שייקספיר ותרבות חזותית: דימויים כיסוד דרמטי ותיאטרוני
Shakespeare and Visual Culture:
Images as Dramatic and Theatrical Elements
סמסטר א, תשע"ו
4 ש"ס
סמינר
שם המרצה: ד"ר ליאורה מלכא ילין
שעות קבלה: יום ג' שעה 16:00 לפי תיאום מראש
דרישות הקורס
נוכחות, השתתפות פעילה: קריאה שוטפת וצפייה בצילומי הפקות.
הצגת רפראט בעל-פה
כתיבת עבודה סמינריונית/רפרט
מרכיבי הציון הסופי
10% השתתפות פעילה
10% הצגת רפרט בעל-פה
80% עבודה כתובה
נושאי הקורס (נתון לשינויים)
1. הקדמות:
♦ תרבות חזותית, דרמה ותיאטרון
♦ שיח הראייה ברנסנס: המבט בין הטבעי והתרבותי
♦ עולם הדימויים של שייקספיר בהקשרו התרבותי
2. מקבת
♦ אנושי, אל-אנושי ועל-טבעי – דימויים כ"מנוע דרמטי"
♦ ראייה ועברה במחזה ובתרבות השייקספירית
♦ מקבת בהופעה: גלגולי דימויים כפרשנות
3. המלט
♦ העין, הגוף והדעת – דרמטיזציה של דימויי עצמי
♦ פורטרט ופורטרט עצמי בתרבות השייקספירית
♦ המלט כדימוי תרבותי בתיאטרון המודרני
4. הסערה
♦ תיאטרון כמודל וכדימוי עלילתי
♦ תיאטרון ואנטי-תיאטרון בתרבות השייקספירית
♦ הצגת הסערה במאה העשרים
רשימת ספרות(מבחר, נתון לשינויים)
* רשימת קריאה תפורסם באתר הקורס
Armstrong, Philip. Shakespeare’s Visual Regime: Tragedy, Psychoanalysis and the Gaze. Hampshire: Palgrave, 2000.
Barkan, Leonard. “Pictures Speak: Renaissance Art, Elizabethan Literature, Modern Scholarship”. Renaissance Quarterly, 48.2 (Summer, 1995): 326-351.
Bryson,Norman. “The Gaze in the Expanded Field”, in Hal Foster (ed.), Vision and Visuality.Seattle, 1988.
Clark, Stuart. Vanities of the Eye: Vision in Early Modern European Culture. Oxford: Oxford UP, 2007.
Shakespeare Quarterly, Vol. 52, No. 4 (Winter, 2001), pp. 479-491.
Hunt, John Dixon. “Pictura, Scriptura, and Theatrum: Shakespeare and the Emblem”. Poetics Today, 10.1, Art and Literature I (Spring, 1989): 155-171.
Jones, Anne Rosalind and Peter Stallybrass. Renaissance Clothing and the Materials of Memory. Cambridge: Cambridge UP, 2004.
Karim-Cooper, Farah. Cosmetics in Shakespearean and Renaissance Drama. Edinburgh: Edinburgh UP, 2006.
Lublin, Robert I. Costuming the Shakespearean Stage: Visual Codes of Representation in Early Modern Theatre and Culture. Surrey: Ashgate, 2011.
Meek, Richard. Narrating the Visual in Shakespeare. Farnham: Ashgate, 2009.
O’ Connell, Michael. The Idolatrous Eye: Iconoclasm and Theatre in Early Modern England. New York: Oxford UP, 2000.
Moore, Mary. “Wonder, Imagination and the Matter of Theatre in the Tempest”. Philosophy and Literature, 30.2, October 2006:496-511.
Paster, Gail Kern. Humoring the Body: Emotions and the Shakespearean Stage. Chicago: The University of Chicago Press, 2004.
Pollard, Tanya (ed.). Shakespeare’s Theater: A Sourcebook. Oxford: Blackwell, 2004.
Poole, Kristen. Supernatural Environments in Shakespeare’s England: Spaces of Demonism, Divinity, and Drama. Cambridge: Cambridge UP, 2011.
Raber, Karen. “Shakespeare and Animal Studies”. Literature Compass, 12.6 (2015): 286–298.
Richardson, Catherina. “Shakespeare and Material Culture”. Literature Compass 7.6 (2010): 424–438.
Scholz, Susanne. Body Narratives: Writing the Nation and Fashioning the Subject in Early Modern England. Houndmills: Macmillan Press, 2000.
Strong, Roy. Art and Power: Renaissance Festivals 1450–1650. Woodbridge: Boydell Press, 1984.
Strong, Roy. Feast: a history of grand eating. London: J. Cape, 2002.
Thorne, Alison. Vision and Rhetoric in Shakespeare: looking through language. Houndmills: Macmillan Press, 2000.
Thornton, Mark, Burnett, Adrian Streete and Ramona Wray (eds.). The Edinburgh companion to Shakespeare and the arts. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2011.