חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ד

  ביצועי הריטואל היהודי: מהיומיום לבמה ובחזרה
  The Performances of Jewish Ritual: From Everyday Life to the                                         
0811-1075-01
אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
סמ'  ב'1200-1600206גמכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר ליפשיץ יאיר
סילבוס מקוצר
סמינר זה יבחן את האופנים שבהם ניתן להתבונן על הביצוע הריטואלי היהודי מתוך תיאוריות שונות של פרפורמנס. נעקוב אחר האופן שבו טקסטים הלכתיים מנסים לעצב טקסים, והמשמעויות שהם מטעינים טקסים אלו. תוך התמקדות במרכיבי הריטואל– גוף, תנועה, חלל ואביזרים חומריים – נתחקה אחר האופן שביצועים שונים של ריטואלים מפרשים את ההלכה היהודית. במקביל, נדון ביצירות בימתיות המערערות ומשבשות את הביצוע ההלכתי ה"תקין".
הקורס יכלול גם עבודה מעשית בקבוצות, אשר תבחן כיצד ביצוע טקסים מסייע להבנתם, פירושם, פירוקם, וחקירתם. עבודה זו יכולה לשמש נקודת מוצא מחקרית-ביצועית לעבודה הסמינריונית בהמשך.
Course description
The seminar will examine the ways in which Jewish ritual practice can be reconceived through performance theory. We will trace the shaping of rituals by halakhic texts, and the meanings imbued in ritual by these texts. By focusing on the components of ritual – body, movement, space, and material objects – we will explore how various ritual performances reinterpret Jewish halakha. Alongside this, we will discuss theatrical pieces which undermine and disrupt "normative" halakhic performance.
The course will include practical research in groups, which will examine how the performance of rituals enables their understanding, interpretation, and deconstruction. This research could serve as a performative starting point for the final written paper.
סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
0811-1075-01 ביצועי הריטואל היהודי: מהיומיום לבמה ובחזרה
The Performances of Jewish Ritual: From Everyday Life to the
שנה"ל תשע"ד | סמ'  ב' | ד"ר ליפשיץ יאיר

666סילבוס מפורט/דף מידע
 
ביצועי הריטואל היהודי: מהיומיום לבמה ובחזרה
The Performances of Jewish Ritual: From Everyday Life to the Stage and Back
סמסטר ב, תשע"ד
4 ש"ס
סמינר
שם המרצה: ד"ר יאיר ליפשיץ
דואר אלקטרוני: yair.lipshitz@gmail.com
שעות קבלה: לפי תיאום מראש במייל
 
דרישות הקורס
נוכחות, השתתפות. קריאה, הגשה מעשית בקבוצות (במקום רפראט), עבודה סמינריונית
 
מרכיבי הציון הסופי
25% הגשה מעשית
75% עבודה סמינריונית
 
נושאי הקורס (נתון לשינויים)
·         התיאטרון כזירה לחשיבה על ריטואלים.
·         ריטואל, פרפורמנס, וידע רפרטוארי.
·         ריטואלים תחומים בזמן ובמרחב מול ההלכה כפרפורמנס של היומיום.
·         טקסט וביצוע בדינמיקה ההלכתית; מבצע הטקס כפרשן טקסט.
·         גוף, חפצים, ומרחב בביצוע הריטואל.
·         ריטואל, פרפורמנס וזיכרון תרבותי.
·         לימינאליות וטקסי מעבר.
·         הגשות מעשיות.
 
רשימת ספרות (נתון לשינויים)
בין היצירות שיידונו:
אנ-סקי, ש. הדיבוק (בין שני עולמות). תרגום: חיים נחמן ביאליק. תל אביב: אור-עם, 1983.
גלרון, הדר. מקווה: סיפור על נשים ועל מקום. תל אביב: אור-עם, 2007.
הספרי, שמואל. חמץ. תל אביב: אור עם, 2002.
---       קידוש. תל אביב: אור עם, 1990.
---       שבעה. תל אביב: אור עם, 2002.
עליון ישראלי, עליזה. "סוטה." בתוך: מדרש במה: קבוצת התיאטרון הירושלמי, תל אביב: ידיעות אחרונות, 2009. עמ' 199-223.
 
Asch, Sholem. "God of Vengeance." trans.: Joachim Neugroschel. Pakn-treger 23 (Winter 1996), pp. 17-39.
 
