חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ז

  ארטיביזם; משחקים שינוי חברתי
  Artivism; Playing/Acting Social Change                                                               
0811-0240-01
אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
סמ'  א'1200-1600120מכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר אלון חן
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר
הסמינר סוקר את התפתחות השימושים והיישומים החברתיים השונים למשחק במשמעויותיו השונות (Game, Play, Acting), במדיום התיאטרון, במופע (performance) ובמדיה אמנותיים נוספים, בעיקר אלה המבוצעים עם, בתוך ולמען קהילה/ות במטרה לצור שינוי חברתי.
הקורס סוקר את תופעת המשחק, בחיי היומיום, בתאטרון, במופע ובחיי הקהילה והחברה, לצד סקירת התגבושתן תיאוריות וסוגי משחק שונים המוגדרות כארטיביזם – מתודה רב ובין תחומית המתפתחת בשנים האחרונות באמצעות שילובים שונים של אמנות ואקטיביזם לשינוי חברתי. הסמינר יתמקד בתופעת המשחק ככלי מרכזי בתיאטרון, מופע, מיצב, קרקס, הפנינג, ארכיון, מופעי רשת ורשתות חברתיות ובדיסציפלינות שונות של יישומים אמנותיים באקטיביזם.
Course description
The seminar covers the developments and the various applications of Games, Playing and Acting in theatre, and in other artistic media which are used with, in and for communities for social change.
The course examines the phenomenon of acting, in daily life, in the theatre and performance as community's social life, along with surveying the development of different methods, theories, and types of acting, which are defines as Artivism.
Artivism is multidisciplinary and interdisciplinary field that combines Art and Activism.
The seminar will focus on the phenomenon of acting as a central component which applied in various disciplines, areas, and fields of theatre, performance, video art, installation, archive, circus, happenings, raves, internet performance, social nets and more.   
סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לאמנות התאטרון
0811-0240-01 ארטיביזם; משחקים שינוי חברתי
Artivism; Playing/Acting Social Change
שנה"ל תשע"ז | סמ'  א' | ד"ר אלון חן

666סילבוס מפורט/דף מידע
 
טופס סילבוס
 
סמינר: ארטיביזם; משחקים שינוי חברתי
Seminar: Artivism; Playing/Acting Social Change   
סמסטר א' תשע"ז
4 ש"ס
 
סוג המסגרת: סמינריון
שם המרצה: ד"ר חן אלון
טלפון:    052-8313134
דואר אלקטרוני:    chenya.chenya@gmail.com
שעת קבלה: 11:00-12:00
יום:    א'         
בניין: מקסיקו               
חדר: 
(לפי תאום טלפוני מראש)  
 
תיאור הקורס :
הסמינר סוקר את התפתחות השימושים והיישומים החברתיים השונים למשחק במשמעויותיו השונות (Game, Play, Acting), במדיום התיאטרון, במופע (performance) ובמדיה אמנותיים נוספים, בעיקר אלה המבוצעים עם, בתוך ולמען קהילה/ות במטרה לצור שינוי חברתי.
הקורס סוקר את תופעת המשחק, בחיי היומיום, בתאטרון, במופע ובחיי הקהילה והחברה, לצד סקירת התגבושתן תיאוריות וסוגי משחק שונים המוגדרות כארטיביזם – מתודה רב ובין תחומית המתפתחת בשנים האחרונות באמצעות שילובים שונים של אמנות ואקטיביזם לשינוי חברתי. הסמינר יתמקד בתופעת המשחק ככלי מרכזי בתיאטרון, מופע, מיצב, קרקס, הפנינג, ארכיון, מופעי רשת ורשתות חברתיות ובדיסציפלינות שונות של יישומים אמנותיים באקטיביזם.
 
 
 
 
דרישות הקורס
  • נוכחות, השתתפות בדיון, קריאה.   
  • הגשת עבודה/ות לאורך הקורס המשקפות קריאה והטמעת מושגים.    
  • עבודת סיכום / עבודה סמינריונית. 
                 
 
מרכיבי הציון הסופי
  • נוכחות, השתתפות בדיון, קריאה                             30%
  • כתיבת עבודה/ות המשקפת/ות קריאה                     30%      
  • עבודה מסכמת                                                    40%
 
 
נושאי הקורס (נתון לשינויים)
במסגרת הסמינר ייחשפו המשתתפים/ות לגישות מחקריות שונות בחקר תופעת המשחק: הגדרות המשחק כתופעה פיזיולוגית, ביולוגית, היסטורית, תרבותית, סוציולוגית, אנתרופולוגית, פסיכולוגית, אמנותית ופוליטית. הגדרות בסיסיות של אמנות ואקטיביזם בפרספיקטובות שונות של תופעת המשחק ושל המדיה האמנותיים השונים: מאפייני המשחק, סוגי המשחק, תיאוריות משחקיות, אספקטים חברתיים-פוליטיים, פסיכולוגים, אנתרופולוגיים של משחק, ריטואלים וטקסים, התפקיד החברתי, שיטות משחק מרכזיות במאה העשרים;סטניסלבסקי, אוטה האגן, ברכט, גרוטובסקי, ארטו, בואל ועוד.
 
רשימת ספרות:
 
אדורנו, תיאודור, והורקהיימר, מקס. "תעשיית תרבות: נאורות כהונאת המונים", מבחר אסכולת פרנקפורט, (תרגום: דוד ארן), תל אביב: ספריית פועלים, 1993. 198-158
 
ברגר, ל. פיטר (1970). הזמנה לפגישה עם הסוציולוגיה, (תרגום: יוסף עוזיאל), תל אביב: עם עובד. עמ' 155-99.
גופמן, ארווינג (1989). הצגת האני בחיי היומיום, תל אביב: הוצאת רשפים. עמ' 1-73.
 
גירץ, קליפורד. פרשנות של תרבויות, (תרגום: יואש מייזלר), תל-אביב: הוצאת כתר, 1990.
 
--- עבודות וחיים; האנתרופולוג כמחבר, (תרגום: אהד זהבי), תל-אביב: הוצאת רסלינג, 2005.
 
האוזר, ארנולד. היסטוריה חברתית של האמנות והספרות, (תרגום: מנחם דורמן), תל אביב: הוצאת הקבוץ המאוחד, 1979.
 
הויזינגה, יוהן (1984). האדם המשחק, ירושלים: הוצאת מוסד ביאליק. עמ' 35-60.
 
הררי, דרור (2014). מופע העצמי; פרפורמנס ארט וייצוג העצמי, תל אביב: הוצאת רסלינג. עמ' 36-9.
 
ויניקוט דונלד (1995). משחק ומציאות, תל אביב: עם עובד. עמ' 66-106.
 
לב-אלג'ם, שולמית (2011). "מאפייני התאטרון הקהילתי", ניצבים בקדמת הבמה; מחאה, חגיגה וחתרנות בתאטרון הקהילתי. חיפה: הוצאת אוניברסיטת חיפה. עמ' 17-23.
 
לב-אלג'ם, שולמית (2011). "תאטרון פוליטי בעידן של תרבות פוליטית", ניצבים בקדמת הבמה; מחאה, חגיגה וחתרנות בתאטרון הקהילתי. חיפה: הוצאת אוניברסיטת חיפה. עמ' 36-43.
 
מרקוזה, הרברט. האדם החד ממדי; מסה על השחרור, (מתרגמות שונות), תל אביב: מרחביה: ספריית פועלים, 1970.
 
סטניסלבסקי, קונסטנטין (1966). עבודת השחקן על עצמו, (תרגום: הלל אבי חנן), מפעלי תרבות וחינוך.
 
עוז, אברהם (1999). "אידיאולוגיה ותאטרון", התאטרון הפוליטי: הסוואה, מחאה, נבואה, חיפה: הוצאת אוניברסיטת חיפה. עמ' 42-62. 
 
עוז, אברהם (1999). "זהות ותאטרון: אנחנו והם"", התאטרון הפוליטי: הסוואה, מחאה, נבואה, חיפה: הוצאת אוניברסיטת חיפה. עמ' 272-320.
 
פוקו, מישל. תולדות השיגעון בעידן התבונה, (תרגום: אהרון אמיר), ירושלים: הוצאת כתר, 1972.
 
פלדמן, בלהה (2011). שלוש גישות לאמנות המשחק: סטניסלבסקי, צ'כוב וגרוטובסקי; תאוריות ותרגילים, תל אביב: הוצאת ספרא.      
 
פנון, פרנץ. מקוללים עלי אדמות, (תרגום: אורית רוזן), תל אביב: הוצאת בבל, 2006.
 
פריירה, פאולו. פדגוגיה של מדוכאים, (תרגום: כרמית גיא), ירושלים: הוצאת מפרש, 1981.  
 
רפ, אורי (1980). עולמו של המשחק, תל אביב: הוצאת האוניברסיטה המשודרת. עמ' 26-10.
 
שארפ, ג'ין. התנגדות לא אלימה (תרגום: יהלי עמית), ירושלים: הוצאת מפרש, 1984.
 
שטרית, סמי שלום. המאבק המזרחי בישראל 2003-1948, תל אביב: הוצאת עם עובד, 2004.
 
שם-טוב, נפתלי. פסטיבל עכו כאתר מאבק: בשדה התאטרוני ובשדה החברתי בשנים 1980-2004, חיבור לשם קבלת תואר "דוקטור לפילוסופיה", אוניברסיטת תל אביב, 2007.
 
 
 
 
            Adwan, Sami & Dan Bar-On (Eds.). Victimhood and Beyond, Jerusalem: Prime, 2001.
 
Allen, Garth , Allen Isobel & Dalrymple Lynn. "Ideology, Practice an Evaluation: Developing the Effectiveness of Theatre in Education", Research in Drama Education, Vol. 4(1), 1999. 21-37.
 
Amkpa, Awan. Theatre and Postcolonial Desires, London and New York: Routledge, 2004.
 
Auslander, Philip. Presence and Resistance; Postmodernism and Cultural Politics in Contemporary Performance, Ann Arbor: University of Michigan Press, 1992.
 
Barba, Eugenio & Savarese Nicola. A Dictionary of Theatre Anthropology, R. Fowler (Trans.), London: Routledge, 1991. 
 
Boal, Augusto (1979). Theatre of the Oppressed, London: Pluto.
 
Boon, Richard & Jane Plastow. Theatre and Empowerment: Community Drama on the World Stage, New York: Cambridge, 2004.
 
 
Butler, Judith (1988). "Performative Acts and Gender Constitution; An Essay in Phenomenology and Feminist Theory", Theatre Journal, 40 (4). 519-531
 
Caillois, Roger (2001). Man, Play and Games, University of Illinois Press, Urbana and Chicago, [1961].
 
Cohen-Cruz, Jan (2005). Local Acts; Community-Based Performance in the United States, New Brunswick, NJ, Rutgers University Press.
 
Cohen-Cruz, Jan, Radical Street Performance, an international anthology
London: Routledge (1998)
 
--- and Mady Shutzman (Eds.) (1995). Playing Boal; Theatre, Therapy, Activism, Routledge, London and New-York, 1995
 
Conquergood, Dwight. "Performing as a Moral Act: Ethical Dimensions of the Ethnography of Performance", Literature in Performance 5(2), 1982. 145-156
 
Dolan, Jill. Geographies of Learning: Theory and Practice, Activism and Performance, Wesleyan University Press, 2001.
 
---Utopia in Performance: Finding Hope at the Theatre, Ann Harbor, MI: University of Michigan Press, 2005.
 
Freire, Paulo (1970). Pedagogy of the Oppressed, New York: Continuum.   
 
Dolan, Jill. Geographies of Learning: Theory and Practice, Activism and Performance, Wesleyan University Press, 2001.
 
---Utopia in Performance: Finding Hope at the Theatre, Ann Harbor, MI: University of Michigan Press, 2005.
 
Haedicke, Susan C. & Tobin Nelhaus (Eds.). Performing Democracy: International Perspectives on Urban Community-Based Performance, Ann Harbor, MI: Michigan University Press, 2001.
 
Kaprow, Allan. Assemblage, Environments and Happenings, New-York: H.N. Abrams, 1966.
 
 Kershaw, Baz (1999). The Radical in Performance: From Brecht to Baudrillard,
Londen: Routledge .
--- (1992). The Politics of Performance, London: Routledge.
 
Kuftinec, Sonja. Staging America: Cornerstone and Community- Based Theatre, Carbondale, IL, Southern Illinois Press, 2003.
 
 
Lacy, Suzanne (2006). "Activism in Feminist Performance Art", In: Jan Cohen-Cruz & Mady Schutzman (Eds.), A Boal Companion: Dialogue on Theatre and Cultural Politics, London & New-York, Routledge. 91-102
 
 
---- "Debated Territory: Toward a Critical Language of Public Art", In: Suzanne Lacy (Ed.), Mapping the Terrain: New Genre Public Art, Seattle Bay Press, 1995. 171-185
 
Lederach, John Paul. The Moral Imagination: The Art and Soul of Building Peace, New York: Oxford University Press, 2005.
 
Schechner, Richard (1993). "The Street is the Stage", The Future of Ritual; Writing on Culture and Performance, London & New York; Routledge. 45-93
 
Thompson, James & Richard Schechner (2004). "Why Social Theatre?", The Drama Review 48 (3), Fall. 11-16
 
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת