חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ו

  רטוריקה דרמטית כצופן: מרעיון תיאורטי ליישום פרשני
  Dramatic Rhetoric as a code                                                                          
0811-1065-01
אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
סמ'  ב'1200-1600317הנדסאים בנין א'סמינר ד"ר שלגו איגר שלומית
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר
הסמינר יתמקד בפוטנציאל התקשורתי של הדרמה, כטקסט שנכתב לביצוע בימתי. נעסוק ברטוריקה הדרמטית כטכניקת העברה, אשרור או הפרכה של מידע, רעיונות ותחושות, ומכאן גם השפעה על תודעתו ורגשותיו של הצופה, באמצעות השפה הדרמטית.
מנקודת מבט זו, נקרא טקסט דרמטי כצופן. נתמקד במרכיבים הפנימיים של הטקסט הדרמטי ובבחינת הקשרים ביניהם, במטרה לזהות רצפי דימויים הנמסרים בערוצי תשדורת/קליטה שונים, ולאבחן האם וכיצד הם מאורגנים במבנה רטורי הממלא פונקציה מארגנת במחזה. הדגש יושם על היחס הדינמי שבין תוכן וצורה, מבנה ומשמעות.
השיעורים בנויים במתכונת המשלבת בין תיאוריה להתנסות מחקרית ודיון. תשומת לב מיוחדת תינתן לשלב המעבר שבין הבנת רעיון תיאורטי לבין יישומו ככלי אנליטי המאפשר חופש פרשני.
Course description

The seminar will focus on the communicative potential of drama as a text written for stage performance. We will discuss Dramatic Rhetoric as a technique for the transferring, the ratification or the refutation of information, ideas and feelings, and hence as a tool for impacting, by dramatic language, the viewer's mind and emotions.

Using this point of view we shall read plays as encrypted text. We will focus on the internal constituents of the dramatic text and the interrelationships among them, in order to identify sequences of images delivered through different channels of transmission/reception, and determine if and how they are organized as rhetorical structures that serve a structural function in the play. Emphasis will be placed on the dynamic relation between content and form, structure and meaning.


Classes will combine theory, research assignments and discussion. Special attention will be given to the transition from understanding a theoretical concept to its application as an analytical tool that stimulates freedom of interpretation.
סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
0811-1065-01 רטוריקה דרמטית כצופן: מרעיון תיאורטי ליישום פרשני
Dramatic Rhetoric as a code
שנה"ל תשע"ו | סמ'  ב' | ד"ר שלגו איגר שלומית

666סילבוס מפורט/דף מידע

רטוריקה דרמטית כצופן: מרעיון תיאורטי ליישום פרשני

Dramatic Rhetoric as a code: from theoretical concept to interpretive application

סמסטר ב', תשע"ו

4 ש"ס

סמינר

שם המרצה: דר' שלומית שלגו-איגר

דואר אלקטרוני: shalgosh@post.tau.ac.il

שעות קבלה : יום ג' או ד' בתיאום מראש

 

 

דרישות הקורס

חובת נוכחות, קריאה כנדרש, תרגילים בכיתה, הגשת עבודת מחקר אישית (רפרט/סמינר).

אישור הצעת המחקר עד סוף הקורס מהווה תנאי להגשת העבודה.

 

 

מרכיבי הציון הסופי

70% - ציון העבודה המסכמת

30% - משימות קבוצתיות ותרגילים במהלך הקורס

 

 

נושאי הקורס (תכנית הקורס תוצג בשיעור הראשון)

רטוריקה דרמטית

התהליך התפיסתי

עקרונות ומושגי יסוד בניתוח מבני

פירוק המחזה למרכיביו - גישות אפשריות

זיהוי, מיפוי ופענוח תבניות דרמטיות - מודלים תיאורטיים ותרגול מעשי

הכנה לכתיבת עבודת מחקר

 

 רשימת מחזות ראשונית (רשימה מלאה תתפרסם בתחילת הקורס)

בחלק מהמחזות נדון בכיתה, השאר יוצעו לסטודנטים לעבודות האישיות.

איבסן, הנריק. אלוף הבונים (1892). תרגום עדנה קורנפלד. רמת-גן: בית צבי, 1987.

איבסן, הנריק. בית בובות (1879). תרגום גד קינר. תל אביב: אור-עם, 1983.

איבסן, הנריק. "האישה מן הים" (1888). חמישה מחזות. תרגום גד קינר. תל אביב: ספרא, 2013.

איבסן, הנריק. "הדה גאבלר" (1890). חמישה מחזות .תרגום גד קינר. תל אביב: ספרא, 2013.

ארדן, ג'ון. מחולו של הסרג'נט מסגרייב (1959). תרגום תרצה אתר. רמת גן: בית צבי, 1992.

בונד, אדוארד. הצילו (1964). תרגום רבקה משלח. רמת גן: בית צבי, 1986.

בונד, אדוארד. הים (1972). תרגום רבקה משלח. רמת גן: בית צבי, 1987.

ברכט, ברטולד. חיי גליליאו (1945-1947). תרגום אברהם עוז. תל אביב: אור-עם, 1982.

מילר, ארתור. ציד המכשפות (1953). תרגום אהוד מנור. רמת גן: בית צבי, 1995.

סטרינדברג, אוגוסט. מחזה חלום (1901). תרגום גד קינר. תל אביב: אור-עם, 2004.

סינג, ג'והן מ. הרוכבים אל הים (1904). תרגום שמעון לוי. תל אביב: גמיר, 1987.

צ'כוב, אנטון. השחף (1895). תרגום דוד אבידן. רמת גן: בית צבי, 1991.

שקספיר, ויליאם. אותלו (1603). תרגום נתן אלתרמן. תל אביב: הקבוץ המאוחד, 1979.

שקספיר, ויליאם. מקבת (1599-1606). תרגום מאיר ויזלטיר. תל אביב: עם עובד, 1995/6.

 

  רשימת מקורות כללית

  (טקסטים לקריאת חובה יהיו זמינים להורדה באתר הקורס)

1.     אריסטו. פואטיקה. תרגום יואב רינון. ירושלים: מאגנס, 2003.

2.     אריסטו. רטוריקה. תרגום גבריאל צורן. בני ברק: ספרית פועלים, 2002.

3.     בארת, רולאן. "הרטוריקה של הדימוי" (1964). תקשורת כתרבות - מקראה א'. בעריכת תמר ליבס ומירי טלמון. תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה, 2003. 259-271.

4.     הול, סטיוארט. "הצפנה, פענוח" (1993). תקשורת כתרבות -מקראה ב'. בעריכת תמר ליבס ומירי טלמון. ת"א: האוניברסיטה הפתוחה, 2003. 390-401.

5.     טרנר, ויקטור. התהליך הטקסי: מבנה ואנטי-מבנה. תל אביב: רסלינג, 2004. פרקים 5-3.

6.     לוי, זאב. סטרוקטוראליזם בין מתוד ותמונת-עולם. תל אביב: ספריית פועלים ואוניברסיטת חיפה, 1976.

7.     סטורוק, ג'ון. סטרוקטורליזם. תל אביב: רסלינג, 2007.

8.     קרייטלר, הנס, וקרייטלר שולמית. פסיכולוגיה של האמנויות. תל אביב: ספרית פועלים ואונ' תל אביב, 1980.

  

9.      Barthes, Roland. "The Structuralist Activity." Critical Essays. Trans. R. Howard.  Evanston, Ill: Northwestern University Press, 1972.

10.   Barry, Jackson G. Dramatic Structure: The Shaping of Experience. Berkeley: University of California Press, 1970.

11.   Beckerman, Bernard. Dynamics of Drama: Theory and Method of Analysis. New York: Drama Book Specialists, 1979.

12.   Brockett, Oscar G. "Poetry as Instrument". Papers in Rhetoric and Poetic. Edited by Donald C. Bryant. Iowa City: University of Iowa Press, 1965.

13.   Castriota, David. Artistic Strategy and the Rhetoric of Power: Political Uses of Art from Antiquity to the Present. Carbondale: Southern Illinois University Press, 1986.

14.   Culler, Jonathan D. Structuralist Poetics: Structuralism, Linguistics, and the Study of Literature. Ithaca, N.Y: Cornell University Press, 1975.

15.   Genette, Gérard. Narrative Discourse: An Essay in Method. Ithaca, N.Y: Cornell University Press, 1980.

16.   Glusberg, Jorge. Rhetoric of Art. Milan, Italy: Giancarlo Politi Editore, 1986.

17.   Langer, Susanne K. Philosophy in a New Key: A Study in the Symbolism of Reason, Rite, and Art. Cambridge: Harvard University Press, 1957. Ch.13, 17, 18, 19.

18.   Levitt, Paul. A Structural Approach to the Analysis of Drama. The Hug, Paris: Mouton, 1971.

19.   Peacock, Ronald. The Art of Drama. London: Routledge and Kegan, 1960.

20.   Worthen, William, B. Modern Drama and the Rhetoric of Theater. Berkeley: California U P, 1992. 143-169.

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת