חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ו

  מבוא לתאטרון הישראלי והפלסטיני
  Introduction to the Israeli and Palestinian Theatre                                                  
0811-1134-01
אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
סמ'  ב'0800-1000213מכסיקו - אומנויותשיעור ד"ר ליפשיץ יאיר
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר
בשנים האחרונות, התאטרון בישראל עמד שוב במרכזן של סערות פוליטיות שהעלו מחדש שאלות על תפקידו האזרחי של התאטרון, היחסים שבין המדינה לאמנות ובין מרכז ופריפריה, ונוכחותם הבימתית של קולות המאתגרים את ההגמוניה הלאומית. קורס המבוא ייצא מתוך סערות אלה וימקם אותם בהקשרים היסטוריים, חברתיים ותרבותיים רחבים יותר. נבחן את התהליכים שעברו על התאטרון הישראלי והפלסטיני בעשורים האחרונים תוך התבוננות בתאטרון כמרחב המעלה ומערער מיתוסים תרבותיים, ומגלם בגוף ובשפה את הקונפליקטים התשתיתיים של החברה.
Course description
In recent years, theatre in Israel was put again in the midst of fierce political debates that raised questions regarding the civic role of theatre; the relations between State and art, and between center and periphery; and the onstage presence of voices that challenge national hegemony. The course will take these debates as a starting point and will place them within wider historical, social and political contexts. We will examine processes within Israeli and Palestinian theatre in recent decades by focusing on theatre as a space in which cultural myths are staged and undermined, and where society's fundamental conflicts are embodied and spoken.     
סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
0811-1134-01 מבוא לתאטרון הישראלי והפלסטיני
Introduction to the Israeli and Palestinian Theatre
שנה"ל תשע"ו | סמ'  ב' | ד"ר ליפשיץ יאיר

666סילבוס מפורט/דף מידע

 

מבוא לתיאטרון הישראלי והפלסטיני

Introduction to Israeli and Palestinian Theatre

סמסטר ב, תשע"ו

2 ש"ס

שיעור

 

שם המרצה: ד"ר יאיר ליפשיץ

דואר אלקטרוני: yairlip@post.tau.ac.il

שעות קבלה: לפי תיאום מראש במייל

 

דרישות הקורס

-        קריאת יצירות – רשימה תינתן עם תחילת הקורס.

-        מבחן מסכם.

 

מרכיבי הציון הסופי

100% מבחן מסכם

 

נושאי הקורס (נתון לשינויים)

1.      תיאטרון ולאומיות – המקרה הישראלי והפלסטיני

2.      מרכז, פרינג', ופריפריה: מרחבים גיאוגרפיים, עירוניים, וסוציולוגיים; תיאטרונים רפרטואריים, תיאטרון אחר, ותיאטרונים של "אחרים"

3.      הפוליטי, האמנותי, הפופולארי והמסחרי

4.      מיתוסים על הבמה: המקרא ומיתולוגיות ציוניות

5.      שובו של העבר בהווה הבימתי: היסטוריה, טראומה וזיכרון

6.      חילוניות, דתיות והמורשת היהודית

7.      גילום בגוף: מהיהודי החדש ועד הגוף הלויני

8.      גילום בגוף: ליהוק והנכחת אחרים

9.      דיבור, שפה, והשתקה: עברית, ערבית, שפות אחרות ומבטאים

רשימה ביבליוגרפית – ספרות מחקרית

אוריין, דן. יהדותו של התיאטרון הישראלי. תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 1998.

---. דמות הערבי בתיאטרון הישראלי. תל אביב: אור עם, 1996.

---. הבעיה העדתית בתיאטרון הישראלי. תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה, 2004.

---. תיאטרון בחברה. רעננה: האוניברסיטה הפתוחה, 2008.

בן-שחר, רינה. הלשון בדראמה העברית. תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 1996.

גילולה, לאה.  התאטרון הקאמרי1945­-1961: השגשוג, המשבר ותיקונו. ירושלים: הוצאת יד בן צבי, 2014.

גרשנזון, אולגה. "קולוניזציה תרבותית: המקרה של תיאטרון גשר." 'רוסים' בישראל: הפרגמטיקה של תרבות בהגירה. עורכות יוליה לרנר ורבקה פלדחי. ירושלים: מכון ון ליר, 2012. עמ' 129­-150.

חמדאן, מסעוד. "תאטרון פלסטיני במדינה היהודית: ציוני דרך 1967­-2006." זמנים 99 (2007), עמ' 54­-62.

יבין, עמרי. בין פז'וז'י לשצ'וצ'י ובין תל אביב לאוהיו: מרחב ומקום במחזותיו של חנוך לוין. ירושלים: מאגנס, 2009.

יערי, נורית (עורכת). על מלכים, שחקנים וצוענים: על יצירתו התאטרונית של נסים אלוני. תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 2005.

יערי, נורית ושמעון לוי (עורכים). חנוך לוין: האיש עם המיתוס באמצע. תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 2004.

ירושלמי, דורית. "אסטרטגיות של התחזות: מבט פמיניסטי על רפובליקת התיאטרון הישראלי הממוסד." תיאטרון 5 (2001), עמ' 23­-32.

---. דרך הבימוי: על במאים בתיאטרון הישראלי. אור יהודה: דביר, 2013.

---. "מה רואים ברמה הסורית : על ה"קריטי" בפעולה האמנותית של תיאטרון עֻיון (عيون, עיניים) מג'דל שמס." תאוריה וביקורת 42 (2014), עמ' 257­-278.

כספי, זהבה. היושבים בחושך: עולמו הדרמטי של חנוך לוין: סובייקט, מחבר, צופים. ירושלים: כתר, 2005.

­­---. הנה ימים באים: אפוקליפסה ואתיקה בתיאטרון הישראלי. תל אביב: ספרא, 2013.

כספי, זהבה וגד קינר (עורכים). צפייה חוזרת: עיון מחודש במחזאות מקור. באר שבע: הוצאת אוניברסיטת בן גוריון, 2013.

לב-אלג'ם, שולמית. ניצבים בקדמת הבמה: מחאה, חגיגה, וחתרנות בתאטרון הקהילתי. חיפה: הוצאת אוניברסיטת חיפה, 2010.

לוי, שמעון. מקטרים בבמות: עיונים בדרמה עברית. תל אביב: אור עם, 1992.

לוי, שמעון וקורינה שואף. קנון התיאטרון העברי: מאה הצגות ועוד אחת. תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 2002.

ליפשיץ, יאיר. "הפואטיקה, הפוליטיקה והפרפורמנס של ההלכה בטרילוגיה של הספרי ('קידוש', 'חמץ', 'שבעה')." צפייה חוזרת: עיון מחודש במחזאות מקורית. עורכים: זהבה כספי וגד קינר. באר שבע: הוצאת אוניברסיטת בן גוריון, 2013. עמ' 321­-342.

נגיד, חיים. בגנות האשליה: הז'אנר התיעודי בדרמה העברית. תל אביב: ספרא, 2009.

---. צחוק וצמרמורת: על מחזות חנוך לוין. תל אביב: אור-עם, 1998.

נתן, משה, כישוף נגד מוות: התיאטרון של נסים אלוני. תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 1996.

נתנאל, נורית. מראות נשברות: ייצוג הישראליות ועיצובה במחזות של יהושע סובול והלל מיטלפונקט. בני ברק: הקיבוץ המאוחד, 2012.

פינגולד, בן עמי. השואה בדרמה העברית: סוגיות, צורות, מגמות (1946­-2010). מהדורה שניה. תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 2012.

---. תש"ח בתיאטרון. תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 2001.

עוז, אברהם. שדות ומזוודות: תזות על הדרמה העברית והסיפר הציוני. תל אביב: רסלינג, 2014.

קופמן-שמחון, שרית. "למלא חלל: תיאטרון בשפה המגרבית בישראל." תיאטרון 30 (2010), עמ' 94­-106.

קינר, גד. "האם העבודה משחררת? השואה כטראומה הומיאופתית, וכמבנה-עומק בדרמה הישראלית ובייצוג הפרפורמטיבי של הסכסוך במזרח התיכון." תיאטרון 37 (2014), עמ' 11­-41.

---. "מתחברים להתנתקות: הפרטה ומוסר בדרמה הישראלית מרצח רבין ועד 'מי שחלם'." זמנים 99 (2007), עמ' 106­-118.

קינר, גד, אלי רוזיק ופרדי רוקם (עורכים). הקאמרי – תיאטרון של זמן ומקום: עיונים בתולדות התיאטרון הקאמרי. תל אביב: הוצאת אוניברסיטת תל אביב, 1999.

רוז'נסקי, רחל. "'אנחנו שחקנים יהודים מהגולה': המאבק לקיומו של תאטרון רפרטוארי ביידיש בישראל, 1950­­-1952." בקורת ופרשנות 41 (תשס"ט), עמ' 41­­-64.

רוטלינגר-ריינר, רינה. עזות שבקדושה: תיאטרון נשים דתיות בישראל. ירושלים: כרמל, 2007.

רוטמן, דיאגו. "תאטרון יידיש בישראל, 1948­-1988." זמנים 99 (2007), עמ' 38­­­-45.

שם-טוב, נפתלי. "החריג תופס במה? פסטיבל עכו והפוליטי." תאוריה וביקורת 34 (2009), עמ' 123­-147.

---. "פסטיבל עכו כמרחב שלישי." זהויות בהתהוות בחברה הישראלית. עורכות סנדרה מאירי, יעל מונק, עדיה מנדלסון-מעוז וליאת שטייר-לבני. רעננה: האוניברסיטה הפתוחה, 2013. עמ' 173­-190.

שקד, גרשון. "פני הדור ופני שחקניו או מאהרן לאמנון: שלבים בהתפתחותו של דיוקן השחקן בתיאטרון ובמחזה העברי." ספרות אז, כאן ועכשיו. תל אביב: זמורה-ביתן, 1993. עמ' 79-94.

שהם, חיים. הדראמה של 'דור בארץ' (אתגר ומציאות בדראמה הישראלית). מהדורה שניה. תל אביב: אור עם, 1989.

 

Abramson, Glenda. Drama and Ideology in Modern Israel. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.

Ben-Zvi, Linda (ed.). Theater in Israel. Ann Arbor: University of Michigan Press, 1996.

Cofman-Simhon, Sarit. "African Tongues on the Israeli Stage: a Reversed Diaspora." TDR 57:3 (2013), pp. 48-68.

Levy, Shimon. "'The Dybbuk' Revisited: Images of Religious Jews on the Israeli Stage." Israel Affairs 4:3-4 (1998), pp. 218-229.

Nassar, Hala Khamis. "Stories from under Occupation: Performing the Palestinian Experience." Theatre Journal 58:1 (2006), pp. 15-37.

Rokem, Freddie. "The Bible and the Avant-Garde: The Search for a Classical Tradition in the Israeli Theatre." European Review 9 (2001), pp. 305-317.

Snir, Reuven. Palestinian Theatre. Wiesbaden: Reichert, 2005.

Wallace, Naomi and Ismail Khalidi (eds.). Inside/Outside: Six Plays from Palestine and the Diaspora. Theatre Communications Group, 2015.

Yerushalmi, Dorit. "From a Transient to a Resident: the Acco Festival of Alternative Israeli Theatre, 2001–2004." TDR 51:4 (2007), pp. 47-67.

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת