חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  השורשים הקדם-מודרניים של הטרגדיה המודרנית
  The Premodern Origins of Modern Tragedy                                                              
0811-1099-01
אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
סמ'  ב'1000-1200120מכסיקו - אומנויותשיעור ד"ר אבנרי עירא
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

בקורס נעסוק במאפייני הטרגדיה, כטקסט דרמטי וכטקסט לבמה, בתקופות שונות בהיסטוריה של הדרמה המערבית. מחציתו הראשונה של הקורס תוקדש לדרמה הקדם-מודרנית: הטרגדיה היוונית ו'עיבודיה' בטרגדיה הרומית; הטרגדיה השקספירית בתיאטרון האליזבתני; הטרגדיה הקלציסיסטית בצרפת והטרגדיה הבורגנית הגרמניה של המאה השמונה-עשרה. המחצית השנייה של הקורס תוקדש לדרמה המודרנית, מגיאורג ביכנר, דרך איבסן ולורקה, ועד ז'אן אנווי.

היצירות בהן נעסוק בקורס:

1. אנטיגונה של סופוקלס.

2. מדיאה של אוריפידס ומדיאה של סנקה.

3. המלך ליר של שקספיר.

4. ווייצק של גיאורג ביכנר.

5. בית-הבובות של הנריק איבסן.

6. ירמה של פדריקו גרסיה לורקה.

7. אנטיגונה של ז'אן אנווי.

Course description

The course deals with the characteristics of tragedy, both as dramatic text and as text for the stage, in different periods in the history of Western drama. The first half of the course will be devoted to premodern drama: Greek tragedy and its Roman 'adaptations'; Shakespearean tragedy in the Elizabethan theatre; and the French and German tragedies of the eighteenth-century. The second half of the course will be devoted to modern drama, from Georg Büchner, through Henrik Ibsen and Federico García Lorca, to Jean Anouilh.

The texts we will discuss are:

1. Sophocles' Antigone.

2. Euripides' Medea and Seneca's Medea.

3. Shakespeare's King Lear.

4. Georg Büchner's Woyzeck.

5. Henrik Ibsen's A Doll's House.

6. Federico García Lorca's Yerma.

7. Jean Anouilh's Antigone.

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
0811-1099-01 השורשים הקדם-מודרניים של הטרגדיה המודרנית
The Premodern Origins of Modern Tragedy
שנה"ל תש"ף | סמ'  ב' | ד"ר אבנרי עירא

666סילבוס מפורט/דף מידע

 

השורשים הקדם-מודרניים של הטרגדיה המודרנית

The Premodern Origins of Modern Tragedy

סמסטר ב', תש"ף

2 ש"ס

שיעור

 

עירא אבנרי

iravneri@gmail.com

שעות קבלה - לפי תיאום מראש במייל

 

תיאור הקורס

בקורס נעסוק במאפייני הטרגדיה, כטקסט דרמטי וכטקסט לבמה, בתקופות שונות בהיסטוריה של הדרמה המערבית. מחציתו הראשונה של הקורס תוקדש לדרמה הקדם-מודרנית: הטרגדיה היוונית ו'עיבודיה' בטרגדיה הרומית; הטרגדיה השקספירית בתיאטרון האליזבתני; הטרגדיה הקלציסיסטית בצרפת והטרגדיה הבורגנית הגרמניה של המאה השמונה-עשרה. המחצית השנייה של הקורס תוקדש לדרמה המודרנית, מגיאורג ביכנר, דרך איבסן ולורקה, ועד ז'אן אנווי.

היצירות בהן נעסוק בקורס:

1. אנטיגונה של סופוקלס.

2. מדיאה של אוריפידס ומדיאה של סנקה.

3. המלך ליר של שקספיר.

4. ווייצק של גיאורג ביכנר.

5. בית-הבובות של הנריק איבסן.

6. ירמה של פדריקו גרסיה לורקה.

7. אנטיגונה של ז'אן אנווי.

 

תיאור הקורס באנגלית  

The course deals with the characteristics of tragedy, both as dramatic text and as text for the stage, in different periods in the history of Western drama. The first half of the course will be devoted to premodern drama: Greek tragedy and its Roman 'adaptations'; Shakespearean tragedy in the Elizabethan theatre; and the French and German tragedies of the eighteenth-century. The second half of the course will be devoted to modern drama, from Georg Büchner, through Henrik Ibsen and Federico García Lorca, to Jean Anouilh.

The texts we will discuss are:

1. Sophocles' Antigone.

2. Euripides' Medea and Seneca's Medea.

3. Shakespeare's King Lear.

4. Georg Büchner's Woyzeck.

5. Henrik Ibsen's A Doll's House.

6. Federico García Lorca's Yerma.

7. Jean Anouilh's Antigone.

 

  

דרישות הקורס

השתתפות, קריאה, כתיבת עבודת סיכום לקורס.

 

מרכיבי הציון הסופי

70% עבודת סיכום

30% השתתפות פעילה בדיונים בכיתה                    

 

נושאי הקורס (נתון לשינויים)

הטרגדיה היוונית והמחזתה בתיאטרון של המאה החמישית לפנה"ס.

ה'עיבודים' הרומיים לטרגדיה היוונית.

הטרגדיה השקסיפרית ומוסכמות הבמה בתיאטרון האליזבתני.

הטרגדיה הקלציסיסטית והטרגדיה הבורגנית.

גיאורג ביכנר וה'אנטי-גיבור' הטראגי המודרני.

הטרגדיה הריאליסטית ו'מחזות החדר'.

לורקה כטרגיקון מודרני והתכתבותו עם הטרגדיה היוונית.

אנטיגונה של אנויי: עיבוד פוליטי, ברגע היסטורי מכריע, לטרגדיה עתיקה.

 

רשימת ספרות (נתון לשינויים)

 

אוריפידס, מדיאה, תרגום: אהרן שבתאי, ירושלים ותל-אביב: הוצאת שוקן, 1983.

הנריק איבסן, בית-הבובות, תרגום: גד קינר, תל-אביב: אור-עם, 1983.

ז'אן אנווי, אנטיגונה, לא פורסם.

גיאורג ביכנר, ווייצק, תרגום: שמעון זנדבק, תל-אביב: אור-עם, 1982.

פדריקו גרסיה לורקה, "ירמה", בתוך: שמונה מחזות, תרגום: רנה ליטווין, תל-אביב: הוצאת עם עובד, 2007, עמ' 397-345.

סופוקלס, אנטיגונה, תרגום: אהרן שבתאי, ירושלים ותל-אביב: הוצאת שוקן, 1990.

סנקה, מדיאה, לא פורסם.

וויליאם שקספיר, המלך ליר, תרגום: דורי פרנס, תל-אביב: הוצאת ידיעות אחרונות וספרי חמד, 2004.

 

יוחאי אופנהיימר, "איבסן: דטרמיניזם כפואטיקה", דפים למחקר בספרות, מס' 10, 1996-1995, עמ' 239-227.

ג'ודית באטלר, טענת אנטיגונה: יחסי שארות בין חיים למוות, תרגום: דפנה רז, תל-אביב: רסלינג, 2004.

בלהה בלום, "האם הגיבור הוא גיבורה? הנשים האנדרוגיניות בטרגדיות הכפריות של לורקה" מותר, מס' 5, 1997, עמ' 26-17.

דורותיאה קרוק, יסודות הטרגדיה, תרגום: אברהם יבין, תל-אביב: הקיבוץ המאוחד, 1972.

גדעון שונמי, הטרקלין, הטירה והגן : ייצוג ומציאות בדרמה המודרנית, תל-אביב: אור-עם, 1987.

 

Reed Anderson, "Yerma", in: Federico García Lorca, London: Macmillan, 1989 (1984), pp. 103-119.

Clifford Ashby, Classical Greek Theatre: New Vies of an Old Subject, Iowa City: University of Iowa Press, 1999.

Rosamund E. Deutsch, "Anouilh's Antigone", The Classical Journal, Vol. 42, No. 1, October 1946, pp. 14-17.

Katie Fleming, "Fascism on Stage: Jean Anouilh's Antigone", in: Vanda Zajko and Miriam Leonard (eds.), Laughing with Medusa: Classical Myth and Feminist Thought, Oxford: Oxford University Press, 2006, pp. 163-186.

Bjørn Hemmer, "Ibsen and the Realistic Problem Drama", in: James McFarlane (ed.), The Cambridge Companion to Ibsen, Cambridge: Cambridge University Press, 1994, pp. 68-88.

Jan Kott, "King Lear or Endgame", in: Shakespeare Our Contemporary, translated by Boleslaw Taborski, New York: Methuan, 1963, pp. 100-133.

Sean Lawrence, "The Difficulty of Dying in King Lear", English Studies in Canada, Volume 31, Issue 4, December 2005, pp. 35-52.

Robert Lima, "Toward the Dionysiac: Pagan Elements and Rites in Yerma", Journal of Dramatic Theory and Criticism, Vol. 4, 1990, pp. 63-82.

Tom McAlindon, "What is a Shakespearean Tragedy?", in: Claire McEachern (ed.), The Cambridge Companion to Shakespearean Tragedy, Cambridge: Cambridge University Press, 2013, pp. 1-22.

Fiona Parker and Terence McMullan, "Federico García Lorca's Yerma and the World of Work", Neophilologus, Vol. 74, pp. 58-69.

Austin E. Quigley, "A Doll's House Revisited", Modern Drama, Vol. 27, No. 4, Winter 1984, pp. 584-603.

Rush Rehm, Greek Tragic Theatre, London and New York: Routledge, 1992.

Rush Rehm, The Play of Space: Spatial Transformation in Greek Tragedy, Princeton and Oxford: Princeton University Press, 2002.

George Steiner, Antigones: The Antigone Myth in Western Literature, Art, and Thought, Oxford: Oxford University Press, 1984.

George Steiner, The Death of Tragedy, New York: Alfred A. Knopf, 1961.

Oswald Szemerényi, "The Origins of Roman Drama and Greek Tragedy", Hermes, Vol. 103, No. 3, 1975, pp. 300-332.

David Wiles, Tragedy in Athens: Performance Space and Theatrical Meaning, Cambridge: Cambridge University Press, 1997.

David Wiles, Greek Theatre Performance: An Introduction, Cambridge: Cambridge University Press, 2000.

 

 

 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת