חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ו

  שאלת הזמן בתיאטרון העברי
  Time in Hebrew Theatre                                                                               
0811-1067-01
אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
סמ'  א'1200-1600120מכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר ליפשיץ יאיר
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר
התיאטרון הוא אמנות המתרחשת בזמן, הלשה חוויות זמן אצל הצופה, והמביאה אל הבמה זמנים אחרים הפועלים ביחס להווה של המופע. ככזה, התיאטרון משתתף באופנים שבהם תרבות חווה, מדמיינת ומעצבת את הזמן שלה: את תפיסת ההווה, זיכרון העבר והציפיות לעתיד שלה. לכל אלו השלכות חברתיות ופוליטיות עמוקות. עבור התרבות העברית, שאלת הזמן הייתה ועודנה בעלת חשיבות מכרעת: הציונות נתפסה כניסיון להחזיר את היהודים "אל ההיסטוריה", אולם היחס של התרבות העברית אל ההווה סבוך ומפולש בהתמדתו של העבר היהודי ובדחפים משיחיים אל עבר העתיד. כיצד משתתף התיאטרון העברי במשא ומתן בנוגע לסוגיות אלו? כיצד הוא מעצב ומפרק את ההווה הבימתי ואיך מהדהדים בו העבר והעתיד? כיצד הוא מאתגר ומאשרר את הדמיון התרבותי ביחס לזמן? בסמינר נעקוב אחר שאלות אלו תוך עיון ביצירות מפתח מהדרמה והתיאטרון העבריים.
Course description
Theatre is an art form that unfolds through time, that remold temporal experiences for the spectator, and that brings other times to the stage to interact with the present time of the performance. As such, theatre participates in the ways in which culture experiences, imagines and shapes it time: its perception of the present, memory of the past, and expectations for the future. All these have deep political and social implications. For Hebrew culture, time was and still is a pressing issue: Zionism was perceived as an attempt to return the Jews "into history", but Hebrew culture's relation to the present is fraught with the persistence of the Jewish past and with messianic urges towards the future. How does Hebrew theatre negotiate these issues? How does it construct and deconstruct the present time of theatrical performance, and how do the past and the future reverberate in it? How does the theatre challenge and reaffirm the cultural imagination regarding time? In this seminar we will explore these questions by examining key plays in Hebrew theatre.
סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
0811-1067-01 שאלת הזמן בתיאטרון העברי
Time in Hebrew Theatre
שנה"ל תשע"ו | סמ'  א' | ד"ר ליפשיץ יאיר

666סילבוס מפורט/דף מידע
 
שאלת הזמן בתאטרון העברי
Time in Hebrew Theatre
סמסטר ב, תשע"ו
4 ש"ס
סמינר
 
שם המרצה: ד"ר יאיר ליפשיץ
דואר אלקטרוני: yairlip@post.tau.ac.il
שעות קבלה: לפי תיאום מראש במייל
 
 
דרישות הקורס
נוכחות, השתתפות. קריאה, הגשת רפרט בע"פ, כתיבת עבודה מסכמת (סמינריונית או רפרט)
 
מרכיבי הציון הסופי
100% עבודה סמינריונית
 
נושאי הקורס (נתון לשינויים)
  • התאטרון כאמנות זמן
  • תאטרון והדמיון הטמפוראלי
  • הדמיון הטמפוראלי של הציונות
  • שאלת ההווה בתיאטרון ובתרבות הציונית
  • שובו של העבר: רגעי חורבן
  • אל עבר העתיד: זמן משיחי וזמן דרמטי
  • הגילום בגוף של משברים בזמן: הדיבוק והגולם על הבמה
 
בין היצירות שיילמדו:
"הדיבוק" / אנ-סקי; "הגולם" / לייויק; "היהודי הנצחי" / פינסקי; "בליל זה" / ביסטריצקי; "סינדרום ירושלים" / סובול; "הילד חולם" / לוין; "פעורי פה" / לוין; "חבלי משיח" / לרנר.
 
רשימת ספרות (נתון לשינויים)
        אוחנה, דוד. משיחיות וממלכתיות: בן גוריון והאינטלקטואלים – בין חזון מדיני לתיאולוגיה פוליטית. באר שבע: הוצאת אוניברסיטת בן גוריון, 2003.
        ירושלמי, יוסף חיים. זכור: היסטוריה יהודית וזיכרון יהודי. תרגום שמואל שביב. תל אביב: עם עובד, 1988.
        כספי, זהבה. הנה ימים באים: אפוקליפסה ואתיקה בתיאטרון הישראלי. תל אביב: ספרא, 2013.
        ליפשיץ, יאיר. "גאולה מגולמת בגוף: עבר, עתיד ועבודת השחקן בהצגת 'הגולם' של הבימה." ראשית: עיונים ביהדות 1 (2009), עמ' 279-304.
        רביצקי, אביעזר. הקץ המגולה ומדינת היהודים: משיחיות, ציונות ורדיקליזם דתי בישראל. תל אביב: עם עובד, 1993.
       
        רז-קרקוצקין, אמנון. "השיבה אל ההיסטוריה של הגאולה – או: מהי ה'היסטוריה' שאליה מתבצעת ה'שיבה', בביטוי 'השיבה אל ההיסטוריה'." הציונות והחזרה להיסטוריה – הערכה מחדש. עורכים ש"נ אייזנשטדט ומשה ליסק. ירושלים: יד בן-צבי, 1999. עמ' 249-276.
        שלום, גרשם. "להבנת הרעיון המשיחי בישראל." דברים בגו: פרקי מורשת ותחיה. עורך אברהם שפירא. תל אביב: עם עובד, 1976. עמ' 155-190.
        שקד, גרשון. המחזה העברי ההיסטורי בתקופת התחיה – נושאים וצורות. ירושלים: מוסד ביאליק, 1970.
 
·       Carlson, Marvin. The Haunted Stage: the Theatre as Memory Machine. Ann Arbor: University of Michigan Press, 2001.
·       Chowers, Eyal. The Political Philosophy of Zionism: Trading Jewish Words for a Hebraic Land. Cambridge: Cambridge University Press, 2012.
·       Crittenden, Cole M. "The Dramatics of Time." KronoScope 5:2 (2005), 193-212.
·       Davis, Tracy C. "Performative Time." Representing the Past: Essays in Performance Historiography. eds. Charlotte M. Canning and Thomas Postlewait. Iowa City: University of Iowa Press, 2010. pp. 142-167. 
·       de Romilly, Jacqueline. Time in Greek Tragedy. Ithaca: Cornell University Press, 1968.
·       Elias, Norbert. Time: an Essay. trans. Edmund Jephcott. Oxford: Blackwell, 1992.
·       Limon, Jerzy. "Time in Theatre." Performance Studies: Keys Words, Concepts and Theories. ed. Bryan Reynolds. Houndmills: Palgrave Macmillan, 2015.
·       Lipshitz, Yair. “The Clown's Lost Twin: Messianic Moments in Hanoch Levin's Drama." Modern Drama 56:2 (2013), pp. 232-249.
·       Magnus, Erica W. "Time on the Stage." KronoScope 4:1 (2004), 95-126.
·       Phelan, Peggy. Unmarked: The Politics of Performance. New York and London: Routledge, 1993.
·       Rokem, Freddie. Performing History: Theatrical Representations of the Past in Contemporary Theatre. Iowa City: University of Iowa Press, 2000.
·       Schneider, Rebecca. Performing Remains: Art and War in Times of Theatrical Reenactment. New York: Routledge, 2011.
·       Wiles, David. Theatre & Time. Houndmills: Palgrave Macmillan, 2014.
·       Zerubavel, Eviatar. Time Maps: Collective Memory and the Social Shape of the Past. Chicago: University of Chicago Press, 2003.
·       Zerubavel, Yael. Recovered Roots: Collective Memory and the Making of Israeli National Tradition. Chicago: University of Chicago Press, 1995.
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת