללים, עלילות. תל אביב: רסלינג, 2016.

לוי, שמעון וקורינה שואף. קנון התיאטרון העברי: מאה הצגות ועוד אחת. תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 2002.

נגיד, חיים. בגנות האשליה: הז'אנר התיעודי בדרמה העברית. תל אביב: ספרא, 2009.

---. צחוק וצמרמורת: על מחזות חנוך לוין. תל אביב: אור-עם, 1998.

נתן, משה, כישוף נגד מוות: התיאטרון של נסים אלוני. תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 1996.

נתנאל, נורית. מראות נשברות: ייצוג הישראליות ועיצובה במחזות של יהושע סובול והלל מיטלפונקט. בני ברק: הקיבוץ המאוחד, 2012.

פינגולד, בן עמי. השואה בדרמה העברית: סוגיות, צורות, מגמות (1946­-2010). מהדורה שניה. תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 2012.

---. תש"ח בתיאטרון. תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 2001.

עוז, אברהם. שדות ומזוודות: תזות על הדרמה העברית והסיפר הציוני. תל אביב: רסלינג, 2014.

קינר, גד. "מתחברים להתנתקות: הפרטה ומוסר בדרמה הישראלית מרצח רבין ועד 'מי שחלם'." זמנים 99 (2007), עמ' 106­-118.

קינר, גד, אלי רוזיק ופרדי רוקם (עורכים). הקאמרי – תיאטרון של זמן ומקום: עיונים בתולדות התיאטרון הקאמרי. תל אביב: הוצאת אוניברסיטת תל אביב, 1999.

רוטלינגר-ריינר, רינה. עזות שבקדושה: תיאטרון נשים דתיות בישראל. ירושלים: כרמל, 2007.

שם-טוב, נפתלי. "החריג תופס במה? פסטיבל עכו והפוליטי." תאוריה וביקורת 34 (2009), עמ' 123­-147.

שקד, גרשון. "פני הדור ופני שחקניו או מאהרן לאמנון: שלבים בהתפתחותו של דיוקן השחקן בתיאטרון ובמחזה העברי." ספרות אז, כאן ועכשיו. תל אביב: זמורה-ביתן, 1993. עמ' 79-94.

שהם, חיים. הדראמה של 'דור בארץ' (אתגר ומציאות בדראמה הישראלית). מהדורה שניה. תל אביב: אור עם, 1989.

 

Abramson, Glenda. Drama and Ideology in Modern Israel. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.

Al-Saber, Samer and Yana Taylor. “Reflecting on Palestinian Theatre: a Resilient Theatre of Resistance.” Performance Paradigm 10 (2014), pp. 94-103.

Ben-Zvi, Linda (ed.). Theater in Israel. Ann Arbor: University of Michigan Press, 1996.

Nassar, Hala Khamis. "Stories from under Occupation: Performing the Palestinian Experience." Theatre Journal 58:1 (2006), pp. 15-37.

Rokem, Freddie. "The Bible and the Avant-Garde: The Search for a Classical Tradition in the Israeli Theatre." European Review 9 (2001), pp. 305-317.

Snir, Reuven. Palestinian Theatre.

Wallace, Naomi and Ismail Khalidi (eds.). Inside/Outside: Six Plays from Palestine and the Diaspora. Theatre Communications Group, 2015.

Yerushalmi, Dorit. "." TDR 51:4 (2007), pp. 47-67.

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת 1