| |||||||||||||||||||||||||
תיאוריות בימוי
Theories of Directing |
0811-1007-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | חוג לאמנות התאטרון | |||||||||||||||||||||||||
|
Many leading theatre directors have developed theories about the whole notion of “directing”, concerning their aesthetic positions about theatre and its goals. The purpose of this course is to read into these theories, evaluate the relation between them and the productions of these directors and compare the different approaches to directing theatre.
Naturally, considering their influence on the development of modern western theatre, Stanislavski and Brecht will be discussed thoroughly as two opposing poles in the theatrical map. But many other directors will be also present as described here at the subjects of the course. Among other questions that will be raised: body vs. soul as the creative source of the work; presentation and representation – and the tendency after the performative turn to blur the border between them; and the permanent question: what is theatre?
תיאוריות בימוי
Theories of Directing
סמסטר ב, תשע"ו
2 ש"ס
קורס חובה
שם המרצה: משה פרלשטיין
דואר אלקטרוני: moshe@post.tau.ac.il
שעות קבלה: לפי תיאום מראש
דרישות הקורס
נוכחות, השתתפות, קריאת ביבליוגרפיה בהתאם למה שיימסר מעת לעת, מבחן סופי.
10% נוכחות.
20% השתתפות בכיתה.
70% מבחן סופי
נושאי הקורס (נתון לשינויים)
1. דידרו: פרדוקס השחקן. קלייסט: על תיאטרון המריונטות
2. אדולף אפיה וגורדון קרייג: על אמנות התיאטרון, מריונטת העל.
3. אנטונן ארטו: התיאטרון וכפילו.
4. קונסטנטין סטניסלבסקי: עבודת השחקן על עצמו.
5. יבגני ווכטנגוב.
6. ווסוולד מאיירהולד.
7. ברטולט ברכט: האורגנון הקטן ומכירת הפליז
8. פיטר ברוק: החלל הריק.
9. יז'י גרוטובסקי: התיאטרון העני.
10. ריצ'רד שכנר: פרפורמנס.
11. רוברט וילסון.
12. פינה באוש.
רשימת ספרות (נתון לשינויים)
הערה חשובה: במהלך הקורס יובהר אילו מהמקורות הם חובה ואילו רשות.
אלכסנדר, דוד. מבוא לתולדות התיאטרון המערבי : (במאה 20-17) : ראשי פרקים נבחרים. רמת גן: בית צבי, 1983.
אויחמן, רוברט. איחוד התיאטרון והחיים: הקונסטרוקטיביזים והתיאטרון הרוסיים בתחילת המאה ה- 20. סטודיו , 8: 40-41, 1990.
ארטו, אנטונן. התיאטרון וכפילו. מצרפתית: אוולין עמר. תל-אביב: בבל, 1996.
ברוק, פיטר. החלל הריק. מאנגלית: איתן בלום ויוסף אל-דרור. תל-אביב: אור-עם, 1991.
גץ, צליה. תיאטרון המהפכה: התיאטרון הרוסי אחרי מהפכת אוקטובר ובשנות העשרים (מאיירהולד, וואכטנגוב, טאיירוב). עתון 77, 94-95: 26-27, 1987.
דידרו, דני והיינריך פון קלייסט. פארדוקס השחקן ועל תיאטרון המריונטות. מצרפתית: אביבה ברק. מגרמנית: נילי מירסקי. תל-אביב: ספריית פועלים, 1983.
זוהר, אוריאל. פגישות עם פיטר ברוק. נתניה: זוהר, 1990.
טרטקובסקי, ילנה. מורשת סטניסלבסקי ווכטנגוב ב"הבימה": פרק מתוך ספר. תיאטרון, 34: 125-135, 2012.
מגד, מתי. הדרמה המודרנית: מבואות ומקורות. תל אביב: עם הספר, תשכ"ח.
סטניסלבסקי, קונסטנטין סרגביץ'. עבודת השחקן על עצמו. תרגום: אבי חנן הלל. תל אביב: תרבות וחינוך, 1966.
סרבוס, נורברט. פינה באוש: תיאטרון המחול. מגרמנית: איה ברויר. רמת השרון: אסיה, 2012.
פלדמן, בלהה. מרכיבי הבימוי: במאים והצגותיהם במאה העשרים. תל אביב: סמינר הקיבוצים, 2004/5.
פרידלנדר, גדעון. על האסתטיקה של התיאטרון האפי: האורגנון הקטן לברטולד ברכט. ב. צ'ריקטובר, 1969.
Barba, Eugenio and Nicola Savarese. A Dictionary of Theatre Anthropology : the Secret Art of the Performer.
Beacham, Richard C. Adolphe Appia, Theatre artist. Cambridge :
Brecht, Bertolt. Brecht on Brecht. trans. John Willet.
Brecht, Stefan. The Theatre of Visions: Robert Wilson. Frankfurt am
Fernandes, Ciane. Pina Bausch and the Wuppertal Dance Theater : the Aesthetics of Repetition and Transformation.
Fuegi, John. Bertolt Brecht : Chaos, According to Plan. Cambridge :
Grotowski, Jerzy. Towards a Poor Theatre.
Innes, C.D. Erwin Piscator’s Political Theatre : the Development of Modern German Drama. Cambridge :
Innes, Christopher. Edward Gordon Craig.
Kantor, Tadeusz. a Journey Through Other Spaces : Essays and Manifestos, 1944-1990. ed. and tans. Michal Kobialka. Berkeley :
Marker, Lise-Lone and Frederick J. Marker. Ingmar Bergman: four Decades in the theatre.
O’Connor, Garry. The Mahabharata: Peter Brook’s Epic in the Making.
Schechner, Richard. Performance Theory. New York : Routledge, 2003.
Selbourne, David. The Making of A Midsummer Night’s Dream : an Eye-Witness Account of Peter Brooks Production from First Rehearsal to First Night.
Shyer, Laurence. Robert Wilson and his collaborators.
Stanislavski, Constantin. An Actor Prepares. trans. Elizabeth Reynolds Hapgood.
Stanislavski, Constantin. My Life in Art. trans J.J. Robbins.
Stanislavski, Konstantin. Stanislavsky on the Art of the Stage. trans. David Magarshack.
Willett, John. The Theatre of Erwin Piscator : Half a Century of Politics in the Theatre. London : Eyre