חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  הטרגדיה היוונית-טקסט, תיאוריה, במה
  Greek Tragedy: Text, Theory, Practice                                                                
0811-1098-01
אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
סמ'  א'1000-1200206אמכסיקו - אומנויותשיעור ד"ר אבנרי עירא
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

הקורס יעסוק בטרגדיה היוונית – כדרמה, כמושא לעיון תיאורטי וכטקסט לבמה. השיעורים הראשונים יוקדשו למבנה הדרמטי של הטרגדיה ולהתממשותה על במת התיאטרון של המאה החמישית לפנה"ס, תוך התמקדות באורסטיאה של אייסכלוס, הטרילוגיה היחידה בקורפוס הטרגדיות היווניות שהשתמרה בשלמותה עד לימינו. בהמשך, ננתח קטעים מתוך הפואטיקה, החיבור התיאורטי הראשון והידוע ביותר על אמנות הכתיבה הטראגית, תוך התמקדות בדיון של אריסטו באדיפוס המלך, כמאה שנים לאחר שמחזהו של סופוקלס הוצג לראשונה. בחלקו האחרון של הקורס נעסוק בגלגוליה של הטרגדיה היוונית, תוך התמקדות בהיפוליטוס של אוריפידס וכמה מהגירסאות הדרמטיות המאוחרות-יותר של המיתוס העתיק הזה.

Course description

The course deals with Greek tragedy – as drama, as an object for theoretical reflection, and as text for the stage. We will devote the first lessons to the dramatic structure of Greek tragedy and to its staging in fifth-century BCE theatre, focusing on Aeschylus' Oresteia, the only trilogy of the classical period to have survived intact to this day. Later, we will analyze some parts of the Poetics, the first and most famous theoretical essay on the art of composing tragedy, focusing on Aristotle's discussion of Oedipus the King, which was presented around a century after the original production of Sophocles' play. In the last part of the course, we will examine the metamorphoses of Greek tragedy, focusing on Euripides' Hippolytus and some of the later dramatic versions of this ancient myth.

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
0811-1098-01 הטרגדיה היוונית-טקסט, תיאוריה, במה
Greek Tragedy: Text, Theory, Practice
שנה"ל תש"ף | סמ'  א' | ד"ר אבנרי עירא

666סילבוס מפורט/דף מידע

 

הטרגדיה היוונית - טקסט, תיאוריה, במה

Greek Tragedy: Text, Theory, Practice

סמסטר א', תש"ף

2 ש"ס

שיעור

 

עירא אבנרי

iravneri@gmail.com

שעות קבלה - לפי תיאום מראש במייל

 

תיאור הקורס

 

הקורס יעסוק בטרגדיה היוונית – כדרמה, כמושא לעיון תיאורטי וכטקסט לבמה. השיעורים הראשונים יוקדשו למבנה הדרמטי של הטרגדיה ולהתממשותה על במת התיאטרון של המאה החמישית לפנה"ס, תוך התמקדות באורסטיאה של אייסכלוס, הטרילוגיה היחידה בקורפוס הטרגדיות היווניות שהשתמרה בשלמותה עד לימינו. בהמשך, ננתח קטעים מתוך הפואטיקה, החיבור התיאורטי הראשון והידוע ביותר על אמנות הכתיבה הטראגית, תוך התמקדות בדיון של אריסטו באדיפוס המלך, כמאה שנים לאחר שמחזהו של סופוקלס הוצג לראשונה. בחלקו האחרון של הקורס נעסוק בגלגוליה של הטרגדיה היוונית, תוך התמקדות בהיפוליטוס של אוריפידס וכמה מהגירסאות הדרמטיות המאוחרות-יותר של המיתוס העתיק הזה.

 

תיאור הקורס באנגלית  

The course deals with Greek tragedy – as drama, as an object for theoretical reflection, and as text for the stage. We will devote the first lessons to the dramatic structure of Greek tragedy and to its staging in fifth-century BCE theatre, focusing on Aeschylus' Oresteia, the only trilogy of the classical period to have survived intact to this day. Later, we will analyze some parts of the Poetics, the first and most famous theoretical essay on the art of composing tragedy, focusing on Aristotle's discussion of Oedipus the King, which was presented around a century after the original production of Sophocles' play. In the last part of the course, we will examine the metamorphoses of Greek tragedy, focusing on Euripides' Hippolytus and some of the later dramatic versions of this ancient myth.

 

 

 

דרישות הקורס

השתתפות, קריאה, כתיבת עבודת סיכום לקורס.

 

מרכיבי הציון הסופי

70% עבודת סיכום

30% השתתפות פעילה בדיונים בכיתה                    

 

נושאי הקורס (נתון לשינויים)

עיון במבנה הדרמטי של הטרגדיה היוונית ובמוסכמות הבמה של התיאטרון היווני.

ניתוח של סצנות נבחרות מתוך טרילוגיית האורסטיאה מאת אייסכילוס.

עיון בקטעים מתוך הפואטיקה של אריסטו.

דיונו של אריסטו באדיפוס המלך מאת סופוקלס.

היפוליטוס מאת אוריפידס וגלגוליו המאוחרים (בכתיבתם של סנקה, ז'אן ראסין ושרה קיין).

 

רשימת ספרות (נתון לשינויים)

 

אוריפידס, היפוליטוס, תרגום: אהרן שבתאי, ירושלים ותל-אביב: הוצאת שוקן, 1992.

אייסכילוס, אגממנון, תרגום: אהרן שבתאי, ירושלים ותל-אביב: הוצאת שוקן, 1990.

אייסכילוס, נושאות הנסכים, תרגום: אהרן שבתאי, ירושלים ותל-אביב: הוצאת שוקן, 1990.

אייסכילוס, נוטות החסד, תרגום: אהרן שבתאי, ירושלים ותל-אביב: הוצאת שוקן, 1990.

אריסטו, פואטיקה, תרגום: יואב רינון, ירושלים: הוצאת מאגנס, 2003.

סופוקלס, אדיפוס המלך, תרגום: אהרן שבתאי, ירושלים ותל-אביב: הוצאת שוקן, 1994.

ז'אן ראסין, פדרה, תרגום: נתן אלתרמן, תל-אביב: הקיבוץ המאוחד, 1977.

שרה קיין, אהבתה של פדרה, תרגום: יותם בנשלום, לא פורסם.

 

Clifford Ashby, Classical Greek Theatre: New Vies of an Old Subject, Iowa City: University of Iowa Press, 1999.

E.R. Dodds, "On Misunderstanding the Oedipus Rex", Greece & Rome, Vol. 13, No. 1, 1966, pp. 124-138.

Simon Goldhill, How to Stage Greek Tragedy Today, Chicago and London: The University of Chicago Press, 2007.

Amélie Oksenberg Rorty (ed.), Essays on Aristotle's Poetics, Princeton: Princeton University Press, 1992.

Ruth Padel, "Making Space Speak", in: John J. Winkler and Froma I. Zeitlin (eds), Nothing to Do with Dionysus? Athenian Drama in Its Social Context, Princeton: Princeton University Press, 1990, pp. 336-365.

Rush Rehm, Greek Tragic Theatre, London and New York: Routledge, 1992.

Rush Rehm, The Play of Space: Spatial Transformation in Greek Tragedy, Princeton and Oxford: Princeton University Press, 2002.

Charles Segal, "Shame and Purity in Euripides' Hippolytus", Hermes, Vol. 98, 1970, pp. 278- 299.

Oliver Taplin, The Stagecraft of Aeschylus: The Dramatic Use of Exits and Entrances in the Greek Drama, Oxford: Clarendon Press, 1977.

J. Michael Walton, The Greek Sense of Theatre: Tragedy Reviewed, London and New York: Routledge, 1996.

David Wiles, Tragedy in Athens: Performance Space and Theatrical Meaning, Cambridge: Cambridge University Press, 1997.

David Wiles, Greek Theatre Performance: An Introduction, Cambridge: Cambridge University Press, 2000.

Froma I. Zeitlin, "The Power of Aphrodite: Eros and Boundaries of the Self in the Hippolytus", in: Peter Burian (ed.), Directions in Euripidean Criticism: A Collection of Essays, Durham: Duke University Press, 1985, pp. 52-111.

 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת