חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ח

  תיאטרון ומופע בימי הביניים
  Medieval Theatre and Performance                                                                     
0811-0245-01
אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
סמ'  ב'1400-1800120מכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר אהרונסון-להבי שרון
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

בניגוד לדימוי הרווח של ימי הביניים, אמנות התיאטרון והמופע בתקופה זו חושפים עולם חי, תוסס ועסוק בסוגיות ההווה גם כאשר החומרים הדרמטיים מבוססים על עולם התוכן הדתי. בסמינר זה נלמד להכיר לעומק את הז'אנרים המופעיים האופייניים לימי הביניים באירופה, ובכלל זה דרמה ליתורגית, פארסות ומופעי קרנבל, מחזורי מיסטריות תנ"כיים, מחזות מוסר ועוד. נעסוק בסוגיות של ייצוג תיאטרוני של מושגים מופשטים כגון גילום האל, עיצוב גן עדן והגיהנום בתיאטרון, במאפיינים של תיאטרון רחוב ותיאטרון טוטאלי ובכלל זה מופע תיאטרוני פיזי של סבל וכאב,  וכן בקונבנציות האופייניות לתיאטרון בימי הביניים ובאופנים שהובנו על ידי החברה בה הוצגו, ובכלל זה crossdressing ייצוג ה"אחר" ועוד. ההכרות עם מחזות מימי הביניים תלווה גם בדיון במחזות ומופעים מודרניים המתייחסים בדרכים שונות אל תיאטרון בימי הביניים. משתתפי הסמינר יפתחו עבודות מחקר אישיות על בסיס החומרים הנלמדים בקורס.

Course description

In contrast to the popular image of the middle ages, late medieval theatre and performance reveal a vibrant world preoccupied with life in the present, even when the dramatic subjects are grounded in religious themes and sacred history. In this seminar, we will study the major theatrical genres that are typical of late medieval Europe, including liturgical drama, farces and carnival plays, biblical cycles, morality plays, and more. We will question the ways holy figures such as “God” were enacted and embodied, how exterritorial spaces such as heaven and hell were designed, and the characteristics of late medieval street theatre and “total theatre,” including performance of physical pain and suffering. We will also examine theatrical conventions such as crossdressing and performance practices that were used to represent the medieval social “Other.” As part of our discussions of late medieval theatre and performance, we will examine modern theatre works that rework medieval drama. Students will be asked to develop personal research projects based on the materials studied in the seminar.

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
0811-0245-01 תיאטרון ומופע בימי הביניים
Medieval Theatre and Performance
שנה"ל תשע"ח | סמ'  ב' | ד"ר אהרונסון-להבי שרון

666סילבוס מפורט/דף מידע

 

שם הקורס

תיאטרון ומופע בימי הביניים

שם הקורס באנגלית

Medieval Theatre and Performance

סמסטר ב', תשע"ח

4 ש"ס

סוג המסגרת (סמינר לתואר שני)

שם המרצה: ד"ר שרון אהרנסון-להבי

דואר אלקטרוני  sharonlehavi@tauex.tau.ac.il

שעות קבלה: ימי רביעי 10:00-12:00 בתיאום מראש במייל

 

תאור הקורס

בניגוד לדימוי הרווח של ימי הביניים, אמנות התיאטרון והמופע בתקופה זו חושפים עולם חי, תוסס ועסוק בסוגיות ההווה גם כאשר החומרים הדרמטיים מבוססים על עולם התוכן הדתי. בסמינר זה נלמד להכיר לעומק את הז'אנרים המופעיים האופייניים לימי הביניים באירופה, ובכלל זה דרמה ליתורגית, פארסות ומופעי קרנבל, מחזורי מיסטריות תנ"כיים, מחזות מוסר ועוד. נעסוק בסוגיות של ייצוג תיאטרוני של מושגים מופשטים כגון גילום האל, עיצוב גן עדן והגיהנום בתיאטרון, במאפיינים של תיאטרון רחוב ותיאטרון טוטאלי ובכלל זה מופע תיאטרוני פיזי של סבל וכאב,  וכן בקונבנציות האופייניות לתיאטרון בימי הביניים ובאופנים שהובנו על ידי החברה בה הוצגו, ובכלל זה crossdressing ייצוג ה"אחר" ועוד. ההכרות עם מחזות מימי הביניים תלווה גם בדיון במחזות ומופעים מודרניים המתייחסים בדרכים שונות אל תיאטרון בימי הביניים. משתתפי הסמינר יפתחו עבודות מחקר אישיות על בסיס החומרים הנלמדים בקורס.

תאור הקורס באנגלית  

In contrast to the popular image of the middle ages, late medieval theatre and performance reveal a vibrant world preoccupied with life in the present, even when the dramatic subjects are grounded in religious themes and sacred history. In this seminar, we will study the major theatrical genres that are typical of late medieval Europe, including liturgical drama, farces and carnival plays, biblical cycles, morality plays, and more. We will question the ways holy figures such as “God” were enacted and embodied, how exterritorial spaces such as heaven and hell were designed, and the characteristics of late medieval street theatre and “total theatre,” including performance of physical pain and suffering. We will also examine theatrical conventions such as crossdressing and performance practices that were used to represent the medieval social “Other.” As part of our discussions of late medieval theatre and performance, we will examine modern theatre works that rework medieval drama. Students will be asked to develop personal research projects based on the materials studied in the seminar.

דרישות הקורס

נוכחות, השתתפות בדיונים הכיתתיים, קריאה של חומרי הקורס, רפרט בעל פה, וכתיבת עבודה סמינריונית.

 

מרכיבי הציון הסופי

נוכחות, השתתפות, קריאה ורפרט 40%

עבודה סמינריונית 60%

נושאי הקורס (נתון לשינויים)

תיאטרון ומופע בימי הביניים: תיאוריה של מופע ומחקר היסטורי בתיאטרון

ריטואל ותיאטרון: דרמה ליתורגית

מחזורי המיסטריות / מחזות תנכיים

מחזות מוסר

פארסות ומחזות קרנבל

ייצוגי גן עדן וגיהינום בתיאטרון

גילום דמויות קדושות ושל האל בתיאטרון בימי הביניים

תיאטרון טוטאלי, כאב וסבל בתיאטרון (סצנות צליבה)

משחק, אלימות וקדושה בתיאטרון

מחזה הפסיון של אובראממרגאו

יצירות תיאטרון מודרניות בהשראת תיאטרון מימי הביניים

מיניות ומגדר בתיאטרון ימי הביניים

רשימת ספרות חלקית (נתון לשינויים)

Richard Beadle, ed., The Cambridge Companion to Medieval English Theatre (2008)

David Bevington, ed., Medieval Drama (1975)

Philip Butterworth, Magic on the Early English Stage (2010)

Marvin Carlson, ed., Theatre from Medieval Cairo: The Ibn Daniel Trilogy (2013)

Clifford Davidson, ed., The York Cycle [online edition]

Clifford Davidson, ed., The Tretise of Miraclis Pleyinge (1993)

The Moral Play of Everyman [online edition]

The Moral Play of Mankind [online edition]

Jody Enders, Death by Drama and Other Medieval Urban Legends (2005)

Jody Enders, ed., The Farce of the Fart and Other Ribaldries: Twelve Medieval French Plays in Modern English (2011)

John Harris, Medieval Theatre in Context: An Introduction (1992)

Katie Normington and Philip Butterworth, Medieval Theatre Performance: Actors, Dancers, Automata, and their Audiences (2017)

Katie Normington, Gender and Medieval Drama (2004)

Sarah Ruhl, Passion Play (2010)

Hans Sachs, Nine Carnival Plays (1991)

Kevin J. Wetmore Jr., The Oberammergau Passion Play: Essays on the 2010 Performance and the Centuries-Long Tradition (2016)

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת