חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ו

  תיאוריות של משחק ומופע פוליטי
  Seminar: Acting and the Political Performance                                                       
0811-1062-01
אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
סמ'  א'1200-1600119מכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר אלון חן
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר
הסמינר סוקר את התפתחות תפישת תופעת המשחק, בתאטרון ובמופע הפוליטי, לאור תפישות שונות בחקר התאטרון. מראשית התאטרון היווני העתיק נתפש מדיום התאטרון כ"פוליטי", אולם רק משלהי המאה התשע עשרה, עם עליית הסוציאליזם והגישה המרקסיסטית לאמנות, החל המחקר לסווג, לקטלג ולנתח באופן שונה את סוגיו וזרמיו השונים והמגוונים של התאטרון הפוליטי.
הקורס מתבונן בתאטרון הפוליטי דרך פריזמת תופעת המשחק, בחיי היומיום ובתאטרון, לצד סקירת התגבושתן של שיטות, תיאוריות וסוגי משחק שונים בפרספקטיבה פוליטית. תופעת המשחק נחקרת במסגרת תפישות שונות בחקר התאטרון, אולם המשחק אינו נחלת התאטרון בלבד. הסמינר יתמקד בתופעת המשחק כמרכיב מרכזי בדיסציפלינות שונות, בתחומים ובשדות שונים, על מרכיביהן הפוליטיים. השדה הראשון הוא התיאטרון המקצועי, הממוסד, המתבצע עם שחקנים מקצועיים, שבמרכזו ניצבות מטרות אמנותיות ומחזה כתוב. השדה השני הוא התיאטרון החברתי, הכולל סוגות תיאטרון שונות המתבצעות באמצעות לא-שחקנים, בהן התיאטרון הקהילתי, תיאטרון המדוכאים, וסוגי מופע שונים העונים להגדרתו של באז קרשאו (Kershaw) את "המופע הרדיקלי" ככלי עבור המדוכאים לשחרר את עצמם ממבנה יחסי הכוח במציאות הכופה עליהם דיכוי.  
Course description
 
The seminar covers the development of the apprehension of the phenomenon of acting, in theatre and political performances, in light of the different approaches in theatre research. From the very beginning of theatre in ancient Greek, the medium of theatre was perceived as political. However, it was only in the late nineteenth century, with the rise of socialism and the Marxist approach to art, that researchers began to classify, categorize, and analyze the various types and streams of political theatre in a different way.

The courses examines political theatre through the prism of the phenomenon of acting, in daily life and in the theatre, along with surveying the development of different methods, theories, and types of acting from a political perspective. The phenomenon of acting is investigated within the framework of the different approaches in theatre research, but theatre is not the sole domain of acting. The seminar will focus on the phenomenon of acting as a central component in various disciplines, areas, and fields, considering their political aspects. The first field is professional, established theatre performed by professional actors that revolves around artistic goals and a written play. The second field is social theatre, which includes different types of theatre performed by non-actors, such as community theatre, theatre of the oppressed, and other types of performance that meet Baz Kershaw’s definition of “radical performance” as a tool for the oppressed to liberate themselves from the construct of power relations in reality that oppression forced upon them.
סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
0811-1062-01 תיאוריות של משחק ומופע פוליטי
Seminar: Acting and the Political Performance
שנה"ל תשע"ו | סמ'  א' | ד"ר אלון חן

666סילבוס מפורט/דף מידע

 

סמינר: תיאוריות של משחק ומופע פוליטי    
Seminar: Theories of Acting and the Political Performance 
סמסטר א' תשע"ו
4 ש"ס
סמינר
 
שם המרצה: ד"ר חן אלון
טלפון:    052-8313134
דואר אלקטרוני:  chenya.chenya@gmail.com
 
שעת קבלה: יום א', 11:00-12:00
 
 
 
(לפי תאום מראש)  
 
 
דרישות הקורס
  • נוכחות, השתתפות בדיון, קריאה.   
  • הגשת עבודה/ות לאורך הקורס המשקפות קריאה והטמעת מושגים.    
  • עבודה סמינריונית. 
                  
 
מרכיבי הציון הסופי
  • 30% נוכחות, השתתפות בדיון, קריאה                             
  • 30% כתיבת עבודות המשקפות קריאה                           
  • 40% עבודה מסכמת                                                   
 
נושאי הקורס (נתון לשינויים)
במסגרת הסמינר ייחשפו המשתתפים/ות לגישות מחקריות שונות בחקר התאטרון הפוליטי: הגדרות התאטרון הפוליטי, ראשית התאטרון הפוליטי, אידיאולוגיה ותאטרון, התאטרון הדיאלקטי-מרקסיסטי; פיסקטור וברכט, המופע הפוליטי, תאטרון פוליטי בישראל, תיאטרון חברתי, קהילתי ואקטיביסטי בישראל, תאטרון ופוליטיקת זהויות. כמו כן, תועלה השאלה "מהו כל מה שאינו פוליטי בתאטרון", ושאלות ביחס למושג הדה-פוליטיזציה בתאטרון. ובמשחק:  מאפייני המשחק, סוגי המשחק, תיאוריות משחקיות, אספקטים חברתיים-פוליטיים, פסיכולוגים, אנתרופולוגיים של משחק, ריטואלים וטקסים, התפקיד החברתי, שיטות משחק מרכזיות במאה העשרים;סטניסלבסקי, אוטה האגן, ברכט, גרוטובסקי, ארטו, בואל ועוד.
 
 
רשימת ספרות:
 
אוריין, דן (2008). "חברה בתאטרון", תיאטרון בחברה, רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. עמ' 23-35.
 
ארטו, אנטונן (1996). התאטרון וכפילו, (תרגום: אוולין עמר), ישראל: הוצאת בבל.  
 
ברגר, ל. פיטר (1970). הזמנה לפגישה עם הסוציולוגיה, (תרגום: יוסף עוזיאל), תל אביב: עם עובד. עמ' 155-99.
ברסלר, שלומית (2003). תיאטרון נשים קהילתי בישראל; מחקר אתנוגרפי בקבוצות תיאטרון שוליים, חיבור לשם קבלת תואר "דוקטור לפילוסופיה", אוניברסיטת תל אביב.
 
ברוק, פיטר (1991). החלל הריק, (תרגום: יוסף אל-דרור ואיתן בלום), אור-עם.  
 
גופמן, ארווינג (1989). הצגת האני בחיי היומיום, תל אביב: הוצאת רשפים. עמ' 1-73.
 
גורביץ', דוד (1997). פוסטמודרניזם, תל אביב: הוצאת דביר. עמ' 103-130.
 
הויזינגה, יוהן (1984). האדם המשחק, ירושלים: הוצאת מוסד ביאליק. עמ' 35-60.
 
הררי, דרור (2014). מופע העצמי; פרפורמנס ארט וייצוג העצמי, תל אביב: הוצאת רסלינג. עמ' 36-9.
 
ויניקוט דונלד (1995). משחק ומציאות, תל אביב: עם עובד. עמ' 66-106.
 
יערי, נורית ושמעון לוי (2004). "האיש עם המיתוס באמצע, לוין הדרמה היוונית", חנוך לוין; האיש עם המיתוס באמצע, תל אביב: הוצאת הקיבוץ המאוחד. עמ' 81-97.
 
לב-אלג'ם, שולמית (2011). "מאפייני התאטרון הקהילתי", ניצבים בקדמת הבמה; מחאה, חגיגה וחתרנות בתאטרון הקהילתי. חיפה: הוצאת אוניברסיטת חיפה. עמ' 17-23.
 
לב-אלג'ם, שולמית (2011). "תאטרון פוליטי בעידן של תרבות פוליטית", ניצבים בקדמת הבמה; מחאה, חגיגה וחתרנות בתאטרון הקהילתי. חיפה: הוצאת אוניברסיטת חיפה. עמ' 36-43.
 
סטניסלבסקי, קונסטנטין (1966). עבודת השחקן על עצמו, (תרגום: הלל אבי חנן), מפעלי תרבות וחינוך.
 
עוז, אברהם (1999). "מהו תאטרון פוליטי", התאטרון הפוליטי: הסוואה, מחאה, נבואה, חיפה: הוצאת אוניברסיטת חיפה. עמ' 27-42. 
 
עוז, אברהם (1999). "אידיאולוגיה ותאטרון", התאטרון הפוליטי: הסוואה, מחאה, נבואה, חיפה: הוצאת אוניברסיטת חיפה. עמ' 42-62. 
 
עוז, אברהם (1999). "התאטרון הדיאלקטי", התאטרון הפוליטי: הסוואה, מחאה, נבואה, חיפה: הוצאת אוניברסיטת חיפה. עמ' 240-272. 
 
עוז, אברהם (1999). "זהות ותאטרון: אנחנו והם"", התאטרון הפוליטי: הסוואה, מחאה, נבואה, חיפה: הוצאת אוניברסיטת חיפה. עמ' 272-320.
 
פלדמן, בלהה (2011). שלוש גישות לאמנות המשחק: סטניסלבסקי, צ'כוב וגרוטובסקי; תאוריות ותרגילים, תל אביב: הוצאת ספרא.      
 
פרויד, זיגמונד (1988). "טיפוסי אופי במחקר הפסיכואנליטי", מתוך: מעשה היצירה בראי הפסיכואנליזה, תל אביב: הוצאת דביר. עמ' 68-113.
 
פרידלנד, גדעון (גדעון עפרת) (1969). על האסתטיקה של התאטרון האפי; האורגנון הקטן לברטולד ברכט, תל אביב: הוצאת בצלאל צ'ריקובר.   
 
קינר, גד (2011). "'אתה לא סכין אלא בן-אדם, סימון חאחאוה': הטכניקה האפית כעמדה אתית", מטעם, 27 (עורך: יצחק לאור), תל אביב: הוצאת השכמה. עמ' 214-200.
 
רפ, אורי (1980). עולמו של המשחק, תל אביב: הוצאת האוניברסיטה המשודרת. עמ' 26-10.
 
שנהב, יהודה (2001). "פתח דבר: זהות בחברה פוסט-לאומית", תיאוריה וביקורת 19. עמ' 15-5.
 
 
            Boal, Augusto (1979). Theatre of the Oppressed, London: Pluto.
Boal, Augusto (1992). Games for Actors and Non-Actors, London: Routledge.
                   Boal, Augusto (1995). The Rainbow of Desire, London: Routledge .
Boal, Augusto (1998). Legislative Theatre, London: Routledge.
 
Butler, Judith (1988). "Performative Acts and Gender Constitution; An Essay in Phenomenology and Feminist Theory", Theatre Journal, 40 (4). 519-531
 
Cohen-Cruz, Jan (2005). Local Acts; Community-Based Performance in the United States, New Brunswick, NJ, Rutgers University Press.
 
Cohen-Cruz, Jan, Radical Street Performance, an international anthology
London: Routledge (1998)
 
--- and Mady Shutzman (Eds.) (1995). Playing Boal; Theatre, Therapy, Activism, Routledge, London and New-York, 1995
Freire, Paulo (1970). Pedagogy of the Oppressed, New York: Continuum.   
Haedicke, Susan C. (1998). "Dramaturgy in Community Based-Theatre", Journal of Dramatic Theory and Criticism, Vol. xiii, 1.
 
Kershaw, Baz (1999). The Radical in Performance: From Brecht to Baudrillard,
Londen: Routledge .
--- (1992). The Politics of Performance, London: Routledge.
 
Kuftinec, Sonja (2009). Theatre, Facilitation, and Nation Formation in the Balkans and Middle East, Palgrave Macmillan.
 
Lacy, Suzanne (2006). "Activism in Feminist Performance Art", In: Jan Cohen-Cruz & Mady Schutzman (Eds.), A Boal Companion: Dialogue on Theatre and Cultural Politics, London & New-York, Routledge. 91-102
 
Schechner, Richard (1993). "The Street is the Stage", The Future of Ritual; Writing on Culture and Performance, London & New York; Routledge. 45-93
 
Thompson, James & Richard Schechner (2004). "Why Social Theatre?", The Drama Review 48 (3), Fall. 11-16
 
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת