טופס סילבוס
טכניקות משחק יפניות ויישומן
JAPANESE ACTING TECHNIQUES AND THEIR APPLICATION
סמסטר א' תשע"ז
3 ש"ס
סוג המסגרת: (שיעור מעשי)
שם המרצה: פרופ' צביקה סרפר
|
טלפון: 03-6408412
|
דואר אלקטרוני: serper@post.tau.ac.il
|
שעות קבלה: לפי תאום טלפוני מראש
|
יום:
|
בניין: מקסיקו
|
חדר: 204
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
תיאור הקורס
הקורס עוסק בטכניקות, מבנה ואסתטיקה של המשחק והתנועה בתאטרון היפני הקלאסי ויישומם הפוטנציאלי בתאטרון מערבי. הקורס מחבר שתי גישות למשחק: א) טכניקות משחק ותנועה יפניות ומזרח אסיאניות; ב) גישה חדשה למשחק מערבי שבה המשחק נובע מדימויים שונים.
הגישה הראשונה מתחילה עם אימון בשתי דיסציפלינות שמפתחות יחד גמישות ויציבות בגוף השחקן: האמנות הסינית של הטאי-צ'י צ'ואן ושיטת סוזוקי היפנית. הטאי-צ'י צ'ואן מפתח יסודות כגון הרפיה, ריכוז וקורלציה, מחזק את פלג הגוף התחתון, ויוצר איכויות של תנועה קשורה וזורמת. שיטת סוזוקי מחזקת את פלג הגוף התחתון ומפתחת נמרצות בתנועה. בנוסף לאימון התנועתי, התלמידים לומדים את הטכניקות הקוליות של הקבוקי, הנו והקיוגן (שלושת סגנונות המשחק בתאטרון היפני הקלאסי) שעוזרות לתלמיד לרכוש יכולות קוליות מיוחדות ויצירתיות. התלמידים מתרגלים קטעים קוליים אלו בשפת המקור—ביפנית.
הגישה השנייה היא בעלת אוריינטציה מערבית שבה השחקן מתאמן בשימוש באימפולסים דמיוניים ליצירת דמות ומצב, במקום תהליך המבוסס על ניתוח נרטיבי-פסיכולוגיסטי. גישה זו תוכננה כדי לשלב את האלמנטים המיוחדים של משחק יפני מסורתי ועכשווי עם משחק מערבי. התלמיד מפתח את יכולת ההבעה באמצעות שימוש בעבודה פיזית וקולית מדויקת כדי ליצור מומנטים תיאטרליים ייחודיים בעבודה על טקסט. בחלק זה של האימון, כל תלמיד עובד על טקסט של דמות קלסית מערבית. באמצעות עבודה על "מונודרמות" קצרות אלו, כל מרכיבי האימון מתמזגים בעבודתו של התלמיד, ולבסוף בטכניקת המשחק שלו.
דרישות הקורס
נוכחות והשתתפות פעילה בכל מרכיבי הקורס, והכנת עבודת גמר במשחק.
מרכיבי הציון הסופי
% 70 השתתפות פעילה בשיעור; 30% עבודת הגמר במשחק.
החומרים הנדרשים לקורס—הטקסטים היפניים ומבחר טקסטים בעברית לעבודת הגמר—
נמצאים בתיקיות באתר הקורס. כמו כן מצויים באתר חומרי העשרה שונים.