| |||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||
מיתוס, חלל, גוף: טרגדיה קלאסית ודרמה מקראית
Myth, Space, Body: Classical Tragedy and Biblical Drama |
0811-0808-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | חוג לאמנות התאטרון | |||||||||||||||||||||||||
|
המיתוסים המכוננים של התרבות מעצבים את האופנים שבהם אדם מתייחס לעצמו, לזולתו, לחברה שבה הוא חי, ולעולם שבתוכו הוא מתקיים. כאשר מיתוסים אלו הופכים מסיפור לתיאטרון, הם זוכים לפרשנות מחודשת המדגישה דרך הביצוע יסודות כמו גוף, חלל, וקונפליקט דרמטי. כך, נחשפים במיתוס רבדים ומשמעויות המאפשרים למבצעת להתמקם בתוך המיתוס ונגדו; לבחון אותו, לשחק איתו, ולפרק אותו. במהלך הסמינר, נבדוק תהליכים אלו דרך מיתוסים יווניים ותנ"כיים ודרך המחזות שנכתבו בעקבותיהם באתונה הקלאסית ובישראל המודרנית. במקביל, יבחרו הסטודנטים מיתוס שאחריו יעקבו באופן עיוני ומעשי, יחקרו את משמעויותיו וכיצד אפשר לפרש אותו מחדש דרך ביצוע בגוף ובחלל.
Any given culture’s foundational myths shape the ways in which one relates to oneself, to the other, to society and the world at large. When these myths transform from storytelling to theatre, they are reinterpreted through performance, emphasizing elements such as body, space, and dramatic conflict. Thus, new layers and meanings are revealed in the myth, which allow the performer to situate herself within the myth and against it; to explore it, play with it, and deconstruct it. During this seminar, we will trace these processes through Greek and Biblical myths and through plays that adapted them in Classical Athens and modern Israel. The students will also choose a myth which they will follow both theoretically and practically, examine its meanings, and study how it may reinterpreted through embodied and spatialized performance.
מיתוס, חלל, גוף: טרגדיה קלאסית ודרמה מקראית
Myth, Space, Body: Classical Tragedy and Biblical Drama
סמסטר א, תשע"ט
4 ש"ס
סמינר
שם המרצה: ד"ר יאיר ליפשיץ
דואר אלקטרוני: yairlip@post.tau.ac.il
שעות קבלה: לפי תיאום מראש במייל
תאור הקורס
המיתוסים המכוננים של התרבות מעצבים את האופנים שבהם אדם מתייחס לעצמו, לזולתו, לחברה שבה הוא חי, ולעולם שבתוכו הוא מתקיים. כאשר מיתוסים אלו הופכים מסיפור לתיאטרון, הם זוכים לפרשנות מחודשת המדגישה דרך הביצוע יסודות כמו גוף, חלל, וקונפליקט דרמטי. כך, נחשפים במיתוס רבדים ומשמעויות המאפשרים למבצעת להתמקם בתוך המיתוס ונגדו; לבחון אותו, לשחק איתו, ולפרק אותו. במהלך הסמינר, נבדוק תהליכים אלו דרך מיתוסים יווניים ותנ"כיים ודרך המחזות שנכתבו בעקבותיהם באתונה הקלאסית ובישראל המודרנית. במקביל, יבחרו הסטודנטים מיתוס שאחריו יעקבו באופן עיוני ומעשי, יחקרו את משמעויותיו וכיצד אפשר לפרש אותו מחדש דרך ביצוע בגוף ובחלל.
תאור הקורס באנגלית
Any given culture’s foundational myths shape the ways in which one relates to oneself, to the other, to society and the world at large. When these myths transform from storytelling to theatre, they are reinterpreted through performance, emphasizing elements such as body, space, and dramatic conflict. Thus, new layers and meanings are revealed in the myth, which allow the performer to situate herself within the myth and against it; to explore it, play with it, and deconstruct it. During this seminar, we will trace these processes through Greek and Biblical myths and through plays that adapted them in Classical Athens and modern Israel. The students will also choose a myth which they will follow both theoretically and practically, examine its meanings, and study how it may reinterpreted through embodied and spatialized performance.
דרישות הקורס
נוכחות, השתתפות, קריאה, הגשת עיוניות ומעשיות לאורך הסמסטר, עבודה סמינריונית.
מרכיבי הציון הסופי
30% השתתפות והגשות במהלך הסמסטר; 70% עבודה סמינריונית.
נושאי הקורס (נתון לשינויים)
יצירות:
מחזות קלאסיים: "פרומתיאוס הכבול" \ מיוחס לאייסכילוס; "פילוקטטס" ו"נשי טרכיס" \ סופוקלס; "איפיגניה באוליס" ו"איפיגניה בארץ הטאורים" \ אוריפידס.
יצירות על בסיס המקרא: "אכזר מכל המלך" \ נסים אלוני; "הפרוטוקולים הפרסיים" / ישראל אלירז; "אוכלים" \ יעקב שבתאי; "רחם פונדקי" \ שולמית לפיד; "יהוא" \ גלעד עברון; "ויאמר וילך" ו"וישתחו וירא" \ רינה ירושלמי; "שרה Take 2" ו"אלף אסתר והסתר" \ קבוצת התיאטרון הירושלמי; "ותהר ותלד" \ רחל קשת.
רשימת קריאה – ספרות מחקרית: