סמינר: תיאוריות של משחק ומופע פוליטי
Seminar: Theories of Acting and the Political Performance
סמסטר א' תשע"ו
4 ש"ס
סמינר
שם המרצה: ד"ר חן אלון
|
טלפון: 052-8313134
|
|
שעת קבלה: יום א', 11:00-12:00
|
|
|
|
(לפי תאום מראש)
|
דרישות הקורס
- נוכחות, השתתפות בדיון, קריאה.
- הגשת עבודה/ות לאורך הקורס המשקפות קריאה והטמעת מושגים.
- עבודה סמינריונית.
מרכיבי הציון הסופי
- 30% נוכחות, השתתפות בדיון, קריאה
- 30% כתיבת עבודות המשקפות קריאה
- 40% עבודה מסכמת
נושאי הקורס (נתון לשינויים)
במסגרת הסמינר ייחשפו המשתתפים/ות לגישות מחקריות שונות בחקר התאטרון הפוליטי: הגדרות התאטרון הפוליטי, ראשית התאטרון הפוליטי, אידיאולוגיה ותאטרון, התאטרון הדיאלקטי-מרקסיסטי; פיסקטור וברכט, המופע הפוליטי, תאטרון פוליטי בישראל, תיאטרון חברתי, קהילתי ואקטיביסטי בישראל, תאטרון ופוליטיקת זהויות. כמו כן, תועלה השאלה "מהו כל מה שאינו פוליטי בתאטרון", ושאלות ביחס למושג הדה-פוליטיזציה בתאטרון. ובמשחק: מאפייני המשחק, סוגי המשחק, תיאוריות משחקיות, אספקטים חברתיים-פוליטיים, פסיכולוגים, אנתרופולוגיים של משחק, ריטואלים וטקסים, התפקיד החברתי, שיטות משחק מרכזיות במאה העשרים;סטניסלבסקי, אוטה האגן, ברכט, גרוטובסקי, ארטו, בואל ועוד.
רשימת ספרות:
אוריין, דן (2008). "חברה בתאטרון", תיאטרון בחברה, רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. עמ' 23-35.
ארטו, אנטונן (1996). התאטרון וכפילו, (תרגום: אוולין עמר), ישראל: הוצאת בבל.
ברגר, ל. פיטר (1970). הזמנה לפגישה עם הסוציולוגיה, (תרגום: יוסף עוזיאל), תל אביב: עם עובד. עמ' 155-99.
ברסלר, שלומית (2003). תיאטרון נשים קהילתי בישראל; מחקר אתנוגרפי בקבוצות תיאטרון שוליים, חיבור לשם קבלת תואר "דוקטור לפילוסופיה", אוניברסיטת תל אביב.
ברוק, פיטר (1991). החלל הריק, (תרגום: יוסף אל-דרור ואיתן בלום), אור-עם.
גופמן, ארווינג (1989). הצגת האני בחיי היומיום, תל אביב: הוצאת רשפים. עמ' 1-73.
גורביץ', דוד (1997). פוסטמודרניזם, תל אביב: הוצאת דביר. עמ' 103-130.
הויזינגה, יוהן (1984). האדם המשחק, ירושלים: הוצאת מוסד ביאליק. עמ' 35-60.
הררי, דרור (2014). מופע העצמי; פרפורמנס ארט וייצוג העצמי, תל אביב: הוצאת רסלינג. עמ' 36-9.
ויניקוט דונלד (1995). משחק ומציאות, תל אביב: עם עובד. עמ' 66-106.
יערי, נורית ושמעון לוי (2004). "האיש עם המיתוס באמצע, לוין הדרמה היוונית", חנוך לוין; האיש עם המיתוס באמצע, תל אביב: הוצאת הקיבוץ המאוחד. עמ' 81-97.
לב-אלג'ם, שולמית (2011). "מאפייני התאטרון הקהילתי", ניצבים בקדמת הבמה; מחאה, חגיגה וחתרנות בתאטרון הקהילתי. חיפה: הוצאת אוניברסיטת חיפה. עמ' 17-23.
לב-אלג'ם, שולמית (2011). "תאטרון פוליטי בעידן של תרבות פוליטית", ניצבים בקדמת הבמה; מחאה, חגיגה וחתרנות בתאטרון הקהילתי. חיפה: הוצאת אוניברסיטת חיפה. עמ' 36-43.
סטניסלבסקי, קונסטנטין (1966). עבודת השחקן על עצמו, (תרגום: הלל אבי חנן), מפעלי תרבות וחינוך.
עוז, אברהם (1999). "מהו תאטרון פוליטי", התאטרון הפוליטי: הסוואה, מחאה, נבואה, חיפה: הוצאת אוניברסיטת חיפה. עמ' 27-42.
עוז, אברהם (1999). "אידיאולוגיה ותאטרון", התאטרון הפוליטי: הסוואה, מחאה, נבואה, חיפה: הוצאת אוניברסיטת חיפה. עמ' 42-62.
עוז, אברהם (1999). "התאטרון הדיאלקטי", התאטרון הפוליטי: הסוואה, מחאה, נבואה, חיפה: הוצאת אוניברסיטת חיפה. עמ' 240-272.
עוז, אברהם (1999). "זהות ותאטרון: אנחנו והם"", התאטרון הפוליטי: הסוואה, מחאה, נבואה, חיפה: הוצאת אוניברסיטת חיפה. עמ' 272-320.
פלדמן, בלהה (2011). שלוש גישות לאמנות המשחק: סטניסלבסקי, צ'כוב וגרוטובסקי; תאוריות ותרגילים, תל אביב: הוצאת ספרא.
פרויד, זיגמונד (1988). "טיפוסי אופי במחקר הפסיכואנליטי", מתוך: מעשה היצירה בראי הפסיכואנליזה, תל אביב: הוצאת דביר. עמ' 68-113.
פרידלנד, גדעון (גדעון עפרת) (1969). על האסתטיקה של התאטרון האפי; האורגנון הקטן לברטולד ברכט, תל אביב: הוצאת בצלאל צ'ריקובר.
קינר, גד (2011). "'אתה לא סכין אלא בן-אדם, סימון חאחאוה': הטכניקה האפית כעמדה אתית", מטעם, 27 (עורך: יצחק לאור), תל אביב: הוצאת השכמה. עמ' 214-200.
רפ, אורי (1980). עולמו של המשחק, תל אביב: הוצאת האוניברסיטה המשודרת. עמ' 26-10.
שנהב, יהודה (2001). "פתח דבר: זהות בחברה פוסט-לאומית", תיאוריה וביקורת 19. עמ' 15-5.
Boal, Augusto (1979). Theatre of the Oppressed, London: Pluto.
Boal, Augusto (1992). Games for Actors and Non-Actors, London: Routledge.
Boal, Augusto (1995). The Rainbow of Desire, London: Routledge .
Boal, Augusto (1998). Legislative Theatre, London: Routledge.
Butler, Judith (1988). "Performative Acts and Gender Constitution; An Essay in Phenomenology and Feminist Theory", Theatre Journal, 40 (4). 519-531
Cohen-Cruz, Jan (2005). Local Acts; Community-Based Performance in the United States, New Brunswick, NJ, Rutgers University Press.
Cohen-Cruz, Jan, Radical Street Performance, an international anthology
London: Routledge (1998)
--- and Mady Shutzman (Eds.) (1995). Playing Boal; Theatre, Therapy, Activism, Routledge, London and New-York, 1995
Freire, Paulo (1970). Pedagogy of the Oppressed, New York: Continuum.
Haedicke, Susan C. (1998). "Dramaturgy in Community Based-Theatre", Journal of Dramatic Theory and Criticism, Vol. xiii, 1.
Kershaw, Baz (1999). The Radical in Performance: From Brecht to Baudrillard,
Londen: Routledge .
--- (1992). The Politics of Performance, London: Routledge.
Kuftinec, Sonja (2009). Theatre, Facilitation, and Nation Formation in the Balkans and Middle East, Palgrave Macmillan.
Lacy, Suzanne (2006). "Activism in Feminist Performance Art", In: Jan Cohen-Cruz & Mady Schutzman (Eds.), A Boal Companion: Dialogue on Theatre and Cultural Politics, London & New-York, Routledge. 91-102
Schechner, Richard (1993). "The Street is the Stage", The Future of Ritual; Writing on Culture and Performance, London & New York; Routledge. 45-93
Thompson, James & Richard Schechner (2004). "Why Social Theatre?", The Drama Review 48 (3), Fall. 11-16