Kushner, Tony. "Notes on Akiba." Death and Taxes: Hydriotaphia, and Other Plays. New York: Theatre Communications Group, 2000. pp. 241-260.
 
Swados, Elizabeth. The Haggadah. New York: S. French, 1982.
 
 
ספרות מחקר:
גוברין, מיכל. "הפולחן היהודי כז'אנר של 'תיאטרון קודש'." היהדות והאמנות. עורך דוד קאסוטו. רמת גן: אוניברסיטת בר אילן, תשמ"ט. 243-263.
 
טרנר, ויקטור. התהליך הטקסי: מבנה ואנטי-מבנה. תרגום נעם רחמילביץ'. תל אביב: רסלינג, 2004.
 
לוי, שמעון. "גאולה בהצגה – ההגדה של פסח כאקט פרפורמטיווי." מקטרים בבמות: עיונים בדרמה עברית. תל אביב: אור עם, 1992. עמ' 109-116.
 
ליפשיץ, יאיר. "הפואטיקה, הפוליטיקה והפרפורמנס של ההלכה בטרילוגיה של הספרי ('קידוש', 'חמץ', 'שבעה')." צפייה חוזרת: עיון מחודש במחזאות מקורית. עורכים: זהבה כספי וגד קינר. באר שבע: הוצאת אוניברסיטת בן גוריון, 2013. עמ' 321-342.
 
רוזן-צבי, ישי. "ענישות תאטרליות: בין יחזקאל למשנה." הטקס שלא היה: מקדש, מדרש ומגדר במסכת סוטה. ירושלים: מאגנס, 2008. עמ' 181-225.
 
Bell, Catherine. Ritual Theory, Ritual Practice. New York: Oxford University Press, 1992.
 
-----. Ritual: Perspectives and Dimensions. New York: Oxford University Press, 1997.
 
Carlson, Marvin. "Theatrical Performance: Illustration, Translation, Fulfillment or Supplement?" Theatre Journal 37:1 (1985), 5-11.
 
Cofman-Simhon, Sarit. "Ma'amarot: Staging the Agon of the Jewish Morning Service," Ecumenica:  a Journal of Theatre and Performance, 3:1 (2006), pp. 41-56.
 
Grimes, Ronald M. “Religion, Ritual, and Performance.” Religion, Theatre, and Performance: Acts of Faith. Ed. Lance Gharavi. New York: Routledge, 2012. pp. 27-41.
 
Kaynar, Gad. “The Decline of Israeli Society as a Black Mass in the Theatre of Shmuel Hasfari.” Religion, Theatre, and Performance: Acts of Faith. Ed. Lance Gharavi. New York: Routledge, 2012. pp. 115-171.
 
Lipshitz, Yair. "Scrolls and Scandals: The Ritual Object as Stage Prop in God of Vengeance." Theatre Survey 54:2 (2013). pp. 231-253.
 
Myerhoff, Barbara G. "A Death in Due Time: Construction of Self and Culture in Ritual Drama." Rite, Drama, Festival, Spectacle: Rehearsals Toward a Theory of Cultural Performance. Ed. John J. MacAloon. Philadelphia: Institute for the Studies of Human Issues, 1984. pp. 149-177.
 
Rozik, Eli. The Roots of Theatre: Rethinking Ritual and Other Theories of Origin. Iowa: University of Iowa Press: 2002.
 
Schechner, Richard. Between Theatre and Anthropology. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1985.
 
Schechner, Richard and Willa Appel (eds.) By Means of Performance: Intercultural Studies of Theatre and Ritual. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.
 
Seidman, Naomi. "Staging Tradition: Piety and Scandal in God of Vengeance." Sholem Asch Reconsidered. ed.: Nanette Stahl. New Haven: The Beinecke Rare Book and Manuscript Library, 2004. pp. 51-61.
 
Soloveitchik, Haym. "Rupture and Reconstruction: the Transformation of Contemporary Orthodoxy." Tradition 28:4 (1994), 64-130.
 
Taylor, Diana. The Archive and the Repertoire: Performing Cultural Memory in the Americas. Durham: Duke University Press, 2003.
 
Turner, Victor. From Ritual to Theatre: the Human Seriousness of Play. New York: PAJ Publications, 1982.
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת