חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  ריטואלים בהלכה: מבט טקסטואלי ופרפורמטיבי
  Rituals in Jewish Religious Law: Textual and Performative Viewpoints                                 
0811-1035-01
אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
סמ'  א'1400-1800212מכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר ליפשיץ יאיר
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

סמינר זה יבחן את האופנים שבהם ניתן להתבונן על הביצוע ההלכתי והריטואלי היהודי מתוך תיאוריות שונות של תיאטרון ופרפורמנס. נתמקד ביום הכיפורים כמקרה מבחן טקסטואלי ופרפורמטיבי ונעקוב אחר הביצועים השונים של חג זה בתרבויות יהודיות לאורך הדורות, עם דגש על ספרות חז"ל. לצד הדיון ביום הכיפורים, נעיין ביצירות תיאטרון ופרפורמנס המפעילות מחדש, מערערות או משבשות את הביצוע ההלכתי, ונבדוק כיצד התחביר הריטואלי מטעין במשמעות את היצירה התיאטרונית. נתוודע לתיאוריות המרכזיות על אודות הזיקות שבין תיאטרון לריטואל (היסטוריוגרפיות, אנתרופולוגיות ופנומנולוגיות), ונשאל כיצד זיקות אלו מחדדות את מערך היחסים המורכב שבין אמנות לדת גם בתרבות העכשווית.

המפגשים ישלבו מחקר עיוני ומעשי, ויתקיימו בחלקם בשיתוף פעולה עם פרופ' ישי רוזן-צבי ותלמידי החוג לפילוסופיה יהודית ותלמוד על מנת ליצור דיאלוג מפרה בין תחומי הידע השונים.

Course description

The seminar will explore the ways in which Jewish ritual and halachic praxis can be analyzed through various performance and theatre theories. We will focus on Yom Kippur as a textual and performative case study, and trace the various enactments of this day’s rituals in Jewish societies throughout history, with an emphasis on rabbinic literature. Alongside the study of Yom Kippur, we will examine several theatre and performance pieces that reactivate, unsettle or disrupt Jewish ritual practice, and ask how the ritual syntax charges theatre with meaning. We will get acquainted with theories regarding the links between theatre and ritual (historiographical, anthropological, and phenomenological) and inquire how they shed light on the complex relations between art and religion in our contemporary culture.

The sessions will combine theoretical and practical research, and will partly take place in collaboration with Prof. Ishay Rosen-Zvi and the students of the department of Jewish Philosophy and Talmud, in order to create a productive conversation between the two disciplines.

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
0811-1035-01 ריטואלים בהלכה: מבט טקסטואלי ופרפורמטיבי
Rituals in Jewish Religious Law: Textual and Performative Viewpoints
שנה"ל תש"ף | סמ'  א' | ד"ר ליפשיץ יאיר

666סילבוס מפורט/דף מידע

 

ריטואלים בהלכה: מבט טקסטואלי ופרפורמטיבי

Rituals in Jewish Religious Law: Textual and Performative Viewpoints

סמסטר א', תש"ף

4 ש"ס

סמינר

שם המרצה: ד"ר יאיר ליפשיץ

דואר אלקטרוני: yairlip@tauex.tau.ac.il

שעות קבלה: תיאום מראש במייל/ טלפון

 

תאור הקורס

למרות שהתרבות היהודית לא הייתה מעורבת בפעילות תיאטרונית לאורך רוב ההיסטוריה שלה, היא פיתחה שפה פרפורמטיבית מובהקת דרך הטקסים והטקסטים הריטואליים שלה. סמינר זה ינסה לשחזר שפה זו דרך התבוננות בביצוע ההלכתי והריטואלי היהודי מתוך תיאוריות שונות של תיאטרון ופרפורמנס. נתמקד ביום הכיפורים כמקרה מבחן טקסטואלי ופרפורמטיבי ונעקוב אחר הביצועים השונים של חג זה בתרבויות יהודיות לאורך הדורות, עם דגש על ספרות חז"ל. לצד הדיון ביום הכיפורים, נעיין ביצירות תיאטרון ופרפורמנס המפעילות מחדש, מערערות או משבשות את הביצוע ההלכתי, ונבדוק כיצד התחביר הריטואלי מטעין במשמעות את היצירה התיאטרונית. נתוודע לתיאוריות המרכזיות על אודות הזיקות שבין תיאטרון לריטואל (היסטוריוגרפיות, אנתרופולוגיות ופנומנולוגיות), ונשאל כיצד זיקות אלו מחדדות את מערך היחסים המורכב שבין אמנות לדת גם בתרבות העכשווית.

המפגשים ישלבו מחקר עיוני ומעשי, ויתקיימו בחלקם בשיתוף פעולה עם פרופ' ישי רוזן-צבי ותלמידי החוג לפילוסופיה יהודית ותלמוד על מנת ליצור דיאלוג מפרה בין תחומי הידע השונים.

 

תאור הקורס באנגלית  

Although Jewish culture was not theatrically active throughout most of its history, it did develop a distinct performative language through its rituals and texts. This seminar will aim at reconstructing this language by analyzing Jewish ritual and halachic praxis with the lens of various performance and theatre theories. We will focus on Yom Kippur as a textual and performative case study, and trace the various enactments of this day’s rituals in Jewish societies throughout history, with an emphasis on rabbinic literature. Alongside the study of Yom Kippur, we will examine several theatre and performance pieces that reactivate, unsettle or disrupt Jewish ritual practice, and ask how the ritual syntax charges theatre with meaning. We will get acquainted with theories regarding the links between theatre and ritual (historiographical, anthropological, and phenomenological) and inquire how they shed light on the complex relations between art and religion in our contemporary culture.

The sessions will combine theoretical and practical research, and will partly take place in collaboration with Prof. Ishay Rosen-Zvi and the students of the department of Jewish Philosophy and Talmud, in order to create a productive conversation between the two disciplines.

 

דרישות הקורס

השתתפות פעילה, קריאה משיעור לשיעור, הגשת תרגילים מעשיים (בקבוצות), כתיבת עבודה סמינריונית/עבודת רפרט

 

מרכיבי הציון הסופי

100% עבודה מסכמת

 

נושאי הקורס (נתון לשינויים)

  • מפגשים 1­­-2: ריטואל ופרפורמנס – תשתיות משותפות [קריאה למפגשים: מילגרום, גריימס]
  • מפגשים 3­-4: טקסט וטקס, ארכיון ורפרטואר [קריאה למפגשים: שוורץ, טיילור]
  • מפגשים 5­­-6: טקסים במשנה: נרטיב ופרפורמנס [קריאה למפגשים: ליפשיץ, רוזן-צבי]
  • מפגש 7: ביצוע הטקס בחלל [תרגיל מעשי א]
  • מפגש 8: בין הלכה לריטואל [קריאה למפגש: בלברג]
  • מפגש 9: בין הלכה לאגדה [קריאה למפגש: דף מקורות]
  • מפגש 10: טקס, לימוד ופרשנות [קריאה למפגש: וורת'ן]
  • מפגש 11:  חפצים חומריים בטקס [קריאה למפגש: בלברג]
  • מפגש 12: טקסים בחברה הישראלית העכשווית [קריאה למפגש: שוהם]
  • מפגש 13: ביצועי הטקסט הריטואלי [תרגיל מעשי ב]

 

רשימת ספרות (נתון לשינויים)

ספרות מחקר:

  • גוברין, מיכל. "הפולחן היהודי כז'אנר של 'תיאטרון קודש'." היהדות והאמנות. עורך דוד קאסוטו. רמת גן: אוניברסיטת בר אילן, תשמ"ט. 243-263.
  • גופמן, ארוינג. הצגת האני בחיי היומיום. תרגום שלמה גונן. תל אביב: דביר, 1980.
  • הויזינגה, יוהן. האדם המשחק: על מקור התרבות במשחק. תרגום שמואל מוהליבר. ירושלים: מוסד ביאליק, 1966.
  • טרנר, ויקטור. התהליך הטקסי: מבנה ואנטי-מבנה. תרגום נעם רחמילביץ'. תל אביב: רסלינג, 2004.
  • לוי, שמעון. "גאולה בהצגה – ההגדה של פסח כאקט פרפורמטיווי." מקטרים בבמות: עיונים בדרמה עברית. תל אביב: אור עם, 1992. עמ' 109-116.
  • ליפשיץ, יאיר. "הפואטיקה, הפוליטיקה והפרפורמנס של ההלכה בטרילוגיה של הספרי ('קידוש', 'חמץ', 'שבעה')." צפייה חוזרת: עיון מחודש במחזאות מקורית. עורכים: זהבה כספי וגד קינר. באר שבע: הוצאת אוניברסיטת בן גוריון, 2013. עמ' 321-342.
  • ---. ""המלאכים והבמבה: הלכה ותיאוריות של פרפורמנס." ההלכה כהתרחשות. עורך: אבינועם רוזנק. ירושלים: מאגנס ומכון ון-ליר, 2016. עמ' 131-174.
  • ---. מסורת מגולמת בגוף: ביצועים תיאטרוניים של טקסטים יהודיים. באר שבע: מכון "הקשרים" ודביר, 2016 (פרק ב: "ספר תורה בבית הבושת: גוף, חלל ואביזר בימתי באל נקמות," עמ' 104­141.
  • מילגרום, יעקב. ויקרא: ספר הפולחן והמוסר. ירושלים: מוסד ביאליק, 2014.
  • קנוהל, ישראל. מקדש הדממה: עיון ברובדי היצירה הכוהנית שבתורה. ירושלים: מאגנס, 1992.
  • רוזן-צבי, ישי. "הגוף והמקדש: רשימת מומי הכהנים במשנת בכורות ומקומו של המקדש בבית המדרש התנאי." מדעי היהדות 43 (תשס"ה-תשס"ו), עמ' 49-87.
  • ----. הטקס שלא היה: מקדש, מדרש ומגדר במסכת סוטה. ירושלים: מאגנס, 2008.
  • שוהם, חזקי. נעשה לנו חג: חגים ותרבות אזרחית בישראל. ירושלים: המכון הישראלי לדמוקרטיה, 2014.
  • Balberg, Mira. “Omen and Anti-omen: The Rabbinic Hagiography of the Scapegoat’s Scarlet Ribbon.” Archiv für Religionsgeschichte 17:1 (2016), pp. 25-54.
  • -----. “Ritual Studies and the Study of Rabbinic Literature.” Currents in Biblical Research 16:1 (2017), pp. 71-98.
  • Bell, Catherine. Ritual Theory, Ritual Practice. New York: Oxford University Press, 1992.
  • -----. Ritual: Perspectives and Dimensions. New York: Oxford University Press, 1997.
  • Chambers, Claire Maria, Simon W. du Toit, and Joshua Edelman (eds.). Performing Religion in Public. Houndmills: Palgrave Macmillan, 2013.
  • Friedrich, Rainer. “Drama and Ritual.” Themes in Drama 5 (1983), pp. 159-223.
  • Grimes, Ronald M. “Religion, Ritual, and Performance.” Religion, Theatre, and Performance: Acts of Faith. Ed. Lance Gharavi. New York: Routledge, 2012. pp. 27-41.
  • -----. Rite Out of Place: Ritual, Media, and the Arts. Oxford: Oxford University Press, 2006.
  • -----. The Craft of Ritual Studies. Oxford: Oxford University Press, 2014.
  • Lipshitz, Yair. "The City Square in the Performance of Taanit: From Rabbinic Space to Contemporary Jerusalem." Journal of Levantine Studies 5:1 (2015), pp. 59-81.
  • -----. Theatre & Judaism. London: Red Globe, 2019.
  • Mason, David V. Performative Ground of Religion and Theatre. London: Rouledge, 2019.
  • Rozik, Eli. The Roots of Theatre: Rethinking Ritual and Other Theories of Origin. Iowa: University of Iowa Press: 2002.
  • Schechner, Richard. Between Theatre and Anthropology. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1985.
  • Schechner, Richard and Willa Appel (eds.) By Means of Performance: Intercultural Studies of Theatre and Ritual. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.
  • Seligman, Adam B., Robert P. Weller, Michael J. Puett, and Bennett Simon. Ritual and Its Consequences: An Essay on the Limits of Sincerity. Oxford: Oxford University Press, 2008.
  • Swartz, Michael D. "Ritual about Myth about Ritual: Towards an Understanding of the Avodah in the Rabbinic Period." The Journal of Jewish Thought and Philosophy 6 (1997), pp. 135-155.
  • Taylor, Diana. The Archive and the Repertoire: Performing Cultural Memory in the Americas. Durham: Duke University Press, 2003.
  • Turner, Victor. From Ritual to Theatre: the Human Seriousness of Play. New York: PAJ Publications, 1982.
  • Worthen, W.B. “Antigone's Bones.” TDR 52:3 (2008), pp. 10-33.

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת